[WN] Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:28

maar dat is misschien ook het probleem... oppervlakkig lijkt t allemaal best leuk, maar ondertussen...?

Dansende beren zien er ook braaf uit..toch?
(misschien een beetje overdreven voorbeeld )

En idd, het is niet alleen iets westerns, het zit in alle takken van paardensport. Ik heb op een springstal gewerkt, waar het echt niet allemaal leuk was. Het grappige was dat ik van de bazin werd aangesproken op mn dunne trenzen, en op het moment dat zij binnen tv oid ging kijken, gingen haar man en trainer de lastige paarden beleren.....

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:31

Kijk en DAT weet ik dus niet, ik heb slechts eenmaal op een westernpaard gezeten (banish) en ik vond dat moehoeilijk maar het paard was super aan de hulpen EN maakte echt wel tijd voor lolletjes

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:35

Ja maar ik weet van joukje dat Banish gewoon goed is aangereden! Dan noem je wel een braaf diertje op zeg hee

En daar is (naar mijn weten) absoluut niet op gerukt en geplukt (zoals de manier waarop hier op gedoelt wordt).

Als je belooft niet grof te zijn mag je uiteraard altijd ons omie een keer proberen

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:39

alleen als je me helpt ik snap er geen jota van

Ik vond Banish heel fijn, en als ik zo op bokt rondkijk en de foto's bekijk van bijvoorbeeld Anya...... dan vind ik het er zo relaxed uitzien.

EmmaK

Re: Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:19

smax schreef:
emmelske schreef:
dit klint me bekend in de oren vanalles denken te weten of het westernrijden en dingen beoordelen terwijl ze er totaal geen verstand van hebben, en ze eigenlijk ook niks over het westernrijden WILLEN weten... zo gaat dat namelijk ook bij ons op school

ik ben 1 keer op WSW geweest, ik zou er niet willen lessen, ze rijden altijd met martingaal enzo maar verder vind ik het daar heel gezellig en er zijn genoeg mensen die daar wel willen lessen...

goeie reclame zo voor WSW

Jammer dat ze hier op bokt geen emoticon hebben, van een smiley die omvalt van het lachen

als je goeie reklame wilt maken emmelske moet je juist niets negatiefs benoemen

Verder hou ik me er buiten.

daarom heb ik er ook zo'n smiley achter gezet, toch ?
zoals crazycactus het ook zegt. of was het nou zo'n blonde reactie?

ik bemoei me er verder ook niet meer mee

WSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:39

Na 6 pagina's gelezen te hebben wat iedereen vind van mijn stal zal ik toch maar zelf even reageren.
De bewuste dame die de test deed was hier die avond erg enthousiast over de les!! Ze begreep heel veel niet van de instructies, met name het niet gebruiken van haar binnenbeen. ( dat verklaard ook waarom zij het paard niet van de hoefslag af kon krijgen, en het aangaloperen niet wilde lukken) Ze was erg enthousiast bij onze uitleg. Vandaar dat wij zeer verbaasd waren dat zij uiteindelijk deze negatieve uitlating had over de les. Het is op zich zeer misleidend om te doen alsof je het hebt begrepen en enthousiast reageren op onze uitleg.
Ze vergelijkt onze beginnende ruiters met Rieky Young?? Iemand die een beetje verstand van zaken heeft weet dat dit appels met peren vergelijken is.
Onze beginnende ruiters worden, net als jonge paarden, alles eerst in de "overdreven" vorm geleerd, zodat ze hun lichaam beter gaan gebruiken. De meeste beginners zijn erg verkrampte ruiters, hun bewegingen "hakkerig" en stuntelig. Je leert mensen dit af door ze te leren bewegen. Net als een jong paard overdreven aangewezen wordt waar hij naar toe moet, zo gaat je eigen lichaam mee in deze beweging en je gewicht verplaatsing wordt gevoelt door het paard waardoor deze weer in balans wil komen en jouw gewicht opzoekt. In balans leren rijden heet dit!
Ik had betreffende dame aan de telefoon uitgelegd dat 1x rijden meer vragen dan antwoorden oplevert, zeker als men een " engelse " ruiter is.
Ik heb het artikel zelf nog niet eens gelezen, maar wel haar eerste artikel per e-mail ontvangen, ik mocht mijn reacties hierop geven. Dat heb ik uiteraard gedaan, maar uit sommige reacties hier lees ik dat ook deze niet goed worden uitgelegd. Alles wordt erg kort door de bocht genomen. Uit sommige andere reacties van schrijfster lees ik ook al dat ze niet verder kijkt dan haar neus lang is, dat heb ik haar ook gezegd. Zo vind ze de omgeving hier " geen natuurgebied, hooguit een paar bosjes met weilanden" Wie hier de omgeving bekijkt weet dat er hier 40 hectare natuurgebied met heide ligt. Dit is slechts een van de voorbeelden die ik aanhaal waardoor ik weet dat zij echt niet verder kijkt.
Mijn uitleg van de martingaal is anders dan door bit wordt uitgelegd. Ik ga dit hier nu niet allemaal naar voren halen. Vind het niet nodig.
Er zijn mensen die veel hebben gezien hier, zo lees ik.
Wij hebben echter wel 80 (!) ruiters per week hier rijden....ik weet dat dit erg veel is voor een western manege!!! Als het zo slecht was dan zouden het er niet zo veel zijn. Welke western manege in Nederland heeft er zoveel?

