[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Re: Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:48

Succes _Patrick_!

Ik ben overigens heel slecht in namen onthouden ... :P

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:48

Bellatrix: gave foto's, heel leuk paard! Trail is iets wat ik ook nog wel wil oefenen,maar op deze stal nog geen balken ontdekt.

Denies; filmpjes gekeken en vind het er heel ontspannen uit zien. Deel je mening dat de basis hetzelfde is, dus hoop dat de les bevalt. Zitten er helemaal geen reining trainers bij jouw in de buurt?

Amanda; blij om je weer te paard te zien! Hoe voel je je nu? Jim doet goed zijn best!

Aleenh; leuke foto's, hoe ging je les verder? Voor mij lijken de beugels ook aan de lange kant.

Hier gisteren gelest ( helaas dus nooit iemand die foto's maakt, kortom ga je binnenkort pb sturen bellatrix). Voor het eerst hier op de nieuwe stal en ging heel fijn!moet nog aan houding sleutelen, zit te veel als dressuurmuts, vooral ook loslaten en pas corrigeren bij fout. Ben gewend met veel meer te ondersteunen en al in te grijpen voordat fout gemaakt is....wel voor het eerst een rollback gedaan en die schijnt ie van nature schitterend te doen,kortom paard is er beter in dan ik.... :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:49

Ik ook hoor :P mijn echt naam is Marja ;)

Heerlijk als hoe ze dan reageren als ze iets niet helemaal begrijpen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:52

@ Schumiegirl,

Niet dat ik weet ..
De persoon die les geeft aan Amanda (geen idee of dat nog steeds zo is) geeft wel les,
maar omdat ik behoorlijk ver van haar vandaan woon, worden de reiskosten gewoon teveel.
En dat kan ik gewoon niet continu betalen :)

Maar verder ben ik het spoor een beetje bijster.
Hoop ooit een keer gewoon naar mijn 'ex-trainer' te kunnen, maar die zit nu in België :(

Dankjewel, dat ontspanning is echt mijn doel, en dat ziet iedereen er vanaf, dus daar ben ik
héél blij mee! :)

Mijn stal-eigenaresse is een hele vriendelijke ruiter, dat heb ik haar ook gezegd. En nee
je kan niet altijd vriendelijk zijn, maar ik vind het toch wel een must. Vragen aan je paard en
niet eisen of verwachten. Samenwerking .. En toen ik haar zag rijden zag ik dat er toch wel
in terug, en vandaar ook mijn keus om toch een lesje mee te pikken. :)

Die dressuurhouding is heel moeilijk om vanaf te komen! Andere dingen ook, daar stommel
ik ook nog steeds mee af en toe :) Op z'n tijd komt alles.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:58

Oh leuk dat je dat vraagt :) De rest van de les ging eh, niet per se heel goed ofzo. Ik moet gewoon nog veel leren, en Rhodos is gewoon zo'n paard, doe je het niet perfect dan doet hij ook niks :') Stuur je hem naar links maar is je rechterheup niet voldoende meegedraaid? Dan slaat ie gewoon rechtsaf, haha. En ik ben dus heel hard aan het werken aan mijn houding, maar soms dan vergeet je net dit ene dingetje of dat ene dingetje en dan doet ie dus gewoon echt niet wat je wil :')
Super leerzaam, maar ook echt heel moeilijk. We hebben eerst gewoon aan de basis zit gewerkt op de cirkel, en daarna allerlei trail dingen; slalom, L-vorm van balkjes en daar achteruit doorheen, brug (zie foto), halthouden in een vierkant van balken en als laatste ook nog even poortje open en dicht maken :j Vind het verschrikkelijk leuk om met zulke dingen bezig te zijn.

Met Doesie ging het vandaag in elk geval super. Voor het eerst met een kleinere fork in het zadel gereden en het zadel paste nu een stuk beter, hij kiepte hiervoor naar voren. Ik had een blij paard :j

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 19:59

Lijkt me wel een ontiegelijk leuke ervaring :)

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:00

Wel fijn om van een goed beleerd paard te kunnen leren

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:11

Aleeneh ik denk dat je beugels wel een gaatje of twee korter hadden gemogen :j en paardlief een gaatje of twee op dieet :') Maar ziet er wel heerlijk relaxed uit zeg ! Zou met joker ook best wel een keer voor de fun een trail clinic willen doen. Super dat je op een ervaren paard hebt kunnen rijden !
Ik zou ooit op de stal van mn lesgeefster op een reiner mogen lessen, gewoon eens om te voelen hoe dat is. Zo kan ik beter begrijpen hoe iets nou uiteindelijk hoort te voelen met Joker. Want het oan nog wel zo fijn gaan, wie weet sla ik de plank wel helemaal mis :')
Helaas is mijn lesgeefster in november verhuisd, we zouden blijven lessen maar ben er wel een beetje bang voor gezien ze nu riching drenthe geloof ik is verhuisd. Super jammer want heb onwijs veel van dr geleerd en joker en ik vinden de lessen super leuk !

