[WN] Level indeling Wran

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hobbelheks

Re: Level indeling Wran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 09:27

wat ik me dan daar over afvraag, worden die punten ook door een organisatie bijgehouden, dat je zeg maar een brief krijgt (zoals in het engels van de KNHS) dat je nu echt over moet?
waar ligt de controle?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:44

Antwoord op een vraag van een ruiter,

Hoi Peter,
ik ben instructeur en ga groene paarden starten, L1 dus?
Wordt dit nog aangegeven middels persoonlijke post of schrijf ik me na het NK op een wedstrijd gewoon zonder problemen in in L1 of wordt ik later gdq, daar men mijn gegevens bijv. niet heeft.

Of je nou wel of geen instructeur bent doet even niks terzake, maar als leidraad als je eerder open gestart bent kom je in level 1. Thans mag je er voor kiezen om in één level lager uit te komen, dus dan zal je in het nieuwe systeem een L2 ruiter zijn. Een mailtje ter kennisgeving in ons gasten boek of een mailtje naar Marijke van ons wedstrijdsecretariaat is hiervoor voldoende. Aan de hand waarin jij je zelf laat inschalen, mag je een groen paard uitbrengen in een level lager. Dus als jij voor L1 kiest wordt dit dus L2, kies je voor L2 mag je het groene paard uitbrengen in de L3.

Een groen paard is een paard dat nog niet meer dan 10 punten behaald heeft in zijn loopbaan.
Stel dat jij zo’n paard wilt uitbrengen in een level lager, krijg alleen het paard punten in die klasse, maar jij niet als ruiter.

Oja, mag een leerling van mij nu bijv ook een paard van mij in de L5 gaan starten dan?
paard is ingeschreven geweest op de fed, show, maar op het laatste moment teruggetrokken.

De L5 klasse heeft het Wran bestuur van besloten deze even aan te houden, dit omdat wij in gesprek gaan met de FNRS. Dus zal dit op Wran wedstrijden dus L4 worden waar jou ruiter in komt te starten, en ja dit mag op een paard van je zelf, ongeacht waarin deze heeft gelopen.
Bedenk hierbij wel dat als jou ruiter dmv het kunnen van het paard te snel zal overgaan naar een hoger level, of de ruiter in kwestie dan hiermee blij moet zijn.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:45

susan schreef:
wat ik me dan daar over afvraag, worden die punten ook door een organisatie bijgehouden, dat je zeg maar een brief krijgt (zoals in het engels van de KNHS) dat je nu echt over moet?
waar ligt de controle?

De Federatie heeft deze controle, het is tenslotte een Federatie programma geworden.
Ja het zal in grote lijnen gaan zoals het nu bij de KNHS ook gaat.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:02

Dus groene paard starters opgelet.

Als je zo’n paard wilt starten in een level lager, krijgt dit paard de punten die gehaald worden in die klasse op zijn naam.
Dus even voor Anya zal dit betekenen als zij Barbie gaat uitbrengen voor Jip, en Jip rijd hier zelf ook mee in de L4, dat het paard dan vrij snel aan de 10 punten kan zitten, waarna het dan groen paard af is. Voor een ruiter als Anya zal dit kunnen betekenen dat als er besloten wordt Barbie te laten uitbrengen door Anya, dat zij als ruiter zelf geen punten zal halen die wel weer nodig zijn voor handhaving als ruiter in de L2.

Dit naar aanleiding van een weekeinde brainstorm met Chris en een aantal commissieleden.
Peter

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 10:03

peter dank je voor de antwoorden Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:11

PeterV schreef:
Dus groene paard starters opgelet.

Als je zo’n paard wilt starten in een level lager, krijgt dit paard de punten die gehaald worden in die klasse op zijn naam.
Dus even voor Anya zal dit betekenen als zij Barbie gaat uitbrengen voor Jip, en Jip rijd hier zelf ook mee in de L4, dat het paard dan vrij snel aan de 10 punten kan zitten, waarna het dan groen paard af is. Voor een ruiter als Anya zal dit kunnen betekenen dat als er besloten wordt Barbie te laten uitbrengen door Anya, dat zij als ruiter zelf geen punten zal halen die wel weer nodig zijn voor handhaving als ruiter in de L2.

