[WN] Wat gaat er mis????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: Wat gaat er mis????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:16

Sonja schreef:
Marieke, dat er geen boxen zijn heeft niets met WRAN te maken maar met locaties.

Toch wel een beetje.
Zover ik weet (heb gezien) zijn op elke DRHA/NRHA show wel boxen te huur.
Ze huren losse boxen en die kosten dan gemiddeld 75 euro.
De meeste organisaties die een wran show organiseren willen geen boxen huren omdat niemand ze wil hebben.
Middenmeer heeft het ooit eens gedaan (50 euro per box) en ze hadden er 2 van verhuurd (waarvan eentje aan ons)
Dus het ligt toch ook wel een beetje aan de WRAN ruiters)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:19

Even aanvullend:

We zijn als westernsport onzettend aan het vergrijzen. Er worden acties ondernomen om meer jeugd te krijgen. O.a. de jeugdclinic van de WRAN.

Maar belangrijker is dat je jeugd de mogelijkheid biedt te starten. Niet alleen de jeugd van de goed-bemiddelde ouders die alles voor hun kind overhebben en ze van wedstrijd naar wedstrijd rijden...

Maar ook voor de jeugd die het iets minder breed heeft, wel talent heeft, op een WWK-pony rijdt en die we standaard verliezen aan de beter georganiseerde, grotere, dichterbij huis zijnde andere takken van paardensport.

Ter vergelijk: de rijvereniging in ons fantastisch grote dorp De Lutte (ca 10 huizen) heeft ruim 300 leden. Het dorp ernaast ook.

De hele westernsport heeft opgeteld iets van 2000 leden??? Dan hou ik het hoog aan. Als je niet voor aanwas zorgt... hoef je binnenkort niet meer op wedstrijd. Nergens.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:29

als er in 300km radius 1 goede wedstrijdaccomodatie is met de perfecte piste, goede grond, ruime stallen, makkelijk te verblijven dan wil ik daar showen en mezelf en mijn paard de best mogelijke en optimale condities geven om goed te kunnen presteren. als goed presteren geen criterium is hoef je helemaal geen WEDstrijden te rijden want die gaan daar namelijk over, over zo goed mogelijk presteren !

daarenboven, competitief go cart rijden is ook niet voor iedereen weggelegd en dat is de basissport voor haast elke autosport, dus die redenering gaat niet op. mijn moeder wil ook wel olympisch sierturnen, ze vind het fantastisch ! maar met haar 82 lentes en 2 nieuwe heupen zit zelfs de basissport van sierturnen er niet in . boehoehoehoe !
zij kan hier niets aan veranderen maar aan een financiele toestand kun je ALTIJD wat doen, als je gedrevenheid maar sterk genoeg is. basissport moet voor iedereen mogelijk zijn ? basissport is in een manege rondjes draaien op manegepaarden en die kosten zijn perfect beheersbaar als je daarnaa niet te veel zuipt
Laatst bijgewerkt door Vera op 07-06-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Scheldwoorden weggehaald

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:34

Dofuzz ik zat me af te vragen of je nou te slim of te stom was om mee te discussiëren, maar ik heb inmiddels een keuze kunnen maken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:34

Sonja schreef:
Dofuzz ik zat me af te vragen of je nou te slim of te stom was om mee te discussiëren, maar ik heb inmiddels een keuze kunnen maken.

Ik sluit me daar naadloos bij aan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:35

Eh definitie van basissport moet je nog even nalezen denk ik.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:39

dofuzz het is wel duidelijk dat je niet tot de categorie ruiter hoort waar dit topic over gaat!
het ging over een wedstrijd van de WRAN of zoiets dergelijks
en hoe we die beter gevuld konden krijgen

niet over reiningwedstrijden in verweggiestan met perfecte bodem en accomodatie
fijn voor jou dat jij daar heen wil en kan , maar dat is voor bijvoorbeeld mij al niet weggelegd(gezin en kinderen weet je wel)
verder hou ik er helemaal niet van om alleen reining te starten, ik wil ook trail en horsemanship
en ik wil niet maar één keer per jaar starten
die grote show doe ik inderdaad 1 x per jaar en ben ik langer van huis maar ik vind het leuk vaker mensen te treffen met dezelfde hobby en mij te meten met ze
weet je wel, zoals de cowboys dat vroeger deden na hun werk in het dorp

en zeur niet steeds over geld, dat is lang niet altijd het pobleem

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:51

Toch denk ik dat wanneer je een stal voor je paard hebt de uitloop tijden dan ook een stuk minder vervelend zijn.

