[WN] topsport en wijze van houden paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: topsport en wijze van houden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:51

Zo zie je maar weer wat een verschillende opvattingen er zijn..

Wat ik al eerder schreef, als ik geen goede stalling zou kunnen vinden voor mn paard, zou ik er geen kopen.
Nu heb ik er 14 jaar geleden wel 1 gekocht, en wist niet wat ik nu weet. Voor dat paard heb ik mn uiterste best gedaan een passende stalling te vinden, MET weidegang szomers en swinters een dagdeel in een paddock. Ik zou dat nooit meer anders willen (ja, meer weidegang bijv.).
Als dit paard er niet meer is, komt er geen ander paard meer omdat ik in bepaalde delen van NL niet genoeg mogelijkheden zie om paarden optimaal te kunnen houden.

Er zouden meer mensen es goed over na moeten denken wat ze met een dier willen, en waarom ze het willen. En niet 'gewoon kopen omdat ze em willen hebben' en daar doet ie het maar mee.
Helaas is de paardensport een enorme industrie, dus daar doe je verder niet zo veel meer tegen.

Over voeren... schrale paarden meer hardvoer voeren, helpt niet veel is mijn ervaring. Voor de maag is dat ook niet goed, het is een soort snack die door het spijsverteringskanaal racet. En er zijn andere middelen om paarden vol te houden.
En helaas, van meer voeren worden ze echt niet zwaarder qua bespiering. Wel vetter, en dat is ook niet goed voor ze. Helemaal niet als ze daar geen arbeid voor hoeven verrichten.

Drs. Van Breda heeft een interessant stuk geschreven over de fysiologie van t top(!)sportpaard. Dat dressuur idd een krachtsinspanning is, en de endurance een duurinspanning. Maar dat je voor een optimaal resultaat deze twee MOET combineren. Dus dressuurpaarden moeten duurtraining doen en vice versa. Door het uithoudingsvermogen te vergroten, verbetert de krachtsinspanning die ze kunnen leveren. Hierbij moet wel de periode van herstel goed in ogenschouw genoemen worden. En conditie verbeteren en kracht opbouwen doe je niet door ze steeds af te jakkeren, daar beschadig je alleen maar dingen mee (denkt even terug van 2 uur durende traininen die ik wel es gezien heb, waar dan een uitgeput paard het resultaat van was )

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:00

ik dacht dat dit topic hoofdzakelijk ging WESTERN topsportpaarden. als ik me niet vergis heb ik als eerste in dit topic aangegeven dat ik mijn paarden (dagelijks) buiten laat in een individuele weide om blessures te vermijden. ik dacht dat daar verder geen uitleg bijhoefde omdat hier op bokt toch al zo veel tussen de regels gelezen en geiterpreteerd word. niet dus (in dit geval). zoals in een volgende post aangegeven wil ik de wedstrijdpaarden alleen (dus individueel) in de wei om blessures naar aanleiding van akkefietjes met andere paarden te vermijden. al die andere posts over al dan niet minder blessures met of zonder weidegang doen dus eigenlijk niet ter zake omdat iedereen met 3 gram gezond boerenverstand dat ook wel inziet.
ik kan en wil het me niet permiteren om met een gehavend, zij het oppervlakkig, paard op een NRHA wedstrijd te komen . daar word nl. ieder paard gechecked en ik wil geen no score krijgen owv een schaafwonden korstje dat loskomt en een beetje bloed tot gevolg heeft.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:05

Ik snap echt niet waar je het over hebt hoor Dofuzz.. Verward De meeste posts hebben geen relatie tot wat jij schrijft, en de posts die dat wel hebben, staat dat je gelijk hebt.. waar wil je nou heen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 15:18

*laat maar*
Duivel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:17

Ik kan mij niet voorstellen dat er pensionsstallen zonder weidegang en paddocks bestaan. Mag zoiets wel pensionstal heten? Paarden zijn toch grazers en hebben beweging nodig om gezond te blijven,dat weet toch elke paardenbezitter?

Dat de randstad zo weinig grond heeft is realtief, ik heb onder de rook van Amsterdam gewoond er omheen is allemaal polder/boerengrond. Ken etterlijke pensionstallen die voormalige boerderijen zijn geweest. Eigenlijk ken ik geen 1 pensionstal zonder weides/paddock of grond. In Den Haag heb ik vroeger als kind gereden, idemdito, allemaal grote complexen met voldoende grond er om heen. M.i. gaat het om de bereidwilligheid om TIG keer per dag heen en weer te lopen om buiten te zetten en aan het eind van de middag WEER met je rubberlaarsjes op en neer lopen.