Vandaag weer even heerlijk gereden, joker was een beetje te enthousiast met de patern oefenen dus dat is nog wel een puntje van aandacht. Hij heeft ontdekt dat ie erg goed de rollback kan doen en staat dus bij het minste of geringste in de startblokken :D
Daarna kasper nog even gereden, half uurtje alleen de ontspanning opzoeken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:15

Heerlijk zo'n ervaren paard. Heb ik ook een paar keer mogen voelen. Erg prettig, want dan weet je waar je naartoe moet. Niet dat dat lukt hoor, maar dat komt vast goed :))

Pretbekkie heeft Woody :D

Wij gaan morgen een buitenritje maken. Heb een nieuw hoofdstel voor buiten gekocht. Een touwhoofdstel van FRA. Shanks passen er mooi aan, dus morgen uitproberen. Ben benieuwd hoe het Jim staat :j

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:49

Het rijden ziet er keurig uit Amanda!! Deze oefening gebruik ik ook vaak, is goed voor de lenigheid. Leuk met het commentaar er zo bij.

Aaleneh: leuke foto's!! Echt gaaf dat je op Paulette haar paard kan lessen. Op wat voor een zadel zit je? Het lijkt op een BM.

Bellatrix, ook jij hebt hele mooie foto's! Leuk paard!
Voor het zijwaarts heb ik wel een paar tips. Zoals je paard op de foto staat, kan hij niet opzij. Het is makkelijker om eerst te leren hem precies naast de balken te parkeren, zodat hij met zijn voorbenen ervoor staat en de achterbenen erachter :) Of eerst over de balken heen stappen, en als je er precies boven staat stiltstaan. En dan een andere keer de zijwaarts pas vragen.
Als je paard het al kent vanaf de grond is het makkelijker!! Mijn pony snapte de hulp voor zijwaarts (1 been aanleggen) ineens niet meer nadat ik het een tijdje niet gevraagd had. Nu heb ik van de week even een zweepje gepakt en die tegen haar kont aangelegd terwijl ik de hulp voor zijwaarts geef. Dan neemt ze wel haar achterhand goed mee :) Ze kent vanaf de grond dat ze haar achterhand 'om' moet zetten als ik zachtjes met mijn vingers tegen haar achterhand aan duw.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 20:50

Bedankt voor de tip! Ga ik wat meet doen. :j

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:52

_Mondy_ schreef:
Aleeneh ik denk dat je beugels wel een gaatje of twee korter hadden gemogen :j en paardlief een gaatje of twee op dieet :') Maar ziet er wel heerlijk relaxed uit zeg ! Zou met joker ook best wel een keer voor de fun een trail clinic willen doen. Super dat je op een ervaren paard hebt kunnen rijden !
Ik zou ooit op de stal van mn lesgeefster op een reiner mogen lessen, gewoon eens om te voelen hoe dat is. Zo kan ik beter begrijpen hoe iets nou uiteindelijk hoort te voelen met Joker. Want het oan nog wel zo fijn gaan, wie weet sla ik de plank wel helemaal mis :')
Helaas is mijn lesgeefster in november verhuisd, we zouden blijven lessen maar ben er wel een beetje bang voor gezien ze nu riching drenthe geloof ik is verhuisd. Super jammer want heb onwijs veel van dr geleerd en joker en ik vinden de lessen super leuk !

Vandaag weer even heerlijk gereden, joker was een beetje te enthousiast met de patern oefenen dus dat is nog wel een puntje van aandacht. Hij heeft ontdekt dat ie erg goed de rollback kan doen en staat dus bij het minste of geringste in de startblokken :D
Daarna kasper nog even gereden, half uurtje alleen de ontspanning opzoeken.

zin om keer mee naar wendy te gaan, is ook niet om de hoek, maar nog enigzins te doen voor je
bij haar kun je ook op een reiner lessen

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:19

Oh dat lijkt me wel een keer leuk !!

