[WN] Iski is GEK!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:12

djmaris schreef:
Echt ik ben niet oneens met, of afgunstig (ben eigelijk zelden jaloers, kost alleen maar energie die ik prima anders kan gebruiken) oid, het is wat me opvalt, vaak ook aan andere stukjes van je hand, je hoeft je naar mijn mening niet te veronschuldigen voor je doen en laten, maar als iemand anders het anders doet is dat ook niet een reden om af te kraken, hooguit verschil van mening. (of ben ik nou gek )

Nee je bent niet gek, vind zelf dat je het top woord heb, maar lees diverse topics na, dat het getikte van mijn hand mijn nogal soms wordt kwalijk genomen, omdat het verwachtingspatroon niet aansluit op het geen waar ik voor ga.
Dus, ik trek het gewoon, om vrij uit mee te kunnen doen op dit forum, in het persoonlijke.
Dus niet het gezicht van……maar gewoon van ve-ca stables.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:31

Sugarmiss schreef:
Kwestie van perceptie en bewezen feitelijkheden.

Mijn waarnemingsresultaten zijn inderdaad gebaseerd op feitelijkheden.

PeterV schreef:
Ik zal geen namen noemen, denk dat iedereen wel op het net vlies heeft, waar paarden staan, en ook dusdanig zo gehouden worden, omdat ruiter, of eigenaar, denkt, dat deze de kwaliteit van rijden en daar ook het paard naar hebben, wat maakt dat er gedacht wordt, groep 1 te zijn

Ik zie dus dat er paarden op een manier gehouden, dat uiteindelijk over genomen is, van een presterende ruiter hoe die zijn paarden oud of hield. Kwalijker vind ik dus, dat die paarden zo worden gehouden, omdat die ruiter er eigelijk niks mee presteert.
Ik zie en vind, dat wij er daar behoorlijk veel van hebben, in het Nederlandse, maar verwijzingen daar naar toe, vind ik zelden of nooit terug op dit forum.
Maar waarschijnlijk is het niet zo interessant om naar deze wat minder bekent bijnaam zijnde ruiters te verwijzen. Ik neem dit waar, dus voor mijn een persoonlijk feit dus.

PeterV

Re: Iski is GEK!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:37

iski schreef:
Ik ga voor de oplossing van Cer.

Ik ook, en in grote lijnen is dat nog te doen ook.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:40

@PV: Maar als jij jouw manier van paardenhouden hebt overgenomen van een goed presterende ruiter is die ene ruiter dan DE waarheid, of kwam het hem toevallig zo wel goed uit (en jou dus ook).
Volgens mij komen zelfs Anky haar paarden regelmatig op de wei en niet omdat ze toevallig 'engels' rijdt (want die discussie wil ik dus niet weer aangaan), maar omdat je van haar gerust kunt zeggen dat ze dure paarden heeft die ook nog eens zeer goed presteren.

@Iski: ik weet niet of ze het vinden of dat het zo is, maar nadat de kistkalveren grotere hokken hebben gekregen en de legbatterijkippen het ruimer hebben gekregen zijn nu de paarden blijkbaar aan de beurt. Of het een wet wordt of een richtlijn ?? We zullen zien, iig 'broeit' er iets.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:49

FlyingHigh schreef:
Tssss, laat ik ook maar niets zeggen, ben vast een ruiter van niveau 0......

Ongelooflijk, staat er ergens in mijn quote, of het wat uit maakt bij welke groep je hoort?
Nee, ik heb het over herkenning en erkenning naar je zelf en of naar andere, waar het gehakketak naar elkaar in deze sport vaak aan de orde van de dag is op dit forum.
Cynisme is laats ook nog aan de orde geweest in een topic, maar eerlijkheidshalve komt dat ook vaak, doordat herkenning en erkenning vaak ver te zoeken is.
Waarom is het in andere sporten nou gewoon weg geen probleem dat er gewoon erkend wordt dat iemand een divisie hoger speelt, of loopt, of weet ik veel wat, en waarom is herkenning in onze sport daarin ver te zoeken.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 18:53

Sugarmiss schreef:
@PV: Maar als jij jouw manier van paardenhouden hebt overgenomen van een goed presterende ruiter is die ene ruiter dan DE waarheid, of kwam het hem toevallig zo wel goed uit (en jou dus ook).
Volgens mij komen zelfs Anky haar paarden regelmatig op de wei en niet omdat ze toevallig 'engels' rijdt (want die discussie wil ik dus niet weer aangaan), maar omdat je van haar gerust kunt zeggen dat ze dure paarden heeft die ook nog eens zeer goed presteren.

