[WN] Opbinden van westernpaarden, nut?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Opbinden van westernpaarden, nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:22

Bij de WRAN niet, ik weet niet hoe het met de andere verenigingen zit. Moet ik even googlelen.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:23

Fijn om zoveel kritisch commentaar te lezen bij een topic als dit. Deze 'trainingsmethode' komt op mij ook niet erg vriendelijk over.
Nog afgezien van tijdsduur, druk etc. lijkt het me ook niet erg logisch. Jong paard moet leren een ruiter te dragen en dus zijn balans te vinden onder de ruiter. Een paard kan zijn hoofd/hals gebruiken om zijn balans te vinden. Niet erg handig als we het paard dit eerst afleren (door hoofd in een vaste houding te dwingen) en er dan op gaan zitten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:29

Spatter de appies hebben de leeftijd van de futurity verhoogd naar vier jaar in Nederland.

(naam weg) 1996, bay roan stallion
In 1999 en 2000 uitgebracht door xxxxx en Gary Marble (USA) voor eigenaar ....

Dit paard was drie dus maximaal.
Maar ditzelfde paard is ook als tweejarige uitgebracht:
Congress Futurity Finalist 2 year old western pleasure 1998 (best 18, with xxxx)

Er is in Ned. nog wel halter futurity

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 13:47

Ik heb bij Karin gelest terwijl er zo'n vastgezet paard bij liep. Het schijnt dat de buren al vaker de dierenbescherming hebben gebeld, en die komt dan ook langs, maar doet niets.

Ik denk dat er een groot verschil is in de manier waarop deze methode wordt toegepast. Bij mijn vorige paard is het ook gebeurd bij een andere trainer. Ze werd iets bijgezet en toen losgelaten in de bak, zonder ander paard erbij. Na een paar minuten gaf ze na, en werd ze direct losgemaakt. Dat gebeurt bij Karin niet, en dat vind ik het grootste bezwaar. Ookal heeft het paard het begrepen en geeft het zich over, dan moet hij nog een kwartier zo lopen. Het lijkt mij dat dat frustrerend is voor het paard, en dat het inderdaad spierpijn oplevert.

Toen ik daar leste, was Karin ook bezig met het beleren van een 2-jarige. Die is toen dat najaar op de Oranjehal Show (AQHA) onder het zadel uitgebracht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:16

Daar is tie weer Lachen
Al vaak vertoond op Bokt en hij doet het nog steeds goed Haha!
Afbeelding

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:27

grappig, het begint dus onderaan en eindigd bovenaan, hakkies even niet meegerekend

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:34

Is wel logisch. Een paardenbeen groeit in verhouding minder als een rug en het beest was tenslotte niet bedoelt om op te gaan zitten Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:53

vandaar ook dat wachten met springen tot liefst 5 jaar oud Knipoog

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:02

Ik heb dit ook eens een keer gezien, het paard wou niet achteruit gaan dus maakte ze de teugels achter het zadel vast zodat het hoofd van het paard helemaal naar achter getrokken werd en het bit ook echt in de mond getrokken werd en dan begon hij met de zweep op de borst te tikken zodat het paard achteruit liep.
Ik vond dit verschrikkelijk om te zien heb je dan echt geen geduld om een paard op een vriendelijkere manier achteruit te laten gaan.
Dit zijn zo van die mensen die alleen maar aan het winnen denken en niet aan het paard zelf.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 17:42

wat jij beschrijft is weer heel wat anders kers.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 18:35

spatter schreef:
nouja, karin beweert in het artikel dat als ze twijffelt, ze foto's laat maken van de botten om te zien of die genoeg gesloten zijn
als ze dat werkelijk doet en echt daarna handelt vind ik dat wel een groot pluspunt

er staat: "ik wil zien dat het botvlies gesloten is...." Verward
Zo zeg. Of Afke heeft een megatypefout gemaakt óf Karin weet dus écht niet waar ze het over heeft.

"het ras is eerder aan het werk toe", "op 3 jarige leeftijd fysiek volgroeid", dat is geen enkel paard.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 19:20

Anya schreef:
wat jij beschrijft is weer heel wat anders kers.

