Anya schreef:Even aanvullend:
We zijn als westernsport onzettend aan het vergrijzen. Er worden acties ondernomen om meer jeugd te krijgen. O.a. de jeugdclinic van de WRAN.
Maar belangrijker is dat je jeugd de mogelijkheid biedt te starten. Niet alleen de jeugd van de goed-bemiddelde ouders die alles voor hun kind overhebben en ze van wedstrijd naar wedstrijd rijden...
Maar ook voor de jeugd die het iets minder breed heeft, wel talent heeft, op een WWK-pony rijdt en die we standaard verliezen aan de beter georganiseerde, grotere, dichterbij huis zijnde andere takken van paardensport.
Ter vergelijk: de rijvereniging in ons fantastisch grote dorp De Lutte (ca 10 huizen) heeft ruim 300 leden. Het dorp ernaast ook.
De hele westernsport heeft opgeteld iets van 2000 leden??? Dan hou ik het hoog aan. Als je niet voor aanwas zorgt... hoef je binnenkort niet meer op wedstrijd. Nergens.
Is inderdaad belangrijk om meer jeugd erbij te krijgen, maar dat zal niet mee gaan vallen. Wat mij nl is opgevallen is dat je kinderen hebt die vol enthousiastme western gaan rijden (met diverse disciplines) maar waarvan vaak de vriendjes en vriendinnetjes dressuur rijden. Het valt dan schijnbaar niet mee voor zo'n kind om dan western te blijven rijden en vrij snel stappen ze over naar dressuur. Ze willen er natuurlijk toch 'bij horen'. Ik kan me daar best wat bij voorstellen. Het zal dus niet meevallen dit te doorbreken.