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 01:59

Zadel was inderdaad een BM :j

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:36

Hallo allemaal... ook alle nieuwe western ruiters;)

ik heb mij even teruggetrokken met mijn western paardje...

ik zit ook in een dilemma dus wie weet heeft er iemand tips:)

ik merkte de laatste tijd dat mijn paard steeds zuurder werd.. bijten tijdens het zadelen.. het borstelen met harde borstels.. met zijn deken op doen... zuur dan op de poetsplaats naar andere paarden en zelfs tijdens het rijden..

natuurlijk niet leuk... maar wat kan er zijn? 'zo vertelde iemand mij 'haar pijn?! 'ik had er nooit aan gedacht.. maar poetsen met harde borstels kunnen hem pijn doen...
zijn zadel zit overgens goed, dat kan hem niet belemmeren... wel weet ik dat hij met een te krap zadel is ingereden waardoor zijn bespiering wat opgeschoven is en dat natuurlijk geen fijne ervaring is voor een paard...

Weer een ander zij misschien moet je weer van voor af aan beginnen.. bij het grondwerk en lekker met hem vanaf de grond aan de slag gaan...'' hij ziet jou als 'mede paard'en geeft daar reactie op.. i.p.v. jou als leider te zien... hem lekker laten wennen ook op de poetsplaats met andere paarden.. dingen op zijn rug leggen.. belonen.. en niet gaan rijden.. 'mijn paard is nog maar 4 jaar'...
zelf rij ik niet met sporen omdat ik hem als gevoelig paard kocht en ik als beginnende western ruiter dit niet verstandig vond en onnodig.

Naar mijn idee zie ik vaak zuure western paarden omdat ze vaak niet in de drukte zitten als ; in kudde verband staan.. gepoets worden bij andere paarden...' dat is mijn beeld hor;)

mijn paard staat wel overdag de gehele middag buiten met vriendjes waar hij lekker mee speelt. Dus van op stal staan wordt hij niet zo zuur;)

Als iemand tips heeft hoord ik dat natuurlijk graag:) 'ik denk zelf dat ik het beste een stapje terug kan nemen... ik heb hem 3 maanden in mijn bezit en ben ook gelijk gaan rijden na de 1e week... ook zijn we verhuisd van stal wat ook veranderingen mee brengt.. Maar hij daar in het begin ook niet zo zuur gedrag vertoonde..

Nou een lang verhaal .. graag wat tips of iemand die dit gedrag herkend?? :o

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:42

Ik probeer even bij te lezen :D zie dat er twee mensen zijn die zich nog hebben aangemeld, begint hier al aardig druk te worden ! :D lekker gezellig dus.

@Bellatrix: hihi Woody zijn hoofdtje , schitterend :D wat een zalig paard!

Heb vandaag mijn eerste trail les achter de rug, had een beetje gemengde gevoelens over het bit. Was een zwaar bit (shank denk ik) en ik ben het gewoon om met mijn dubbel gebroken snaffeltje te rijden. Moest ook nog eens op twee handen rijden, voelde me daar niet zo goed bij. Paardje was heel anders van karakter of de mijnen, vind ik wel eens leuk :) Groot verschil tussen merrie en ruin, amai! Reageerde heel goed op lichte hulpen dus probeerde licht in die mond te blijven ondanks dat bit. Was de eerste dag dat ze met dit bit aan de slag was.

De opdrachten van deze trail les vond ik super. Na twee maanden niet in het zadel te hebben zitten vond ik het zalig! Heb leren sidepassen, weer wat keertwendingen om de achterhand en voorhand geoefend. Want dat zat nu toch wel ver..had dit geleerd met mijn paard vlak voor onze "onvrijwillige stop".

Verder heb ik nog mogen ravotten met een bal om deze keertwendingen te oefenen en daarna moest ik een pionkegel van op de grond oprapen zonder uit mijn zadel te komen. Broekschijter dat ik was, heb ik de grootste pionkegel genomen :o en dan nog ging het met een bang hartje... :o

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:44

@ Sabrina,
Ik denk dat jouw paard gewoon even wat rust nodig heeft. Het is een jong dier en 3 maanden achter elkaar continu rijden gaat bij een paard ook gewoon vervelen. Het is gewoon een feit dat sommige ruiters gewoon te enthousiast worden, en met alle liefde willen rijden - en soms schiet wat het paard wilt er daar even bij in. Helemaal niet erg, maar je komt er nu wel achter.
Ik denk persoonlijk dat jouw paard wel even gaat opknappen van wat rust.