Stallen waar de paarden hele dagen binnen staan met welk excuus ook, geen een excuus zoals alles zo nat, geen ruimte is een reeel excuus. Dit soort stallen is idd alleen uit op geld verdienen. Paarden hebben geen probleem met modder. Integendeel zelfs, ik doe mijn paard er een groot plezier mee om er heerlijk in te gaan rollen en de voetjes in de modder? Goed voor de hoeven. Mok krijg je niet zo snel hoor. Dan is er iets mis met de voeding/conditie/hygiene van het paard.

Op een stal met 70 paarden zijn er 70 eigenaren en is er ook makkelijk om een goepje te verzieren met buiten zetten en binnen halen. Ken stallen die hebben een grote paddock in de winter waar op verschillende plaatsen flinke bergen hooi gegooid wordt. Deze paarden staan de hele dag erin en idd hebben ze van tijd tot tijd een regenbui en zitten er modderige plekken. Is het echt zo een modderbad, is het tijd om een vrachtwagentje of zo met zand te laten komen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:22

Zie ook ander topic, maar een HIT actiefstal neemt nauwelijk minder ruimte in dan een gewone pensionstal. Dus de pensionstalhouders hebben geen excuus meer IMO

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 16:29

fransje23 schreef:
Spieren krijg je trouwens niet door grote hoeveelheden krachtvoer maar door een juiste training. Knipoog

Ik wilde het net roepen (ik stond dit topic te overdenken tijdens het longeren) maar je bent me voor. Knipoog

Sterker nog: spieren bouw je op in een wisselwerking tussen training en passend (kracht)voer. Goed voeren is tenslotte ook niet synoniem aan veel voeren. Als je krachtvoer geeft dat afgestemd is op wat je paard nodig heeft, dan heb je er relatief minder van nodig. Een paard dat op 6 kg van voermerk/-variant A nog schraal blijft, kan het prima doen op bijvoorbeeld 2 kg van voermerk/-variant B. Zoals al eerder werd gezegd: je kunt wel enorme hoeveelheden krachtvoer in een paard stoppen, maar als het niet wordt opgenomen door het lichaam (meer krachtvoer dan het paard kan verwerken, stoffen die hij niet nodig heeft) dan kun je het net zo goed direct op de mesthoop gooien.

Voor mijn paard vind ik weidegang ook essentieel. In een paddock haalt hij wel een frisse neus, maar bewegen doet hij niet. Even rollen en dan vooral stilstaan in een hoekje. Andere paarden bewegen misschien wel genoeg in een paddock, maar voor mijn paard geef ik vooral om die reden de voorkeur aan een plek waar hij zoveel mogelijk uren per dag in de wei kan, zomer en winter. (Overigens heb je ook hier in het oosten plekken waar je in de winter de paarden niet op het land kunt hebben zonder dat je alles in het voorjaar noodgedwongen opnieuw moet inzaaien: veengrond of grenzend aan veengrond bijvoorbeeld. Onze wei ligt gelukkig vrij 'hoog en droog'.)

En ik veroordeel geen mensen die ervoor kiezen hun paard 'solo' in een weitje te zetten om hem 'heel te houden'. Dat paard komt tenminste lekker vrij buiten. Hoewel je ook dan IMO niet uit het oog mag verliezen dat een paard een kuddedier is: zorg voor soortgenoten in de buurt, minstens op zichtafstand.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 17:01

Citaat:

Omdat er 70 paarden staan en de stalling niet geschikt is voor zoveel paarden buiten e.d.

DubbelDun schreef:
Tijd voor een verhuizing dus Bloos

Ik heb hier zo'n stal op de hoek. Fijn voor mij, niet voor mijn paarden. Dus rij ik iedere dag 20 km heen en 20 terug zodat mijn paarden (die daar wonen tenslotte) fijn leven, dagelijks de wei in gaan, ruime stallen hebben, geen stof happen van een stal grenzend aan een binnenbak, waar niet bezuinigd wordt op stro, goed hooi gevoerd wordt e.d. Met wel een binnenbak, maar inderdaad geen hele grote.

Het is maar waar je prioriteiten liggen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:23

Karin schreef:
Maar wat voor krachtvoer geef je dan, Tulandro?

