[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 14:08

Mag ik mij hier ook komen melden? :D

Ik heb na jaren dromen toch eindelijk de knoop door gehakt en ga kijken of mijn paard western net zo leuk vind als ik.
Vorig jaar samen met 2 vriendinnen een westernles op een westernstal gevolgd (niet met eigen paarD) en sinds dien nog meer weg van western.

Mijn merrie is bijna 16 jaar en wij hebben altijd engels gereden (dressuur en springen). Ik ben heel erg benieuwd hoe zij het gaat vinden en of zij erg moet wennen aan een western zadel (iemand die mij kan vertellen of paarden daar erg aan moeten wennen en of ik hier een speciale aanpak voor moet gebruiken of gewoon western zadel erop en rijden maar?)

Ons doel is lekker recreatief te gaan rijden, voornamelijk buiten daar ik geen eigen rijbak heb nog. En wie weet misschien ooit meer fanatiek als we een rijbak hebben of gebruik mag maken van iemands rijbak (wat misschien niet makkelijk te vinden zal zijn hier op het franse platte land O:) )

Mijn merrie heeft wel een beetje een hoge schoft en heeft op het moment erg weinig bespiering.
Hier een foto van mijn knappert.
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 15:46

Wat leuk dat je de overstap gaat maken! :D Ik heb mijn jonge merrie zadelmak gemaakt met een engels zadel (want ik had nog geen westernzadel) en zij heeft geen kik gegeven op de overschakeling van het engels zadel naar westernzadel. :)

Dat buikvlekje! <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 16:01

@XxLiEsJuHhxX: niet alleen heeft je paard een hoge schoft met wat spieratrofie achter de schouders, maar ook op hoogliggende ruggengraat. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Je hebt grote kans dat als je nu een westernzadel koopt wat goed lijkt te passen dat je over een paar maanden tot een half jaar met het probleem zit dat het zadel niet maar past omdat de spieren zich hebben aangepast.
Ik zou je aanraden eerst een goed boomloos zadel te kopen en dan over wat maanden op zoek te gaan naar een goed passend boomzadel, mocht je dat tegen die tijd nog willen ;)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:10

Retjethorse: Dat vlekje is een aardige mega vlek onder haar buik <3 <3 Haar moeder is op latere leeftijd ook omgeschoold naar western. Watch ( mijn merrie) is op die western stal geboren en ook op die stal hebben ik en mijn 2 vriendinnen vorig jaar een western les gevolgd :P

DubbelDun: zou je mij via pb misschien jouw conclussie verder uit willen breiden? :P :D Ik ben erg geinteresseerd naar hoe jij het allemaal bedoeld. (pb om het topic niet te 'vervuilen', tenzij andere het ook interesant vinden dan plaats het gerust hier :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 18:19

Doe ik :)

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:42

Welkom en leuk dat je overstapt! Mijm dame reageerde er ook niet gek op en wat DubbelDun al zegt ik zou daar idd rekening mee houden :) het eerste western zadel wat ik had lag na nog geen halfjaar al niet meer goed, heb degene die ik daarna kocht nogsteeds

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 15:59

Wij hebben na aanleiding van de les vandaag drafbalkjes geoefend, medame walst er liever overheen maar het ging goed :) volgende keer leg ik ze allemaal wat hoger, merkte dat ze dat toch fijner vind

Afbeelding
Afbeelding

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 16:02

Lekker actieve beentjes! :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 19:56

Ja, die tilt ze wel op!! :))

Ik heb weer op Spec gereden! Zelfs gegaloppeerd! :oo Ik heb filmpjes maar die moet ik nog krijgen.

Afbeelding

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:04

Haha jah we kunnen het wel, doe het niet vaak genoeg maar is voor haar achterhand wel een goede oefening :)

Oh super Bellatrix, ging het al wat beter dan vorige keer? Ook voor je eigen gevoel dan :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 21:08

Ja, ging beter! Aan galopperen op rechts gedaan maar het kostte 3 pogingen voor ze goed aan sprong. Daarna weer 2x niet of niet goed en daarna nog 1x wel goed en toen gestopt.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 22:08

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 05:05

Dat ziet er netjes uit toch! Draf lijkt een stuk vlotter en constanter dan op het vorige filmpje +:)+
En wat een mooie bak!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 07:27

Ja, fijne bak met reining bodem!
Ze liep fijner ja!
Wat ben jij vroeg!

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 08:39

Het ziet er idd al wat fijner uit, dat je niet continu bezig bent met het voorwaards houden. Een leuk paardje ook :)

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:05

Ik lees stilletjes mee :) ik ben de vreselijke stem die je hoort op Marlies d'r filmpjes.

Ben mega trots hoe ze samen vooruitgaan!!! Tis geen makkelijke merrie maar als je elkaar eenmaal kent gaat ze voor je door het vuur.

Super happy dat ze elkaar al beginnen te snappen. Ga zo door Liesje :j

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:14

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:26

Ziet er goed uit Bellatrix!

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:55

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 12:16

Ziet er goed uit!

Bedankt voor de tips die ik gekregen heb trouwens! <3 :D

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 21:18

Bellatrix ik ga je volgen in het volgtopic!

Hier even heel trots. Ik ben bezig met de contra galop. Met veel moeite kan Lasas een halve bak (lees twee flauwe bochten) in de contra galloperen. Maar dit lukte tot dusver met behoorlijk wat moeite en eigenlijk alleen in de les. Vandaav weer een poging gedaan en ze deed het gewoon!! Zo trots. Gelukkig het rijden zo ingericht dat het daarna ook klaar kon zijn als ze het goed deed. Maar ik was zo trots op haar. Stalgenoot gaf aan dat het er ook nog best soepel uitzag :D *\o/*

MarlonNaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 00:39

Fijn is dat e, als iets gewoon lukt terwijl het eerst zo veel moeite kostte. Het word steeds makkelijker tot het ineens de normaalste zaak van de wereld is.

Zie veel ruiters op stal het zo makkelijk doen. En Spec en ik moeten er nog mega aan rijden want het is wel heul moeilijk hihi.

Tucktuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:08

Ja echt heel fijn als je merkt dat dingen beter gaan. En soms kan ik wel een beetje jaloers zijn op de mensen waar het bijna vanzelf lijkt te gaan O:)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:08

Bij hun ging het eerst ook niet vanzelf hoor. :P

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:11

Maar die mensen hebben daar misschien ook wel langer op moeten trainen :D
En hebben waarschijnlijk weer andere problemen :+

Zo kan ik Jim inmiddels super verzameld in alle gangen door de bak rijden, alle zijgangen (schouderbinnenwaarts, travers, renvers, appuyementen) zitten er op in 3 gangen, contra geen probleem, contra aanspringen in de hoek gaat zelfs gewoon goed, galopwissel wordt steeds meer bevestigd. Ik heb stalgenoten die daar ook zo naar kijken. Wat ze niet weten is dat ik op wedstrijd amper de L4 uit komen omdat hij een enorm gedragsprobleem (verlatingsangst) heeft. Terwijl hij thuis met gemak een L1 pattern ranch riding met 3 hoeven in zijn neus loopt. Maar ja, op vreemd terrein komt dat er echt niet uit :D