[WN] na dressuur western gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: na dressuur western gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:24

Ja t duurt ff, maar we komen er wel uit Ja Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 13:12

Cer schreef:
Ik trek de voorzichtige conclusie dat eigenlijk iedereen hetzelfde bedoelt, maar dat een aantal zo erg niet willen luisteren naar de ander, dat ze dat niet lezen....

Er bestaan veel prut-instructeurs, zowel engels als western, en die zijn in basis beperkt in hun kunnen. Daar gaat t mis. Een echt kundige engelse en een echt kundige western instructeur zullen in basis hetzelfde zeggen.

Zodat je dus bij je westerninstructeur niet terug hoeft te grijpen naar je 'engelse' achtergrond maar die aanwijzingen van je westerninstructeur krijgt.

EN (!!) zodat je als engelse ruiter niet naar een westerninstructeur hoeft te gaan om je paard te verbeteren.

Ja toch?

Kijk, dit soort opmerkingen snijd tenminste hout.
Daarom kijk ik liever naar de kwaliteit van een instructeur dan naar de sticker die erop geplakt wordt.
DubbelDun: zowel mijn paardje als enkele andere paarden op stal. een andere instructeur heeft voor mij al heel wat "problemen" opgelost.

MartineOsuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 11:32

het belangrijkste is geniet en zoek een goede trainer dan komt alles goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 12:21

ikke schreef:
Daarom kijk ik liever naar de kwaliteit van een instructeur dan naar de sticker die erop geplakt wordt.
DubbelDun: zowel mijn paardje als enkele andere paarden op stal. een andere instructeur heeft voor mij al heel wat "problemen" opgelost.
Natuurlijk mooi dat jij heel tevreden bent over jouw instructrice, maar ondanks de positieve geluiden hoor ik daar ook van dat je wel engelengeduld (en geld) moet hebben met die 'geitenwollensokken' aanpak.
Maar als het voor jou en je paard werkt prima, een ander heeft weer baat bij een ander trainer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:05

DubbelDun schreef:
ikke schreef:
Natuurlijk mooi dat jij heel tevreden bent over jouw instructrice, maar ondanks de positieve geluiden hoor ik daar ook van dat je wel engelengeduld (en geld) moet hebben met die 'geitenwollensokken' aanpak.
Maar als het voor jou en je paard werkt prima, een ander heeft weer baat bij een ander trainer.

Verward Waarom zou een andere aanpak "geitenwollensokken" moeten zijn? Ik weet niet wie jouw vertelt dat dat een "geitenwollensokken"aanpak zou zijn, maar mij best hoor. Als ik denk dat anderen mij iets beter kunnen leren, dan kijk ik niet op een instructeur meer of minder. Ik heb er nu twee en nummer drie staat op de planning voor begin volgend jaar en daar zal ik nog wel een nummer vier aan toe gaan voegen, ergens volgend jaar of zo..........

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 18:50

Sonja schreef:
Voor mij was, is en blijft dat rijtje heilig Waratje. Ik ben ook een van die gekken die zegt dat er zonder "dressuur" geen western is Haha!

Ik wil alleen een ander eindplaatje zien in mijn rijden.
In plaats van een paard dat opgericht loopt, wil ik een paard met een natuurlijke halshouding. En in plaats van heel dynamische gangen, wil ik relaxte gangen. Maar daar houden de verschillen verder wel op. Behalve al die leuke verschillende disciplines dan he!

dan is er hier nog een gek Knipoog
ben het helemaal met je eens OK dan!

