Ik heb vooral moeite met het omhoog doen van mijn hand, omdat je al die jaren te horen krijgt dat je ze laag moet houden. En het feit dat ik het hele zadel doorschuif in galop
De zadels kende ik al omdat ik er soms ook mee reed in de dressuurles, en die vind ik juist veel comfortabeler! Mijn handen zijn idd ook een werkpunt, vooral wanneer ik mijn handen omhoog moet doen om contact te maken ipv naar mijn "toe te trekken", zeg maar, dat is heel raar.
xDenies
Geplaatst: 07-01-14 21:41
@ goldenarrow, Is je zadel dan niet een beetje veel te groot?
Welkom! Waar had ik het meeste moeite mee .. ja je dressuur houding weg laten. Het grootste voordeel voor mij was dat ze hier niet zo kijken naar je voet houding. Mijn voeten staan scheef onder mn lichaam (of mn knieen, net hoe je t bekijkt) dus die krijg ik niet recht. Nu heb ik daar geen last van
Idd normaal hoorde ik altijd Tenen naar binnen en nu Tenen naar buiten... ook zo verschillen. Ik ben eigelijk eerst western lessen gaan volgen omdat ik moest leren loslaten,na aantal lessen vond ik het zo leuk dat ik flink ben gaan na denken wat ik nu eigelijk wilde....Hoe lang doen jullie het nu en waarom western?
Ik doe het zo rond augustus 2009, toen ben ik overgestapt en met lessen begonnen. Maart 2010 op een westernranch in belgie stage gelopen, toen in Augustus 2010 - ben ik blijven hangen en héél veel geleerd. Mei 2011 weg daar. Thuis verder geklooid, haha. September 2011 weer terug naar die plek, tot Augustus 2012. Toen ben ik in oktober thuis weer even gaan dressuuren, maar sinds maart 2013 heb ik weer een westernzadel en rijd ik gewoon weer all the way western
Ik rijd op de paarden van stal, dus heb helaas geen eigen zadel Zit ook iedere keer weer op een andere, dus sommige zullen best te groot zijn. Maar je zit natuurlijk ook veel minder 'opgesloten' in een westernzadel dan in een dressuurzadel. Want die bepaalt, mede door knie- en kuitwrongen wel je houding. En die vallen natuurlijk helemaal weg bij een westernzadel.
Ik heb nu 4 lessen achter de rug. Ben eigenlijk voor western gegaan omdat ik zelf meer wil leren los te laten. Ik merk dat ik, als er iets gebeurt, zelf veel te snel vasthoudt. En dan dus niet meer los laat. En omdat je dat bij western juist moet doen denk ik hier wel heel veel van te leren. En stiekem vind ik de reiningoefeningen gewoon heel gaaf
Oh haha, oke. Sorry ik onthoud niet alles hoor! Als je straks eenmaal je houding onder controle hebt, dan komt het wel goed. Je zit inderdaad minder opgesloten, maar - als je een goed zadel hebt, voor je billen, dan zit je daar wel stevig in zeg maar.
Jespri
Geplaatst: 07-01-14 22:14
Ik heb de overstap gemaakt omdat het mij meer geschikt lijkt voor mijn paard en dan voornamelijk de trail, maar we pakken alles een beetje mee. Verder is het voor mij ook erg wennen en dan vooral het los laten en het handen omhoog plaatsen.
Mijn grootste probleem is toch mijn houding. In allerlei verschillende vormen. Does reageert heel attent op de kleinste zithulpen en is daarin echt nog heel puur en onbedorven. Als ik iets scheef zit dan loopt hij ook niet meer rechtuit. Als ik mijn hakken uitdruk om te remmen en daarin ietsje mijn bekken aanspan, gaat hij niet trager, dus ik moet echt hakken uitdrukken vanuit mijn kuit. Als ik niet goed genoeg meedraai in mijn heupen, dan buigt hij niet in zijn lijf. Als ik been geef moet ik dat niet vanuit mijn heup maar vanuit mijn knie doen, anders raak ik uit balans en gaat Does ook niet echt harder. Hiervoor heb ik voornamelijk (engels/dressuur-)manegepaarden gereden. Die waren dus niet zo attent op al die kleine hulpen, en Does is daar juist nog wel erg gevoelig voor. Het lastigste voor mij is om dat allemaal tegelijk helemaal perfect te doen - en ik voel ook echt die verantwoordelijkheid voor mezelf omdat hij ook nog zo jong is en ik hem dingen niet verkeerd wil leren.
