[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:54

Kijk, dat is inderdaad interessant. Die olie geeft meteen wat extra vet, ik ga eens kijken of ik het ergens kan vinden.
Bedankt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:58

Fijn dat'ie het er zo lekker op doet Vera... wat ik me nog af vroeg... dat Noni... is dat als in 'noni-sap'?
Dit zou nl. ook kunnen werken tegen zomer eczeem heb ik gehoord... zou je wat dat betreft een inschatting kunnen maken (had Digger last van jeuk bijv.?)

@Henla_tent: Ik had een tijdje geleden al via PB van iemand vernomen dat er bij Subli plannen waren voor een melasse vrij lucerneproduct. Wist alleen niet dat het ook al op de markt was. Ja, da's zéker een goed alternatief, helemaal omdat er ook nog es soya olie in verwerkt wordt... precies wat we willen.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:03

Op hun site staat er verder niet zoveel over.
In het informatiepakket staat:Nieuw is de Subli structuur lucerne met soja olie. Een zeer goed, gezond en voedzaam ruwvoer om dagelijks bijvoorbeeld 2 kg van te voeren ter vervanging van 2 kg hooi.Het product is vrij van melasse en daarmee gezonder dan de gangbare soorten. Het is hiermee minder zoet, dus uw paard zal er even aan moeten wennen.

Zal binnenkort eens langs de welkoop gaan om te kijken of ze het hebben en anders misschien kunnen bestellen ofzo.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:08

Ik heb gebeld met Subli, die lucerne zit nog niet in't assortiment van de winkels omdat distributie een probleem vormt (nu nog) en daardoor de prijs te hoog zou worden.
Het kan wel besteld worden, maar dan alleen per pallet.
48 zakken op een pallet, á 14/15 kg. per zak, franko prijs per pallet €320. Ik heb een telefoonnummer gekregen waar ik dat zou kunnen bestellen, als je besteld heb je't niet direct de volgende dag, kan een aantal dagen overheen gaan omdat ze bestellingen volgens routes weg brengen.
Wie o wie is hierin geïnteresseerd, voor zolang 'we' nog geen lucerne hooi hebben. Op zich lijkt me dit wel wat, ik kan alleen niet zoveel zakken kwijt en heb nu ook 't geld niet om in eens een hele pallet te laten komen. Een kwart (12 zakken dus) wil ik wel afnemen...

Hij vertelde overigens ook nog dat ze een deel (niet alles) van de bladbestanddelen er uit gehaald hebben om het zo iets minder eiwitrijk te maken...

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:38

In principe heb ik ook wel interesse, maar zit met hetzelfde probleem. Niet zoveel geld en weining ruimte om het op te staan. Zal er eens even over denken

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:42

Ik had ook al gebeld en ongeveer hetzelfde verhaal gekregen, alleen zonder de prijs. Dan zijn ze goedkoper dan Hartog, zit qua prijsniveau in de buurt ( iets hoger, maar dan krijg je wel hanteerbare verpakkingen) wat ik in de grote balen heb gezien.
Ik ga het eerst eens opnemen met de pensionstal waar onze paarden nu staan, als dat niks wordt laat ik het jullie weten, Francis en Henla.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 20-07-06 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:46

Als het goed spul is wil ik wel mee doen! Maakt me niet uit 12 of meer zakken als we het met zijn 3e doen of met zijn 2e maakt me ook niet uit! Ik geef nu van Hartog en het paardenbestand groeit Haha! Bloos Laat me maar weten!

Ik kreeg van equisane het advies de western te voeren!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:51

@ Francis;
Ja dat klopt; het Equine Noni Juice, dus een speciale paardenversie.
Ik spuit dagelijks 20 ml in zijn mond en hij vindt het heerlijk. Digger heeft veel last van steekdieren en staat al weken onder een HH vliegendeken met een Cascade masker. Dus of hij er nu minder last van heeft durf ik niet te zeggen.
Wel viel mij toevallig vanmorgen op dat de kleine mugjes kennelijk geen vat meer op hem hebben want normaal heeft hij 's morgens allemaal hele kleine bultjes tussen zijn achterbenen bij zijn koker enzo. Maar vanmorgen was hij helemaal bultjesvrij. Of dit toeval is weet ik nog niet maar fappant vond ik het wel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 16:59

