[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:14

Maar jij kon al die dingen ook niet 4 jaar terug...daar heb jij ook hard voor moeten werken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:24

Ja precies :j
En mijn ervaring is, als de basis 100% in orde is, dan zitten de oefeningen er zo in en is het alleen finetunen. De basis goed krijgen, je paard 100% goed kunnen rijden, dat duurt veel langer. De knoppen kunnen gebruiken voor oefeningen, dat is het resultaat van het juiste rijden. En geen truckjes die je er even op zet.
Sterker nog, de zijgangen zijn een standaardonderdeel van de training bij mij om los en soepel te maken. Toen ik eenmaal doorhad hoe het werkte in de juiste hulpen was dat niet meer dan vanzelfsprekend :j
Maar ja, daar ging inderdaad wel een paar jaar overheen :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:25

Wanneer ben jij de zijgangen mee gaan nemen dan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:30

Een jaar of 2/3 terug denk ik. Eigenlijk met een les van Paulette die schouderbinnenwaarts, travers, renvers en schouderbuitenwaarts standaard in de training meenam. Toen dacht ik, ja waarom eigenlijk niet?
Jims lengtebuiging was goed, ik kon de voor-, achter- en middenhand al afzonderlijk goed van elkaar plaatsen. Dus dat was kwestie van combineren in de juiste verzameling. Begonnen in stap en dat kon ik al redelijk snel uitbreiden. Omdat de basis er al op zat.
Appuyement was ook zo gedaan. Alleen zat ik ‘m nog wat in de weg op rechts. Maar met les ook zo opgelost. En van daaruit was de contra eigenlijk ook simpel.
Alleen de wissel is een dingetje. 4 benen tegelijk is best heel lastig :))

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:23

Jullie hebben gelijk hoor. En ik vind het proces dat je nieuwe dingen leert ook heel leuk. Maar soms.... zou het best fijn zijn als het al makkelijk ging.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 10:44

Wat super Tucktuck, jah soms zou je willen dat het makkelijker ging. Heb ook vaak zat van die momenten, nu scheelt het dat ik de enige op stal ben die western rijdt en eigenlijk ook de enige die in de bak rijd :') maar als ik dan meega op wedstrijd ben ik ook wel jaloers haha :P

Zijgangen zijn idd heel fijn om mee los te rijden, wat balen dat Jim zoveel last heeft van verlatingsangst..

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:11

Bij mij op stal staat mijn trainster, dus hoog niveau. En daarna een paar jonge lease klanten die een lager niveau hebben. Dus ik zit er tussenin.

Maar trainen geeft wel voldoening.

Ik pak ook zijgangen mee in de warming up. Sinds ik dat doe is Lasas ook los in haar lichaam. Dus goed voor haar.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 12:19

Ondanks dat ik nog maar net begonnen ben met de reining, doen wij wel ook al zijgangen. Maar dat rijd ik met mijn springpaard ook, voor de warming up en trainen van soepelheid! Dus dit pak ik uiteraard ook mee met m'n Quarter :D

Jij doet ook reining toch Chriske?! Hoe gaat dat met een Fries eigenlijk?! :') Misschien beetje stomme vraag, maar ik zie die van mij nog niet zo snel een mooie stop maken...

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 18:30

xXutopiaXx schreef:
Jij doet ook reining toch Chriske?! Hoe gaat dat met een Fries eigenlijk?! :') Misschien beetje stomme vraag, maar ik zie die van mij nog niet zo snel een mooie stop maken...

Yes daar zijn we wel naar toe aam het werken en volgens mijn lesgeefster heeft ze er ook best aanleg voor hihi :) we zijn nu bezig met vanuit galop goed stoppen, aanspringen vanuit stap en het spinnen maar daarvoor moet ze nog wat sterker worden in haar achterhand. We oefen het al wel omdat ik echt merkte dat ze toe was aan wat nieuws, zaterdag komt er iemand foto's maken dus kan ik hopelijk weer wat resente plaatjes laten zien inplaats van screenshots haha :P

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:19

Leuk!! :):)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-19 12:28

Ik neem ook altijd zijgangen mee met warmrijden. Appuyeren, schouder binnen en travers kan ze allemaal in stap en draf. In galop is dit nog niet bevestigd omdat hier ook nog een flink leerpunt zit. Gaat steeds beter en vraag het er af en toe bij. Contra zijn we ook mee bezig, erg leuk om de vooruitgang te voelen.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:12

Gisteren heerlijk gereden, het was warmer in de bak dat ik dacht dus een korte training maar ze liep fijn! Van stap naar galop ging zo soepel, vorige week had ze er nog moeite mee maar gister sprong ze zonder probleem aan! Een vriendin is foto's komen maken dus er komt misschien nog een topic aan maar voor nu vast deze :) Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:17

Ziet er fijn uit!!!
Gewoon posten dat topic. :j

Ik heb foto's gemaakt van Spec in de buitenbak, topic staat op ITP.

