[WN] Artikel doping in de Western Horse World

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 14:56

Denk zéker dat dit in Nederland/Europa gaande is... Gevalletje anabolen bij Halterpaard is al bekend, gevalletje hoestmiddel dus blijkbaar ook... en dat wat we zien/horen is over 't algemeen maar het topje van de ijsberg...
En dan heb ik het nog niet eens over Duitsland en Italië gehad...

Adrienne

Re: Artikel doping in de Western Horse World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:08

Nee ik wil niet zeggen dat er niks gebeurd, maar ik wil alleen aangeven dat er regels zijn. Zeer uitgebreid gedocumenteerd zelfs.

Ik kreeg na 5 pagina's het gevoel dat iedereen denkt dat er geen regelgeving is en dat iedereen maar kan doen wat hij/zij wil.
Maar dat klopt dus niet. Dat mensen zich niet aan die regels houden dat zul je altijd blijven houden, dat zie je ook in de "humane" sport. Altijd zijn er mensen die de regels met voeten treden. Zelfs als schorsingen enz enz leiden er niet toe dat er geen gevallen van misbruik meer zijn. Denk bv aan wielrennen hardlopen voetbal enz enz ook daar blijven de schandalen steeds terug keren ook al zijn er regels.

Ik denk dat je er niet meer aan kunt doen dan controleren en uitsluiten van deelname. Maar rotte appels hou je altijd.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:33

Adrienne schreef:
Ik kreeg na 5 pagina's het gevoel dat iedereen denkt dat er geen regelgeving is en dat iedereen maar kan doen wat hij/zij wil.

Bij de NRHA schijnt er (nog) geen regelgeving voor te zijn, en daar gaat dat artikel in het WRAN blad over, dat de NRHA er over bezig is om dat te veranderen.

Inderdaad kan men bij de NRHA dus doen wat men wil.

Tenfold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 15:39

Bij de NRHA is op dit moment geen regelgeving. Bij de AQHA/APHA wel. Bij de FEI ook. En wat is eigenlijk de regelgeving omtrent doping bij de WRAN?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:19

Francis schreef:
anika schreef:
Als het anders zou zijn zoals In Amerika waar het wel degelelijk gaat om de $$. Dan zal er wel anders gedacht en gesproken worden. Maar dat is mijn mening.

Dus als het grote geld in beeld komt is het ineens ok? Dat is dan toch belangrijker dan het welzijn van je paard?
(Laat maar, 't antwoord weet ik wel. In Amerika is 't welzijn van't paard bij de big shots al heel lang niet meer 't belangrijkste... maar willen wij dat hier ook dan? Toch weer Amerika heilig verklaard?)

Dat zeg ik niet dat het dan oke is. Maar ik denk dat de grens dan anders wordt voor mensen. Het paard moet dan vaak kosten wat het kost presteren omdat het anders big bugs kost!

Voor mij is het welzijn van mijn paarden nummer 1 laat ik dat voorop stellen. Als mijn paard niet oke is rij ik hem niet! Als ik twijfel over iets rij ik ook niet!

Om een voorbeeld te geven een hoop mensen vragen me rijd Ice lekker? Het paard is koud 1 week hier, als ik dan zeg dat ik hem nog niet rij en hem vrijdag eerst laat checken of alles goed met hem is. Je weet immers nooit kan er niet in kijken en hij heeft een hele lange reis achter de rug. Dan verklaart men me voor gek bijwijze van spreken. Terwijl ik hoop hij is nu 7 dat als ie 17 is ik hem ook nog lekker kan rijden en showen. Ik kies voor deze dieren dus moet ik ook zorgen dat ik ze goed hou en goed behandel en verzorg.

Maar ik denk er soms wel eens overna stel je verdiend je brood met rijden van shows en net voor die grote show waarvan je zeker weet dat je een grote kans maakt te kunnen winnen en je het geld opleverd wat je nodig hebt! En je paard loopt net even niet lekker. Dan weet ik zeker dat je vanzelf veranderd! je zal wel moeten anders heb je niks te eten!. (overdrijf mischien een beetje maar denk wel dat het zo werkt).

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 16:20

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:28

@ Francis;
Wat homeopatische middelen zijn en doen weet ik wel, ik maak er regelmatig gebruik van dus dat hoef je me niet uit te leggen.

Echter waar ik op aanstuur is dat JIJ je grens hebt getrokken door te vinden dat een paard wel Nervelet mag hebben (middel tegen nerveusiteit bij paarden) maar geen drupje (bv) Sedalin (middel om paarden rustig te krijgen).
De ene niet op de doping lijst, de andere wel.
Maar beide streven nagenoeg hetzelfde na, de ene intenser dan de andere.

