[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:50

xDenies schreef:
Nou ik dus ook!
We hebben trouwens al eens iemand vanuit Belgie op een themameeting gehad, dus kom je dan ook gezellig? :D

Trouwens, keek op jouw profiel. Laatste foto.
Wij hebben t zelfde hoofdstel, alleen ik heb de smalle variant!

Als het haalbaar is zou ik héél erg graag komen :D
Wat leuk ! :D dat hoofdstel heb ik van mijn vriend gekregen <3 vind hem wel heel erg leuk , zo met die steentjes erop :) een beetje versiering maar niet té :)

xDenies

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:51

Inderdaad, mijn gedachten! :)

Ik ga maar eens een topic openen of er animo voor is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 23:02

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 09:00

sabriina0001 schreef:
Hallo allemaal... ook alle nieuwe western ruiters;)

ik heb mij even teruggetrokken met mijn western paardje...

ik zit ook in een dilemma dus wie weet heeft er iemand tips:)

ik merkte de laatste tijd dat mijn paard steeds zuurder werd.. bijten tijdens het zadelen.. het borstelen met harde borstels.. met zijn deken op doen... zuur dan op de poetsplaats naar andere paarden en zelfs tijdens het rijden..

natuurlijk niet leuk... maar wat kan er zijn? 'zo vertelde iemand mij 'haar pijn?! 'ik had er nooit aan gedacht.. maar poetsen met harde borstels kunnen hem pijn doen...
zijn zadel zit overgens goed, dat kan hem niet belemmeren... wel weet ik dat hij met een te krap zadel is ingereden waardoor zijn bespiering wat opgeschoven is en dat natuurlijk geen fijne ervaring is voor een paard...

Weer een ander zij misschien moet je weer van voor af aan beginnen.. bij het grondwerk en lekker met hem vanaf de grond aan de slag gaan...'' hij ziet jou als 'mede paard'en geeft daar reactie op.. i.p.v. jou als leider te zien... hem lekker laten wennen ook op de poetsplaats met andere paarden.. dingen op zijn rug leggen.. belonen.. en niet gaan rijden.. 'mijn paard is nog maar 4 jaar'...
zelf rij ik niet met sporen omdat ik hem als gevoelig paard kocht en ik als beginnende western ruiter dit niet verstandig vond en onnodig.

Naar mijn idee zie ik vaak zuure western paarden omdat ze vaak niet in de drukte zitten als ; in kudde verband staan.. gepoets worden bij andere paarden...' dat is mijn beeld hor;)

mijn paard staat wel overdag de gehele middag buiten met vriendjes waar hij lekker mee speelt. Dus van op stal staan wordt hij niet zo zuur;)

Als iemand tips heeft hoord ik dat natuurlijk graag:) 'ik denk zelf dat ik het beste een stapje terug kan nemen... ik heb hem 3 maanden in mijn bezit en ben ook gelijk gaan rijden na de 1e week... ook zijn we verhuisd van stal wat ook veranderingen mee brengt.. Maar hij daar in het begin ook niet zo zuur gedrag vertoonde..

Nou een lang verhaal .. graag wat tips of iemand die dit gedrag herkend?? :o

Wat jij verteld zie ik regelmatig gebeuren bij mensen met een nieuw paard.
zij kopen een goed opgevoed paard dat zich rustig gedraafd maar in de loop van de volgende weken en/ of maanden veranderd dit gedrag geleidelijk zoals jij verteld.
Een paard is een kudde dier en binnen een kudde bestaat een rangorde, komt een paard binnen een nieuwe kudde moet deze rangorde terug bepaald worden. Afhankelijk van het karakter van het paard en de kennis van de mensen zal dit op een bepaalde manier verlopen.
Maar op een bepaald moment, voor jou nu, zal het paard gaan testen of hij een hogere plaats in de rangorde kan innemen. Aanvankelijk door steeds minder naar jou te luisteren en, als je niet op de juiste manier reageert, zal dit steeds verder escaleren tot je paard over jou loopt.
Om dit op een structurele, blijvende manier op te lossen is er maar een oplossing, verdiep je in de denk- en leefwereld van paarden en ga vanuit deze kennis je paard opvoeden zodat het jou als zijn kudde leider gaat beschouwen.

Nog een woord over jou kijk op de western wereld.
Mijn jaren lange ervaring, zowel in de engelse als de western wereld heeft mij geleerd dat er binnen het western gebeuren meestal op een veel meer paard vriendelijke manier wordt gewerkt dan in de andere.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar als deze de norm zijn in jou omgeving zou ik je adviseren om elders te gaan kijken.
Als antwoord op jou voorbeeld van zadeldak maken kan ik melden dat de basistraining van onze paint merrie vier maand heeft geduurd en uitgevoerd is door een zeer ervaren trainer.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:34

haha bij steampunk dacht ik ook aan iets anders. Wel gaaf!
denk dat veel mensen zon shoot wel zien zitten!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:36

Steanpunt ken ik wel, best goed, omdat ik vrijwilliger ben bij Castlefest :j heb meermaals de steampunkdecoratie moeten verzorgen. Vind het echter niet echt mijn ding :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:38

Haha dat kan uiteraard :)

Steampunk decoratie? Gaaf! :)

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 12:55

zo ik heb zo juist les gehad :D
En het ging echt hartstikke goed!

