[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hobbyhorse

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:22

Wat is de reden daar eigenlijk van Filly ? Waarom zijn er zo weinig wedstrijden daar? Onderlinge zijn wel leuk maar 'echte' toch veel fijner.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:26

te weinig animo werd mij verteld. heb mijn wran abbo opgezegt maar hun reden was dat als er wat georganiseerd word er te weinig animo voor is.

Veel mensen willen graag het oude wedstrijd systeem terug, beginners, gevorderden, amature, open en dat soort klasses zeg maar. tenminste dat hoor ik veel bij de onderlinge.
Persoonlijk vind ik dat de wran zelf meer een organiserende rol aan mag nemen. het lijkt mij dat als je je organisatie zo naar beneden ziet gaan kwa wedstrijden je er iets aan wil doen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:34

Maar op andere plekken in NL zijn er toch best veel Wran wedstrijden? Misschien ligt het niet aan hun?
Of is het daar ook minder?

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:44

zijn best wel wat wedstrijden idd, maar op een onderlinge zijn vaak over de 100 starts hier in het noorden. dan vraag ik me af waarom niemand naar een wran wedstrijd wil.

Ik ga volgend jaar naar de dphc met mijn paint, is 2 uur rijden maar veel meer onderdelen om te starten aan de hand in verschillende classes. dat maakt het voor mij het waard, ik ga geen 2 uur rijden voor 2 onderdelen

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 10:06

Er zal dit najaar nog een WRAN wedstrijd georganiseerd worden in benningbroek, noord-Holland.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:27

Helaas is dat niet in de buurt van het noorden zoals groningen en drenthe enzo

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:31

Alle verenigingen hebben last van dalend animo. KNHS, WRAN, wij als Arabierenclub helaas ook. Het is zelfs nog groter, er is een landelijke leegloop bij clubs en verenigingen. Wellicht nog wat naweeën van de crisis. Onze sport is ook gewoon erg duur. Ik moet zelf ook prioriteren. Sommige dingen lijken me echt superleuk maar sla ik toch over aangezien er nog zoveel meer leuke (en noodzakelijke!) dingen in het leven zijn...

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:37

Opvallend is dat... dat zou je toch niet verwachten en schrik ik een beetje van omdat je toch echt die vereniging nodig hebt om wedstrijden te rijden. Onderlinge vind ik toch echt wat anders.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 11:43

Precies. "We" zijn inderdaad afhankelijk van de rijdende leden, maar als die het steeds vaker laten afweten, wat moet je dan? Je kan leuren en lobby'en tot je een ons weegt, van "kom nou alsjebliiiiieeeeft!", maar dat helpt maar tot op zekere hoogte. Mensen moeten zelf willen en kunnen. :) En begrijp me niet verkeerd: iedereen heeft zijn of haar eigen redenen om niet te komen, en die moet je altijd respecteren, maar het maakt inderdaad dat het financieel gewoon niet meer haalbaar is om meerdere (grote) wedstrijden uit te schrijven. Je hebt op zo'n wedstrijd altijd vaste kosten als bakhuur, juryvergoeding etc en je kunt er nu eenmaal niet op toeleggen, dat is gewoon niet haalbaar...

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 12:50

Naast landelijke tendens speelt ook een kip-ei verhaal op gegeven ogenblik. Er zijn minder leden dus er wordt minder georganiseerd, er is minder te doen dus mensen haken af/ haken niet meer aan.

Ik ben niet lid van de DAWRA omdat ook zij geen dingen in het Noorden organiseert. Voor een clinic van een dag of halve dag wil ik wel een eind reizen, maar niet voor 3x 5 min wedstrijd of 1 uur clinic. Er worden wel leuke dingen georganiseerd maar niet heel erg vaak en ik kan dan vaak gewoon niet (werken in de weekend en dat soort gedoe). Ik neem mij steeds voor dat als er een leuke clinic/wedstrijd is waar ik heen wil en kan ik lid word.

