[WN] Waarom geen cap willen dragen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: Waarom geen cap willen dragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:55

Volgens mij willen mensen wel opeens een cap dragen wanneer men er op wedstrijden meer punten voor zou krijgen Pling En punten voor de orgineelste hoed cap combinatie. Je laat gewoon iedereen vrij in zijn keuze. Een maakt van het feit dat je rijd zonder cap een soort handicap. Je moet je punten dan op andere punten bijelkaar halen. zomaar een idee.Wat is groter, de drang om te winnen of de drang om er cool uit te zien.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:29

Ik draag nooit een cap, omdat ik het inderdaad niet lekker vind zitten. En omdat ik nog nooit van mijn eigen paarden ben afgevallen Knipoog Een tijd geleden heb ik een driejarige zadelmak gemaakt, toen heb ik wel even een cap geleend. Maar dat was meer omdat de mensen om mij heen vonden dat ik in dit geval wel een cap moest opzetten. Was elke keer blij dat hij weer af kon!

Overigens heb ik niet eens een veiligheidshelm, alleen een hele oude cap die nog stamt uit mijn manegetijd (meer dan twintig jaar geleden). Deze dient nu als houder voor onze westernhoeden Haha!

Over het verbod versus de verplichting: een verbod vind ik niet kunnen (temeer daar de NRHA en de AQHA een cap toestaan), maar met een verplichting zou ik het ook niet eens zijn (om dezelfde reden). Bovendien is het toch zo dat de eigenaar van het paard aansprakelijk is voor de schade en de eigenaar van een hal alleen als het ongeluk wordt veroorzaakt door nalatigheid van die hal-eigenaar? (zoals Anya al aangaf)

Lijkt me trouwens wel grappig: als de eigenaar van het paard aansprakelijk is, moeten alle open ruiters die paarden voor anderen trainen en showen wel een cap op en de amateurs met hun eigen paarden niet.... Haha!

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 10:30

Cap draag ik niet meer... Omdat ik mijn paard 100 % vertrouw Ja Op andere paarden draag ik soms nog wel een cap als ik weet dat ze opeens beetje gek kunnen gaan doen... Maar op mijn eigen paard draag ik hem nooit

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:08

@ Judith: welke cap heb jij dan?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:13

Dacht dat hier met name de westernrijders bedoeld werden???? Je paard 100 % vertrouwen is prettig maar bij een buitenrit laast was ik wel blij met mijn cap in samenhang met die uitstekende tak. Die takken vindt je wat minder in een rijbak Haha! Je paard of je rijkunst 100 % vertrouwen vindt ik een rare redenering om geen cap te dragen. Gewoon omdat je het niet prettig vindt of geen gezicht dat vindt ik een eerlijker argument. Je 100% te vertrouwen paard kon toch onverwacht een hersenbloeding krijgen tijdens je ritje. Hij valt dan misschien niet op je hoofd maar er kan altijd iets gebeuren. Het blijft je eigen verantwoording maar de argumentatie om het alleen bij jonge paarden te gebruiken vindt ik nogal krom. Wees dan consequent. Wanneer je op de cap als veilig middel niet vertrouwd, waarom dan wel opeens wanneer je op een jong paard zit?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:19

Simpel. Wiz is hoger dan Lan. En onze binnenbak is vrij laag. Kans dat ik aan het plafond zit met Wiz is groter Ja

Vanwege het hoogste verschil Ja

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:24

Dinopino schreef:
Dacht dat hier met name de westernrijders bedoeld werden???? Je paard 100 % vertrouwen is prettig maar bij een buitenrit laast was ik wel blij met mijn cap in samenhang met die uitstekende tak. Die takken vindt je wat minder in een rijbak Haha! Je paard of je rijkunst 100 % vertrouwen vindt ik een rare redenering om geen cap te dragen. Gewoon omdat je het niet prettig vindt of geen gezicht dat vindt ik een eerlijker argument. Je 100% te vertrouwen paard kon toch onverwacht een hersenbloeding krijgen tijdens je ritje. Hij valt dan misschien niet op je hoofd maar er kan altijd iets gebeuren. Het blijft je eigen verantwoording maar de argumentatie om het alleen bij jonge paarden te gebruiken vindt ik nogal krom. Wees dan consequent. Wanneer je op de cap als veilig middel niet vertrouwd, waarom dan wel opeens wanneer je op een jong paard zit?