Ok, graag... 'k moet duur aan't hooi hier, dus als ik dan toch betalen moet, liever voor iets wat écht zoden aan de dijk zet.
Dit is dan wel 't gehakselde spul, dus geen lang hooi, maar altijd nog beter dan gewoon hooi van mindere kwaliteit (Dot heeft al een fraai hooibuikje van't oude spul en die moet er toch echt af voor 't NK!).
Anika, dit van Subli is in ieder geval beter dan het gehakselde spul van Hartog, omdat er dus absoluut geen melasse in zit (heb ik heel uitdrukkelijk gevraagd). I.p.v. melasse is er soya olie gebruikt om het stofvrij te maken. En soya olie willen we juist wél... ideale combinatie dus in mijn ogen.

Als iemand hier wel een hele pallet kan afnemen, kom ik direct een zak of 12 halen, dus wie wil bestellen moet maar even PB-en voor telefoonnummer en naam.

@ Vera: wist niet dat er een 'paardenversie' was... wat is het verschil? duurder/goedkoper/andere samenstelling? Had laatst al es van iemand een telefoonnummer gehad van iemand die 't verkoopt, niks op uit gedaan toen, maar Dot is dit jaar ook zo schuurderig en d'r manen zijn nu bijna zover da'k ze niet meer kan elastieken... Afscheren kán maar doe ik liever niet, dus als ik iets (betaalbaars) kan vinden wat nu nog helpt zou 't mooi zijn.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:07

ElCid schreef:
Ik had ook al gebeld en ongeveer hetzelfde verhaal gekregen, alleen zonder de prijs. Dan zijn ze goedkoper dan Hartog, zit qua prijsniveau in de buurt ( iets hoger, maar dan krijg je wel hanteerbare verpakkingen) wat ik in de grote balen heb gezien.
Ik ga het eerst eens opnemen met de pensionstal waar onze paarden nu staan, als dat niks wordt laat ik het jullie weten, Francis en Henla.

Oeps, rekenfoutje ( warm, benauwd dan krijg je dat). Het is duurder dan Hartog, die komt op ca. 4,50 per 10 kg, dit op 5 per 10 kg. De balen van Bieleman komen op 1,80 per kilo.
Wij halen het toch maar bij Bieleman.
We zien wel hoe we hat gaan opslaan, we hebben er in ieder geval de ruimte voor. Haha! .
Als we iets verzonnen hebben horen jullie het wel weer.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:11

Hoeveel mag je van dat spul geven en als je het in combinatie doet met halfhooi/droogkuil (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:26

voordroog noemen ze dat officieel geloof ik...
Weet niet of er een max aan zit, 't is gewoon een ruwvoerproduct. In de US zijn er paarden die niet anders krijgen en onbeperkt alfalfa mogen/kunnen eten (in bepaalde delen van de US zijn de weilanden gewoon alfalfa weides). Gezien het eiwit zou ik het in ieder geval rustig aan opbouwen... ik gaf van Hartog lucerne 1 voerschep lucerne per voeding, gewoon door de muesli heen, drie keer daags dus. Met dit spul ga ik 't ook over 't graan gooien.. 't is gehakseld dus op 't hooi gooien wordt een zooitje.. wil je meer voeren kun je't apart in een emmer doen, heb wel van mensen gehoord die meerdere emmers per dag gaven (van de Hartog haksel lucerne dus). Beetje uitproberen denk ik.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:32

Francis schreef:
@ Vera: wist niet dat er een 'paardenversie' was... wat is het verschil? duurder/goedkoper/andere samenstelling? Had laatst al es van iemand een telefoonnummer gehad van iemand die 't verkoopt, niks op uit gedaan toen, maar Dot is dit jaar ook zo schuurderig en d'r manen zijn nu bijna zover da'k ze niet meer kan elastieken... Afscheren kán maar doe ik liever niet, dus als ik iets (betaalbaars) kan vinden wat nu nog helpt zou 't mooi zijn.