Dus we mogen wel een paard in de showring bewonderen die Nervelt heeft gehad en niet eentje die Sedalin heeft gekregen.....

Dit is geen persoonlijke aanval want ik zie het verschil ook wel maar het blijft in beide gevallen gewoon hetzelfde. Je geeft je paard iets om een bepaald gedrag te krijgen. We zien het paard dus niet in zijn/haar gewone hoedanigheid.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-06 18:08

In het gewone NRHA handbook staat niets met betrekking tot substanties die niet gebruikt mogen worden. Bij de gewone NRHA wedstrijden mag alles.

Alleen als de NRHA een wedstrijd houdt gekoppeld aan de FEI voor CRI, CRIO etc. voor Wereldruiterspelen, dan gelden de USEF regels.

Dat is, volgens mij, hoe het op dit moment is.

De NRHA als totale organisatie wil proberen om een doping regelement in 2008 in te voeren.

Groetjes, Gisela

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:27

Is het niet zo dat homeopathie niet op de dopinglijst staat omdat het niet erkent wordt als geneesmiddel?

Vroeger gingen er tubes Calm & Cool rond, volgens mij ook op kruidenbasis.... Nou, een shot Sedalin werkte beter hoor

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:48

vera schreef:
Dit is geen persoonlijke aanval want ik zie het verschil ook wel maar het blijft in beide gevallen gewoon hetzelfde. Je geeft je paard iets om een bepaald gedrag te krijgen. We zien het paard dus niet in zijn/haar gewone hoedanigheid.

Ik vind een middel als Nervelet absoluut niet te vergelijken met Sedalin (middel om paarden niet alleen rustig mee te krijgen maar waarmee je ze tegen de vlakte kunt spuiten). Waarom heb ik uitgebreid in m'n vorige post over homeopatische middelen, de werking van beide middelen is totáál anders en dus zul je bij gebruik van Nervelet z'n paard wél in z'n normale hoedanigheid zien. Het paard kan ookal heeft'ie Nervelet gehad ook nog best nerveus reageren.. hij kan er zelf alleen beter me óm gaan (da's wat anders dan een nerveuse reactie onderdrukken) waardoor hij in de toekomst minder nerveus wordt...

Dat hoef ik jou idd niet uit te leggen, weet ik (en daarom snap ik eerlijk gezegd niet dat je beweert dat Nervelet en Sedalin vergelijkbaar zijn, jij wéét dat dat niet zo is), ik leg het ff uit voor degenen die minder op de hoogte zijn van homeopatische middelen en hun werking.

En dat ik daar mijn grens trek.. ja, ik trek mijn grens bij wat wel en niet mag... die grens is nl. al vóór mij getrokken en daar zal ik niet over heen gaan. Hoogst waarschijnlijk zal ik er zelfs vér onder blijven, want ik ben van mening dat als mijn paard om wat voor rede dan ook niet fit is voor een show, ik haar gewoon niet mee moet nemen naar die show, óók niet door haar vol te proppen met middeltjes die wél mogen.
Ik zou haar prima vol kunnen stoppen met myocure omdat ze last van d'r spieren heeft bijv... maar wat bereik ik daar mee? Waarschijnlijk dat ze ze direct weer overbelast en ik na die show net zo hard weer opnieuw kan gaan dokteren.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 18:53

Jk word onderhand niet goed van deze topic,hoor van dingen waar ik het bestaan alleen van vermoedde, ook in relatief onbelangrijke
wedstrijden plaatsvinden.Moge het bestgesorteerde medicijn kastje winnen...What the f...ck went wrong in having fun with horses?!Dat mensen zo uberhaupt willen ,,winnen''
Ik hoop dat er zo snel mogelijk dopingcontrole, op alle paarden-
evenementen komt.En dan niet zeuren over a.b sporen in het bloed,
of andere middelen die echt voor het welzijn van het paard( met medisch attest) en niet die van de ruiter gebruikt zijn, maar middelen die de geest van het paard en zijn prestaties beinvloeden.No mercy, verbannen van de wedststrijdscene...

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:19

Ik denk dat ik me niet duidelijk genoeg heb uitgedrukt
Ik weet dat er een enirm verschil is tussen Nervelet en Sedalin, laat dat duidelijk zijn.
Maar wat ik bedoel is dat het beide hulpmiddelen zijn. De ene heel sterk de ander van een totaal ander kaliber.
Echter blijven het hulpmiddelen. Wat maakt het ene toelaatbaar en het andere niet?
Ik weet het niet; zeker als je je paar een klein drupje geeft (en uiteraard niet tegende vlakte spuit). Het blijft 'iets' toedienen, het ene algemeen geacepteerd, het andere als doping bestempeld.

