[WN] inrijden (split van n.a.v. Big NG award)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 16:06

Natuurlijk zou dat erg leuk zijn en beslist een goed bezochte wedstrijd worden. Zou dat dan zonder startnummers kunnen? Ik vraag maar héél voorzichtig hoor Cool anders doen de Quarters misschien niet mee en daar gaat het toch ook om.

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:21

Ik heb dit topic niet helemaal gevolgd, maar begrijp dat het zo'n beetje ging over het inrijden van 2,5 jarigen.
Het enige wat ik even wil zeggen: er is een verschil tussen het zadelmak maken op 2,5 jarige leeftijd en het rijden van een paard op 2,5 jarige leeftijd, en als je paard sterk genoeg is waarom dan niet voorzichtig proberen erop te zitten.
Je paard geeft naar mijn idee vanzelf wel aan of hij/zij het aankan ofniet, dus ik denk dat zolang jij goed naar je paard 'luistert', dat het dan best kan.
En ik weet ook wel dat niet iedereen dat doet, maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen en gewoon op een eerlijke manier het paard zelf laten aangeven wat wel en niet kan, zonder het paard verder onder druk te zetten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:26

Margrietjuh schreef:
En ik weet ook wel dat niet iedereen dat doet, maar er zijn genoeg mensen die dat wel doen en gewoon op een eerlijke manier het paard zelf laten aangeven wat wel en niet kan, zonder het paard verder onder druk te zetten.

Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat zich omdraait naar de ruiter op zijn rug en zegt... Ik heb liever niet dat je op me gaat zitten, want mijn groeischijven zijn nog niet dicht Scheve mond

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 17:53

Tsja, daarom 'schoot' ik hier maar even een idee in het rond....
De bedoeling is dat "WE" daar misschien eens over na moeten denken.
Go jij! Go jij!

Volgens dit systeem zou er dan geen SSA meer bestaan, de italianen en amerikanen (en ik denk nog wel meer landen) hebben dus ook sponsors om deze klassen te 'vullen'. Denk niet dat dat haalbare kaart is voor Nederland.

Aan de andere kant is de SSA voor de meeste hengsteneigenaren ook niet zo leuk.... als je ziet voor wat voor prijzen de dekkingen weggaan of zelfs helemaal niet verkocht worden .

Misschien komen "WE" zo nog tot een leuk idee.

Groetjes, Gisela

Margrietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 18:45

Anya schreef:
Ik moet het eerste paard nog tegenkomen dat zich omdraait naar de ruiter op zijn rug en zegt... Ik heb liever niet dat je op me gaat zitten, want mijn groeischijven zijn nog niet dicht Scheve mond

Zo bedoel ik het ook niet, ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel als ik zeg dat een paard het lichamelijk wel aangeeft, en dat iemand die er goed bij nadenkt dat ook ziet.
Als een paard nog niet sterk genoeg is zal je dat snel genoeg merken en weet je dat je rustig aan moet doen om het op te bouwen, en te zorgen dat het paard langzaamaan wel sterk genoeg word.
En nee natuurlijk loopt een paard niet weg en zeg iets Verward , dat lijkt mij ook logisch.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:11

jeddah schreef:
@Halloway,
Bedankt voor de uitleg, ik begrijp helemaal hoe een trainer dan graag de paarden jong zou willen starten zodat ze goed presteren en daardoor de trainers naam op bouwen.
Het is nu dan de vraag waarom de eigenaars het (laten) doen?

Ik denk dat er voor de eigenaars veel verschillende beweegredenen zijn om het te (laten) doen.
Laat ik er wel van uitgaan dat we het hier over eigenaars hebben die hun paard op de futurity willen laten uitbrengen.

Veel mensen zijn geneigd om meteen te roepen dat het de eigenaars om het geld te doen is.
Hier ben ik het dus niet mee eens.