Voor diegene die bij Jean Claude zijn wezen kijken, wil ik jullie nog wel een reactie sturen van hem zelf over ons. Ik mag er trots op zijn hoe hij over "onze ruiters" praat en denkt, en dat ben ik ook. Niet alle ruiters die meedoen met onze clinics komen van hier, er zijn veel ruiters bij uit de rest van Nederland.
Als laatste wil ik zeggen:
Iedereen maakt wel eens fouten, ook op zijn paard. Iedereen trekt wel eens, wie denkt zich nooit te buiten te gaan aan deze zaken rijdt geen paard maar praat er slechts over.

Iedereen heeft het recht te leren, hoe weinig talent men ook heeft, en de meeste ruiters zijn hun levenlang slechts bezig te proberen om niet meer te trekken en rukken, en met geduld en gevoel in balans te leren rijden.
Jean Claude zelf zegt het volgende:
" never pull!!" & " Sometimes you have to pull the hell out of them!" En hier geeft hij simpel mee aan, dat het paardrijden niet zwart/wit is.

Diana

Quincy4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 13:39

Ik heb wel eens vaker meegemaakt met zo'n test van Bit dat het niet klopte. Een manege waar ik gereden heb, kreeg hartstikke hoge cijfers op alle punten. Ook de omgang met de paarden was goed, terwijl iedereen daar niet beter wist als je paard een mep verkopen als ie niet luisterde. Ook het natuurparkje was helemaal geweldig, terwijl je daar naar mijn mening echt niet goed kan rijden. Veel paarden op die manege waren bijterig en agressief hier werd toen niks over gemeld.

Ik kijk niet naar deze testen, omdat ik ze gewoon heel vaak niet vind kloppen.

Groetjes Quincy

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:37

WSW schreef:
Ze vergelijkt onze beginnende ruiters met Rieky Young??

Waar slaat dit nou op? Dat staat nergens.
Erger nog, als je dat werkelijk vind, dat dat het verschil tussen de beginners en Rieky is (het wel of niet ruk en plukken om een paard iets te leren) wil dat zeggen dat Rieky de enige ruiter, in elk geval in Nederland, is die een paard zonder dit soort " ruk en pluk werk" iets bij kan brengen???? Dan lijkt het me erg triest gesteld met de westernsport!

Ik denk dat ze bij de test gewoon naar omgang met paarden en het niveau van de les hebben gekeken.
Als ik zie dat op de door het bit omschreven manier achterwaards aan paarden wordt geleerd dan is ook mijn eerste gedachte.. "daar heb je weer van die houthakkers die de sport een slechte naam bezorgen!"

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:42

Als ik lees dat er 'gelukkig weer tijd en geduld in de basisopleiding mag zitten' heb ik daar ook andere ideëen bij als ruk en pluk werk.