Nu hopelijk iets duidelijker.......

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 19:30

Ok, ik schrok al Vera
Uiteraard zijn het beide hulpmiddelen. Ik vind persoonlijk het belangrijkste verschil zitten in het feit dat het ene het belevings- en reactievermogen van een paard daadwerkelijk blokkeert en het andere alleen een ondersteunende functie heeft maar het paard in z'n doen en laten én in z'n prestaties niet verandert.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:25

anika schreef:
Maar ik denk er soms wel eens overna stel je verdiend je brood met rijden van shows en net voor die grote show waarvan je zeker weet dat je een grote kans maakt te kunnen winnen en je het geld opleverd wat je nodig hebt! En je paard loopt net even niet lekker. Dan weet ik zeker dat je vanzelf veranderd! je zal wel moeten anders heb je niks te eten!. (overdrijf mischien een beetje maar denk wel dat het zo werkt).

En dat vind ik dus een enge gedachte. Want zoiets praat veel goed. En waar leg je dan de grens.

Die grens ligt dan bij de wet (of regelgeving) en/of bij de persoonlijke waarden en normen van een persoon. En dat is voor iedereen weer verschillend. En volgens mij zit daar de hele aanleiding van deze discussie. Wat vindt iemand nog wel aanvaardbaar en wat niet. Wat kan iemand voor zichzelf nog wel als oké zien, en wat niet.

Als voorbeeld: ooit kreeg ik een baan aangeboden bij een groot organisatie-adviesbureau. Ik heb na lang wikken en wegen (want er zat een leuk salaris aan o.a.) toch besloten het niet te doen. Omdat dat een bureau is dat veelvuldig ingehuurd wordt om mensen de laan uit te kieperen wanwege winstoptimalisatie en de noodzaak tot downsizen. Maar daarom ben ik dat vak niet gaan uitoefenen. Niet om te dienen als 'schaamlap' voor bedrijven die weinig gevoel voor mensen of de omgeving hebben. Daar trek ik dus mijn persoonlijke grens. Anderen werken wel voor zo'n bedrijf en zolang de activiteiten binnen de wet blijven mag dat ook. Maar het is niet voor niets dat er regels zijn, of wetten.

Of het nu gaat om kartelvorming, autorijden, lozen van giftige stoffen, of het gebruiken of toedienen van doping of andere verboden activiteiten... kennelijk is regelgeving én voldoende toezicht op die regelgeving, gecombineerd met voelbare sancties en sociale controle noodzakelijk om te voorkomen dat mensen dingen doen die niet door de beugel kunnen.

En als dat betekent dat heel soms de goeden onder de kwaden moeten lijden, dan moet dat maar in mijn optiek.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:37

Mooi 'spreuk'n Anya, ben't hélemaal met je eens.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:44

Het is zeker een enge gedachten! Maar denk dat het wel een beetje zo werkt voor de mensen die hun brood ermee moeten verdienen.

Ik kom zelf uit te glamour wereld. Heb jaren me brood verdiend in de visagie soms nog steeds opdrachten die ik doe.

Daar is veel drugs gebruik in omdat iedereen het lang vol moet houden lange dagen/nachten werk. Modeshows zijn er tig op 1 dag. Hebben een aantal maanden in parijs gewerkt. Je viel bijna om van de slaap!

Collega's maakte gebruik van het drugs aanbod. Ik niet ik ben na een paar maanden naar huis gegaan en heb besloten dat dit soort shows voor mij niet zijn weg gelegd om de simple reden dat ik niet mee wil gaan in de pep zooi en als je dat niet doet je het gewoon niet red om op je benen te blijven staan.

Ik probeer daarmee aan te geven dat het bij mensen soms zo werkt. Pak er een middel bij als je het niet haalt op een normale manier.

Dat is dus niet mijn keuze! Dat zal met mijn paarden ook niet mijn keuze zijn als je mijn vorige verhaal goed gelezen hebt. Maar dat neemt niet weg dat ik het soms wel begrijp wat er in de mensen omgaat die er wel voor kiezen. Het is nou eenmaal zo dat we niet allemaal hetzelfde in elkaar zitten.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 21:11

Er nog even aan toegevoegd dat ik het niet goed praat dat het gebeurd.