WSW schreef:Na 6 pagina's gelezen te hebben wat iedereen vind van mijn stal zal ik toch maar zelf even reageren.
De bewuste dame die de test deed was hier die avond erg enthousiast over de les!! Ze begreep heel veel niet van de instructies, met name het niet gebruiken van haar binnenbeen. ( dat verklaard ook waarom zij het paard niet van de hoefslag af kon krijgen, en het aangaloperen niet wilde lukken) Ze was erg enthousiast bij onze uitleg. Vandaar dat wij zeer verbaasd waren dat zij uiteindelijk deze negatieve uitlating had over de les. Het is op zich zeer misleidend om te doen alsof je het hebt begrepen en enthousiast reageren op onze uitleg.
Ze vergelijkt onze beginnende ruiters met Rieky Young?? Iemand die een beetje verstand van zaken heeft weet dat dit appels met peren vergelijken is.
Onze beginnende ruiters worden, net als jonge paarden, alles eerst in de "overdreven" vorm geleerd, zodat ze hun lichaam beter gaan gebruiken. De meeste beginners zijn erg verkrampte ruiters, hun bewegingen "hakkerig" en stuntelig. Je leert mensen dit af door ze te leren bewegen. Net als een jong paard overdreven aangewezen wordt waar hij naar toe moet, zo gaat je eigen lichaam mee in deze beweging en je gewicht verplaatsing wordt gevoelt door het paard waardoor deze weer in balans wil komen en jouw gewicht opzoekt. In balans leren rijden heet dit!
Ik had betreffende dame aan de telefoon uitgelegd dat 1x rijden meer vragen dan antwoorden oplevert, zeker als men een " engelse " ruiter is.
Ik heb het artikel zelf nog niet eens gelezen, maar wel haar eerste artikel per e-mail ontvangen, ik mocht mijn reacties hierop geven. Dat heb ik uiteraard gedaan, maar uit sommige reacties hier lees ik dat ook deze niet goed worden uitgelegd. Alles wordt erg kort door de bocht genomen. Uit sommige andere reacties van schrijfster lees ik ook al dat ze niet verder kijkt dan haar neus lang is, dat heb ik haar ook gezegd. Zo vind ze de omgeving hier " geen natuurgebied, hooguit een paar bosjes met weilanden" Wie hier de omgeving bekijkt weet dat er hier 40 hectare natuurgebied met heide ligt. Dit is slechts een van de voorbeelden die ik aanhaal waardoor ik weet dat zij echt niet verder kijkt.
Mijn uitleg van de martingaal is anders dan door bit wordt uitgelegd. Ik ga dit hier nu niet allemaal naar voren halen. Vind het niet nodig.
Er zijn mensen die veel hebben gezien hier, zo lees ik.
Wij hebben echter wel 80 (!) ruiters per week hier rijden....ik weet dat dit erg veel is voor een western manege!!! Als het zo slecht was dan zouden het er niet zo veel zijn. Welke western manege in Nederland heeft er zoveel?
Voor diegene die bij Jean Claude zijn wezen kijken, wil ik jullie nog wel een reactie sturen van hem zelf over ons. Ik mag er trots op zijn hoe hij over "onze ruiters" praat en denkt, en dat ben ik ook. Niet alle ruiters die meedoen met onze clinics komen van hier, er zijn veel ruiters bij uit de rest van Nederland.
Als laatste wil ik zeggen:
Iedereen maakt wel eens fouten, ook op zijn paard. Iedereen trekt wel eens, wie denkt zich nooit te buiten te gaan aan deze zaken rijdt geen paard maar praat er slechts over.
Iedereen heeft het recht te leren, hoe weinig talent men ook heeft, en de meeste ruiters zijn hun levenlang slechts bezig te proberen om niet meer te trekken en rukken, en met geduld en gevoel in balans te leren rijden.
Jean Claude zelf zegt het volgende:
" never pull!!" & " Sometimes you have to pull the hell out of them!" En hier geeft hij simpel mee aan, dat het paardrijden niet zwart/wit is.
Diana
En nu horen we het verhaal van de andere kant! Zo zie ja maar weer dat er beter eerst naar beide kanten wordt geluisterd! Spijtig dat ik uit België kom, anders was ik eens komen kijken en naar de blijkbaar hieruit afleidend, deskundige uitleg! (hoewel ik "engels" rijd)