Tjonge jonge Sugar, lees je nou over de dingen heen hoe ik die bedoel, of ben je mij aan het stangen, of zijn mijn epistel weer niet te ontcijferen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:00

@PV: Ik vrees het laatste, maar Iski schijnt 'the ultimate' vertaalmachine te hebben hij begrijpt je

Je schrijfstijl is al niet de meest makkelijke en als je dan ook nog om de brei heen draait zonder man en paard te noemen (wow 2 gezegdes in 1 zin ) maakt het er voor ons (ik kan me niet indenken dat ik de enige ben nl) er niet makkelijker op.

I-net is al vaak één poel onduidelijkheden, dus korte zinnen met duidelijke . en , leest dan een stuk overzichtelijker

Maar ik sta open voor jouw uitleg/verduidelijking

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:04

Okay, vuur dan rechtstreekse vragen op mijn af, hoe ik een bepaalde telangaanelkaargeschreven passage bedoeld heb.

Ik las in een ander topic net wel iets heel leuks…….
magnum61 schreef:
Of is bokt alleen weggelegd voor reiningruiters en recreatie mensen

Moest er wel een beetje om lachen.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:08

o joepie , ik heb een kanon van een merrietje , maar geen geld om haar te laten lopen (WEL ouders met een bom, maar die zijn iets minder enthousiast als Peter) zoals ze wel verdient. SPONSOR WANTED

eeeh ik vind van wel, hoor

*edit* tja hoe lossen we dat nu weer op: talentvolle paarden maar iets minder begenadigde ruiters?? Hoe moet je die dan houden?
(Help I almost fried my brain)
Laatst bijgewerkt door djmaris op 19-01-06 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:12

@PV; deze das oa
Citaat:
Ik zie dus dat er paarden op een manier gehouden, dat uiteindelijk over genomen is, van een presterende ruiter hoe die zijn paarden oud of hield. Kwalijker vind ik dus, dat die paarden zo worden gehouden, omdat die ruiter er eigelijk niks mee presteert.
Ik zie en vind, dat wij er daar behoorlijk veel van hebben, in het Nederlandse, maar verwijzingen daar naar toe, vind ik zelden of nooit terug op dit forum.
Maar waarschijnlijk is het niet zo interessant om naar deze wat minder bekent bijnaam zijnde ruiters te verwijzen. Ik neem dit waar, dus voor mijn een persoonlijk feit dus.

Noem man en paard; wie is het en hoe worden de paarden precies gehouden en wie is die andere waar je het op het laatst over hebt ??

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:25

Peter, het is mij allemaal duidelijk geworden.

Jij verwoordt precies waarom ik met die bolle van mij geen reining meer rijd maar dressuur ( engels ).

Juist zodat mijn paard weer in de wei kan staan, en nivo, nee dat hebben wij nog niet.
Wel kwamen wij de laatste paar maanden wekelijks met een oranje lintje thuis. En ook onze eerste wedstrijd een nivo hoger was direkt een oranje lintje. (maar dit is nog maar L nivo )
Ken je tineke bartels? Zij en haar dochter rijden Grand Prix ( engels ). Ik ben bij hen 4 dagen in training geweest. Al hun paarden kwamen dagelijks enkele uren in de paddock en wei, ook samen. Maar ja, das geen reining natuurlijk.

Overigens heeft pride juist op stal een ernstige blessure opgelopen, een schedelbreuk.

Ik gun mijn paard een paardwaardig bestaan dus vandaar dat ik overgestapt ben op dressuur en endurance. Soms moet je gewoon keuzes maken in het leven.
En het werken met vee doen we dan gewoon op deze manier:
Afbeelding

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:28

wat een verschrikkelijk mooie foto, 'k zou toch nog even nadenken hoor; cutting is ook erg leuk.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:34

Super gafe foto Cornelie.. Hoezo zou je geen reining kunnen rijden met jouw topper en hem/haar ook gewoon weidegang geven.. Zie blz. terug... ik durf zelfs te stellen dat wij met Chex nooit zover waren gekomen zonder paardvriendelijk houden.. Ik denk zelfs dat dat de reden is waarom er door profs zo weinig paarden in de senior reining uitgebracht worden, die zijn allang daaps in de kop..

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:37

Tja, daar zit wat in ja. Moet hij dan voor cutting ook 23/7 op stal ? want het is natuurlijk niet 100 % reining. Hmm, zal er eens over nadenken. Is ook wel handiger met dekens etc, hoef ik daar ook niet dagelijks de modder vanaf te halen.