Zoals ik al eerder geschreven heb is het een grote investering om een paard op de futurity te laten lopen, met aankoop van het veulen/prospect, training, entry fees,DA kosten, hoefsmid, scoolingshows, hotel etc etc hebben we het al snel over 50.000 euro en stijgende.

Een deel van de eigenaars hebben het paard zelf gefokt en hopen hier hun bekroning op hun fokbleid te halen.

Andere eigenaars zien het als sponsering.

Dan heb je ook nog een groep die part off the game willen zijn.

Maar de grootste groep doet het omdat ze van Reiningsport houden.
(Dit klinkt zeer dubbel maar het is wel zo)

De eigenaars die het alleen maar doen omdat ze niet kunnen wachten voordat ze erop kunnen zitten, die weten niet waar ze mee bezig zijn, of ze hebben zich iets laten wijs maken door hun trainer.

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:22

Halloway...
Onder welke groep val jij?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:25

Margrietjuh schreef:
Zo bedoel ik het ook niet, ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel als ik zeg dat een paard het lichamelijk wel aangeeft, en dat iemand die er goed bij nadenkt dat ook ziet.

Ik moet de eerste mens met rontgenogen nog tegenkomen Haha!
( tenzij het superman is natuurlijk Bloos )

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:35

radicalM schreef:
"Ons" bent niet zozeer zunig alswel niet getrouwd met Van Breukhoven...
Maar "ons" moet ergens beginnen...en houden van paardjes...

Je hoeft helemaal niet met van Breukhoven getrouwd te zijn om een goed paard te kopen.
Iedereen weet dat een paard hebben veel geld kost, zeker als je het paard in pension moet zetten.
Tussen de 2500 en 4500 euro per jaar schat ik zo, en dan heb ik het nog niet gehad over lessen wedstrijden verzekeren etc.

Vind je het gek dat ik met open mond sta,als er mensen met een stalen gezicht vragen off ik geen goede quarter voor ze weet tussen de 3 en 5 duizend euro.

Ik geef deze mensen dan ook de wijze raad twee jaar lang alle kosten die ze zouden gaan maken op een spaarrekening te zetten.
Daar dan nog hun budget wat ze al hebben bij te doen en nog eens op de markt te gaan zoeken.

Als je geen Breukhoven heet, moet je gewoon iets meer geduld hebben.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:36

Marieke schreef:
Halloway...
Onder welke groep val jij?

De fokkers.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:42

Sorry trouwens, dat ik nu pas reageer op post die die gisteren geplaatst is. Bloos!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 22:47

Halloway"]
De fokkers.
[/quote]

Waarop ik dus de conclusie mag trekken dat dit jouw antwoord is?

[quote="Halloway schreef:
Een deel van de eigenaars hebben het paard zelf gefokt en hopen hier hun bekroning op hun fokbleid te halen.

Gaat het dan nog steeds niet om geld?

Is het niet zo dat wanneer de futurity veranderd zou worden van 3 jarige naar 4 jarige het de fokker (eigenaar) nog meer geld gaat kosten dan nu?

Laat ik de vraag anders stellen....
Hoe sta jij als fokker achter deze opties?

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:19

Marieke schreef:
Gaat het dan nog steeds niet om geld?

Is het niet zo dat wanneer de futurity veranderd zou worden van 3 jarige naar 4 jarige het de fokker (eigenaar) nog meer geld gaat kosten dan nu?

Laat ik de vraag anders stellen....
Hoe sta jij als fokker achter deze opties?

Ik persoonlijk ben een voorstander van het verleggen van de leeftijd en niet van 3 naar 4 maar van 3 naar 5 jaar.

Zoals je zelf al aangaf zullen de kosten wel expliciet stijgen en daar zit het dilemma, net zoals met scharreleieren en scharrelvlees.
Is de klant bereid om meer te betalen voor een goed gefokt veulen.
Een goede merriegroep sorteren kost dan enkele jaren meer investeren, je zult je bedrijf moeten vergroten omdat je meer offspring hebt staan van meerdere jaren.
Ik ben best bereid om deze investeringen te doen en dat meen ik.

