[WN] De leeftijd van het zadelmak maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:53

BEn het met je eens hoor DINOPINO

vikki

Re: De leeftijd van het zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:08

Het ligt er imo maar net aan wat iemand onder 'beginnen' verstaat Dinopino... Wij gaan dus ook met Eclipse 'beginnen' als hij ruim 3,5 is... maar ik weet wel wat dat 'beginnen' voor ons in gaat houden . Ik weet ook wat we zeker niet zullen doen voor hij 6 is en in welke mate we uberhaupt zullen doen wat we gaan doen en mijn gevoel zegt me dat dat goed is. Ik vraag me eigenlijk af wat de meeste mensen onder 'beginnen' verstaan... wordt er dan gedacht dat er binnen no time voluit (laten we om eens wat te noemen zeggen... een uur per dag, 6 dagen per week oid...) gereden wordt? Wat zijn jullie ideeen daar over?

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:50

Dinopino schreef:
Goed opletten en kijken wat ie aankan???? Wanneer een paard iets aangeeft ben je toch meestal te laat. Maar misschien wanneer je goed kijkt groeit ie sneller Wanneer je nu weet dat een paard zijn botten zeker uitgegroeit zijn tussen zijn 5 en 6 levensjaar en dan beter in staat is iets te dragen waarom eerder beginnen. Omdat iedereen het doet? Of omdat je geen geduld hebt??

Tja je kunt natuurlijk ook wachten tot je paard dood is...
Sorry hoor maar ik denk dat het heel belangrijk is HOE je met een paard omgaat.. Kun je een paard een paard laten??? Ik bedoel een paard hoort veel beweging te hebben en het liefst hele dagen buiten te staan met soortgenoten.. Goed het wedstrijdklaar maken van paarden die nog maar net 2 zijn stuit mij ook tegen de borst, maar een paard vanaf 3 jaar een maand inrijden, dan een jaar verder laten groeien en dan vanaf 3,5 / 4 jaar doorrijden, daar heb ik vrede mee ... Maar DAARNAAST ook weer paard laten zodat ze ook goed in de kop blijven.. Want ik denk eerlijk gezegt dat DAAR de meeste schade mee wordt berokkent..
Eerlijk is braaf maar een paard is nu eenmaal niet gemaakt om ons te dragen, dus op deze manier kun je wel door blijven gaan..

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 21:55

Sugarmiss schreef:
Heb je al eens uitgerekend wat een jong paard je kost aan stalling, DA-kosten, verzekering etc tot je hem kunt berijden

Tja maar dan weet je wel zeker wat ermee gebeurd is... Een ouder paard kan wel met 18 maanden ingereden zijn.. Ik zag er van de week 2 op internet aangeboden.. Waren van 2003 en hadden er nu 6 maanden profi training op zitten en de site was van begin december.. Tel maar uit..

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:01

PocoMisss schreef:
Sugarmiss schreef:
Heb je al eens uitgerekend wat een jong paard je kost aan stalling, DA-kosten, verzekering etc tot je hem kunt berijden

Tja maar dan weet je wel zeker wat ermee gebeurd is... Een ouder paard kan wel met 18 maanden ingereden zijn.. Ik zag er van de week 2 op internet aangeboden.. Waren van 2003 en hadden er nu 6 maanden profi training op zitten en de site was van begin december.. Tel maar uit..

Precies, dat is de reden waarom ik Hind toen ook gekocht heb...Stalling e.d. gaat het niet om, hebben zelf ruimte zat, dus al m'n peerdjes staan lekker thuis..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:47

Het gevaar van een jong paard kopen is toch dat je er te jong mee begint.
Ook al heb je stallen zelf thuis, daarom blijft de verleiding toch groot om er vroeger mee te beginnen. En reken maar na wat een paard per jaar kost ook al heb je eigen stallen. Al die tijd betaal je voor een paard waar je niet volop kan rijden. En wat heet beginnen. Stel ik heb een zwakke enkel door iets. De dokter zegt langzaamaan beginnen. Ik heb nog nooit gehoord dat een dokter zei een maand voorzichtig beginnen en dan een paar maanden rust. Wat ik wil zeggen, wanneer je op een paard gaat zitten wat nog niet uitgegroeid is, ook al is het maar een kwartier. Wanneer die dat gewicht nog niet kan dragen, is het dan de bedoeling pocomiss dat ie het jaar daarna volledig herstelt op de wei. Een paard een paard laten is wel leuk en aardig maar je moet hem ook eerlijk voorbereiden zodat zijn rugspieren en pezen je ook goed kunnen dragen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:55