Maar peter, hoe zit het eigenlijk. Als je niet elke wedstrijd kampioen wordt degradeer je dan? En moet dan je paard bv weer een uur naar buiten per dag?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:46

@Cornelie; misschien je voor Peter even verduidelijken dat een oranje lintje op zijn engels iets anders ligt als bij western

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:48

Als het goed is weet ie dat

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:52

O ja Ilona heeft tegenwoord engelse begeleiding

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:56

Kriebel, moet dat paard straks nog naar buiten ook.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 19:58

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:48

PeterV schreef:
FlyingHigh schreef:
Tssss, laat ik ook maar niets zeggen, ben vast een ruiter van niveau 0......

Ongelooflijk, staat er ergens in mijn quote, of het wat uit maakt bij welke groep je hoort?
Nee, ik heb het over herkenning en erkenning naar je zelf en of naar andere, waar het gehakketak naar elkaar in deze sport vaak aan de orde van de dag is op dit forum.
Cynisme is laats ook nog aan de orde geweest in een topic, maar eerlijkheidshalve komt dat ook vaak, doordat herkenning en erkenning vaak ver te zoeken is.

Check mijn smily, Peter, ...........
Tel ff tot 10, scheelt je veel typewerk, .
Citaat:
Waarom is het in andere sporten nou gewoon weg geen probleem dat er gewoon erkend wordt dat iemand een divisie hoger speelt, of loopt, of weet ik veel wat, en waarom is herkenning in onze sport daarin ver te zoeken.

In mijn ogen heeft de paardensport niet veel divisies. Ik ken er maar 2........

Toppers en floppers.

Topper= iemand die samenwerkend met zijn paard , dus echt op elkaar ingespeeld als team, het beste uit die combinatie weet te halen ongeacht of ze in prijzen vallen of niet en ongeacht welke vorm van paardensport ze beoefenen, zelfs de recrea- ruiters.

Floppers zijn de machtswellustelingen en je weet vast en zeker welke types ik daar mee bedoel.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:53

Tja, de discussie is ondertussen al wat verder ge-evolueerd, maar dan toch nog even:
Citaat:
Cer:Een ideale stal? Voor mij zou het zijn een stal met weidegang, een box voor s-nachts, een goede bodem om te trainen, beetje leuke buitenrijmogelijkheden, goede controle op het fysieke gestel en een ruiter die niet hard is.
Dan doen wij het dus helemaal zo fout niet. OK de paarden die al verder doorgetraind zijn (voor de futurity , JEK ) en de sportpaarden, bij ons de VIP's (Very Important paarden )genoemd, staan dus wel buiten, een aantal uren per dag, niet samen, maar wel met neuskontakt aan de andere kant van de draad.
Ook ik denk, dat een paard (jong, sport of oud) gezonder van lichaam en geest blijft als hij/zij buiten komt.En tot nu toe klopt dat ook, want we hebben gelukkig nog weinig blessures, want je zal het niet geloven, maar wij willen OOK onze paarden heel houden en zo lang mogelijk mee laten gaan.

Ik vertel dit NIET om van anderen te horen , hoe geweldig wij het doen, maar WEL om aan te geven , dat er gewoonweg nog veel VOOROORDELEN over de sport (reining?) wereld zijn.En wie heeft dan rare denkbeelden?
Door dit topic heen zijn wel wat vooroordelen minder geworden, maar wacht maar , over een half jaar begint dit topic gewoon weer opnieuw, met diezelfde vooroordelen.(of 2-jarige aanrijden, of futurity, of inrijbak-gedrag, of trainingsmethodes, of nou ja, roep maar wat, wat er wel niet allemaal fout is in westernland)
Hou er gewoon mee op! Kijk eerst in je eigen spiegel, voordat je begint te wijzen!
Ik heb het verder niet tegen 1 iemand persoonlijk, dit is voor iedereen die dit leest....................

Ennuh PeterV, in welk nivo-hokje zitten wij?
trouwens misschien handig als je er een lijstje bijvoegd van de bokkers , bekenden, BN-ers en bijhorend nivo.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 21:53

Dat van die maandagziekte klopt niet hoor Peter.
Maandagziekte is van oudsher een ziekte die voorkwam bij werkpaarden die alle dagen voor de kar stonden of op het land liepen voor de ploeg. Op zondag zette de (schillen)boer ze dan op stal. Dat is nog steeds de gewoonte in sommige landschappelijke gebieden. Wij moeten op zondag zelf de paarden buiten zetten.