Hmzz naja ik kan het niet goed uitleggen aangezien je mijn paard niet kent.. En jonge paarden zijn anders.. als er een paardje is van 3 dan ga je daar niet op zitten zonder bescherming aangezien hun nog jong zijn en niet voorspelbaar... Ik ken mijn paard ondertussen lang genoeg om te weten hoe ze is en wat ze kan en niet kan..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:25

Eh zit je er met cap dan niet gewoon tegen aan Haha! Maar dat heeft dus niets met leeftijd paard te maken maar hoogte paard.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:29

Nog een aanvulling naar aanleiding van de reactie van Dinopino: je hebt helemaal gelijk, niet één paard is 100% betrouwbaar (behalve misschien een opgezet paard). Het zijn en blijven vluchtdieren. Nu schrikken onze quarters niet gauw en als ze schrikken zijn ze ook weer snel gekalmeerd, maar het kan altijd gebeuren. Verder blijf ik erbij dat ik caps ondingen vind en er dus geen draag, maar 100% betrouwbaarheid bij een paard is onmogelijk. Ik vertrouw die van mij wel, maar ik weet ook dat er toch altijd wat kan gebeuren.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:32

Er kan ook altijd wat gebeuren....Daar spreek ik je niet op tegen maar oke ik vertrouw mijn paardje dan 90 % En een cap ja is misschien veiliger.. maar heb vaak genoeg meegemaakt.. dat iemand buiten van zn paard afviel.. en die cap lag in 2 Nagelbijten / Gniffelen Dus ligt er maar net aan wat je wilt

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:34

Ik vertrouw mijn paardje ook voor 100%, maar laatst struikelde hij en lagen we bijna languit op de grond. Ook dat kan gebeuren. Er kan ook wat gebeuren zonder dat je paardje eraan kan doen.

Ik heb zelf een Casco cap op. Het werd enkele jaren geleden verplicht gesteld en ben toen ook eigenlijk best wel pissig geworden omdat ik een cap op moest doen. Ben het nu gewend en van deze cap heb ik eigenlijk, eerlijk gezegd, geen last.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:36

Of je loopt er gewoon naast... Wie weet wat er dan kan gebeuren.. Ja

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:37

oeps heb je dat vaak mee gemaakt. Cap doormidden. Ik nog nooit. Wel gezien dat de cap beschadigt is naar een val maar dat ie zijn functie wel heeft voldaan. Maar je wil nu eigenlijk zeggen dat je niet met cap rijd omdat je deze niet beschouwt als iets wat je bescherming geeft. Kijk met zo'n argumentatie kan ik je volgen. Haha! Dat is wat anders dan op het kunnen van je eigen te vertouwen en opdat van je paard. Ook als schrikt je paard nooit hij kan altijd struikelen. En ik heb wederom heel veel friezen zien struikelen.

Angg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:38

Hahhahaha anders ik wel ze kunnen behoorlijk lomp zijn Tong uitsteken

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 11:41

@ Angg: Yep, dus ook schoenen aan met stalen neuzen.....bodyprotector.......cap.........handschoenen.......gezichtsbeschermer (zoals bij ijshockey).......Het moet natuurlijk wel leuk blijven! Haha!

Voorlopig ga ik al jaren met paarden om zonder al deze beschermingsmiddelen en het is tot nu toe altijd goed gegaan. Ik vertrouw dus maar op mijn bescherm-engeltje. Maar om weer even on-topic te gaan: verbieden of verplichten vind ik niet kunnen, er wordt al genoeg betutteld in dit land..... Het is mijn eigen keuze om zonder cap te rijden en mijn eigen verzekering dekt de schade als ik van mijn paard val.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:08

@Dinopina. Ja hoor heeft het ook. Er is altijd een veiligheidsrisico. Maar ik schat het veiligheidsrisico op een jong paard hoger in dan op een ouder paard. Tuurlijk kan ook daar wat gebeuren. Het risico is nooit op 0 te zetten. Maar er zit een verschil in jong paard, dat nog wat minder aan de hulpen staat en minder heeft meegemaakt en ouder paard. Naarmate ik het risico hoger inschat maak ik sneller de afweging wel een cap op te zetten.