De samenstelling is anders geloof ik. Ik heb geen idee of het duurder of goedkoper is.....duur spul is het igg wel maar het werkt tot nu toe erg goed. 1,5 liter kost € 90,= maar je doet er wel lang mee...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:09

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:29

@ Anika en Francis: als een van jullie een pallet gaat bestellen wil ik ook wel een paar zakken. Heb helaas weinig ruimte en geld, dus zal niet veel meer kunnen dan 4 tot 6 zakken. Misschien dat onze pensionklant nog interesse heeft in een paar zakken. Zal eens vragen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:07

Ah, topic gevonden. Lachen

Bieleman, die zit toch in Dijkerhoek? Het klinkt iig wel als goed spul. Ik voer nu lucerne van Hartog, daar lijkt mijn paard het aardig op te doen en belangrijk ook: hij lust het (het is een enorme zeikerd met eten). Maar ik sta er ook voor open om eens iets anders te proberen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:28

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:31

Ja klopt, dat is dus in Dijkerhoek. Bij Holten. Lachen

Ik heb ooit vroeger in de brugklas bij hun dochter in de klas gezeten, lang lang geleden dus. Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:36

Oke, het is inderdaad buiten Holten, wist niet dat het daar Dijkerhoek heet Haha!
Kan je nog even herinneringen ophalen Knipoog

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:42

ben bij ons bij de welkoop geweest en die man zou eens kijken of zij misschien een paar zakken lucerne konden krijgen. even afwachten dus...
En ben nu overgestapt op het voeren van ponybrok. Heb eens gekeken en hier zit niet zo veel energie in, maar wel redelijk veel vitamines en mineralen (meer als in sportbrok van lucerne).
Kijken of dit beter bevalt dan fyto gold.
Subli (ponybrok) is trouwens vrij van BHA, BHT en Etoxiquine.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:30

Die nieuwe subli lucerne met soyaolie vind ik erg interressant, ik bel morgen Subli hierover......

Via onze stro/hooi leverancier hebben we gehoord dat hij heus wel alfafa-balen uit Franrijk kan ophalen, maar soms komt er ook een slechte partij erdoor heen (gedraait, dus blaadjes ervanaf, mag niet) en daardoor is dit transport stilgevallen, omdat de kwaliteit niet gewaarborgd is.Dussuh,..als iemand een ritje Franrijk wil doen om even te kijken of het goed uitziet , haalt hij wel op! Tong uitsteken

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:45

Tss ja lekker.. hmm en die van Subli halen ze dus expres een deel van de blaadjes er af, zodat het wat minder eiwit bevat... Nou ja.. die zakken lijkt me ook wel handig.. 't is dan wel geen 'hooi' maar 'haksel', maar de kwaliteit is dan wel gewaarborgd... ook wat waard.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:55

Er moet voor mijn paarden ook niet te weinig eiwit inzitten, ik tenslotte voornamelijk, veulens, dragende/lacterende merrie's en jaarlingen/2-jarigen. En de sportpaarden moeten ook eiwit binnenkrijgen, anders kunnen ze geen spieren opbouwen......dus zo fout is eiwit niet!

Ik ga wel wat waardes opvragen, ook van hun andere voer.

@francis; wat is trouwens het meest-vet-houdende krachtvoer wat hier in NL te krijgen is, weet je dat?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 01:00

Uh... 'k had het laatst (in dit topic geloof ik) genoemd... een van de Marstall of Equisanum voertjes dacht ik... 'k zal ff kijken of ik het nog kan vinden.

En idd... dat overspannen gedoe over eiwitten snap ik ook niet helemaal...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 01:02

Francis schreef:
Vet zit er naar mijn mening altijd te weinig in onze nederlandse voedertjes. Ben nog geen voer tegen gekomen wat boven de 8% ofzo uit komt (Equisanum western heeft 8.15, Marstall Champion heeft 9.0) en wat mij betreft mag het tussen de 15 en 20 % liggen. Dit soort voeders zijn in de US wel te krijgen, hier helaas niet (maar daar is met een fles maiskiemolie dan wel weer wat aan te doen).