Jij bent net zo goed als mij op de hoogte van wat een 3 a 4 jarige dan redelijkerwijze zou moeten kosten.

Dus nu mijn vraag aan jouw:
Denk jij dat de klant bereid is dit te betalen??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:40

Los van het feit dat ik op dit moment paarden genoeg heb, zou ik bereid zijn daarvoor te betalen. Dat is al eentje Lachen

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-04 23:46

ik denk uiteindelijk wel
mensen worden zich steeds bewuster van wat ze kopen en fokken.

natuurlijk blijven er genoeg mensen over die dat niet kunnen betalen. maar ook dan zijn er genoeg paarden die wel in jouw budget passen.
misschien moet je iets langer wachten en goed zoeken.
en natuurlijk niet verwachten dat je met je 'fiatje' de 'ferrari' er uit rijdt.
maar je kan wel je 'fiatje' goed onderhouden en met trots starten in de races waar je thuis hoort.

ik heb een eigen circuitje achter mijn kampje Clown

en misschien tref je wel een betaalbare ferrari die jou met , een scheutje geduld, een dotje vertrouwen, mee laat rijden in de race.

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:10

Halloway schreef:
Denk jij dat de klant bereid is dit te betalen??

Dat hangt van de marketing af. Zolang "WE" de "vroege"-klassen (niet alleen reining is de boosdoener, denk bijv. ook aan over-voerde jaarlingen in de halter) bejubelen zal "de klant" denken dat het normaal is wat er gebeurt. Hoe vaak horen we niet "in Amerika doen ze het ook zo" als excuus voor wangedrag.

De GOEDE fokkers zullen een strenge, zeg maar, beroeps-ethiek moeten bepalen en dát moeten promoten. En dan daarmee "de klant" wijs maken, zeg maar opvoeden, en vertellen dat dat gedrag "in Amerika" ook excessen zijn, en dat er "in Europa" ook alternatieven zijn.

Een advertentie in het programmaboekje van een futurity waarin uitgelegd wordt waarom bepaalde fokkers NIET deelnemen aan de futurity, samen met het plaatje van SugarMiss en het trainingsoverzichtje van Blaze, en dat een beetje (on-)smakelijk vormgegeven, is bijv. een begin. Ik denk dat je dan wel een revolutie ontketent... Wie durft?

Groeten,

Chris.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 00:57

Dat is de handschoen die de organisaties van een Futurity zal moeten oppakken. Staat nergens geschreven dat het tegen welke regels dan ook zal zijn.
En waarom zou iemand/we niet durven een dergelijke advertentie te plaatsen, na al wat hier al op een openbaar forum is geschreven. Als je dan ook nog de kunst verstaat om het onsmakelijke verhaal smakelijk en begrijpelijk ( moet lekker makkelijk leesbaar zijn ook tegenwoordig) neer te zetten, dan mag men hopen dat men het gaat begrijpen. Of het direct een revolutie ontketent? Ja en nee, maar dan op de Nederlandse manier. In ieder geval zullen er nog meer en eventueel verhitte discussies gevoerd gaan worden. Neem niet aan dat men elkaar direct builen gaat slaan. Was dat niet ook de bedoeling, buiten dat er in Nederland ook een Futurity voor oudere dan drie jaar paarden wordt gehouden.

We hoeven nu niet alles te doen zoals het in Amerika gedaan wordt. Maar waarschijnlijk komt deze mening daardoor, dat in het begin toen de eerste Amerikaanse paarden werden geïmporteerd men ook meende de rijstijl te moeten importeren omdat die nu bij deze Amerikaanse paarden paste en niemand het anders deed met deze paarden en ook dat het zo gepromoot werd dat het zo hoorde bij deze paarden. Kort gezegd men wist niet beter op dat ogenblik en dat zit erin gebakken.