Maar het is wel waar dat je jezelf een bepaalde datum hebt gesteld Klaas. Ik heb mezelf altijd voorgenomen om met Wiz te beginnen als hij drie is. Maar nu hij bijna drie is en zo ontzettend groot wordt en duidelijk nog heel slungelig is, denk ik dat hij in ieder geval de zomer en waarschijnlijk de winter ook nog wel als 'nietsnut' in de wei mag doorbrengen. En alhoewel ik best bereid ben te wachten, is dat toch een beetje een teleurstelling.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:24

Kijk Dinopino, daar heb je een goed punt.. Je gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag op een paard zitten, daar bereid je ze op voor.. Onze merrie is nu 2 jaar en 8 maanden, begin dit jaar ben ik begonnen met freestyle grondwerk.. Het hele weideseizoen heeft ze in de kudde gelopen.. Vanaf oktober is ze weer thuis.. Grondwerk snapt ze nog prima, regelmatig gaan we fietsen of wandelen.. In mei 2006 (ze is van april 2003) laat ik haar zadelmak maken.. en dan gaat ze het hele seizoen weer de wei op.. Als ze terug komt weer grondwerk en fietsen en dan weer verder..
Naast dit grondwerk, fietsen en wandelen staat ze dus thuis de hele dag buiten met een andere pony.. Dus niet niks doen en dan hup alles maar beide, trainen EN paard zijn.. Verder blijf ik erbij dat wanneer je een ouder paard koopt je echt niet weet wat daar mee gebeurd is.. En wat is dan ouder???? Een Quarter Horse die met 3,4,5 en zelfs 6 nog niet gereden is?????? Ben bang dat je daar niet makkelijk aan komt... Misschien als je een 3 jarige koopt die nog groen is en dan nog 3 jaar wacht... Goed dat zou kunnen, ieder z'n meug. Maar ik moet wel zeggen dat ik in de luxe positie verkeer dat ik altijd een paard om te rijden heb en de tijd heb om op een jonkie te wachten MAAR ik wacht niet tot ze 6 zijn..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 14:44

Ik bedoel juist de mensen die uit financiële overweging een jong paard kopen, omdat dat eenmaal goedkoper is maar daarnaast geen ouder paard hebben om te kunnen rijden. Zij betalen maanden voor een paard waar zij nog niets mee kunnen beginnen. De kans dat je dan te vroeg begint vooral wanneer je het om je heen ook ziet is dan natuurlijk groter.
Dan blijft natuurlijk nog de voorbereiding. Wanneer je een paard wil voorbereiden op zijn toekomstige bestemming ga je dus wat vragen van hem en daar moet hij dus naar mijn mening volgroeit voor zijn. Het trainen van pezen kan natuurlijk prima al eerder maar dat heeft ook niet zo zeer met het dragen zelf te maken. Een goeie een eerlijke voorbereiding op de juiste leeftijd en met als ideaal dat je weet wat het paard tot die leeftijd heeft gedaan, zowel zomers en winter op de wei, lijkt me de ideale oplossing.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:40

Dinopino schreef:
Het gevaar van een jong paard kopen is toch dat je er te jong mee begint.Ook al heb je stallen zelf thuis, daarom blijft de verleiding toch groot om er vroeger mee te beginnen. En reken maar na wat een paard per jaar kost ook al heb je eigen stallen. Al die tijd betaal je voor een paard waar je niet volop kan rijden. En wat heet beginnen. Stel ik heb een zwakke enkel door iets. De dokter zegt langzaamaan beginnen. Ik heb nog nooit gehoord dat een dokter zei een maand voorzichtig beginnen en dan een paar maanden rust. Wat ik wil zeggen, wanneer je op een paard gaat zitten wat nog niet uitgegroeid is, ook al is het maar een kwartier. Wanneer die dat gewicht nog niet kan dragen, is het dan de bedoeling pocomiss dat ie het jaar daarna volledig herstelt op de wei. Een paard een paard laten is wel leuk en aardig maar je moet hem ook eerlijk voorbereiden zodat zijn rugspieren en pezen je ook goed kunnen dragen.

