Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Himyar schreef:Dit vind ik trouwens ook best wel een spetter(Red Miller, 1940)
Cassidy schreef:Zie ik nu een scheef voorbeen?
Cassidy schreef:Mac schreef:Ik zie liever een correct en goed bewegend paard met meer volbloed erin dan een foundation hork.
Dat paard dat Himyar hierboven plaatst (op de Ascot races) vind ik een hele beste zo op de foto. Die kunnen ze beter van stamboek ruilen met Indian Artefacts.
Het hele probleem met het openstellen van het stamboek voor - nog steeds - de Thoroughbreds, is dat er niemand is de echt keurt of een Thoroughbred een aanvulling op een fokprogramma is, zonder dat het type er onder lijdt. Niemand kijkt naar de afstammelingen. Er is geen keuring whatsoever. Een paard als Indian Artefacts heeft in mijn ogen niets, maar dan ook helemaal niets binnen de Quarter Horses te zoeken. Mag een mooi paard zijn, mag braaf zijn en makkelijk in omgang, mag goed presteren, mooie en goede nakomelingen geven, maar een Quarter is het NIET. En dat is het hele probleem. Hier wordt weer de verantwoording bij de fokkers gelegd, en niet alle fokkers kunnen daarmee omgaan.
Het hele geval HYPP binnen de Quarter Horses (en tegenwoordig ook daarbuiten) is daar het beste voorbeeld van. Men heeft door het in stand houden van de bloedlijnen met deze aandoeningen het Quarter ras lang genoeg ondermijnt. Men ging er mee door omdat het geld opbracht en men ermee won. En eindelijk gaat de rasorganisatie daar ook stappen voor ondernemen. Duidelijk een voorbeeld dat de fokkers daar niet mee om kunnen gaan.
De rasorganisatie zal geen stappen onderdenemen voor het weren van de Thoroughbred binnen de Quarter Horse fokkerij. Daar zijn teveel belangen mee gemoeid, en de volbloeden zullen nodig blijven voor de paardekoersen. Maar beperk het dan ook tot de paardekoersen. In mijn ogen zit er al genoeg volbloed binnen het Quarter Horse ras dat nieuwe infusies niet nodig zijn. Sluit het stamboek, en laat eventueel plek open voor selectieve Thoroughbredhengsten die wel een aanvulling kunnen zijn op het Quarter ras, maar dan op een case to case basis. Het renpaard op de foto van Himyar is daar zeer zeker een voorbeeld van. Maar zolang dat er niet is, is Foundation voor mij "the way to go".
Steaming schreef:Indian Artifacts wordt heel erg gepromoot, ook in de appaloosa journal wordt hij flink gepromoot, het is bepaald niet mijn smaak, maar het malotigste in de advertentie is wel dat hij naar zeggen 80 % kleur vererft, zullen we de rest ook maar met een korreltje zout nemen
Mac schreef:!!
Da's niet verkeerd!
Hoeveel procent volbloed??
Himyar schreef:Hangt er helemaal vanaf hoeveel generaties je terug gaat
Himyar schreef:So next time someone tells you their horse is registered with any of the current foundation quarter horse clubs you may want to ask which one and question the value of that.
Himyar schreef:Het wordt er alleen niet duidelijker op. Is een foundation quarter een bull dog of niet?