Het andere probleem is dan denk ik (correct me if I am wrong, want ik ben niet bekend meer met Wran wedstrijden), dat wanneer je van te voren startijden door krijgt je dan ook graag wilt dat dat dan zo goed als klopt. Begrijp ik goed dat die start lijsten een week voor tijd in de bus ligt? Is het dan niet handiger om de dag voor aanvang van de wedstrijd de startlijsten op internet te plaatsen en op de dag zelf op te hangen? Dan heb je een betere richtlijn. Die paar bijschrijvingen of afmeldingen op de dag zelf zullen nihil zijn toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 16:56

Nee bij de meeste wedstrijden heb je geen planning van te voren. Er zijn niet veel organisatoren die zich daar aan wagen. Het grappige is wel dat degenen die het wél doen, er niet veel naast zitten. Uitgeest, Den Ham, De Lutte...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:02

marieke ik was laatst op een wilde wedstrijd waar een rubriek van 15 deelnemers op de dag zelf uitliep naar 40 deelnemers
als je dan de rubriek daarna moet rijden is het wel ineens effe wachten
ik had uren later thuis kunnen vertrekken
nou was dit wel erg extreem moet ik zeggen, maar een stuk of 5 bijschrijvingen in een trailrubriek tikt kwa tijd ook lekker aan
en als de één na de andere rubriek steeds uitloopt door extra deelnemers ben je én de hele dag opnieuw aan het rekenen en naar het secretariaat aan het lopen wat nu de uiteindelijk aantal deelnemers is én kun je je ook niet makkelijk voorbereiden

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:04

ik zal best wel te stom zijn maar in AQHA wordt meer dan alleen reining gereden dames !
en dat we aangroei en instroom missen kan ik goed begrijpen als ik op een EWU, WRAN of VFAR (waar ik wel 's wil gaan schoolen) rondloop en ik zie daar mensen in de wedstrijd die absoluut geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn, die de sport in een gigantisch slecht daglicht plaatsen en eigenlijk tegen zichzelf moeten beschermd worden om maar te zwijgen van de paarden die tegen hen moeten beschermd worden.
als dat door de WRANners als basissport gezien wordt bedank ik daar inderdaad voor. zulke mensen verdienen het niet een kans te krijgen.
ik heb ook een gezin, kinderen en een baan maar dat is voor mij geen excuus om iets maar halfslachtig te doen. ik show ook niet in verweggistan maar durf te stellen dat ik wel ambitie heb om het weinige dat ik doe dab ook goed en fanatiek te doen
Laatst bijgewerkt door Vera op 07-06-07 21:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: woord vervangen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:10

vind jij 300 km dan om de hoek?
daar rij ik met mijn veewagentje toch gauw 4.5 uur op

dat er ruiters zijn die ik liever aan de bar zet dan te paard , weet ik ook wel
ik hoop dat jury's hun ook genadeloos afstraffen zodat ze voortaan thuis blijven

en als jij mensen bezig ziet die nog veel moeten leren, help jij ze dan of laat je ze begaan?

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:23

spatter schreef:
marieke ik was laatst op een wilde wedstrijd waar een rubriek van 15 deelnemers op de dag zelf uitliep naar 40 deelnemers
als je dan de rubriek daarna moet rijden is het wel ineens effe wachten
ik had uren later thuis kunnen vertrekken
nou was dit wel erg extreem moet ik zeggen, maar een stuk of 5 bijschrijvingen in een trailrubriek tikt kwa tijd ook lekker aan
en als de één na de andere rubriek steeds uitloopt door extra deelnemers ben je én de hele dag opnieuw aan het rekenen en naar het secretariaat aan het lopen wat nu de uiteindelijk aantal deelnemers is én kun je je ook niet makkelijk voorbereiden

25 onverwachtse deelnemers in 1 rubriek extra?? Dat is wel extreem veel!
Waarom besluiten mensen zo last minute dat ze willen gaan rijden? Gek vind ik dat...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:32

300 km is niet om de hoek.
En als de wedstrijden goed gepland zijn, zijn die boxen niet nodig. Dan kun je als ruiter ook plannen.
tja ik zie ook mutsen in de reining en/of bij de AQHA. Omdat ze ofwel slecht rijden. Ofwel niet leuk voor hun paarden zijn, of wel een combinatie van beiden. Gelukkig zie ik ook goede en fijne ruiters, bij zowel de AQHA als de WRAN.