Rijden is niet het enige wat je met een paard kan doen. Longeren, wandelingen etc zijn ook allemaal hele leuke dingen die je kan doen. Het werken moet voor een paard ook leuk zijn, niet alleen voor de meelifter.

Overigens het stukje 'Naar mijn idee zie ik vaak zuure western paarden omdat ze vaak niet in de drukte zitten als ; in kudde verband staan.. gepoets worden bij andere paarden...' dat is mijn beeld hor;)', ben ik absoluut niet met je eens. Wellicht dat je dit nog een stukje wilt onderbouwen voordat je straks verkeerde dingen bij mensen op wekt? :D

Verhaal is hier en daar ook soms best onduidelijk. Excuses als ik je dus verkeerd begrijp.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:47

Natuurlijk hebben we elke dag een afwisselend programma;) ik ben van mezelf een recreatie ruiter en geen fanatieke sport ruiter... de stal ligt naast de duinen.. waar ik dus elke week zeker 1x een ritje door maak.. hier heeft mijn paard echt plezier in... ook ben ik gek op vrijheidsdressuur en doet mijn paint graag wat kunstjes... ook het longeren hou ik speels met oefeningen erin..

ik rij meestal 3x per week soms 4x.. en dat is ook eens bitloos/ en met barebackpad
dus het is echt niet rijden rijden rijden.. dat hou ik zelf niet eens vol;)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:48

sabriina0001 schreef:
Hallo allemaal... ook alle nieuwe western ruiters;)

ik heb mij even teruggetrokken met mijn western paardje...

ik zit ook in een dilemma dus wie weet heeft er iemand tips:)

ik merkte de laatste tijd dat mijn paard steeds zuurder werd.. bijten tijdens het zadelen.. het borstelen met harde borstels.. met zijn deken op doen... zuur dan op de poetsplaats naar andere paarden en zelfs tijdens het rijden..

natuurlijk niet leuk... maar wat kan er zijn? 'zo vertelde iemand mij 'haar pijn?! 'ik had er nooit aan gedacht.. maar poetsen met harde borstels kunnen hem pijn doen...
zijn zadel zit overgens goed, dat kan hem niet belemmeren... wel weet ik dat hij met een te krap zadel is ingereden waardoor zijn bespiering wat opgeschoven is en dat natuurlijk geen fijne ervaring is voor een paard...

Weer een ander zij misschien moet je weer van voor af aan beginnen.. bij het grondwerk en lekker met hem vanaf de grond aan de slag gaan...'' hij ziet jou als 'mede paard'en geeft daar reactie op.. i.p.v. jou als leider te zien... hem lekker laten wennen ook op de poetsplaats met andere paarden.. dingen op zijn rug leggen.. belonen.. en niet gaan rijden.. 'mijn paard is nog maar 4 jaar'...
zelf rij ik niet met sporen omdat ik hem als gevoelig paard kocht en ik als beginnende western ruiter dit niet verstandig vond en onnodig.

Naar mijn idee zie ik vaak zuure western paarden omdat ze vaak niet in de drukte zitten als ; in kudde verband staan.. gepoets worden bij andere paarden...' dat is mijn beeld hor;)

mijn paard staat wel overdag de gehele middag buiten met vriendjes waar hij lekker mee speelt. Dus van op stal staan wordt hij niet zo zuur;)

Als iemand tips heeft hoord ik dat natuurlijk graag:) 'ik denk zelf dat ik het beste een stapje terug kan nemen... ik heb hem 3 maanden in mijn bezit en ben ook gelijk gaan rijden na de 1e week... ook zijn we verhuisd van stal wat ook veranderingen mee brengt.. Maar hij daar in het begin ook niet zo zuur gedrag vertoonde..

Nou een lang verhaal .. graag wat tips of iemand die dit gedrag herkend?? :o

Ik kan je geen pasklaar antwoord geven. Je hebt je paardje maar 3 maanden dus is het zeker en vast nog zoeken voor jullie :) Dat zij reageert op harde borstels dat kan eventueel toch wijzen op pijn. Deed ze dit ook toen je haar bent gaan testrijden? Heeft ze bepaalde punten waar je borstelt waarop ze sterk reageert?

