Wat ik al eerder schreef, als ik geen goede stalling zou kunnen vinden voor mn paard, zou ik er geen kopen.
Nu heb ik er 14 jaar geleden wel 1 gekocht, en wist niet wat ik nu weet. Voor dat paard heb ik mn uiterste best gedaan een passende stalling te vinden, MET weidegang szomers en swinters een dagdeel in een paddock. Ik zou dat nooit meer anders willen (ja, meer weidegang bijv.).
Als dit paard er niet meer is, komt er geen ander paard meer omdat ik in bepaalde delen van NL niet genoeg mogelijkheden zie om paarden optimaal te kunnen houden.
Er zouden meer mensen es goed over na moeten denken wat ze met een dier willen, en waarom ze het willen. En niet 'gewoon kopen omdat ze em willen hebben' en daar doet ie het maar mee.
Helaas is de paardensport een enorme industrie, dus daar doe je verder niet zo veel meer tegen.
Over voeren... schrale paarden meer hardvoer voeren, helpt niet veel is mijn ervaring. Voor de maag is dat ook niet goed, het is een soort snack die door het spijsverteringskanaal racet. En er zijn andere middelen om paarden vol te houden.
En helaas, van meer voeren worden ze echt niet zwaarder qua bespiering. Wel vetter, en dat is ook niet goed voor ze. Helemaal niet als ze daar geen arbeid voor hoeven verrichten.
Drs. Van Breda heeft een interessant stuk geschreven over de fysiologie van t top(!)sportpaard. Dat dressuur idd een krachtsinspanning is, en de endurance een duurinspanning. Maar dat je voor een optimaal resultaat deze twee MOET combineren. Dus dressuurpaarden moeten duurtraining doen en vice versa. Door het uithoudingsvermogen te vergroten, verbetert de krachtsinspanning die ze kunnen leveren. Hierbij moet wel de periode van herstel goed in ogenschouw genoemen worden. En conditie verbeteren en kracht opbouwen doe je niet door ze steeds af te jakkeren, daar beschadig je alleen maar dingen mee (denkt even terug van 2 uur durende traininen die ik wel es gezien heb, waar dan een uitgeput paard het resultaat van was
) 
De meeste posts hebben geen relatie tot wat jij schrijft, en de posts die dat wel hebben, staat dat je gelijk hebt.. waar wil je nou heen?