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:03

Ik ben het eens met bovenstaande quote. Ik ben ook meer op zoek naar die natuurlijke halshouding, minder dwingend, minder contact, toch ook dressuur....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:08

DubbelDun schreef:
ikke schreef:

Bij-de-weg, die zogenaamde "geitenwollensokken" aanpak heeft ondertussen wel opgelevert dat het paard al zeker één cm uit de schoft is gekomen (lees: meer ruimte tussen bovenkant schouderblad en bovenkant schoft) Die sokken zijn toch nog niet zo slecht of in ieder geval ergens goed voor.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 10:58

Verder denk ik dat bij westernrijden meer nadruk moet worden gelegd op de nulwerking van de hulpen, maw de zelfhouding van het paard. Daar streef je naar. Bij dressuur in een zin ook, maar toch op een heel andere manier, met steeds houdend contact, en vaak te weinig nageven. Dat is mijn ervaring. Daarom wil ik nu overstappen. Duidelijk uitleggen wat de bedoeling is, en gewoon relaxed aan oefeningen beginnen.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:02

Denk dat je het vanzelf wel merkt zodra je western gaat rijden Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:05

AstraGirlie schreef:
Verder denk ik dat bij westernrijden meer nadruk moet worden gelegd op de nulwerking van de hulpen, maw de zelfhouding van het paard. Daar streef je naar. Bij dressuur in een zin ook, maar toch op een heel andere manier, met steeds houdend contact, en vaak te weinig nageven. Dat is mijn ervaring. Daarom wil ik nu overstappen. Duidelijk uitleggen wat de bedoeling is, en gewoon relaxed aan oefeningen beginnen.

Hoeveel je nageeft is aan jou zelf om te bepalen, niet aan de stijl van rijden. Goede dressuur is super licht in de hand (gewicht van de teugel), dat de meesten dat niet redden ligt niet aan de dressuur zelf, maar aan de manier waarop lesgegeven en gereden wordt. De meeste mensen (ook in de westernhoek) hebben te veel haast om resultaten te zien en gaan dan via truckjes het plaatje namaken, zonder zich te bekommeren of het paard de oefeningen correct uitvoert. Als het goed lijkt, zal het wel goed zijn......

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 11:09

Ja, dat is waar. Het lesgeven wordt nu éénmaal niet op eenzelfde manier gegeven zoals je uitlegt. De teugels worden letterlijk je houvast bij engels rijden. Bij western zal je dat idd ook hebben. Ik heb nog de paarden verzorgd bij een prive westernstal, en daar zag je ook dat ze er al snel gingen tie downs enzo aanhangen, omdat het met een stangbit niet lukte...

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:07

Ik ben sinds een dik jaar overgestapt van dressuur naar western, en kan alleen maar positief zijn.
Ben het wel eens dat zonder dressuur geen western, maar daarmee bedoel ik met dressuur het gymnastiseren van een paard, licht aan de hulpen en soepel en los door het lijf.
Als je dat hebt maakt niet het zoveel uit welke tak van de sport je beoefent.

Maar goed, ik had een stijf, verschrikkelijk stijf paard wat wel redelijk aan de hulpen stond en de basis goed bezat. Na een dik jaar westernlessen en training (dat houd in, 1x in de week les, als het uit komt nog 1x trainen en de rest lekker buiten rijden) heb ik een veel soepeler paard, wat zowaar haar schouders beweegt in plaats van haar benen naar voren te gooien! Kan wel zeggen dat mijn paard stukken is opgeknapt. Ook het principe van loslaten en ontspanning vind ik heerlijk, paard is stukken beter gaan lopen.

Heb ook dressuurles gevolgt, daar niet van, met een goede instructrice. Maar dat was het toch niet echt voor ons, paard deed haar best maar voelde zich niet thuis in de oefeningen, in met het western rijden heeft ze echt schik. Het is moeilijk voor haar, maar ze doet haar best, en we zijn echt zwaar vooruit gegaan Ja
Oh ja, train en les bitloos Ja

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 19:12

Mijn western hoofdstel is binnen Knipoog Nu nog sparen voor een mooi zadel en enkele pads, mijn rijbroeken en laarzen verkopen tedaaa...
Ga deze zaterdag eens oefenen, en dan volgende week komen er fotos, ben eens benieuwd Lachen

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:01

Adrienne schreef:
Echt problemen komen pas als je twee stijlen op 1 paard gaat rijden. Een paards brein is namelijk toch wat minder geavanceerd dan dat van een mens en die zal dus wel in de war raken.
Ik zie het wel meer ruiters doen hoor en western en dressuur rijden maar dan wel op verschillende paarden!