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:07

WSW schreef:
Na 6 pagina's gelezen te hebben wat iedereen vind van mijn stal zal ik toch maar zelf even reageren.
De bewuste dame die de test deed was hier die avond erg enthousiast over de les!! Ze begreep heel veel niet van de instructies, met name het niet gebruiken van haar binnenbeen. ( dat verklaard ook waarom zij het paard niet van de hoefslag af kon krijgen, en het aangaloperen niet wilde lukken) Ze was erg enthousiast bij onze uitleg. Vandaar dat wij zeer verbaasd waren dat zij uiteindelijk deze negatieve uitlating had over de les. Het is op zich zeer misleidend om te doen alsof je het hebt begrepen en enthousiast reageren op onze uitleg.
Ze vergelijkt onze beginnende ruiters met Rieky Young?? Iemand die een beetje verstand van zaken heeft weet dat dit appels met peren vergelijken is.
Onze beginnende ruiters worden, net als jonge paarden, alles eerst in de "overdreven" vorm geleerd, zodat ze hun lichaam beter gaan gebruiken. De meeste beginners zijn erg verkrampte ruiters, hun bewegingen "hakkerig" en stuntelig. Je leert mensen dit af door ze te leren bewegen. Net als een jong paard overdreven aangewezen wordt waar hij naar toe moet, zo gaat je eigen lichaam mee in deze beweging en je gewicht verplaatsing wordt gevoelt door het paard waardoor deze weer in balans wil komen en jouw gewicht opzoekt. In balans leren rijden heet dit!
Ik had betreffende dame aan de telefoon uitgelegd dat 1x rijden meer vragen dan antwoorden oplevert, zeker als men een " engelse " ruiter is.
Ik heb het artikel zelf nog niet eens gelezen, maar wel haar eerste artikel per e-mail ontvangen, ik mocht mijn reacties hierop geven. Dat heb ik uiteraard gedaan, maar uit sommige reacties hier lees ik dat ook deze niet goed worden uitgelegd. Alles wordt erg kort door de bocht genomen. Uit sommige andere reacties van schrijfster lees ik ook al dat ze niet verder kijkt dan haar neus lang is, dat heb ik haar ook gezegd. Zo vind ze de omgeving hier " geen natuurgebied, hooguit een paar bosjes met weilanden" Wie hier de omgeving bekijkt weet dat er hier 40 hectare natuurgebied met heide ligt. Dit is slechts een van de voorbeelden die ik aanhaal waardoor ik weet dat zij echt niet verder kijkt.
Mijn uitleg van de martingaal is anders dan door bit wordt uitgelegd. Ik ga dit hier nu niet allemaal naar voren halen. Vind het niet nodig.
Er zijn mensen die veel hebben gezien hier, zo lees ik.
Wij hebben echter wel 80 (!) ruiters per week hier rijden....ik weet dat dit erg veel is voor een western manege!!! Als het zo slecht was dan zouden het er niet zo veel zijn. Welke western manege in Nederland heeft er zoveel?

Voor diegene die bij Jean Claude zijn wezen kijken, wil ik jullie nog wel een reactie sturen van hem zelf over ons. Ik mag er trots op zijn hoe hij over "onze ruiters" praat en denkt, en dat ben ik ook. Niet alle ruiters die meedoen met onze clinics komen van hier, er zijn veel ruiters bij uit de rest van Nederland.
Als laatste wil ik zeggen:
Iedereen maakt wel eens fouten, ook op zijn paard. Iedereen trekt wel eens, wie denkt zich nooit te buiten te gaan aan deze zaken rijdt geen paard maar praat er slechts over.

Iedereen heeft het recht te leren, hoe weinig talent men ook heeft, en de meeste ruiters zijn hun levenlang slechts bezig te proberen om niet meer te trekken en rukken, en met geduld en gevoel in balans te leren rijden.
Jean Claude zelf zegt het volgende:
" never pull!!" & " Sometimes you have to pull the hell out of them!" En hier geeft hij simpel mee aan, dat het paardrijden niet zwart/wit is.

Diana

En nu horen we het verhaal van de andere kant! Zo zie ja maar weer dat er beter eerst naar beide kanten wordt geluisterd! Spijtig dat ik uit België kom, anders was ik eens komen kijken en naar de blijkbaar hieruit afleidend, deskundige uitleg! (hoewel ik "engels" rijd)

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:58

Sugarmiss schreef:
Als ik lees dat er 'gelukkig weer tijd en geduld in de basisopleiding mag zitten' heb ik daar ook andere ideëen bij als ruk en pluk werk.

Ik rijd ook bij de betreffende manege. Als je "rukt/plukt", wordt je daar echt wel op aangewezen!

En WSW zegt toch ook niet dat de Bit beginners met Rieky vergelijkt, er staat toch een VRAAGTEKEN achter?!

