Maandagavond mijn eerste grondwerkles gehad. De sproeiers hadden net daar voor aangestaan in de bak en dat vond Special heel spannend. Ze liep dus ook vrij hyper/gespannen mee de bak in. Daar ging het blijkbaar dus al mis want ik past mijn snelheid automatisch aan aan haar en dat moet natuurlijk niet. Zij moet mijn snelheid aanhouden. In een donkere binnenbak ziet ze veel 'enge' dingen, vooral in de hoeken. Dus als ik met haar wandel en ze is afgeleid moet ik haar een opdracht geven. Dus een bocht naar links of rechts maken zodat haar aandacht weer bij mij is. Hij probeerde ook wat oefeningentjes met haar maar omdat zij nog nooit grondwerk heeft gedaan met hem was dat ook nog nieuw. En dat maakt het voor mij niet makkelijker. Ook liep ik altijd mee als ik haar een paar passen naar achteren zette en dat moet ik ook niet doen, ze komt dan in mijn ruimte dus ze moet een paar passen naar achteren maar ik moet blijven staan.
Heb je nu regelmatig grondwerk les Bellatrix? Wel leerzaam zo'n les.
Ik heb vrijdag weer echt een top les gehad. Lasas en ik gaan echt met sprongen vooruit en dat is zo leul te merken! Hopelijk kunnen we nog even fijn door trainen en als haar tanden dan zijn getrokken heeft ze even een vakantie. En daarna weer lekker verder.
Gefeliciflapstaart Tucktuck! Wat fijn dat het rijden en lessen goed gaat
Floor heeft vanaf vandaag weer skinny legs, dat wat je sokken kan noemen eraf gehaald en daarna nog even gereden. Twee dagen was ze lekker dwars en onwijs meedenkend maar vandaag liep ze als een zonnetje
Ik heb nog geen 2e les afgesproken maar ik wil die lessen afwisselen met lessen erop.
Gisteravond na de eigenaresse er even op gereden maar ze doet het voor mij gewoon nog niet. Als zij been geeft draaft ze aan, ik kan kuit geven wat ik wil maar ze vertikte het gewoon, ik moet dus echt schopjes geven zoals een beginner doet en dan draaft ze uiteindelijk aan. Valt dan ook gewoon weer terug en dan moet ik weer opnieuw beginnen. Vriendin zegt dat ze gewoon moet wennen aan de druk van iemand anders en je moet bij haar echt heel consequent zijn. Ik moet dus volhouden en dan gaat ze uiteindelijk op mijn kuithulp wel naar voren maar dan moet ik wel volhouden. En dat is heel moeilijk voor mij, ik geef redelijk snel op namelijk.
Volhouden. Ik weet niet hoe vaak je rijdt, maar als dat maar 1 of 2x per week is, dan kan dat wel een paar maanden duren. Special is helemaal gericht op haar eigenaar en kent jou nog niet. Je zit anders, je doet anders, veel paarden gaan daarvan in de afwachtende houding of worden juist schieterig. Special lijkt dus de eerste te zijn. Dat komt wel goed als jullie elkaar beter leren kennen, je haar knopjes leert kennen, zij jouw knopjes leert kennen. Maar dat heeft tijd nodig. Lespaarden zijn veel meer mensen gewend en denken al veel sneller: oooooooh bedoel je dat! Paarden die niet zoveel of geen vreemde ruiters gewend zijn, hebben daar gewoon veel langer voor nodig. Dus kop op! Geef het tijd en een kans, dat komt goed
Ziet er helemaal niet zo rot uit als jij het schetst hoor! Ik zie haar vooral terug komen op het moment dat jij iets uit balans bent. Oftewel, ze vangt je op. Waarom ze daarna niet verder gaat kan ook een stukje onzekerheid zijn of uit meedenken/voorzichtig zijn met jou. Wat doe jij met je zit als je van stap naar draf gaat op het moment dat ze er eigenlijk uit valt? Hoe beweeg jij je bekken? En zou lichtrijden misschien ook niet een idee zijn om ritme te behouden?
Nou, dat is wel een interessante. Als Special namelijk op zit gereden is (en eigenlijk elk paard reageert hier wel op), dan zal ze blokkeren wanneer je je bekken naar achter kantelt (rug wat hol trekt). Dan blokkeer je de voorwaartse beweging. Kantel je je bekken juist naar voren (rug bol zetten, dan komt dat overeen met je drijvende beweging. Oftewel: rug bol en met bekken duwen = vooruit, rug hol en meer op je doos zitten = terug.
Lichtrijden kan schelen voor de balans, tov doorzitten. Ik ga bij Jim nog steeds het eerste half uur lichtrijden, tot hij echt fijn is. En dan pas doorzitten. Want dan is zijn balans en dragende vermogen goed genoeg om samen in balans te zijn. Als hij niet in balans kan zijn, kan ik het ook niet en andersom Ik zou het gewoon eens proberen inderdaad.