[WN] westernrijden met cap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij western met cap of zonder?

Altijd met cap
81 (38%)
Altijd zonder cap
85 (40%)
Enkel tijdens de training met cap (op wedstrijd zonder)
20 (9%)
Enkel tijdens buitenritten met cap
25 (11%)

Totaal aantal stemmen: 211

LDRD

Re: westernrijden met cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:46

DubbelDun schreef:
Gelezen Haha!
Kun je een trainer aan wie je het paard ter belering hebt afgestaan een 'beroepsmatige gebruiker' noemen??
Indien deze trainer het paard ook op wedstrijden voor je uitbrengt kan ik me hierin vinden, maar voor beleren lijkt me dit weer anders liggen.
Of valt hij dan onder 'bedrijfsmatig paarden houden' en heeft hij dan dus een daarvoor geschikt verzekering nodig ??

In het geval dat een trainer dus niet als beroepsmatig wordt aangemerkt en ook niet als beroepsmatige gebruiker ben je als eigenaar mooi de klos als hij niet zo'n stevige zit heeft als nodig is voor een jong/onbeleerd paard Haha!

Ja, die trainer kan beroepsmatig gebruiker zijn. Als het riekt naar bedrijfsmatig gebruik dan is het dat ook in pricipe ook wel, ga daar maar vanuit. Uiteraard heeft hij daar een AVB (aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven) voor nodig.

En als hij niet als bedrijfsmatig gebruiker wordt aangemerkt, dan ben je als bezitter dus aansprakelijk.
Wel kan je schadevergoedingsverplichting dan verminderen, omdat 'eigen schuld' eventueel kan worden toegerekend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:52

Om weer on-topic te komen Haha! ; Dus je zou je trainer eigenlijk moeten verplichten een cap te dragen en zelf bij de trainingen aanwezig moeten zijn om te zien dat er niets gebeurd waardoor eventuele 'schuld' moeilijk te bewijzen valt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:57

De crux zit hem nou eenmaal in het feit dat de berijder geen schuld hoeft te bewijzen!
De berijder hoeft alleen maar aan te tonen dat hij door een eigen gedraging van het dier is gevallen (en dat kan hij natuurlijk ook niet altijd). Staat dat wel vast dan kan je dus kijken of hij wellicht 'eigen schuld' heeft.
Maar ernaast blijven staan is niet doenlijk natuurlijk, maar ach, je AVP verzekeraar betaalt toch, dus wat zou je je druk maken daarover? Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 16:59

Nou over de premies die jaarlijks blijven stijgen door dit soort grappen bijvoorbeeld Haha!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:01

Nee, dat is omdat frauderen een nationale sport is Haha! .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:02

Dus even voor mijn duidelijkheid

- situatie 1. ik zit op mijn paard. Die bokt weg. Ik val. De ziektekostenverzekering betaalt?
- situatie 2: ik zit op mijn paard, mijn paard trapt een ander paard. De aansprakelijkheidsverzekering betaalt?
- situatie 3: ik zit op mijn paard, mijn paard trapt op de knie van een andere ruiter / toeschouwer. De ziektekostenverzekering betaalt en verhaalt op mijn wa-verzekering?
- situatie 4: mijn bijrijder zit op mijn paard, mijn paard bokt (eigen gedraging paard). De ziektenkostenverzekering van mijn bijrijder verhaalt op mijn WA? Ook als er letselschade is?
- situatie 5: een trainer zit op mijn paard. Die bokt (eigen gedraging paard). Dit valt onder de bedrijfsverzekering trainer? Of deels onder mijn WA?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:05

Anya schreef:
Dus even voor mijn duidelijkheid

- situatie 1. ik zit op mijn paard. Die bokt weg. Ik val. De ziektekostenverzekering betaalt?
- situatie 2: ik zit op mijn paard, mijn paard trapt een ander paard. De aansprakelijkheidsverzekering betaalt?
- situatie 3: ik zit op mijn paard, mijn paard trapt op de knie van een andere ruiter / toeschouwer. De ziektekostenverzekering betaalt en verhaalt op mijn wa-verzekering?
- situatie 4: mijn bijrijder zit op mijn paard, mijn paard bokt (eigen gedraging paard). De ziektenkostenverzekering van mijn bijrijder verhaalt op mijn WA? Ook als er letselschade is?
- situatie 5: een trainer zit op mijn paard. Die bokt (eigen gedraging paard). Dit valt onder de bedrijfsverzekering trainer? Of deels onder mijn WA?