De laatste tijd was het steeds crossen in de bak met mijn paard.
En dus dacht ik dat het vandaag ook wel zo zou zijn.
Mijn lesgeefster zei dat ik mijn teugels lang moest houden en mijn benen er maar langs moest houden.
Wat ik ook erg moeilijk vind, want ik druk steeds mijn hakken uit haha.
En toen moest ik aan draven met die lange teugels. Wat ik nogal spannend vond. :o
Nou paard was echt super rustig en het probleem bleek ook natuurlijk gewoon weer aan mij te liggen.
Heb nog nooit zo rustig gereden haha.
En we hadden veel stuur oefeningen gedaan en dingen gedaan zoals de heupen wegdrukken van het paard tijdens het sturen.
Heb heel veel geleerd vandaag en ook veel huiswerk meegekregen :P
En natuurlijk voor volgende week weer een nieuwe afspraak gemaakt!

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 12:58

Inderdaad wel eng waarschijnlijk als je plots je teugels moet gaan losgooien. Maar het klinkt alsof je een goede lesgeefster hebt :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:01

Lizzylover, Welkom. :)
Aleeneh, Leuk van de Trail! Lijkt me erg gaaf.
xDenies, Fijn dat Beeb zo goed gaat.
Marja, Leuk! Veel plezier.
Schumiegirl, Komt vanzelf goed. Lekker blijven oefenen. :)
SmartBH, Jammer van de gemengde gevoelens. Wel fijn dat je wat dingen hebt kunnen aanvoelen van de trail.
Amanda, Mooi hoofdstel! :D
mnka, Fijn dat je les goed ging. :)

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:03

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 20:36

mnka : ik ken het gevoel ik moest van mijn lesgever mijn ene teugel onder mijn bil steken omdat ik te veel vertrouwde op mijn binnenteugel om te corrigeren. Hij zei je moet je benen gebruiken! Hup die teugel weg en benen gebruiken :p was eventjes spannend, maar paardlief had er geen problemen mee. Ik vind het net leuker worden als je kunt los laten en vertrouwen, het deed enorm goed voor mijn band tussen mij en mijn paard :D in het begin spannend maar daarna echt genieten!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:54

Woody net. <3
Afbeelding

Afbeelding

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:04

Zalige foto's ! Wat ziet me dat er een leuk en ontspannend paard uit :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:05

Jaaa. <3
Hij was zowaar een beetje met mij aan het spelen in de bak. :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:12

Bellatrix schreef:
Jaaa. <3
Hij was zowaar een beetje met mij aan het spelen in de bak. :D

Leuk als ze dat doen :) zijn zo echt van die smelt momenten :) ik ga deze middag naar mijn smartie boy, been volledig ontzwollen stapt weer normaal. Zal eens zien wat hij zegt in de bak, want meneertje verveelt hem dood :) we zijn nu dag 9 :) medicatie gisteren stopgezet en hij is al veel meer zichzelf :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:15

Fijn dat ie weer normaal stapt! :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:26

Suuskipje, Ik ben helaas net voorzien, denk dat ik ook net te ver weg woon. :)

Marlies, Mooie foto's. :D Word tijd dat ik hem in het echt kom ontmoeten.

SmartBH, Fijn dat het zo goed gaat. :)

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:47

Wat een leukerd is Woody! Lekker blij paard!

smartBH, fijn dat zijn been erg goed uitziet, nu hopen dat hij goed blijft bij belast werk.

Net ontzettend fijn met Ryon getraind! Hij deed zo ontzettend zijn best <3 We hebben ons vooral gespitst op het ontspannen overgangen maken en het ging steeds beter. Ben deze week vrij om aan school te werken en om even mijn eigen ontspanning te vinden kan ik dus mooi ff trainen +:)+

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:06

Wauw! :)

mnka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:19

mooie foto's !

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:29

Fijn annelot. :)

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:31

Ik ben ook een startende western rijden, aantal maanden over gestapt van Engelse manier.
Ik heb de topic vluchtig gelezen,maar waren dingen waar je tegen aan liep omdat je om moest schakelen.
Ik vond de teugels,om die mega lang te laten, in het begin erg moeilijk, aangezien ik graag controle wilde houden maar nu weet ik niet beter..Wat is/zijn dat voor jullie?

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 20:45

Welkom! :)

Maar ik snap je vraag niet helemaal... Vraag je aan ons hoe het voor ons was om de teugels langer te laten? Dat vond ik ook wel wat eng in het begin, maar ook heel cool omdat je zo echt wel meer op been- en zithulpen moet werken, en meer het gevoel hebt dat je op een manier werkt die ook fijn is voor je paard :)

Devlins

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 21:35

was meer bedoeld, tegen welke verschillen liepen jullie aan in het begin. Ik tegen dat ik ineens de teugels langer moest laten terwijl ik ruim 20jaar gewent was om ze "op maat te houden"