Er onder. Hij vult zeg maar de deukjes precies op Hier kun je ze heel mooi zien. Dan heb je zijn schouders en daarna loopt het echt in een dalletje. Daar leg ik die gelpad neer, en dan blijft het zadel prima liggen
Ja rond, maar niet shetlander-rond zeg maar Zijn rug is nog een klein beetje een 'dakje'. Toch inderdaad erg lastig, want de meeste zadels schuiven naar achter. Die zoeken gewoon dat dalletje op.
Ik heb eigenlijk nog niks met singels geprobeerd. Heb nu een Billy Cook Roper singel. Simpel ding, toch stevig en Manny krijgt er geen plekken van wat hij van neopreen wel krijgt.
Bij Spike is het juist andersom . Hij heeft geen schoft en niet van die "deukjes". Ik moet echt met mijn hand voelen om te checken of de boom achter zijn schouders ligt. En tijdens het rijden schuift schuiven alle zadels en pads bij hem naar voren. Ik heb nu eindelijk een zadel dat netjes achter zijn schouders blijft liggen, maar als ik net niet stak genoeg aansingel ligt het zadel na het eerste galopje halverwege zijn schouders. En dat terwijl ik altijd probeer om niet te stak aan te singelen.
De knoop is doorgehakt, ik ga een ander zadel halen. Het zadel is echt enorm fijn en zit als een huis, voor mij. Niet voor mn paardje. Soms kan een boomloos en soms niet en ik ben er klaar mee om steeds weer dingetjes te moeten verzinnen waardoor hij stopt met schuiven
Zadel is in principe al verkocht Aan een bokster ook nog! Ik hoop dat ze er blij mee gaat zijn en dat het zadel doet waar hij voor gemaakt is Fijn liggen, meegroeien en het paard de ruimte geven.
Heb contact opgenomen met Arthur, hij kent mijn paard en zei de vorige keer dat ik in de shop was dat hij een zadel heeft wat hem ook goed zou passen. Die krijg ik zaterdag mee zodat ik kan kijken of hij echt past, of ik moet paard en al inladen. Maar ik heb geen trek-auto De trailer is aan te komen, alleen de auto niet.
Mooi als het zo snel gaat. Soms heb je dat. Wat dat betreft heb ik het van beide kanten al meegemaakt, maar ze eten hier geen brood als ze wat langer blijven liggen
Maak bij Adje iig goede afspraken dat als het na een paar maanden ineens niet meer past je er mee terug kunt zonder geld toe te leggen
Minimus
Geplaatst: 07-07-17 10:14
Als ik dat voor elkaar krijgen kan met een tweedehands zadel dan probeer ik dat Bedankt voor de tip.
DubbelFun
Geplaatst: 07-07-17 10:19
Het 'ineens niet meer passen' komt veelal voor bij nieuwe zadels en 2e hands die nog niet goed ingereden zijn. Bij de goedkopere* boomzadels wordt het leer aan de onderkant van de bar niet geblocked (dat is gevormd naar de bars). Je koop dan een zadel wat op het oog goed past. Als het zadel gebruikt gaat worden gaat het leer zich vormen en wordt de echte pasvorm pas zichtbaar. Vaak past een zadel dan 'ineens' niet meer terwijl het eigenlijk dus al nooit echt goed gepast heeft. Als je dan terug gaat wordt het vaak geweten aan trainen/spieropbouw oid en kun je het inruilen tegen (flinke) bijbetaling voor een ander (waar je dus nu een paar maanden hetzelfde probleem mee kunt krijgen. Als je niet met je paard naar Adje kunt investeer dan iig in een visgraatmal, zodat je thuis de rug op kunt meten (en aangeven met een plakkertje waar de singelplaats moet zitten) zodat je bij Adje die in de zadels kunt leggen. En laat je daar niets wijsmaken als die mal niet uitkomt met het zadel *tot 2000 euro
Zo'n mal is inderdaad heel handig! Zo kon ik ook heel mooi zien hoe ongelijk Philo bespierd was bij schouder/schoft. Ik had het al wel gezien, maar zo'n mal maakt het toch nog duidelijker.
Hopelijk vind je een mooi zadel dat goed past. En super fijn dat je huidige zadel zo snel verkocht is!
Ja ik wil gewoon weer een ander zadel en niet weer een half jaar zonder zitten nu de training zo lekker gaat. Dus ik heb die pasmal besteld en dan kan ik ermee naar Adje. Zodat ik zeker weet dat het zadel in elk geval nu goed zit. Ik ga voor een tweedehands zadel en dan heb ik al iets minder risico dat hij na een paar maanden niet meer past omdat het ingereden is Dan moet ik weer elk jaar controleren of Manny veranderd, maar dat zie ik dan wel weer
Voor de mensen die morgen les hebben bij Wendy, heel veel plezier
DubbelFun
Geplaatst: 07-07-17 12:32
@minimus: hoe ouder het zadel hoe beter het ingereden is en de vorm van de bars zichtbaar. Even wat voorbeeldjes... De skirts ongeblocked Het blocken 'in progress' De skirt zoals hij er uit ziet als hij geblocked is
Als je bij Adje ook even gaat kijken bij de duurdere zadels kun je het verschil zo zien
Interessant! Dus dat blocken zorgt ervoor dat de bars minder schuiven bij inrijden van het zadel? Het lijkt op een soort kommetje (zit op mijn telefoon dus kan het niet heel goed zien, zo de laptop maar aanslingeren). En dat is alleen gedaan bij het duurdere segment? Dus het maakt weinig uit welk zadel ik koop met mijn budget.. Weet je zo een beetje welke merken dit wel hebben en van welke merken ik ver weg moet blijven *leermoment*
De bars zullen niet gaan schuiven als er niet geblocked is want die zitten vast (die leertjes). Goedkopere zadels hebben nep-leertjes en zitten vast met schroeven of spijkers. Maar omdat bij geblocked de bars als de juiste vorm van het zadel aangeven kun je beter zien of het past (zeker met een visgraatmal). Bij ongeblockte zadels zie je de omtrek van de bars niet en verkijk je je dus op de pasvorm omdat het leer dan aansluit en niet de bars.
Ik ga ernaar kijken en het in de gaten houden. Heb je alsnog een beetje een idee wat voor merken ik beter links kan laten liggen en welke juist wel goed zijn ?