Zo'n paard kwam op zondag dan de stal niet uit en kreeg wel de normale hoeveelheid krachtvoer. Op maandag moesten ze dan weer aan het werk en dan begon de ellende.

Juist een paard dat hard moet werken kan niet een dagje op stal zonder beweging worden gezet. Juist zo'n paard loopt het risico op maandagziekte.

En juist een paard dat niet de hele dag buiten komt, loopt het risico zich stevig te blesseren. Op de grote sportstal (dressuur hoog niveau) waar ik vroeger stond, was veel te weinig weidegang. De paarden mochten dan even een half uurtje in de bak of de paddock. Ze bokten en sprongen dan alles bij elkaar van blijheid. En daar was de kans op blessures ook behoorlijk. Ik heb wat peesblessures meegemaakt bij die paarden. Ook mijn zo coole en rustige Lan ging als een gek te keer in de paddock in de paar maanden dat ze daar stond.

Toen ze dagelijks in de wei kwamen in een goed gesettelde kudde was er niets meer aan de hand. Ze schuiven relaxed de wei in 's morgen. Af en toe doet de groep een gezamenlijke stampede door de wei. Maar dat is duidelijk voor de fun. Er wordt niet gemept o.i.d. De eerste blessure die ik het afgelopen jaar heb gezien is een kapotte deken waar een ander paard een keer de tanden in heeft gezet.

Nog even van de site van een bekende voerproducent
Citaat:
SPIERBEVANGENHEID (MAANDAGZIEKTE / TYING-UP)

Spierverzuring (ook wel maandagziekte of tying-up), berust op een te grote vorming van melkzuur als afbraakprodukt in de spieren, dat niet meer voldoende met het bloed kan worden afgevoerd. De spier 'verzuurd' en gaat minder efficient werken (prestatieverlies).
Zorg dat het paard nooit overbelast wordt tijdens trainingen of wedstrijden. Zorg er verder voor dat u altijd een rantsoen verstrekt dat in relatie staat tot de prestatie die het dier moet verrichten.
De belangrijkste fout die vanuit voeding gemaakt wordt in deze is dat het paard tijdens rustdagen dezelfde hoeveelheid voer krijgt als tijdens zware inspanning.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:41

Eeej JJ, je hoort mij niet zeggen dat jullie geen goeie stek hebben. Wel heb ik persoonlijk problemen met de manier waarop jij zegt dat een paard moet presteren, nl door het paard aan te pakken, en dat weet jij ook, dat ik dat vindt

Maar ik zeg niet dat presterende paarden niet de wei op kunnen, dat schrijft iemand anders....

Wat wel weer krom is, is dat ook ergens beweerd wordt, dat je je paard aan mag pakken, als je hem verder maar een paardwaardig bestaan geeft. Net zoals je em niet 23 uur mag opsluiten en vervolgens een uurtje voorbeeldig rijdt.
Dus EN een paardwaardig bestaan (whatever dat dan ook is voor dat individuele paard) EN een normale ruiter... (en dat is ook weer voor velerlei uitleg vatbaar )

Verder volg ik het niet meer zo... eerst maar es koffie...

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:12

cornelie schreef:
Tja, daar zit wat in ja. Moet hij dan voor cutting ook 23/7 op stal ? want het is natuurlijk niet 100 % reining. Hmm, zal er eens over nadenken. Is ook wel handiger met dekens etc, hoef ik daar ook niet dagelijks de modder vanaf te halen.

Nee hoor gewoon lekker buiten in de regen.... doen die van mij het prima op. (Wel een afdakje om te schuilen )

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 23:14

Wat is aanpakken en wanneer mag je een paard aanpakken? (kan je bijna alweer een nieuw topic over starten)
Ik dacht dat we in een ander eerder topic hierover , uiteindelijk erover eens waren, dat we, als puntje bij paaltje komt, we eigenlijk hetzelfde doen wbt correctie en consequentie!?
Hoogstens/misschien weer iets te veel vooroordelen, dat sportpaarden sowieso hard worden aangepakt?
verder geen aanval op jou, Cer, want ik denk dat onze rijstijlen niet zo heel veel van mekaar verschillen,
dussuh nu niet mekaar ****** (vul maar wat in) noemen!

In mijn vorige post was het trouwens toevallig jou quote, maar geen persoonlijke aanval op jou ;je beantwoorde toevallig de vraag die ik eerder stelde..................