Ik overweeg om de WRAN maar weer op te zeggen om dezelfde reden. Ik kijk nog even wat de agenda volgend jaar biedt.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:43

Wat ik mij dan afvraag, waarom gaan we niet terug naar het systeem van vroeger? Toen zaten bijna alle verenigingen onder een dak. dan krijg je dus grotere wedstrijden. want als wran lid kun je mee doen aan de all breed van de dawra, dphc, apha, en de appeloosas als die nog bestaat, maar hetzelfde geld dan voor de leden van de andere verenigingen. Dus waarom niet weer alles onder een dak gooien. iedere vereniging kan dan bijvoorbeeld een all breed abbo maken met een aantrekkelijke prijs, of die onderdelen net iets duurder maken voor niet leden dan voor leden.

na mijn mening word er ook weinig gecomunisseerd naar leden toe, zo zou de silver ranch overleg hebben gehad met de wran voor een andere opzet, dit zou bij de wedstrijd van april in werking zijn gezet. Maar voor de mensen die geen binnen bak hebben zoals ik was die wedstrijd niet haalbaar, maar van de opzet heb ik ook niks gehoord. ik zou dan toch graag willen weten wat er veranderd is zodat ik kan bepalen of de volgende wedstrijd wel de moeite waard is.

ik hoop dat jullie het een beetje snappen, met hoe ik het omschrijf :D

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:03

Alles bij elkaar zie ik niet meer gebeuren... Daarvoor is er te veel verschil tussen de verenigingen. En dat klinkt raar als ik dat zo zeg, want het zijn allemaal mensen die op een paard western rijden, maar toch denk ik dat het moeilijk wordt om iedereen weer onder één dak te krijgen. En communicatie is altijd een dingetje geweest. En niet alleen in de westernsport. Maar gewoon in het leven :+

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:35

haha ja oke dat is wel waar, het is alleen wel jammer dat terwijl we allemaal hetzelfde willen het niet mogelijk is. lijkt mij super leuk om eens met mijn paint bij de dawra te komen mee doen haha

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:42

Met je paint meerijden bij de DAWRA gaat voorbij het aan het principe achter de DAWRA (namelijk arabisch bloed). En volgens mij organiseren ze all-breed onderdelen in samenwerking met de WRAN?

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:43

We hebben dat een tijdje gedaan, en dat was inderdaad superleuk en een groot succes ook, maar dat gaat ook niet meer helaas.

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:43

hiervoor had ik het ook over all breed onderdelen, vandaar mijn vorige bericht

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:57

De all-breeds zullen helaas niet meer terug gaan komen bij de DAWRA, maar wellicht is er volgend jaar wel weer een gecombineerde DAWRA/WRAN-show. :j

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 18:46

Vind het wel jammer dat er in NL zo weinig animo is voor de wedstrijdsport en dat er daardoor nauwelijks nog zinnige wedstrijden zijn. Ik woon helemaal niet zo ver over de grens in D en ben dus ook lid van de EWU om daar wedstrijden te rijden. Ons landesverband groeit en groeit en de wedstrijden knallen uit hun voegen. Regelmatig moet er een 2e jury op komen draven om alle starts weg te kunnen werken.

Dan vraag ik mij echt af waarom het in NL allemaal zo problematisch is?

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:31

Wat is de site van de EWU? Duitland is voor mij dichterbij voor mij dan Mid of Zuid Nl. Misschien kan ik daar starten.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 19:47

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:22

Niet vergeten dat als je in NL woont en in DE wil starten dat je een gezondheidsverklaring moet hebben ivm over de grens starten. Komt er nog iets van 220 euro bij je verdere kosten.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 23:26

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:44

Volgens mij is/was er een regeling dat je X aantal km over de grens geen gezondheidsverklaring nodig hebt.

Weet iemand of het verplicht is om een gezondheidsverklaring te overhandigen op de wedstrijden in Dld?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:47

Rije schreef:
De all-breeds zullen helaas niet meer terug gaan komen bij de DAWRA, maar wellicht is er volgend jaar wel weer een gecombineerde DAWRA/WRAN-show. :j

Jammer is dat eigenlijk, dat er niet standaard All Breed georganiseerd kan worden op jullie shows. Desnoods onder de vlag van de WRAN en alleen bepaalde levels ofzo.
Ik vond het altijd erg leuk om bij jullie te rijden/kijken. Veel gemoedelijker, relaxter en gezelliger dan op de meeste WRAN shows waar ik ben geweest. Ander publiek met bijbehorende mentaliteit ofzo.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 08:48