Dit naar aanleiding van een weekeinde brainstorm met Chris en een aantal commissieleden.
Peter

eh... nu ben ik het even kwijt.
Je bedoelt dat als ik barbie start in level 3 (groen paard regel van toepassing) dat ik geen punten haal voor L2 op Barbie? Dat lijkt me logisch.
Die punten moet ik op Lan halen.

Maar even helemaal om alles duidelijk te maken.
Wat is het verschil als Jip wel start op Barbie in Level 4 en daar wel punten haalt.
En wat als Jip niet start op Barbie en dus geen punten haalt.

Dat heeft toch niets met mijn level 2 punten te maken???

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:26

Nee je bent het niet kwijt. Als ruiter haal je dan geen punten voor je L2 satus, maar Barbie die door jou uitgebracht wordt als groen paard kan dus wel punten halen omdat zij in L3 door jou uitgebracht wordt.
Dus als Jip Barbie ook start in level 4 en daar als combinatie ook punten rijd, is Barbie met de behaalde punten van jou en als combinatie met Jip, eerder aan haar 10 punten is, dus eerder groenpaard af is.
Dus het heeft in zoverre niks met jou L2 status te maken, zolang je op Lan je ding blijft uitvoeren binnen de L2, en daar als combinatie je punten behaald voor jou L2 status.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:38

Ik snap het.. maar dat betekent dat de regel zoals die er nu staat aangepast moet op de site.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 10:51

Ja en zo zal hier en daar nog wel wat meer geschaafd moeten worden en zal daarna zoals dit nu ook gaat met de reeds bestaande regelboeken interpretaties van op nagehouden gaan worden.

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:23

Ok nog een vraagje....ik begrijp dat ruiters in L2 en L1 les mogen geven.

Stel er word ingeschaalt en gestart in L2 door een ruiter die les geeft en deze ruiter wil met een ander "groen" paard een nivo lager starten L3. Mag dit of moet er dan direct gestopt worden met lesgeven om diskwalificatie te voorkomen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:33

Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen? Het "eigen niveau" van de ruiter is immers L2, en het groene paard mogen starten in de L3 is slechts een tijdelijke regeling ter "bescherming" van het paard tegen "te moeilijke" manouvres.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:35

CounTree schreef:
Ok nog een vraagje....ik begrijp dat ruiters in L2 en L1 les mogen geven.

Stel er word ingeschaalt en gestart in L2 door een ruiter die les geeft en deze ruiter wil met een ander "groen" paard een nivo lager starten L3. Mag dit of moet er dan direct gestopt worden met lesgeven om diskwalificatie te voorkomen???

Je blijft als ruiter je L2 status behouden,ook al rij je L3 met een groen paard.Dus dat lesgeven komt niet in het gedrang.(zeker ook omdat als dat groene paard 10 punten heeft geen groen paard meer is en dus door die L2 ruiter die ooit L3 is gestart,dan weer in de L2 gestart moet worden.

Ps
en zover ik me kan herinneren zou dat groen paard ook in de L2 gestart mogen worden(naast het starten in de L3) Alleen als dat groene paard dan 1 punt zou halen in de L2 meteen niet meer in de L3 gestart mag worden.
Maar ik kan me vergissen.Mijn geheugen is niet meer zo goed heb ik gemerkt.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:16

PeterV schreef:

Oja, mag een leerling van mij nu bijv ook een paard van mij in de L5 gaan starten dan?
paard is ingeschreven geweest op de fed, show, maar op het laatste moment teruggetrokken.

De L5 klasse heeft het Wran bestuur van besloten deze even aan te houden, dit omdat wij in gesprek gaan met de FNRS. Dus zal dit op Wran wedstrijden dus L4 worden waar jou ruiter in komt te starten, en ja dit mag op een paard van je zelf, ongeacht waarin deze heeft gelopen.
Bedenk hierbij wel dat als jou ruiter dmv het kunnen van het paard te snel zal overgaan naar een hoger level, of de ruiter in kwestie dan hiermee blij moet zijn.