Wat een ongelofelijke onzin zeg. Of sommige mensen hebben zo'n bekrompen geest of ik heb zo'n hyperinteligent paard? Wie zal het zeggen.
Ik kan Tjo echt iedere dag anders rijden, de ene dag Dressuur, de volgende Western als ik wil (en ja af en toe pak ik een dressuurdagje tussendoor om dat toch voor de leuk beetje af te wisselen). Tjo heeft er echt totaal geen moeite mee om om te schakelen. Verder loopt ze ook nog voor de wagen en rijden we endurance. Geloof me dat lukt allemaal prima met 1 paard hoor.

Ik ben niet van het type zonder dressuur geen western, western en dresuur zijn in de basis namelijk gelijk, het op eigen benen laten open van het paard, het gymnastiseren en recht richten en ontspannen laten lopen. Daarin bijten dresuur en western elkaar zeker niet mits je gedegen les krijgt.
Waar ik met mijn engelse instructrice (grand prix niveau) gestopt ben, ben ik met mijn westerninstructrice (NK niveau) verder gegaan, dat vloeide super in elkaar over. Vandaar dat ik ook met gemak soms even een dressuurdagje tussendoor plan met 1 en hetzelfde paard.

Mijn knollie is blijkbaar een bjoetie met brains Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 13:07

Sonja schreef:
Voor mij is dressuurrijden niet meer of minder dan het voldoen aan het Heilige Rijtje Tong uitsteken

Waar wat mij betreft de meeste ruiters de mist in gaan bij Geraderichtung, het rechtrichten. En waarom? Inderdaad, omdat ze geen dressuurmatige kennis en ervaring hebben!

Voor mij is paardrijden niet meer of minder dan het voldoen aan het Heilige Rijtje, ongeacht welke tak van paardensport het is.

De meeste ruiters gaan de mist in bij het rechtrichten omdat ze geen rijtechnische kennis hebben en ervaring. Rechtrichten heeft niks met dresuur te maken maar met het africhten van het paard, ongeacht welke tak van sport.

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 16:10

ik denk dat de meeste dat ook bedoelen vippie.
maar het is gewoon makelijk om het die naam dressuur te geven iedereen weet wat er mee bedoelt word Knipoog

mijn lesgeefmens Knipoog geeft dus ook bassis les maar veel mensen zegen dat ik dan van een dressuur lesgeefmens les heb Knipoog
ga dan ook niet steeds zegen neee het is basis les Tong uitsteken ze noemen het maar zoals ze het willen noemen Haha!

ik heb ook les van een westernlesgeefmens voor de oefeningen zoals spinnen en de stops en me paard raakt ook echt niet in de war.

wat vippie al zei het steekt elkaar zeker niet , me hittepetit paardje word eerder ontspannender.
verwarring heb ik nog niet met der meegemaakt als het om ''dressuur'' en ''western'' gaat

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 16:01

Eigenaardig ..... Hier beweer je in principe dat alles het zelfde is

Vippie schreef:
Wat een ongelofelijke onzin zeg. Of sommige mensen hebben zo'n bekrompen geest of ik heb zo'n hyperinteligent paard? Wie zal het zeggen.
Ik kan Tjo echt iedere dag anders rijden, de ene dag Dressuur, de volgende Western als ik wil (en ja af en toe pak ik een dressuurdagje tussendoor om dat toch voor de leuk beetje af te wisselen). Tjo heeft er echt totaal geen moeite mee om om te schakelen. Verder loopt ze ook nog voor de wagen en rijden we endurance. Geloof me dat lukt allemaal prima met 1 paard hoor.