1 tm 4 zijn goed samengevat.

5 hangt dus af van de vraag of de trainer bedrijfsmatig jouw paard rijdt. Is dat het geval, dan is hij aansprakelijk en valt het onder zijn AVB. Jij bent dan niet aansprakelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:08

En dan nog voor mij een laatste vraag. Waar komt de capverplichting dan binnen lopen? Want ik heb geen voorwaarde om een cap te dragen in mijn WA-verzekering zitten. Ik heb gewoon een WA-verzekering en doorgegeven een paard te hebben. Dat was voldoende volgens de WA.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:12

In het aansprakelijkheidsrecht komt geen capverplichting voor.

Wel zou je het niet dragen van een cap bij een schadevaststelling tegengeworpen kunnen krijgen als 'eigen schuld' waar het gaat om letsel dat voorkomen had kunnen worden door het dragen van een cap.
Breek je een been is het dus niet relevant dat je geen cap op had.

Vergeet niet dat allerlei andere vormen van verzekeringen wel een capverplichting kunnen opnemen in hun voorwaarden, denk bijvoorbeeld aan een ongevallenverzekering.
Ook manege's krijgen op hun AVB verzekering een clausule die zegt dat er alleen dekking is als de lesklanten een cap droegen tijdens het rijden. En hier gaat het om de dekking dus, niet om de vraag of een manege aanspakelijk is, want het kan best zijn dat men wel aansprakelijk is, alleen de verzekeraar betaalt niet (en de manege moet dus maar zelf betalen).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:13

Maar bij maneges rij je dus op paarden van die manege...

Ik heb er nog eentje.. sorry Lachen
Situatie 6:
Ik rij een wedstrijd op het paard van een ander. Met hoed want ik rij level 2. Ik kieper eraf en breek een been. Verhaalt de verzekeraar dan mijn ziektekosten op de WA van de eigenaar paard of op de organisator (die het al dan niet dragen van een cap vrij heeft gegeven)?

Er is niets mis met de bakbodem, de veiligheid is goed in orde. Er zijn geen fouten gemaakt bij de organisatie.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:13

t is wel erg off topic he? Clown

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:16

Vooropgesteld dat je eraf valt door een eigen gedraging van het paard, dan zal jouw ziektekostenverzekeraar de bezitter van het paard, cq zijn AVP verzekeraar aanspreken.

De organisator zal hij niet snel aansprakelijk stellen want dat is een stuk lastiger, dan moet hij een onrechtmatige daad van de organisatie gaan aantonen namelijk en dat valt vaak niet mee.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:17

Dankjewel. Dit is erg verhelderend!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:21

Graag gedaan, blij dat ik wat licht op deze duistere brei heb kunnen werpen Tong uitsteken .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:37

@LDRD: je weet niet half hoe verhelderend dit is Knipoog

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:38

Misschien mooi om dit samen te vatten in een apart topic of sticky?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:39

Hier of op SWRN Knipoog
Die laat ik voor een ander dan Clown

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:47

Hier natuurlijk. Ze lezen toch mee Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 17:48

Maar dan gaan ze weer dingen roepen, waarop ik moet anticiperen en dan wordt het weer verwijderd.
Schiet dus niet op Haha!
Misschien moet ik mijn 2 cents eens voor me houden Haha! al is op mijn handen zitten niet mijn sterkste punt Lachen

mehlika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 19:01

Het enige waar het toch om gaat is dat het grote publiek de informatie makkelijk kan vinden. Dit is algemene informatie, geen swrn info Knipoog

Marieke_Cody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-07 21:37

ik rij altijd met cap en niet omdat het bij ons verplicht is. Ik doe dit omdat ook al wil je paard je er niet afgooien hij ook wel een kan vallen en als er een hoef in die val richting je hoofd komt of de muur erg dichtbij ben je blij met je cap.