Peter

Betekent dit geen L5? Geen instap level zonder de galop?
Of lees ik dingen die er niet zijn....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:30

Bedankt voor de uitleg! Ik vind het ERG fijn dat ik als "open ruiter" mijn zeer groene paarden straks in trail op L3 nivo mag uitbrengen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:11

Kayila schreef:
PeterV schreef:

Peter

Betekent dit geen L5? Geen instap level zonder de galop?
Of lees ik dingen die er niet zijn....

Het gaat, kan er als volgt uit gaan zien, moet een slag om de arm heen houden, maar zoals ik ook aan gegeven heb ik mijn column van de WHW, zijn wij in een pril stadium iol met de FNRS om hun zogeheten W proeven binnen het diploma rijden wat bij deze vereniging een begrip is te update, en zijn wij aan het kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

FNRS nu overwegend dressuur daar kunnen de alle jongste ruiters terecht voor het paard leren rijden, met name is het de ruiter die beoordeeld wordt op hen rijvaardigheid te paard.

Bekend is ook dat de grootste visvijver van jonge ruiter bij deze vereniging te vinden is.

Gezien wij een minimum leeftijd hebben binnen het western voor wedstrijd rijden van 10 jaar en dit bij de FNRS 6 jaar is, zou je dus het level 5 daarvoor kunnen gebruiken.

Dus als pure instap kunnen wij dan ook de aller jongste ruiters die willen paard rijden, dit vanaf dag één western getint laten doen, bij hun aangesloten maneges die het vooral ook verzekering technisch zo voor elkaar hebben en erkend voor zijn, om de aller jongste paard rijders educatief te scholen.

Dus zal je kunnen stellen dat de westernsport breder gaat weggezet worden, dus wordt er nu nog even gelevelt tot L4 waarbij het voor een organisator vrij is om ook level 5 onderdelen uit te schrijven op hun show, dan wel niet L5 en L4 samen te voegen.

Soms lopen ontwikkelingen niet echt parallel aan elkaar, dus moet zo nu en dan de tijd even je vriend zijn, maar vallen uiteindelijk alle puzzeltje wel in elkaar.

Peter

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:15

Ik begrijp onderstaande regels niet.

Bij minder dan 4 voorinschrijvingen in een onderdeel uit de L2 of L3 klasse mogen de onderdelen uit beide klassen worden samengevoegd tot een “L2/L3 onderdeel.

Bij het samenvoegen van onderdelen uit twee klassen (bv. L2 en L3) gelden de verrichtingseisen van het laagste (eenvoudigste) level.

Wat ik hieraan niet begrijp is het volgende:

1* Alleen L1 en L2 zijn NK start gerechtigd.Stel nu voor dat samenvoeging heel vaak gaat gebeuren (wat niet ondenkbaar is) Dan zou een L2 ruiter op een Nk ineens met patterns te maken krijgen die door het jaar qua verrichtingen nooit zijn gevraagt.

2* Stel voor dat er een cap verplichting komt voor L3 en een regel dat L2 een hoed MAG dragen.
Hoe zit dat dan als de levels worden samengevoegt.

3* Als nu een L3 ruiter bij samenvoeging regelmatig een L2 ruiter achter zich laat mag die L2 ruiter wel het NK starten en die L3 ruiter niet.

4* Hoe ga je op een eerlijke en wijze manier de Highpoints berekenen.Stel dat iemand het pech heeft dat hij alleen de shows start waar L2 niet is samengevoegt en dus de L2 verrichtingen voor zijn kiezen krijgt.Terwijl een andere L2 ruiter alleen heeft gestart op shows waar L2 en L3 werden samengevoegt en waar dus *lagere* verrichtingen worden gevraagt.
Ik kan me voorstellen dat die L2 ruiter uit het tweede voorbeeld meer punten behaald dan die uit voorbeeld een.

Wie oh wie kan mij verlichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:21

Hmmmzzzz samenvoegen...
En hoe gaat het dan als ik L3 pleasure of horsemanship wil starten met mijn groene paard, en gewoon in de L2 met m'n "wedstrijdpaard"?
Of kan er bij dubbelinschrijvingen gewoon niet gesplitst worden?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:24

Nog een probleem erbij inderdaad

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:38

nog een vraag:
voorlopig worden er nog geen L5 gestart.
dus nog geen proefjes zonder galop voor bv. jeugdruiters?