Even wat dingen vet gemaakt... voor mij is rijden nl. totaal niet 'zalig makend'... ik zie het dan ook niet zo dat ik betaal voor een paard waar ik nog niet op kan rijden... ik betaal voor een paard waar ik vanaf dag 1 (zelf gefokt ) een geweldige band mee op heb kunnen bouwen! En het opbouwen van die band is me idere cent dubbel en dwars waard . Ik heb overigens ook nog een merrie waar ik op kan rijden... maar ook met haar geldt voor mij dat ik rijden dus echt niet zo belangrijk vind, ik kan op heel veel meer manieren plezier aan mijn paard beleven dan alleen op de rug. Mijn idee van beginnen behelst dan ook in eerste instantie grondwerk en dat mag van mij een hele lange tijd duren... . Mijn idee van beginnen is je paard rustig aan vertrouwd maken met het bit en -evt. zadel- zodat dit hem/haar later niet in 1 keer zal overdonderen... het 'monteren' van een stuur met behulp van de dubbele longe... het aanleren van stemhulpen... en tsja, dan er eens rustig aan op stappen wanneer ik denk dat de tijd daar rijp voor is, maar dan zijn we ongetijfeld al weer een tijdje verder . Maar dan ben ik al heel tevreden met 1, max. 2 keer per week 1 / 3 minuten stappen. Mijn persoonlijke mening is dat dat met beleid best moet kunnen... en ik weet ook dat ik me daar heel goed aan zou kunnen houden, ik zou nl. op zich ook heel gelukkig kunnen zijn met Clip als hij nooit bereden zou worden . Maar goed, dat pad volgen we toch maar niet dus we beginnen wel met hem en dan op een wijze waarvan ik van mening ben dat die voor ons juist is .

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:31

Zie je wel, uiteindelijk zijn we het gewoon met elkaar eens.. Ook ik heb altijd (nu al 20 jaar) paarden in de eerste plaats voor alles erom heen en daarom vind ik het geweldig om ze thuis te hebben staan.. Zie ik ze de hele dag en uitmesten, voeren, paardjes in een schone stal zien staan of zoals nu heerlijk door de sneeuw zien rollen en rennen.. Geweldig, daar doe ik het voor.. Rijden??? Jawel, nu 1x in de week les waar straks mijn merrie zadelmak gemaakt wordt en heel af en toe op onze hengst als ik zin heb.. Ik heb jaren fanatiek elke dag gereden maar dat was meer omdat men vond dat ik dat moest doen.. Tot ik erachter kwam dat ik het eigenlijk helemaal niet zo leuk vind om zo vaak te rijden (wat moet een mens toch veel leren in z'n leven) en zo ben ik begonnen met grondwerk en zit erover te denken om te leren mennen.. Kortom al 20 jaar eigen paarden en leer elke dag weer bij.. Alvast een HEEL gelukkig en paardvriendelijk 2006 toegewenst..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:10

Dinopino schreef:
. Het lijkt me stug dat die vrolijk 4 of 5 jaar haar of zijn paardje op de pensionstal bezoekt en voorbereid om te gaan inrijden en daardoor toch echt wel 4 jaar rijplezier misloopt. ....knip... denk ik toch echt dat er een grote kans bestaat dat deze ruiter iets te vroeg met longeren en de rest zal beginnen.

Ten eerste maakt dat het niet goéd en is dat geen excuus. Is krek hetzelfde als met ouder en groter worden op een shet te blijven rijden omdat je nu eenmaal geem mogelijkheden jebt voor een groter paard.

Ten tweede is het een drogredenering; de ruiter mist helemaal geen 4 jaar rijplezier. Een niet te vroeg en correct ingereden en beleerd paard gaat meer langer mee dan dat. Een paard hoort met 15-20 nog vól in de bloei van zijn leven te zitten terwijl een paard van 14 al 'oud' gevonden wordt.
Eens tellen;
- per 3de jaar t/m 14 = 12 jaar rijplezier.
- per 6de jaar t/m 20 = 15 jaar rijplezier, waarbij dít paar grote kans geeft nog 10 jaar meer in huis te hebben....