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 05:47

Marieke_Cody schreef:
ik rij altijd met cap en niet omdat het bij ons verplicht is. Ik doe dit omdat ook al wil je paard je er niet afgooien hij ook wel een kan vallen en als er een hoef in die val richting je hoofd komt of de muur erg dichtbij ben je blij met je cap.

en zeg nou eens eerlijk, hoe groot is nou werkelijk de kans dat dat allemaal gebeurd. ik heb het a: nog nooit zien gebeuren en b: nog nooit mee gemaakt.

volgens mij kan je alleen maar van je paard vallen door akties van het paard zelf. we springen niet 166 cm en zitten niet in volle arena's. (ik niet tenminste)

er staan geen gekke hindernissen in de bak, ik rij pleasure, weet dus het parcour... euh..
de kans is dus eigenlijk nihiel dat zoiets ergs gebeurt. even groot als wanneer je buiten naar je trailer loopt, even niet oplet en door je conculega overreden wordt. heb je even veel ziekte kosten, maar dan hoef je geen cap op. terwijl ik meer in het verkeer, dan op een paard zit.
misschien appels met peren vergelijken, maar dat doet de KNHS en de verzekeringen ook!! dus.. wat is de meerwaarde van het dragen van de cap, en wat is er leuk aan het betuttelen en verknallen van een gaaf en op zichzelf staande sport binnen de ruitersport?????

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 06:19

Miss_Pina schreef:
Marieke_Cody schreef:

en zeg nou eens eerlijk, hoe groot is nou werkelijk de kans dat dat allemaal gebeurd. ik heb het a: nog nooit zien gebeuren en b: nog nooit mee gemaakt.

volgens mij kan je alleen maar van je paard vallen door akties van het paard zelf. we springen niet 166 cm en zitten niet in volle arena's. (ik niet tenminste)

er staan geen gekke hindernissen in de bak, ik rij pleasure, weet dus het parcour... euh..

Dus jij hobbelt alleen maar wat rondjes op een soort van automaatje, kan dus niets gebeuren, zoals je zegt?
Volgens mij is er jaren geleden nog iemand op die manier verongelukt, hoofd tegen de bakrand aan...... Zonder publiek, geen hindernissen, gewoon alleen in de bak.......
Maar ja zoals je zegt, het is een saai tijdverdrijf zonder enige actie......

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:14

Miss_Pina schreef:
Marieke_Cody schreef:

Haha, dus omdat jij het a, nog nooit gezien hebt en b, nog nooit meegemaakt hebt is de kans dús klein? Hoe lang rij je paard? Hoe vaak? Op wat voor paarden? Hoeveel jaar heb je wedstrijden gereden? Want als je antwoord op die vragen "veel" is, dan kan ik me níet voorstellen dat je dit soort dingen nooit gezien hebt of er nooit van gehoord hebt.

Ik ken legio mensen in het afgelopen jaar, die niet sprongen met hun paarden en tóch hun cap moesten vervangen wegens een val. Oja, en zelf ben ik er in het afgelopen 2 jaar 3 keer afgevallen waarbij ik 2 keer op mijn hoofd terecht gekomen ben.

Ik wil helemala niet zeggen dat het de reden moet zijn om een cap te verplichten, ik ben pro-choice, maar laten we nou niet net doen alsof het nooit gebeurd dan mensen op hun hoofd vallen, ja, door akties van het paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 08:21

Ik ben in twintig jaar niet van mijn paard gevallen. Toch viel ik een paar weken geleden ook. Hard.
Niet op mijn hoofd, ik heb jaren judo gedaan.. heb geleerd te vallen. Maar het had ook mijn hoofd kunnen zijn. Nu reed ik dat paard wel met cap en rij ik nooit met een cap op mijn andere paard. In de wetenschap dat ook mijn andere paard wel raar zou kunnen doen. Je neemt altijd een zeker risico en je maakt een afweging voor de mate waarin je dat riscico wil afdekken.

De mensen die hier nu roepen dat je oh zo gevaarlijk bezig bent zonder cap, rijden vast niet allemaal met bodyprotector. Toch is dat bij springruiters en bij SGW weer heel normaal.

Ik ben dus ook voor 'eigen keus' en eigen verantwoording. In ieder geval bij volwassenen.