En overigens heeft de WRAN om die reden het levelsysteem met een promovatie en degradatie systeem ingevoerd. Als enige westernvereniging. O.a. om de mutsen in te dammen Haha!
Laatst bijgewerkt door Vera op 07-06-07 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: woorden vervangen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:34

ten eerste is dat Belgie, daar schrijven veel mensen zich pas op de wedstrijd in en niet daarvoor
en verder gebruikten veel mensen deze rubriek om te schoolen voor een latere rubriek
de organisatie kennende zullen ze dit de volgende wedstrijd wel beter opvangen

alpenquarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 18:37

Even terug komende op de vraag van Billy: Of er echt wat mis gaat kan ik niet zeggen, wel dat ik het jammer vind dat er geen all round titles worden uitgeschreven in Zeijen. En als er drie wedstrijden worden uitgeschreven vind het wel vreemd dat je dezelfde trail proeven krijgt voorgeschoteld als vorige keer.... Is het zoveel moeite om een ander motiefje in de bak neer te leggen???? Wat de moeilijkheidsgraad betreft: de proeven zijn wel te doen hoor! Van de lange wachttijden heb ik geen last gehad.

Wat ik persoonlijk erg wardeer is de moeite die de organisatie neemt om de wedstrijd te organiseren. Neem nu bv Den Ham , Middenmeer en Lochem. Daar zie je gewoon dat de mensen er keihard aan gewerkt hebben om de deelnemers een leuke dag te bezorgen. En dan prefereer ik liever 1 goede dan 3 matige wedstrijden. En dat ik dan een paar uur moet rijden vind ik geen probleem. Dit is voor mij een voorwaarde dat ik volgend jaar weer die kilometers rij om toch weer deel te nemen aan de betreffende shows! De sfeer die deze organisaties uitdragen vind ik echt toppie! Vind ik heel belangrijk!

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 21:01

Wat gaat er mis? Wat mij betreft het lange wachten tussendoor vind ik een crime op wedstrijden! Boos!
Voorheen startte ik allround, maar aan het eind van de dag (of soms 's avonds) waren ik en mijn paard het spuugzat! Dit is dus ook de reden dat ik besloten heb alleen nog trail te starten, amateur en open.
Dus wat gaat er mis op de vraag van Jan: een slechte planning wat mij betreft. Dat je idd een uur moet wachten tot de reining begint vind ik bedroefd. Ook het feit dat er blijkbaar tijd genoeg is voor een ingelastte barrelrace zegt al genoeg. Rolleyes
Het gemis van een allround titel maakt mij niet uit, maar ik kan me voorstellen dat dit ook deelnemers kost. Ook het feit dat men kiest uit een aantal wedstrijden in een regio. Zoals hier bijv. in het Noorden; veel wedstrijden, maar ik start ze ook niet allemaal (om verschillende redenen). En ja: de trailparcoursen in Zeijen waren goed te doen hoor, maar jammer dat je de volgende maand precies dezelfde weer krijgt, maar dan omgeruild (am. en open) Nors opkijken

billykid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-07 15:09

Mooi,er zit jullie nog al wat dwars.Wat mij betreft is de discusie gesloten.ik heb volgens mij geen een reactie gehad van iemand die het bij de organisatie heeft gemeld !Wat te doen????Ik zat hier vandaag nog eens over na te denken als ik dus naar mijn eigen open klasse zie zijn daar een heleboel amateurruiters in,stel nou dat na de NK het levelsysteem in werking gaat,dan mag iedereen maar 1 level starten...toch?Carla rijdt 2 x trail,wat gaat zij na het NK doen,1 x trail of niet meer starten of er toch een onderdeel bijpakken..Stel dat ze niet een onderdeel er bij pakt dan gaat ze voor 1 onderdeel naar een wedstrijd.Als het zo doorgaat zakt het helemaal als een plumpudding in mekaar!!!help me eens op weg,hoe krijgen we dit bij de organisaties zonder te vergaderen(duurt mij veel te lang en ik ben geen vergadermens) groetjes Jan