Ik ben niet van het type zonder dressuur geen western, western en dresuur zijn in de basis namelijk gelijk, het op eigen benen laten open van het paard, het gymnastiseren en recht richten en ontspannen laten lopen. Daarin bijten dresuur en western elkaar zeker niet mits je gedegen les krijgt.
Waar ik met mijn engelse instructrice (grand prix niveau) gestopt ben, ben ik met mijn westerninstructrice (NK niveau) verder gegaan, dat vloeide super in elkaar over. Vandaar dat ik ook met gemak soms even een dressuurdagje tussendoor plan met 1 en hetzelfde paard.

en hier : Beweer je eigenlijk het omgekeerde!

Vippie schreef:
Of je het red om binnen 7 maanden min of meer omgeschoold te worden hangt helemaal van je eigen leersnelheid af en de kundigheid van je instructeur en het leerpaard.

Of wil je hier echt zeggen dat een paard het sneller snapt dan de ruiter die er op zit???
Want jou paard ging volgens eigen zeggen naadloos over. Dat zelfde verwacht jij duidelijk niet van deze ruiter in kwestie. (onderwerp:Omscholen naar western voor werkvakantie?) Ze zal het volgens jou eigen zeggen, het met moeite in 7 maanden voor elkaar krijgen zich om te scholen!

En als het zo als jij beweerd zo naadloos opelkaar aan sluit en het zelfde is wat wil je dan gaan omscholen en wat moet er dan nog gebeuren wat zo'n 7 maanden moet duren??

Als je een standpunt inneemt probeer dan in het vervolg een beetje standvastiger te zijn! Cool Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 18:32

Een PAARD wat naadloos overgaat (de mijne in dit geval) is heel wat anders dan een RUITER (die ik verder niet ken maar zelf heb ik hier nooit moeite mee gehad).
Paarden hebben er vaak minder moeite mee dan ruiters, die doen gewoon wat er van hun gevraagd wordt.
Of de ruiter in dit geval naadloos kan overstappen ligt geheel aan de ruiter (die moet immer "omgeschoold" worden voor haar werkvakantie toch?). Daarbij ligt het er ook nog aan of ze 1x per week of meerdre keren gaat lessen de komende maanden. Je hoort mij nergens zeggen dat ZIJ dit niet red, ik ken haar verder niet.
Om paarden in te rijden in een rijstijl die je nu nog niet machtig bent zul je toch wat meer kennis moeten hebben dan de gemiddelde manegeruiter lijkt mij persoonlijk.

Wat er nog aangeleerd moet worden is in de meeste gevallen: loslaten en meer sturen met je lichaam, dat hebben veel mensen niet geleerd op de manees bij dressuurles.

Ik ben zeer standvastig maar je moet mijn reacties niet uit zijn verband brengen door datgene waar ik op reageerde weg te laten en te beweren dat ik mezelf tegenspreek want dat is niet waar. Maarja begrijpend lezen is ook een vak appart Knipoog

De eerste quote rageer ik op de stelling dat je met 1 paard niet 2 verschillende stijlen kunt rijden. Mijn ervaring is dus anders.

De tweede quate reageer ik op de vraag of iemand binnen 7 maanden omgeschoold kan worden van dressuur naar western met de opgegeven werkzaamheden in het achterhoofd die ze daar moet gaan doen.

Zo genoeg gehaketakt op elkaar lijkt me Haha!.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:28

Vippie schreef:
Een PAARD wat naadloos overgaat (de mijne in dit geval) is heel wat anders dan een RUITER (die ik verder niet ken maar zelf heb ik hier nooit moeite mee gehad).

Nou mijn ervaring met meer dan 1 paard is totaal anders. Mensen die hun paarden en dressuur en western gaan rijden zijn daar stuk voor stuk van terug gekomen.
Paarden leren namelijk door constante repetitie en de variatie is voor de meesten gewoon te groot om het goed te snappen. Tel daar nog de onervarenheid in een van de stijlen van de ruiter bij op en de verwarring is compleet. Ze worden nukkig omdat ze niet meer begrijpen wat er van hen gevraagt wordt. Al deze mensen zijn opgehouden met het en dressuur en western rijden op 1 paard en hebben voor hun dieren een keuze gemaakt die het beste bij ze past.

Vippie schreef:
Zo genoeg gehaketakt op elkaar lijkt me Haha!.