Niet waar? Kijk eens naar hoe lang de hengsten van de Spaanse Rijschool (Wenen) optreden en hoe lang Futurity toppers. Dan ben ik nóg voorzichtig.

Het héle punt is; hoeveel discipline heb je? Met egoïsme heeft het niets van doen, want met te vroeg beginnen doe je jezelf tekort

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:23

Ik ben het eigenlijk wel met HC eens hier.
Maar dat laat onverlet dat ik weinig mensen ken die bereid zijn te wachten nadat het paard drie is geworden.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:58

Anya schreef:
Maar dat laat onverlet dat ik weinig mensen ken die bereid zijn te wachten nadat het paard drie is geworden.

...en dát is een glashelder kijkje op de motivaties en prioriteiten van de ruiter en de rol, het belang van het paard daarin.
'Ja. maar weet je wat dat kóst?!'
'Ja, maar anders kan ik geen paardrijden?!'
Met andere woorden feitelijk: 'Nee, want het paard zal me aan m'n r**t roesten; ík wil rijden.'

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:27

Even weer on topic.. Dinopino geeft aan om tot 6 jaar te wachten met rijden... I.v.m uitgroeien.. Oke even een stelling.. Een paardenjaar staat gelijk met 3 mensenjaren, maar ik ken maar weinig ouders die hun kind tot hun 18e ontzien.. Niet dat ze gelijk vollop aan de bak moeten maar klusjes doen in huis en op wat latere leeftijd een krantenwijk of i.d. mmm IK ben er in iedergeval niet slechter van geworden en ik denk dat je anders van die eigengereide krengen krijgt... Met 3 jaar zadelmak maken en dan lange leerpauzes vind ik ideaal.. Net zoals ik al op mijn 9e een beetje thuis meehielp, niet elke dag en niet te zwaar maar wel meedoen.. Heb er iniedergeval geen hernia aan over gehouden..

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:55

@Pocomiss: Met die stelling moet je ook erg uitkijken. Ik heb eens op een pensionstal gestaan waar de kinderen met een veulen van 6 maanden bezig waren, bijgezet longeren. Het commentaar van paps luidde: "ja, ik moest toch ook werken toen ik jong was, heb ik niks aan overgehouden".... (ondertussen liep hij wel met zn been helemaal in een steunkous... slijtage... )

Wie weet of het in de toekomst verboden wordt voor stadse mensen om paarden te houden... er liggen genoeg manege's midden in een stad.. ik vind dat ook niet helemaal handig...

Vwb tieners die een paard inrijden, ik heb dat zelf ook gedaan. Niks mis mee. Nee dan moet je zo'n lekkere macho hebben van een jaar of 30 die denkt dat ie alles weet... Dan toch liever een lief klein meisje hoor....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:00

@pocomiss Ja maar dat is het toch juist. Je hoort geen paard op zijn tiende klagen dat ie last heeft van rugpijn. Weet natuurlijk ook niet of dat dan ook inderdaad zo is. Maar omdat communiceren met paarden in die zin moeilijk gaat kun je misschien toch beter op zeker gaan en gewoon na het feit kijken dat hij of zij met 6 jaar uitgegroeid is. Let wel wanneer je de mogelijkheid hebt. Ik zou persoonlijk niemand veroordelen die eerder begint en geloof ook niet dat het zo super slecht is. Een paard die niets staat te doen zal ook niet oud worden. Wanneer je me zou vragen echter wat de ideale leeftijd is zou ik zeggen tussen 5 en 6. Mijn eerste paard heb ik ook met 4 ingereden en die is nu 21 en heeft volgens mij nog nooit last gehad van zijn rug.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:39

Je kan, hoe dan ook een paard NIET met een mens vergelijken. Een paard kan een uur na de geboorte al lopen en rennen. Een paard is met 2 al vruchtbaar. Een mens met 6 niet. Het is onmogelijk die 2 met elkaar te vergelijken.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:57

[quote="Cer"]@Pocomiss: Met die stelling moet je ook erg uitkijken. Ik heb eens op een pensionstal gestaan waar de kinderen met een veulen van 6 maanden bezig waren, bijgezet longeren. Het commentaar van paps luidde: "ja, ik moest toch ook werken toen ik jong was, heb ik niks aan overgehouden".... (ondertussen liep hij wel met zn been helemaal in een steunkous... slijtage... )

JA HALLO, 6 maanden x 3 is 18 maanden... OOIT een kind van 18 maanden zien werken?????