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:15

tja, het zelfde als bij de beginners en de open ruiters, die hebben ook nooit dubbel kunnen starten
ik zal het zeker missen, ben ook zo'n dubbel starter
nou kan ik wel met mijn jongere paard een klasse lager starten(start 2 paarden) maar of dat gaat werken weet ik ook nog niet
vrees dat levels bij elkaar gevoegd zullen worden op wedstrijden

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 15:21

Anya schreef:
Even aanvullend:

We zijn als westernsport onzettend aan het vergrijzen. Er worden acties ondernomen om meer jeugd te krijgen. O.a. de jeugdclinic van de WRAN.

Maar belangrijker is dat je jeugd de mogelijkheid biedt te starten. Niet alleen de jeugd van de goed-bemiddelde ouders die alles voor hun kind overhebben en ze van wedstrijd naar wedstrijd rijden...

Maar ook voor de jeugd die het iets minder breed heeft, wel talent heeft, op een WWK-pony rijdt en die we standaard verliezen aan de beter georganiseerde, grotere, dichterbij huis zijnde andere takken van paardensport.

Ter vergelijk: de rijvereniging in ons fantastisch grote dorp De Lutte (ca 10 huizen) heeft ruim 300 leden. Het dorp ernaast ook.

De hele westernsport heeft opgeteld iets van 2000 leden??? Dan hou ik het hoog aan. Als je niet voor aanwas zorgt... hoef je binnenkort niet meer op wedstrijd. Nergens.

Is inderdaad belangrijk om meer jeugd erbij te krijgen, maar dat zal niet mee gaan vallen. Wat mij nl is opgevallen is dat je kinderen hebt die vol enthousiastme western gaan rijden (met diverse disciplines) maar waarvan vaak de vriendjes en vriendinnetjes dressuur rijden. Het valt dan schijnbaar niet mee voor zo'n kind om dan western te blijven rijden en vrij snel stappen ze over naar dressuur. Ze willen er natuurlijk toch 'bij horen'. Ik kan me daar best wat bij voorstellen. Het zal dus niet meevallen dit te doorbreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:07

Daar heeft Jolande absoluut een punt. Want die kids vinden het toch leuker om met vrienden en vriendinnen op wedstrijd te gaan; kunnen ze ook veel vaker (elke hoek vd straat en minder kosten ivm minder kilometers en makkelijker naar een wedstrijd voor 1 proefje.)
Maar hoe je dat oplost... Geen idee...

@Jan, met het levelsysteem verdwijnt ons amateurvoordeeltje van dubbel kunnen starten inderdaad en ivm waarschijnlijk gaan samenvoegen van klasses kun je met 2 paarden starten ook wel vergeten. Ik denk dat mensen daardoor meer onderdelen gaan starten, want wie gaat er een paar uur in de auto zitten voor 1 proefje? (ik, zei de gek Haha! Vorige week nog 5 uur veewagen voor 1 reiningproef *LOL* )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:31

Sonja schreef:
...en ivm waarschijnlijk gaan samenvoegen van klasses kun je met 2 paarden starten ook wel vergeten.

Dus 'vroeger' starten mensen die dan met 2 paarden starten 1x in de amateur en 1x in de open ??
Geldt dan ook alleen voor de groeps-onderdelen; met trail/reining kan het nog steeds.

Ik denk dat Billykid een goed punt heeft; mensen die niet allround starten zullen zich idd kunnen bedenken om mee te doen als er maar in één level gestart mag worden.

Overigens welke levels gaan dan samengevoegd worden: 3+2 of 2+1 ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:37

Stond in het raamwerk, weet het niet zo uit m'n hoofd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:40

Jolande je hebt zeker een punt. Want als je de kinderen al enthousiast krijgt. Dan zijn er altijd ouders die zeggen: hallo je kunt op iedere hoek dressuur en springen starten: dus ga dat maar doen.

Daar kunnen we dus alleen wat aan doen met de hele westernsport gezamenlijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 16:41

Niet helemaal waar omdat je met een groen paard een level lager mag starten als je eigen level. Dus dan heb je i.i.g. met een groen paard geen probleem. Pleasure met twee paarden in hetzelfde level starten wordt wat moeilijk ja.