Verder zou ik haar ook even de tijd geven om aan alles te wennen. In mijn ogen kan een stapje terug zetten en vanaf de grond beginnen nooit kwaad. Zeker niet als het een nieuw paard is waarmee je nog een band moet bouwen. Kan alleen maar ten voordele komen van jullie band :)

Degene die jouw een antwoord zal kunnen geven zal het paard zelf zijn. Probeer wat grondwerk te doen, leidoefeningen simpele vragen stellen. Is ze na enige tijd toch nog zuur tijdens het poetsen ofzo en is er totaal geen verschil in haar gedrag, zou ik toch eens kijken voor die rug. :) verder wens ik je veel succes met je paardje :) hopelijk komt alles goed :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:50

Is hij wel eens nagekeken door een osteopaat? Tijdens het rijden sluipen er altijd wel dingentjes in een lichaam. Zo ook bij alle topruiters. Eens laten nakijken door een goede osteopaat is zeker geen weggegooid geld.

Wellicht lost het je huidige probleem niet op, maar er zullen er zat zijn die er wel mee op worden gelost. Overigens kan een goede osteopaat je ook meer tips en adviezen geven.

sabriina0001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:51

Denise' Ik heb vaak gezien op een western manege waar ik gestaan heb dat western paarden snel ingereden werden.. 'hup zadel erop en rijden maar...'trainen'.. inplaats van de natural horsemanship kant wat mij weer aanspreekt... en dat ze door het rijden met de sporen gelijk gevoelig zijn.. voor aanraking en zuur kijken naar andere paarden;) zo bedoel ik dat... 'maar natuurlijk blijft het een mening;)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:54

sabriina0001 schreef:
Denise' Ik heb vaak gezien op een western manege waar ik gestaan heb dat western paarden snel ingereden werden.. 'hup zadel erop en rijden maar...'trainen'.. inplaats van de natural horsemanship kant wat mij weer aanspreekt... en dat ze door het rijden met de sporen gelijk gevoelig zijn.. voor aanraking en zuur kijken naar andere paarden;) zo bedoel ik dat... 'maar natuurlijk blijft het een mening;)

Ik denk dat er altijd zo'n tweespoor in alle disciplines aanwezig zal blijven :) de ene zal wel zijn tijd willen nemen om alles grondig te doen , de andere wilt eerder snel rijden en is misschien meer prestatiegericht? Mijn lesgever is helemaal van het principe om de tijd te nemen :) en eerst grondwerk te doen :) maar je zult altijd andere hebben die het sneller vooruit willen zien gaan :) snap je standpunt wel :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:56

Zonde dat je een verkeerd beeld hebt gekregen. Het is namelijk zeker niet overal zo.

Maar Natural Horsemanship is geen western. Dus dat ga je op een trainingsstal sowieso niet tegen komen.

lrm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:10

maar prestatiegerichtheid is dan weer niet perse een voorbeeld voor westernsport. er zijn genoeg disciplines waar het zo gaat. dus in dat opzicht ben ik het er ook niet mee eens er zijn genoeg paarden die hoog lopen en toch "gezellig" in omgang zijn.

Hou is in de gaten waar hij precies op reageert welke plek en probeer dit eens te bekijken. schuurplekken enz. misschien is dat ook een puntje.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:18

Ik zou ook een osteopaat adviseren. Daarnaast heb je je paardje nog maar kort. Een gevoelig paard heeft echt een half jaar tot een jaar nodig om te wennen aan een nieuwe stal, nieuwe paarden, nieuw mens, enz.
En weet je zeker dat het zadel goed ligt? Ik zou er in ieder geval iemand met verstand van het lichaam van een paard bij halen.

Prestatiegerichtheid kom je overal tegen. En dat hoeft ook niet slecht te zijn. Ik vind western juist veel meer paardgericht dan "plaatje"gericht. Veel meer gedacht vanuit de beweging en gedachten van het paard. En daardoor ook veel logischer. Ik had juist een gefrustreerd en chagrijnig paard met dressuurrijden en heb nu gewoon een heel blij paard.

Jim zijn nieuwe buitenrijhoofdstel van FRA. Ik moet nog even wennen aan de keelriem, die schoof onderweg los. Maar verder is het goed bevallen :j
Dan kan ik mijn showhoofdstel gewoon voor andere dingen gebruiken :))
Afbeelding

Afbeelding