Hij krijgt op dit moment 2 scheppen pavo sportbiks en een schep slobber tussendoor. En dan onbeperkt goed hooi, en dan loopt hij een aantal uren in de paddock p.d. Hij doet op dit moment dus niks aan beweging ( behalve natuurlijk bewegen) en nog krijg ik hem niet iets dikker. Hij is erg schraal, en ik kan zn ribben zien zitten. Hij is uiteraard wel lekker vol bij zn buik en flank door het vele hooi. Wat raad jij dan aan in zo'n geval?

Ik kan me herinneren dat Tyrza hier op bokt haar topsportpaarden ook gewoon in de wei heeft. Met dit weer uiteraard niet, maar wel in het weideseizoen.

Daarbij ga ik wel mee met de meningen van sommigen dat het gewoon heel lastig is om hier in de randstad een stal te vinden waarbij de paarden lekker veel naar buiten kunnen. Het is wel te vinden, maar dan moet men concessies doen, die mensen liever niet doen. Ik ben ook verhuisd van een binnenstal met binnenbak naar een buitenstal met buitenbak waarbij hij veel en veel meer buiten komt. Perfect is het uiteraard nog niet.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:41

Tulandro schreef:
Hij is erg schraal, en ik kan zn ribben zien zitten. Hij is uiteraard wel lekker vol bij zn buik en flank door het vele hooi. Wat raad jij dan aan in zo'n geval?

Mijn paard heeft dit jaar ook zo'n periode gehad, nadat hij hersteld was van een plasprobleem. Hij heeft baat gehad bij luzerne en Subli Energiekernmix. De naam van het laatste doet vermoeden dat het energierijk voer is, maar het is een aanvulling gebaseerd op plantaardige oliën (je geeft het naast datgene wat je normaal voert). Valt altijd te proberen, mijn paard reageerde er iig goed op (en bijkomend voordeel was dat hij die vetten goed kon gebruiken in de endurance).

Had ik beter via PB kunnen doen, nu gaan we erg off topic denk ik. Bloos

Helemaal perfect... Ik vraag me af hoeveel mensen dat hebben voor hun paarden. Ik zou het zo graag 'perfect' willen hebben, maar soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Maar... je kunt wel je best doen om je paard een zo fijn en paardwaardig mogelijk bestaan te bieden, ik ben van mening dat je dat als eigenaar aan je paard verplicht bent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 19:19

DubbelDun schreef:
Tijd voor een verhuizing dus Bloos

@Anya: was mijn quote niet Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 21:16

sorry DD was met de quotes aan het knoeien Haha!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:10

@Anya: selektief aan het quoten Haha! Knipoog ?

Kreeg in de namiddag van een kennis een stal IDS (In de Strengen dus) omdat ik een bepaald artikel zocht. Laat ik nu in een nummer van 9 november een artikeltje tegen komen over wat een paard echt nodig heeft en waarom. Aanrader om te lezen. Vertelt alles wat we hier ook proberen duidelijk te maken.

@Dofuzz: wie of wat je nu ook bent, je opmerking over WESTERN topsportpaarden was hier net even niet op z'n plaats. We zitten hier wel op een westernforum. Dat betekent echter niet dat andere bokkers die niet western rijden ook paarden hebben en dit ook lezen. Om te beter dat ze eens verder kijken als hun eigen forum. Doen wij ook. En daar het over het houden van paarden gaat, geldt dit voor alle rassen paarden lijkt mij. Bovendien hebben wij geen exclusieve claim en rechten op dit forum. Het is er voor iedereen.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 07:36

Ach, zowel bij een westernstal als bij een dressuurstal heb ik iemand ooit eens horen zeggen: Sportpaarden horen niet buiten. En toen heb ik gevraagd: 'Raar... Waarom zijn het dan eigenlijk paarden?'

Als ik een overall beeld creeër merk dat het overgrote deel van de paarden in NL weinig tot geen klagen hebben.

Vandaag is het weer heerlijk baggernat weer! Heb ik weer wat te doen voor ik vanmiddag kan gaan rijden (blubberbikken) Haha! Want ze gaan allemaal 'gewoon' naar buiten, of ze nu Z lopen of voor een karretje Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:37

Tulandro schreef:
Ik kan me herinneren dat Tyrza hier op bokt haar topsportpaarden ook gewoon in de wei heeft. Met dit weer uiteraard niet, maar wel in het weideseizoen.