Oke en verder ben ik het er natuurlijk mee eens dat je mensen niet met paarden moet vergelijken, ik wilde er alleen maar mee aangeven dat RUSTIG AAN beginnen m.i. geen kwaad kan.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:22

dat denk ik ook Pocomiss...
Jonge kinderen doen ook aan sport..

Mens-paard vergelijkingen kloppen niet maar ik denk niet dat je een paard zo ontzettend breekbaar moet 'maken'....
Als je zo vreselijk voorzichtig bent maak je er een poseleinen beeldje van.

dus..wat Pocomiss zegt.

Dinopino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:27

Citaat:

JA HALLO, 6 maanden x 3 is 18 maanden... OOIT een kind van 18 maanden zien werken?????

( ja op mijn zenuwen maar dat telt niet)

Eigenlijk zou niet alleen de vraag moeten zijn "met welke leeftijd zadelmak maken"maar tevens de vraag wat versta je onder zadelmak.

Alleen zadel erop zonder ruiter, gelijk een westernzadel van een paar kilo? of alleen 'Licht"zadel of longeersingel erop. In dat geval spreek je natuurlijk niet van inrijden cq rijden en in dat tweede geval kan je volgens mij ook nog niet veel kwaad doen.

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:29

Onder zadelmak maken versta ik: Het paard heeft het zadel geaccepteerd en voelt zich er comfortabel bij...(loopt er mee rond alsof hij het al jááááren doet )

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:36

jeddah schreef:
Je kan, hoe dan ook een paard NIET met een mens vergelijken. Een paard kan een uur na de geboorte al lopen en rennen. Een paard is met 2 al vruchtbaar. Een mens met 6 niet. Het is onmogelijk die 2 met elkaar te vergelijken.

Ja en dan stoppen ze er met 2 jaar nog een veulen in ook... Ze kunnen dan wel vruchtbaar zijn maar ik ben er niet zo voor om een paard dat nog niet volgroeid is te laten dragen.. dat is ook zwaar werken.. Ik heb nu een bijna 3 jarige merrie en een geweldige hengst, hoe vaak ik het afgelopen jaar wel niet gehoord heb.. Zou je..??? Nee dus...

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:45

hurray for Concience !!
Verstandig van je...

Ik kreeg hier van 't zomer een 2 jarige shetmerrie die door Bronco gedekt moest worden...ik heb bedankt!
Dan zoeken ze maar lekker een anders.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:01

PocoMisss schreef:
jeddah schreef:

Ja en dan stoppen ze er met 2 jaar nog een veulen in ook... Ze kunnen dan wel vruchtbaar zijn maar ik ben er niet zo voor om een paard dat nog niet volgroeid is te laten dragen.. dat is ook zwaar werken.. Ik heb nu een bijna 3 jarige merrie en een geweldige hengst, hoe vaak ik het afgelopen jaar wel niet gehoord heb.. Zou je..??? Nee dus...

zo'n "ze" is ook ik.. mijn merrie (inmiddels de merrie van Catmax) heeft ook op 3 jarig leeftijd een veulen gehad. En is op 5 jarig leeftijd pas ingereden. Zij heeft geen last gehad met haar dracht en is ook nooit "zwaar drachtig" geweest. Ook bij haar tweede niet, die er met 4 jaar in ging. Ook dat verschilt enorm per merrie. Wil ook zeker niet zeggen dat ik het met elke merrie zou doen.

Overigens had mijn volgroeide 7 jarige merrie veel meer last van haar dracht en was dat ook een ramp van een moeder tewrijl de 3 jarige een text-boek goede mama was.