We zijn nu al weer jaren verder en hebben zelf onze ervaringen opgedaan of vallen terug op de methodes met onze paarden die na een of twee euwen nog geldigheid hebben. De kennis van hoe paarden in elkaar zitten wordt nu ook weer steeds breder. Door de automatisering van het verkeer waren de paarden zo goed als verdwenen en alleen als speeltje voor de hele rijken haalbaar. Gelukkig is dit nu al tijden weer anders en is deze sport in welke vorm dan ook toegankelijk voor het brede publiek.

@Halloway vroeg of de klant bereid is voor bepaalde fokprodukten te betalen.

Bereid waarschijnlijk wel en vraag ook, maar het moet ook kunnen en dat is het probleem waar je als fokker tegenaan kunt lopen. Je zult je marketingbeleid dan heel erg moeten uitbreiden over de grenzen, zodat je een groter publiek/potentiële kopers kunt aanspreken. Bovendien heel goed in de gaten houden welke fokprodukten gevraagd worden. Dat wisselt nog al eens sterk in de loop van een aantal jaren. Kijk maar wereldwijd naar de uitslagenlijsten van wedstrijden welke namen van paarden daarop voorkomen. Fokken is geen gemakkelijke opgave, als fokken je levensonderhoud betekent. Je moet het geluk hebben ergens een topper gefokt te hebben en daarmee dan ook naam te maken. Kijk maar naar Carol Rose. Daar stroomde ook pas het grote geld binnen toen haar hengst, hoe heet ie ook al weer Shining Spark beroemd werd.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 01:09

Nu sla je wat aan Dance, Shining Spark is bekend geworden door een hele slimme marketing campagne door Carol Rose!!!!

Hengst zelf heeft namelijk niet zoveel bijzonders gedaan, hij heeft veel geluk gehad doordat er goed is opgelet welke merries bij mocht dekken! Niets verkeerd mee hoor, alleen geeft dat wel een heel vertekend beeld!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:36

Daar heb je zeker gelijk in Ods. Maar het paard werd plotseling beroemd, en zie wat er gebeurde. Iedereen wilde wel Sparkjes. Door de goede merries kwamen er ook wel een aantal winnende Sparkjes uit de bus. Helemaal vertekend is het niet, alleen inderdaad heel slim. Ik wilde hiermee zeggen, dat als een hengst (op welke wijze dan ook) een "topper" wordt, de hele wereld daar achter aan loopt (beetje overdreven dan). Impressive heeft zelf ook niet veel gedaan, maar plotseling wilde met Impressivenakomelingen, met als gevolg dat de dollartjes binnen stroomden, en nog ondanks het hypp verhaal. En de klanten zijn bereid te betalen, te betalen en nog eens te betalen. Zelfs de dekkingen kosten een griezelig vermogen in onze ogen. van dit soort hengsten en hun directe nakomelingen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 15:43

Dance, noem je World Champion Halter "niet veel" Verward ?? Zeker in die tijd was dat heel wat!! Hij heeft dan "maar" 48 Halter punten, maar toch een mooie titel! Ik zou het in elk geval helemaaaaaal niet erg vinden op een paard op stal te hebben die "alleen maar" World Champion geweest is Pling .

Ik snap wel wat je bedoeld, maar Impressive is IMO niet het juiste voorbeeld Knipoog .

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:00

Frayba schreef:
Dat hangt van de marketing af. Zolang "WE" de "vroege"-klassen (niet alleen reining is de boosdoener, denk bijv. ook aan over-voerde jaarlingen in de halter) bejubelen zal "de klant" denken dat het normaal is wat er gebeurt. Hoe vaak horen we niet "in Amerika doen ze het ook zo" als excuus voor wangedrag.

De GOEDE fokkers zullen een strenge, zeg maar, beroeps-ethiek moeten bepalen en dát moeten promoten. En dan daarmee "de klant" wijs maken, zeg maar opvoeden, en vertellen dat dat gedrag "in Amerika" ook excessen zijn, en dat er "in Europa" ook alternatieven zijn.