Met dit weer Verward

Elk seizoen = weidesizoen. Als ze niet kunnen lopen doordat er teveel sneeuw aan de hoeven blijft plakken zou je ze even binnen kunnen houden Knipoog
Voor de rest, naar buiten met die beesten Ja

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:42

Hier in de buurt kun je echt de paarden niet buitenhouden met dit weer, hoe graag ik het ook zou willen. Die van mij liep gister door t gras heen, en zakte zo verschrikkelijk ver weg, zo verpest je alle weilanden. En aangezien de meeste pensionstallen hier in de buurt beperkt weiland hebben, kan dat gewoon niet. Je hebt maar heel heel weinig stallen hier in de buurt waar je je paard in de winter in de wei kan zetten ( ik ken er op dit moment 1, maar die heeft geen bak of geen stal). Daarom kennen we hier in de buurt een weideseizoen Knipoog Van mei tot oktober kunnen ze naar buiten!
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 07-12-06 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:43

Licht offtopic maar wel topiconderwerp-verwant:

Voor de geinteresseerden in de HIT-actief stal: er staat een heel artikel in de Vrijruiter die gisteren weer op de mat lag (clubblad van de NVVR). Voor de geinteresseerden wil ik het van de week wel scannen en doormailen. Als iemand het wil hebben, doe maar even je mailadres per PB naar mij, dan mail ik het even door. Wat ik er in de gauwigheid van zag was dat het een heel eerlijk artikel was, met de voor- en nadelen op een rijtje erbij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:45

@Tulandro: Ik vind dus dat een stalhouder dan moet zorgen voor voldoende paddocks met een goede bodem, zodat ze toch naar buiten kunnen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:47

Ja, daarom sta ik op deze stal. Dan lopen ze in de winter uren in de paddock overdag. Maar ik heb me rot gezocht, en bijna nergens kun je dat hier in de buurt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 09:48

Op zo'n stal sta ik ook gelukkig Ja Er zijn er idd niet veel... en ik vind dat toch wel een slechte zaak, dat de paarden op mooie winterdagen binnenstaan, dus of minder paarden of meer paddocks... Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:01

Romkabouter schreef:
Tulandro schreef:

Met dit weer Verward

Elk seizoen = weidesizoen. Als ze niet kunnen lopen doordat er teveel sneeuw aan de hoeven blijft plakken zou je ze even binnen kunnen houden Knipoog
Voor de rest, naar buiten met die beesten Ja

paarden zonder ijzers hebben daar weer geen last van Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 10:11

Paarden zonder ijzers hebben daar ook last van, alleen minder Knipoog

dutchreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:56

Hallo,

Wat ik hier lees is dat iedereen die op Bokt zit het allerbeste voor zijn of haar paard zorgt. En iedereen die daar iets anders over denkt wordt aan de schandpaal genageld.
Om het even over het topic te hebben, ik heb een aantal paarden bij mij op stal staan die ik op internationale wedstrijden uitbreng. Al deze paarden gaan elke dag naar buiten hetzij in de wei of in de paddock. Een aantal daarvan staat zelfs met meerdere.
In de winter gaan de paarden voor een kortere periode naar buiten want dan is de wei te nat in ruil daarvoor krijgen alle paarden gedurende de wintermaanden peen bijgevoerd.
Ik las ook een stukje over voeren van je paarden. De paarden bij ons op stal krijgen 4 keer per dag hooi (wat ik speciaal uit de eifel in duitsland laat komen, omdat het gewoon beter is) daarnaast krijgen ze 3 keer per dag krachtvoer (geen Brok alleen granen/muesli), indien nodig supplementen.
Wat ik met dit stukje wil zeggen is dat top-paarden zeker naar buiten moeten en dat stallen die in de hogere niveau's van de sport aktief zijn. Over het algemeen zeer goed voor hun paarden zijn.

vriendelijke groet.
Bo Kasbergen

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 16:58

De conditie van de weilanden werd aangetipt en is inderdaad wel iets om bij stil te staan. Niet alle Nederlandse weides liggen even hoog en droog en om ze nou in een soort moeras te laten verpieteren, lijkt me ook niet echt fair, en bovendien beschadigd het de bodem zodanig dat als het weer droog is, een soort maanlandschap is, zonder veel gras.
Dus van de landhouder zijn kant kan ik zien dat die niet altijd paarden op zijn weides wil.
Niet alle paarden staan in pensionstallingen die voor paarden aangelegde weides hebben. Veel paarden staan denk ik nog op "boeren" weides, en met name in Noord Holland zijn dat vaak redelijke soppige weides die soms zelfs totaal onder water staan in de winter.

Dus aan de ene kant is het natuurlijk aan te raden je paard dagelijks buiten te laten komen, maar aan de andere kant is het niet altijd mogelijk op alle weides. Dan moet je een tijdje schipperen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 17:03

En hoort de staleigenaar dus te zorgen voor droge paddocks Lachen