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:38

Rob_H schreef:
2* Stel voor dat er een cap verplichting komt voor L3 en een regel dat L2 een hoed MAG dragen.

In welke level is het nou wel verplicht dan?

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:45

PeterV schreef:
Het gaat, kan er als volgt uit gaan zien, moet een slag om de arm heen houden, maar zoals ik ook aan gegeven heb ik mijn column van de WHW, zijn wij in een pril stadium iol met de FNRS om hun zogeheten W proeven binnen het diploma rijden wat bij deze vereniging een begrip is te update, en zijn wij aan het kijken wat wij voor elkaar kunnen betekenen.

FNRS nu overwegend dressuur daar kunnen de alle jongste ruiters terecht voor het paard leren rijden, met name is het de ruiter die beoordeeld wordt op hen rijvaardigheid te paard.

Bekend is ook dat de grootste visvijver van jonge ruiter bij deze vereniging te vinden is.

Gezien wij een minimum leeftijd hebben binnen het western voor wedstrijd rijden van 10 jaar en dit bij de FNRS 6 jaar is, zou je dus het level 5 daarvoor kunnen gebruiken.

Dus als pure instap kunnen wij dan ook de aller jongste ruiters die willen paard rijden, dit vanaf dag één western getint laten doen, bij hun aangesloten maneges die het vooral ook verzekering technisch zo voor elkaar hebben en erkend voor zijn, om de aller jongste paard rijders educatief te scholen.

Dus zal je kunnen stellen dat de westernsport breder gaat weggezet worden, dus wordt er nu nog even gelevelt tot L4 waarbij het voor een organisator vrij is om ook level 5 onderdelen uit te schrijven op hun show, dan wel niet L5 en L4 samen te voegen.

Soms lopen ontwikkelingen niet echt parallel aan elkaar, dus moet zo nu en dan de tijd even je vriend zijn, maar vallen uiteindelijk alle puzzeltje wel in elkaar.

Peter

Dus als ik het goed begrijp wordt er tot L4 gelevelt (dus wel met lope) en is de L5 voor de jeugd?
Daar ben ik persoonlijk wel een beetje over teleurgesteld. Heb me nl lid gemaakt van de WRAN en was van plan na NK startkaart aan te vragen om in het L% eindelijk te gaan starten. Leek me zo gaaf om op die manier te kijken hoe we op wedstrijd terrein met elkaar omgaan (paard en ik) zonder dat daar de bijkomende stress van de galop bijkomt die voor mij nog erg moeilijk is.

Ik persoonlijk zou er erg van balen als dit de waarheid is.
En hoop dat alles dankzij dit topic en dankzij de antwoorden (die erg snel en duidelijk zijn) die hier gegeven worden snel duidelijk gaat worden. Ook ivm eventuele startkaart aanvragen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:50

MSQuincyTE schreef:
Rob_H schreef:

In welke level is het nou wel verplicht dan?

Nog nergens,maar er is al zoveel over te doen.En als ik lees dat er aangedacht wordt om bv L% een soort van FRNS level te maken dan denk ik niet dat een hoed nog optiuoneel is.
Ook als aansluiting bij de KNHS een feit zou zijn dan denk ik dat ze nog veel verder gaan met de cap verplichting.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 16:52

kayila: dat zou ik ook jammer vinden
de jeugdige beginnertjes zouden dan , als ik het goed begrijp, bij een nrfs manege hun proefjes kunnen gaan rijden
dan is er een veel makkelijkere en vaak goedkopere oplossing voor die kinderen, gewoon een rijbroekje ,en rijlaarzen kopen en dressuur gaan rijden.
jammer , want ik ben bang dat het western sfeertej dan aan ze voorbij gaat.
maar misschien begrijp ik het wel niet goed Bloos

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:05

Rob bij western hoort een hoed en geen Cap peuter ze dat maar even aan hun verstand

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:06

ik zou het ook jammer vinden
wil je de jeugd erbij krijgen moet je ze niet eerst naar de engelse sport sturen
en degene die dat ook niet willen kunnen dan nergens terecht