Een advertentie in het programmaboekje van een futurity waarin uitgelegd wordt waarom bepaalde fokkers NIET deelnemen aan de futurity, samen met het plaatje van SugarMiss en het trainingsoverzichtje van Blaze, en dat een beetje (on-)smakelijk vormgegeven, is bijv. een begin. Ik denk dat je dan wel een revolutie ontketent... Wie durft?

Groeten,

Chris.

Ik kan van mijn optiek alleen maar spreken over de reining, want dat is de richting waar mijn fokbeleid op gebaseerd is.

Verder ga ik in vele zaken niet mee zoals die in de states gehanteerd worden, maar ook niet zoals die in Nederland gehanteerd worden.

Over de beroeps ethiek van de fokker:
Ik denk dat de fokker zijn beleid al enkele stappen eerder moet aanpassen.
Betere selectie ven de merries, beter voeden van de dragende merries,
de veulens vaker ter hand nemen en vaak genoeg laten bekappen, de voeding van de veulens goed uitbalanceren.
Ik weet uit ervaring dat vele fokkers en vooral inscharingsbedrijven deze aspecten nogal eens uit het oog verliezen.
Ons bint zunnig zegt men dan.
Is het niet zo dat hier voor 100% de basis voor een sterk en gezond bottengestel word gelegt.

Die advertentie durf ik niet te plaatsen, het risico dat ik een bordje te koop langs de weg moet zetten is me op dit moment nog te groot.
Ik ga wel met iedereen die ik ontmoet de discussie aan over het thema futuritie leeftijd verleggen.
Dit jaar bv met Trigg Rentfro (int. director AQHA), Helmut Smaus Gerstenberg (dir. NRHA Germany), Francois Ghautier en Mike mac Entire.
Ik kan jullie zeggen dat deze mensen niet negatief waren over het idee, maar hoe dit voor elkaar te krijgen wisten ze mij ook niet te vertellen.

@chris Als je nog een keer langs komt, zou ik zo'n flesje mummelmann wel op prijs stellen, als het koud is doet het wonderen. Haha!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 16:58

jeddah schreef:
Dance, noem je World Champion Halter "niet veel" Verward ?? Zeker in die tijd was dat heel wat!! Hij heeft dan "maar" 48 Halter punten, maar toch een mooie titel! Ik zou het in elk geval helemaaaaaal niet erg vinden op een paard op stal te hebben die "alleen maar" World Champion geweest is Pling .

Ik snap wel wat je bedoeld, maar Impressive is IMO niet het juiste voorbeeld Knipoog .

Bloos! Huilen Kan het vandaag niet meer goed maken geloof ik, of wel??

Natuurlijk zou ik hem graag op stal gehad willen hebben met "alleen"maar die ene titel World Champion. (Ik durf nu niet meer naar stal, mijn dame zal nu ook wel boos op me zijn). Ik bedoelde dus het aantal wedstrijden in zijn geheel.

By the way wat voor titels heeft Shining Spark dan, weet je dat toevallig. Kan ff niet kijken, want m'n pin vertoont weer eens kuren.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:16

Haha, ja, ga maar snel naar stal ook daar je excuus aanbieden!!

Ik heb geen idee wat SS gedaan heeft, en ben op het moment weer eens niet lid van de AQHA, dus kan het helaas oiok niet opzoeken voor je.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:19

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 17:29

XoNo schreef:
http://www.carolrose.com/ShiningSpark.html

Hij is voornamelijk een goede paps Haha! Volgens mij heeft hij verrotte weinig gepresteerd Lachen Wel een dure papa ook...10.000 keiharde dollars...

Hij heeft in ieder geval in dat opzicht verrekkes veel Haha! gepresteerd Haha! (Hesa Loverboy, zou een betere naam dan zijn, toch?) voor inderdaad héél véél dollartjes.
Bedankt XoNo voor de site.