Verder voelen de hulpen die ik moet geven wél ontzettend natuurlijk, veel meer dan bij de dressuur. Zowel voor mij als het paard, dat merk ik. Als ik hem nieuwe dingen wil leren en ik geef de correcte hulpen dan merk ik gewoon dat hij vanzelf al snapt wat ik bedoel, omdat het gewoon een logische hulp voor hem is. Dat is best gaaf
Devlins
Geplaatst: 07-01-14 22:30
Ik droom er ook over om bijv op een westernranch de kneepjes van het vak te leren,maar in algemeen zijn die wat verder weg,USA of australie bijv.. Ik heb nu sinds aantal maanden een eigen paint,daarvoor heb ik altijd kwpners gehad... Dat vond ik persoonlijk ook een omschakeling, normaal had ik kwpner van rond de 1.70, mooi groot imposante meeste donkere paarden en nu.... een "pony"van 1.50, die heel erg licht van kleur is,Ik weet niet welke kleur ze dat noemen, het is geen echt vos, want hij heeft nog lichtere manen.
Iolanthe
Geplaatst door de TopicStarter: 07-01-14 22:30
Dat gevoel snap ik, dat het natuurlijk aanvoelt. Soms vind ik het stiekem wel leuk om even te vergeten waar je constant op aan het letten bent en gewoon op je gevoel te proberen, bijvoorbeeld om te side-passen. Dat lukt meestal al redelijk goed, dan moet je enkel nog kleine aanpassingen doen, zoals achterhand meenemen ed. Soms denk ik gewoon te veel na, denk ik.
Dat is onzin. Er zijn genoeg western ranchen hier in Nederland waar je heel veel kan leren. Ik heb meerdere mensen gesproken over het gaan naar Amerika, om daar van alles te proeven, maar dan moet je wel echt bij een goede ranch zijn.
Er zijn genoeg ranches waar je heel sterk in je schoenen moet staan en waar het paard puur een vervoersmiddel / gebruiksmiddel is, en niet zoals in nederland een 'huisdier'.
Dus hier in Nederland, Belgie, Duitsland ... ga daar eens rond kijken. Ben je voorlopig nog wel even mee zoet, haha. En daar ga je ook ontiegelijk veel fijne kneepjes leren
Ja Does kende dan turns om de achterhand nog niet en toen ik de hulpen gaf deed hij het gewoon. Sidepass vindt hij moeilijker hij doet dan om de beurt voor en achterkant bijdraaien ipv gewoon opzij te gaan, haha.
Haha, zo geraak je ook wel waar je wou zijn Ik zie het al voor me zo, zoals die schuifoefeningen met je voeten die we vroeger altijd op de speelplaats deden
Maar voor mij is dat dan wel weer een voordeel dat ik op paardjes rij die alles al kennen, ik weet meteen dat het aan mijn hulpen ligt (niet in de volle 100 procent van de gevallen, maar bij zo'n oefeningen wel natuurlijk )
Devlins
Geplaatst: 07-01-14 22:39
@xDenies, thx voor je uitleg, maar er zijn meer reden waarom ik niet intensief zoek Als ik 18 was geweest had ik het zeker gedaan, maar een mens moet toch een droom hebben,en wel meerdere hahah.
@Iolanthe. Ik zal eens kijken voor een foto en hoe ik dat dan hier kan plaatsen
Sadira
Geplaatst: 07-01-14 22:40
Ja klopt. Dat is ook ergens wel heel makkelijk lijkt me hoor! Aan de andere kant vind ik het wel echt gaaf en leerzaam om samen helemaal van het nulpunt te beginnen, het voelt zo gaaf om dan dingen te bereiken! En natuurlijk moet ik ergens in de toekomst m'n merrie ook ooit doorrijden, dus dit is al mooi leerzaam voor dan
Het is idd wel makkelijk om op paarden te stappen die alles al kunnen, op het paard waar ik op gereed met les, heb ik weleens een begin gemaakt met een Spin, o wat was dat gaaf, mijne is zo goed als de basis in gereden, dus spinnen zit er voorlopig nog niet in
Maar idd @Aleeneh, het is ook gaaf om samen alles te leren en als hij het dan ook doet.
@xDenies Heb ook (nog) niks gezegt over me leeftijd Maar laten we zeggen dat je op gegeven moment er te oud voor wordt hahaha. nee geintje.. ik ben 33, maar met 2 jonge kinderen wordt het gewoon moeilijk om zoiest te doen.
@xDenies, hahah nou dat denk ik niet hoor.Trouwens Gave fotos van de fotomeeting? ben jij dat ook zelf of heb je de fotos genomen?
Yipee
Geplaatst: 07-01-14 23:36
Wat kwam er een mooie foto van Woody langs net! Echt leuk.
Wat ik het moeilijkst vind/vond zijn de teugels. In het begin raakte die twee losse teugels ook altijd door de war bij mij haha. De western zadels vind ik zelf wel veel beter zitten. Ik voel mij vreemd genoeg juist stabieler op een western zadel.
Afgelopen vrijdag mocht ik weer op een heel leuk paard. Hij is niet makkelijk, maar als je de juiste knopjes gebruikt kan hij alles echt super goed. Fijn paard om het op te leren.