En nee ik zit niet aan het plafond met cap. Maar toen hij een paar weken terug behoorlijk bokte heb ik wel direct mijn hoofd ingetrokken Haha! Knipoog

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:21

Ik draag ook nooit een cap. Ik voel me niet veiliger met zo'n ding op mijn hoofd. Misschien zelfs wel eerder minder veilig gezien de kans op een hoge nek breuk nog steeds een stuk hoger is met dan zonder zo'n dop op je hoofd dan zonder. Tel daar nog eens bij op dat ik binnen 10 minuten knallende hoofdpijn krijg als ik een cap op mijn hoofd heb en dan is de keuze geen cap voor mij snel gemaakt.
Een hoed moet ik ook niet de hele dag op zetten trouwens want dan kan ik ook aan de paracetamol.

Ik begrijp eigenlijk de drukte om het wel of niet dragen van een cap niet helemaal. Uit onderzoeken is al lang gebleken dat er bij dressuur en western wedstrijden zelden of nooit iets echt goed fout gaat. De meeste echt ernstige ongelukken gebeuren bij eventing, springen en als ruiters zich in het verkeer gaan mengen.
Het verplichten van zo'n cap tijdens wedstrijden zal niet echt bijdragen aan een vermindering in ongevallen met ernstig letsel.
Laat daarom de beslissing over het wel of niet dragen van een cap tijdens een wedstrijd toch gewoon over aan de volwassen ruiter! Voor kinderen vindt ik het een ander verhaal die dragen geen eigen verantwoordelijkheid dat is aan de ouders!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:39

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:48

hmmm.... die ziet er errug ventilerend uit idd! helaas vind ik hem iets te opzichtig om 'gewoon' mee te dressuren....

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:54

Maanling schreef:
hmmm.... die ziet er errug ventilerend uit idd! helaas vind ik hem iets te opzichtig om 'gewoon' mee te dressuren....

Wacht even te opzichtig?? Hoe het er uit ziet was toch geen argument???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:58

Tja hij is misschien wat anders dan cappen die de meeste gewent zijn. Maar kan hier prima mee dressuren hoor Haha!

Maar goed rij geen dressuur wedstrijden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:58

[quote="Redneck"]@ Angg: Yep, dus ook schoenen aan met stalen neuzen.....bodyprotector.......cap.........handschoenen.......gezichtsbeschermer (zoals bij ijshockey).......Het moet natuurlijk wel leuk blijven! Haha!
quote]

Vergeet de tok voor de mannen onder ons niet!!!!!!!!!!!! Haha!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:30

@ Adrienne: niet meteen zo beginnen he.

Ik rijd al tijden met deze cap:
Afbeelding

Maar als ik iets kan vinden wat meer ventilerend is hou ik me altijd aanbevolen.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:38

Ik rijdt nooit zonder een cap.

Vorig jaar aardig ongeluk gehad, cap doormidden. Borstwervels (net onder mijn nek gebroken) maar met mijn hoofd was niets.
Als het warm is en ik twijfel, denk ik even aan dat ongeluk. Dan loop ik zonder te morren naar de kast en haal 'm eruit.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:02

meggiemeg schreef:
Redneck schreef:
@ Angg: Yep, dus ook schoenen aan met stalen neuzen.....bodyprotector.......cap.........handschoenen.......gezichtsbeschermer (zoals bij ijshockey).......Het moet natuurlijk wel leuk blijven! Haha!
quote]

Vergeet de tok voor de mannen onder ons niet!!!!!!!!!!!! Haha!

Oh ja, dat is met een westernzadel inderdaad wel aan te raden.... Clown