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:08

wat mij opvalt is dat mensen al commentaar hebben voordat ze het artikel gelezen hebben of voordat ze ooit op WSW zijn geweest...
Pas als je ooit daar een les hebt gehad kun je je mening geven, doe dat dan gewoon persoonlijk en niet via bokt.
Wat maken mensen zich toch gauw druk.......
en trouwens niet alles wat in de boekjes staat hoeft waar te zijn...
Ik heb verder geen mening, ben er maar 2 keer geweest.

jip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:27

Bokt weer op z'n best...
Alles wat krom is wordt weer recht gepraat.
Ik had het kunnen weten _/-o_

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:29

Ik snap t niet zo goed... voor zover ik het begrepen heb, krijgt de WSW een behoorlijk goede recensie. Allemaal hoge cijfers.. dus geen gezeur over de omgeving, of andere zaken waar uit kan blijken dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is..
Het enige waar ze commentaar op hebben is de instructie....
Wat wordt er nu allemaal verdedigt dan?

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:30

JollyGood schreef:

wat mij opvalt is dat mensen al commentaar hebben voordat ze het artikel gelezen hebben of voordat ze ooit op WSW zijn geweest...
Pas als je ooit daar een les hebt gehad kun je je mening geven, doe dat dan gewoon persoonlijk en niet via bokt.
Wat maken mensen zich toch gauw druk.......
en trouwens niet alles wat in de boekjes staat hoeft waar te zijn...
Ik heb verder geen mening, ben er maar 2 keer geweest.

Zoiets heet "Bokt"!!

Ahum...

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:33

klaasjuhhh schreef:
Zoiets heet "Bokt"!!

Ahum...

Zoiets heet het lezen van een artikel in een blad. Daar heeft bokt geen moer mee te maken....

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:37

Ik had het niet over het blad

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:40

Er wordt hier toch gequote uit t blad? Dan hoef je het hele artikel toch niet gelezen te hebben?

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:41

Nee, ik Quote de reactie van JollyGood Cer

Lezen doe je met je oogjes

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:42

dat bedoel ik ook... blijkbaar communicatiestoornis... *zucht*
ik ga weer even wat koetjes kijken...

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:44

Cer schreef:
dat bedoel ik ook... blijkbaar communicatiestoornis... *zucht*
ik ga weer even wat koetjes kijken...

Laat inderdaad ook maar

Neem er dan eens een kijkje, ik bemoei me er verder niet meer mee

Doeiii, en kijkze

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:48

bokt is een en al communicatiestoornis.........haha

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:53

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:08

Wat mij opvalt aan heel veel reacties is dat er naar dit artikel wordt gekeken als zijnde "de westernsport".
Dit artikel gaat niet zo zeer over de westernsport maar over deze manege.
Ik rij sinds een half jaar western en ik moet ook wel eens eventjes het bit heen en weer halen (éénmalig), gevolg is dat het paard rest van het uur wel goed luistert en ik de teugels vaak niet eens meer nodig heb en hij al wendt als ik alleen nog maar aan wenden denk.
Ik heb het artikel in Bit niet gelezen en de betreffende manege ook nog nooit bezocht, ik kan dus niet oordelen of er idd (te_ veel gerukt en geplukt wordt.
Maar ik vind het jammer dat door vele mensen de hele westernsport hierop aangekeken wordt.
Zou dit ook zo zijn als er een "engelse" manege wat minder punten haalt op dit onderwerp?

Paintless

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:05

ik les er nu sinds kort en ik kom van een manege waar ook western gereden wordt. die manege waar ik vandaan kom had een 8 voor instructie en de WSW een 4.. en als ik zeg dat ik in 5 weken meer heb geleerd dan in die 3 jaar op die andere zegt dat meer over het Bit dan over de WSW..
Er wordt wel degelijk op elke individu gelet en pluk en trekwerk is er niet de bedoeling.
na 1 keer kijken ervaar je niet hoe het er is.

ik vind het een prettige manege om te komen, je word er gewaardeerd voor wie je bent en de instructie maakt je duidelijk van je eigen lichaam. toch wel hele essentiele dingen om pluk en trek werk te voorkomen lijkt mij.

verder geef ik applaus voor diana haar uitleg, die legt het krom getrokken verhaaltje weer even recht.
oordeel niet vanuit een commercieel blad, maar oordeel zelf met je eigen ogen.
vind ik.....