Ik wou net zeggen, dat hangt niet echt samen...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:14

ik vind het eigenlijk niet veel anders,en even akelig als van Baalen d'r methode met P&P.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:19

Maar daar ging het hier niet over. Dit is weer geen westernmethode die hier aan dat paard op een onsympathieke wijze wordt geleerd.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 18:32

Sorry voor het omhoog schoppen (nouja is nog maar paar dagen 'oud') maar ik bleef toch met wat vragen/opmerkingen over.

Ik zie op geen enkele manier in hoe een jong paard een zachte mond krijgt door 'm opgetuigd met de teugels vast te binden aan z'n mond. Ik heb geleerd dat als een jong paard z'n hoofd geeft dat je dan onmiddelijk loslaat, gaat een beetje lastig als je d'r een paar vastgebonden hebt in de bak en zelf aan 't rijden bent. Het paard kan z'n hoofd zoveel geven als dat hij wilt maar er is niemand om hem los te laten, leer je hem dan niet alleen angst aan voor het bit? Het paard wordt (imo) niet beloond voor het geven van z'n hoofd, er gebeurd helemaal niks.

Daarnaast vind ik het jammer dat dit gelijk weer in verband wordt gebracht met western rijden, dit is ongelovelijk slechte reclame (en imo terecht voor deze dame, maar dit is gelijk voor de hele westernsport slechte reclame), ik ken veel dressuurruiters die denken dat westernruiters joelende cowboys zijn met mega sporen en enge bitten, dit stuk in zo'n tijdschrift geeft nou weer iets om afkeer tegen te hebben.

Ik hoop dat er nog wat voorstanders kunnen reageren want ik snap niks van deze methode, hoe krijg je hier nou een soepel normaal te rijden paard van? Ik weet wel dat de eerste de beste die mijn paard zo vastbind een groot probleem heeft...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 19:42

Inderdaad!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:08

Wat ik me trouwens ook nog afvraag... Wat als 't paard in paniek raakt? 't Zijn meestal dan wel Quarters maar ik heb er ook eentje, ze is voor 99% bomproof en hartstikke koel in de kop, maar je hebt altijd die ene procent nog en het lijkt mij dat als je groene paarden vast gaat binden via het bit dat het dan juist eerder een panieksituatie wordt... Als zo'n paard in paniek raakt heeft hij er volgens mij een levenslang trauma aan.

Dan ga ik toch echt 10x liever voor de methode waarbij ten aller tijde losgelaten kan worden, ook al werkt het vastbinden nog zo goed.

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 20:53

crazycactus schreef:
Mmm vind dit maar niets... helaas gaan mensen dit ook nog eens nadoen zonder dat ze weten wat ze doen.

Zo heeft een kennis van mij ooit eens iets na gedaan wat ze 's middags bij een pro-trainer gezien had. Paard komt overeind, valt achterover en breekt zijn rug. Dag paard...

Nou dan heeft jou kennis zijn paard verkeerd vastgezet. want op het moment dat je paard een kant omgebogen staat zo als op de foto kan hij alleen op zijn zij vallen. je moet er wel voor zorgen dat de ene kant kort genoeg is.

Verder gebruik ik deze methode ook. bij mij paard werkt het wel.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:02

Jus_dOrange schreef:
Wat ik me trouwens ook nog afvraag... Wat als 't paard in paniek raakt? 't Zijn meestal dan wel Quarters maar ik heb er ook eentje, ze is voor 99% bomproof en hartstikke koel in de kop, maar je hebt altijd die ene procent nog en het lijkt mij dat als je groene paarden vast gaat binden via het bit dat het dan juist eerder een panieksituatie wordt... Als zo'n paard in paniek raakt heeft hij er volgens mij een levenslang trauma aan.

Dan ga ik toch echt 10x liever voor de methode waarbij ten aller tijde losgelaten kan worden, ook al werkt het vastbinden nog zo goed.

Hier dus een merrie waar het fout mee gegaan is, in de zin van geestelijk 'trauma'...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-07 21:08

MartineOsuus schreef:
crazycactus schreef:
Mmm vind dit maar niets... helaas gaan mensen dit ook nog eens nadoen zonder dat ze weten wat ze doen.