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 18:22

Dankjewel :)
Haha jah het is ook meer dat ik de rest van de foto's nog niet heb, deze kreeg ik alvast

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:20

Ik lees nog steeds braaf mee maar heb vrij weinig te vertellen....

Jill heeft zwangerschapsverlof (nog n week of 6 geduldig wachten...) en sinds 4 weken staat Gentle (Jill haar 1e en vooralsnog enige zoon (2016)) terug op stal.

Hij heeft 3 weken boxrust gehad en we zitten nu in onze 4 weken boxrust met stappen aan de hand (hij heeft n operatie gehad naast zn castratie, vandaar dus de verplichte boxrust!).

Gister heb ik m gewassen, vandaag alleen zijn vers geproduceerde strontvlekken weggewerkt en toen.... toen kreeg hij zn 1e mini fotoshoot :D

Klein stukje richting het akker gewandeld (dus 1e keer echt van de plaats af) en daar wat foto's gemaakt, dit is voor nu even het resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat kan n mens toch super gelukkig zijn zeg.... hij is echt n droom van n paard, zet geen pas verkeerd, leert mega snel en is absoluut niet snel over de zeik te krijgen. Het is maar goed dat ik weet dat hij pas 3 is want anders zou je haast denken dat hij n jaar of 5 a 6 was _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:23

Hij ziet er goed uit!! Knap zeg!! En hij ziet er al volwassen uit ja!! <3

De merrie die ik verzorg stond ook wekenlang op boxrust, ben zo blij dat ze weer naar buiten kan en mag.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:25

Potverdikkie wat een mooi gebouwd paard cl!

Waarom hebben jullie hem geruind eigenlijk? Ik gok dat er best wat mensen interesse in een dekking gehad zouden hebben :)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:25

Wat een prachtig ventje!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:30

Hij groeit mooi uit!

Ik had vorige week wedstrijd. Peerd was braaf, fijn kunnen rijden. :j
Dat was het doel na 1,5 jaar niet starten.
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:34

Start je 12 mei ook maar 1 onderdeel Aman?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:35

Ja voorlopig wel. Eerst maar weer goede ervaringen krijgen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:36

Begrijp ik. :j Even kijken of er tijd is maar anders kan ik buiten voor of na je pattern wel wat losse foto's maken. :D

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:36

Geruind omdat bij ons op stal het nieuwe stalgebouw niet dit jaar klaar gaat zijn, omdat n ruin makkelijker is met stallen en als ik m ooit ga verkopen (momenteel dus nog helemaal niet ter sprake!) dan verkoop ik m niet als hengst.

Uiteindelijk was t dus gewoon beter om te ruinen ;)

Heb dr in t begin wel even flink bij moeten slikken en nu zo heel af en toe nog steeds omdat hij absoluut n gentlemen is, zowel op stal als in de omgang....

Ventjes is overigens niet heel klein: 1.50m op schoft en zijn kont staat nog zeker n cm of 4 hoger *\o/*

Jill heeft goed werk afgeleverd dus nu benieuwd wat ze er dit jaar van gemaakt heeft :)

Boxrust is balen maar hij moest sowieso onder het mes, dan maar meteen alles gedaan zodat we er geen last meer van hebben.... gaat toch best snel voorbij en ik heb nu ontzettend veel baat erbij want hij kent vrijwel alles ondertussen al:

Wassen
Poetsen
Los staan op poets/was plaats
Hoofdstel met bit
Beenbescherming (voor en achter)
Deken
Scheermachine
Meelopen
Back up
Stand
Turn

Aankomende week ga ik aan de slag met longeersingel zodat hij zodra hij klaar is met zn boxrust vrijwel meteen zadelmak is

Ziet er goed uit Amanda!

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:37

Fijn dat het een weer een goede start was, wat reedt je :) ?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:54

Ranch riding. Vandaar niet zo’n spannende outfit :D
Het is dat of reining. Liefst zou ik trail doen. Dat kan hij super, maar geeft zoveel prikkels dat hij heel snel mentaal te vol zit en dan alleen maar weg wil.