Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dinopino schreef:Goed opletten en kijken wat ie aankan???? Wanneer een paard iets aangeeft ben je toch meestal te laat.Maar misschien wanneer je goed kijkt groeit ie sneller
Wanneer je nu weet dat een paard zijn botten zeker uitgegroeit zijn tussen zijn 5 en 6 levensjaar en dan beter in staat is iets te dragen waarom eerder beginnen. Omdat iedereen het doet? Of omdat je geen geduld hebt??
Sugarmiss schreef:Heb je al eens uitgerekend wat een jong paard je kost aan stalling, DA-kosten, verzekering etc tot je hem kunt berijden
PocoMisss schreef:Sugarmiss schreef:Heb je al eens uitgerekend wat een jong paard je kost aan stalling, DA-kosten, verzekering etc tot je hem kunt berijden
Tja maar dan weet je wel zeker wat ermee gebeurd is... Een ouder paard kan wel met 18 maanden ingereden zijn.. Ik zag er van de week 2 op internet aangeboden.. Waren van 2003 en hadden er nu 6 maanden profi training op zitten en de site was van begin december.. Tel maar uit..
Dinopino schreef:Het gevaar van een jong paard kopen is toch dat je er te jong mee begint.Ook al heb je stallen zelf thuis, daarom blijft de verleiding toch groot om er vroeger mee te beginnen. En reken maar na wat een paard per jaar kost ook al heb je eigen stallen. Al die tijd betaal je voor een paard waar je niet volop kan rijden. En wat heet beginnen. Stel ik heb een zwakke enkel door iets. De dokter zegt langzaamaan beginnen. Ik heb nog nooit gehoord dat een dokter zei een maand voorzichtig beginnen en dan een paar maanden rust. Wat ik wil zeggen, wanneer je op een paard gaat zitten wat nog niet uitgegroeid is, ook al is het maar een kwartier. Wanneer die dat gewicht nog niet kan dragen, is het dan de bedoeling pocomiss dat ie het jaar daarna volledig herstelt op de wei. Een paard een paard laten is wel leuk en aardig maar je moet hem ook eerlijk voorbereiden zodat zijn rugspieren en pezen je ook goed kunnen dragen.
Dinopino schreef:. Het lijkt me stug dat die vrolijk 4 of 5 jaar haar of zijn paardje op de pensionstal bezoekt en voorbereid om te gaan inrijden en daardoor toch echt wel 4 jaar rijplezier misloopt. ....knip... denk ik toch echt dat er een grote kans bestaat dat deze ruiter iets te vroeg met longeren en de rest zal beginnen.
Anya schreef:Maar dat laat onverlet dat ik weinig mensen ken die bereid zijn te wachten nadat het paard drie is geworden.
Citaat:
JA HALLO, 6 maanden x 3 is 18 maanden... OOIT een kind van 18 maanden zien werken?????![]()
jeddah schreef:Je kan, hoe dan ook een paard NIET met een mens vergelijken. Een paard kan een uur na de geboorte al lopen en rennen. Een paard is met 2 al vruchtbaar. Een mens met 6 niet. Het is onmogelijk die 2 met elkaar te vergelijken.
PocoMisss schreef:jeddah schreef:Je kan, hoe dan ook een paard NIET met een mens vergelijken. Een paard kan een uur na de geboorte al lopen en rennen. Een paard is met 2 al vruchtbaar. Een mens met 6 niet. Het is onmogelijk die 2 met elkaar te vergelijken.
Ja en dan stoppen ze er met 2 jaar nog een veulen in ook... Ze kunnen dan wel vruchtbaar zijn maar ik ben er niet zo voor om een paard dat nog niet volgroeid is te laten dragen.. dat is ook zwaar werken.. Ik heb nu een bijna 3 jarige merrie en een geweldige hengst, hoe vaak ik het afgelopen jaar wel niet gehoord heb.. Zou je..??? Nee dus...