Hallo allemaal... ook alle nieuwe western ruiters;)
ik heb mij even teruggetrokken met mijn western paardje...
ik zit ook in een dilemma dus wie weet heeft er iemand tips:)
ik merkte de laatste tijd dat mijn paard steeds zuurder werd.. bijten tijdens het zadelen.. het borstelen met harde borstels.. met zijn deken op doen... zuur dan op de poetsplaats naar andere paarden en zelfs tijdens het rijden..
natuurlijk niet leuk... maar wat kan er zijn? 'zo vertelde iemand mij 'haar pijn?! 'ik had er nooit aan gedacht.. maar poetsen met harde borstels kunnen hem pijn doen...
zijn zadel zit overgens goed, dat kan hem niet belemmeren... wel weet ik dat hij met een te krap zadel is ingereden waardoor zijn bespiering wat opgeschoven is en dat natuurlijk geen fijne ervaring is voor een paard...
Weer een ander zij misschien moet je weer van voor af aan beginnen.. bij het grondwerk en lekker met hem vanaf de grond aan de slag gaan...'' hij ziet jou als 'mede paard'en geeft daar reactie op.. i.p.v. jou als leider te zien... hem lekker laten wennen ook op de poetsplaats met andere paarden.. dingen op zijn rug leggen.. belonen.. en niet gaan rijden.. 'mijn paard is nog maar 4 jaar'...
zelf rij ik niet met sporen omdat ik hem als gevoelig paard kocht en ik als beginnende western ruiter dit niet verstandig vond en onnodig.
Naar mijn idee zie ik vaak zuure western paarden omdat ze vaak niet in de drukte zitten als ; in kudde verband staan.. gepoets worden bij andere paarden...' dat is mijn beeld hor;)
mijn paard staat wel overdag de gehele middag buiten met vriendjes waar hij lekker mee speelt. Dus van op stal staan wordt hij niet zo zuur;)
Als iemand tips heeft hoord ik dat natuurlijk graag:) 'ik denk zelf dat ik het beste een stapje terug kan nemen... ik heb hem 3 maanden in mijn bezit en ben ook gelijk gaan rijden na de 1e week... ook zijn we verhuisd van stal wat ook veranderingen mee brengt.. Maar hij daar in het begin ook niet zo zuur gedrag vertoonde..
Nou een lang verhaal .. graag wat tips of iemand die dit gedrag herkend??