Zo heeft een kennis van mij ooit eens iets na gedaan wat ze 's middags bij een pro-trainer gezien had. Paard komt overeind, valt achterover en breekt zijn rug. Dag paard...

Nou dan heeft jou kennis zijn paard verkeerd vastgezet. want op het moment dat je paard een kant omgebogen staat zo als op de foto kan hij alleen op zijn zij vallen. je moet er wel voor zorgen dat de ene kant kort genoeg is.

Verder gebruik ik deze methode ook. bij mij paard werkt het wel.

Denk je dat echt? Hoe het hoofd ook zit, een paard kan ALTIJD omhoog, dus ook al staat een paard goed vastgebonden kan het nog omhoog. Sommige paarden zijn te gevoelig voor het gevoel dat het geeft zo vast te staan, die raken hierdoor in paniek, en als ze merken dat ze nog niet vrij komen is er nog maar 1 weg en dat is omhoog, met alle gevolgen van dien...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 21:18

Een paard dat op 4 benen staat zal zo niet gauw achterover vallen, maar als ze echt willen kunnen ze in een vlaag van paniek best wel op hun achterbenen terecht komen, als ze dan nog vast zitten zal de paniek alleen maar groter worden lijkt mij, en dan gaat het echt flink mis... Scheve mond

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-07 22:39

Lara_Silver schreef:
Denk je dat echt? Hoe het hoofd ook zit, een paard kan ALTIJD omhoog, dus ook al staat een paard goed vastgebonden kan het nog omhoog. Sommige paarden zijn te gevoelig voor het gevoel dat het geeft zo vast te staan, die raken hierdoor in paniek, en als ze merken dat ze nog niet vrij komen is er nog maar 1 weg en dat is omhoog, met alle gevolgen van dien...

Ik rij er toevallig zo eentje, denk ik. Deze methode nooit geprobeerd, ook niet van plan en al helemaal niet bij dit paardje. Zodra je iets te veel druk op de teugels hebt gaat ze al omhoog, kan me dus een beetje indenken hoe dit bij haar zou uitpakken. Bij de kliniek met tandenvijlen kwam ze ook omhoog, met twee spuiten erin zelfs! Pas toen ze werd 'losgelaten' werd ze weer een beetje rustig en konden haar tanden gedaan worden.
Voor de rest is ze echt wel een super relaxte quarter...

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:50

Toen ik de titel van dit topic las, dacht ik even dat het ging om het opbinden in de stal (met het hoofd naar boven, zodat ze onder het zadel het koppie mooi laten zakken). Hiervan had ik pas geleden gehoord en mijn tenen gingen ervan krom staan, vandaar dat het nog vers in het geheugen lag.

Ik heb het artikel in de Bit ook gelezen en ik krijg er absoluut geen prettig gevoel bij. Ik vind het erg jammer dat paarden, in wat voor discipline dan ook, vaak gebroken worden in plaats van ze een degelijke basis van geduld en vertrouwen mee te geven.

Ook kan ik er eerlijk gezegd niet bij dat iemand die toch verstand van zaken hoort te hebben nog steeds dingen verkondigt die absoluut niet waar zijn en waar sommige anderen dan vervolgens wel zonder verder na te denken achteraan lopen. Ik heb het dan over het eerder volgroeid zijn e.d. Dat is toch iets van 20 jaar geleden, nu weten we toch zeker beter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 11:54

Nou ja, of deze mevrouw nu wel of geen goeie reclame is voor de sport, ze is toonaangevend in de westernsport en ze is (meen ik) instructrice op Deurne, waar de nieuwe lichting westerninstructeurs vandaan komt..
je mag dus idd wel verwachten dat ze weet waar ze het over heeft... Ja

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:18

deurne weet ook niet alles, ik zit daar op school, maar ben het ook met veel methode's af en toe niet eens, ze moeten daar veel meer leren naar het paard als individu te kijken wat wel en niet kan.. Niet alles op dezelfde manier, het blijven levende wezens..

Sorry voor de offtopic reactie