Het is niet de bedoeling te hakketakken.
Jij bent gewoon even het "slachtoffer" geworden van een punt wat ik probeerde te maken. Is niet persoonlijk bedoeld. Cool

Het gaat er om dat een groep mensen hier constant roepen dat het allemaal het zelfde is om dan vervolgens op de proppen te komen met dat het te verschillend is om snel te leren. Dan komt men bv net als nu met "omscholen" op de proppen terwijl het 2 zinnen daar voor nog allemaal het zelfde is en het alleen om de optoming gaat.

Ik weet het natuurlijk niet zeker en kan niet voor iedereen spreken maar, maar ik neem aan dat jij net zo min als ik, 7 maanden nodig hebt om je van een dressuur broek in een spijker broek te hijsen.
Dus ik schat dan toch in dat er meer verschillen zijn dan optoming Knipoog

PS : Ik ga er wel even van uit dat iedereen meteen de goede, niet te kleine maat spijker broek aan heeft geschaft bij het over stappen, anders zou het inderdaad toch wel eens even kunnen duren voor je in zo'n te kleine maat spijker broek zit Haha! Haha! Haha! Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:38

Adrienne schreef:
Het gaat er om dat een groep mensen hier constant roepen dat het allemaal het zelfde is om dan vervolgens op de proppen te komen met dat het te verschillend is om snel te leren. Dan komt men bv net als nu met "omscholen" op de proppen terwijl het 2 zinnen daar voor nog allemaal het zelfde is en het alleen om de optoming gaat.

En dat is dus niet waar. Als je een groep benoemt, citeer dan wel even goed. Want er is een groep die aangeeft dat de basis hetzelfde is en blijft. En die groep (laat ik voor mezelf spreken) komt nooit met omscholen op de proppen. Niet twee zinnen ervoor en niet twee zinnen erna Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:31

Citaat:
En dat is dus niet waar. Als je een groep benoemt, citeer dan wel even goed. Want er is een groep die aangeeft dat de basis hetzelfde is en blijft. En die groep (laat ik voor mezelf spreken) komt nooit met omscholen op de proppen. Niet twee zinnen ervoor en niet twee zinnen erna Haha!

Bestaat toevallig die groep om het zo maar te noemen die zegt dat het allemaal het zelfde is, uit allemaal ruiters die voor ze zijn overgestapt al jaren dressuur hebben gereden of zijn dit mensen die begonnen zijn met western en eigenlijk nooit dressuur hebben gereden. Tot die laatste groep kan ik me zelf noemen, want na drie maanden had ik het hele engelse dressuur gezien, ik vond het helemaal niks, niet voor mezelf en niet voor de paarden waar ik op les kreeg. Ik wil zelfs zo ver gaan dat ik nooit een paard zou hebben gekocht als er geen westernstijl binnen handbereik zou zijn geweest. Dus dan moet er toch wel een verschil zijn zou ik zo denken als het mij dusdanig beinvloed in de keuze tot het verder gaan met een sport of niet.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:37

Hmm Jolande, ik vind niet dat je met drie maanden engels les genoeg kennis opgedaan met engels rijden om uitspraken te doen of de basis wel of niet hetzelfde is als western Knipoog
Net als in western is het zo dat er nogal wat verschillende stromingen zijn namelijk Lachen

Gelukkig maar, anders was ik waarschijnlijk ook gestopt met paarden Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:38

Tja die discussie hebben we al vaker gehad. En ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat jij het verkeerde voorbeeld hebt gezien. Andersom zijn er zaken die ik in de westernsport heb gezien, waardoor -als dat het eerste was geweest wat ik tegengekomen was- mijn keuze zeker niet op western gevallen was. Gelukkig ben ik in aanraking gekomen met de mooie wijze van western rijden die eerste keer.

We hebben het al vaker geconstateerd: iedere sport heeft zijn prutstrainers, of op zijn minst de trainers waarvan ik geen les wil hebben.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 15:38

Tegelijk Rom. En van gelijke strekking Haha!