Kluisteren wel of niet?!?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:00

Anya schreef:
Een beleerd paard dat niet stil wil staat zet ik net zolang terug op de plek waar hij stond, tot hij gewoon blijft staan. Duurt even soms...maar werkt altijd (tot nu toe tenminste).


Tuurlijk werkt het wel, maar waarom zou je er een week werk in stoppen, terwijl je het een paard in een dag op een vriendelijke manier kan leren? Lachen Zeker met beleerde paarden (die gewend zijn aan ruiters op hun rug dus), vind ik de manier van vastzetten en op en afstijgen helemaal geen verkeerde methode.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:30

Cassidy schreef:
vera schreef:
Je kunt er wel voor kiezen om zoiets heeel langzaam op te bouwen en stukje bij beetje de "druk"op te voeren maar ik zie het nut er helemaal niet van.


Jij ziet er het nut niet van in, een ander wel. En dat behoor in mijn ogen te respecteren in mijn ogen. En dat wordt niet gedaan. Waarom staat dan bijna iedereen meteen op zijn achterste benen als ze verhalen horen van iemand die zactjes aan begint, uiteindelijk de druk wel opvoert en als ultieme test die kluisters wel gebruikt? Men begint meteen te piepen als het woord kluisters valt: over het gebruik van geweld, mishandeling of onheus bejegenen van het paard. Ik durf zomaar te beweren dat er heel veel VOOROORDELEN bij de mensen leven als het woord kluister valt. Men heeft beelden voor ogen zoals (helaas) te zien was in de film Horse Whisperer. Maar ik durf te beweren dat iedereen die er zo'n uitgesproken aversie tegen heeft het nog GOED nooit toegepast heeft zien worden.


Een paard is van oorsprong een vluchtdier. Ik vind het persoonlijk te ver gaan wanneer we zijn vluchtkansen compleet ontnemen, wij mensen gáán al zover met onze paarden..... Dat doe je toch met kluisters, 'vluchtpogingen' ontnemen?

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:36

Met vastzetten aan een halster of in een box zetten doe je dat eigenlijk ook al.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:37

XoNo schreef:

Tuurlijk werkt het wel, maar waarom zou je er een week werk in stoppen, terwijl je het een paard in een dag op een vriendelijke manier kan leren? Lachen Zeker met beleerde paarden (die gewend zijn aan ruiters op hun rug dus), vind ik de manier van vastzetten en op en afstijgen helemaal geen verkeerde methode.


Omdat ik dat werk de moeite waard vind. Omdat dit werk ook effect heeft op andere opvoedingsaspecten van een paard.
En omdat je een paard de gelegenheid geeft zelf tot de conclusie te komen dat stilstaan een goede optie is en daar beloning voor volgt. Vast zetten is een vorm van restrictie. In mijn optiek leert een paard daar niets van qua interactie met een mens.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:44

XoNo schreef:
Je begrijpt me verkeerd Corine. Persoonlijk ben ik ook meer voor het vasthouden bij de eerste keer opstijgen. In Amerika moeten veel trainers het echter alleen doen en hebben ze niemand om het paard vast te houden wanneer ze er voor de eerste keer opgaan. Dan is het vastzetten een manier natuurlijk. Wie weet doen ze het zelf liever ook anders, maargoed, dat is niet altijd mogelijk. Wij hebben het zo geleerd in Amerika en ja, de paarden vinden het eerst wat eng, wat logisch is, de meeste paarden vinden het ook eng wanneer iemand anders ze vasthoudt. We hebben het met meerdere paarden gedaan en dat ging altijd goed. Hij heeft ook nog nooit eerder problemen met deze methode gehad. Als het verkeerd gaat is het natuurlijk voor zowel paard als ruiter enorm gevaarlijk. Daarom ben ik zelf ook meer voor het vasthouden van het paard. Lachen Ik noemde alleen een alternatief, wat je ermee doet, moet je zelf weten. Ik doe er in ieder geval verdomd weinig mee. Ik ben er wel voor om het toe te passen bij een beleerd paard wat weigert om stil te staan met opstijgen. Die bind ik rustig vast en dan ga ik een half uurtje op en af stijgen. Wanneer ze vaststaan kunnen ze ook eens opzij stappen uit onbalans, maar wanneer een paard in paniek raakt, is het toch fijner wanneer iemand het paard vasthoudt, dan wanneer het vaststaat.


Colin, dat "ze" het in Amerika zo doen op de stallen waar jij geweest bent zegt mij helemaal niets en zegt ook niet dat het ongevaarlijk is.

Toen ik zelf in de VS werkte en zo'n 7 paarden per maand inreed was ik altijd alleen en heb ik nog nooit een paard vast hoeven zetten om er op te stappen.

Ik snap dat je het alleen als alternatief noemde, maar het is, imo een levensgevaarlijke alternatief, ook al heb jij het nog nooit mis zien gaan, is het wel degeelijk een realistisch gegeven dat het mis, en dan goed mis, kan gaan.

Daarom vind ik het wel zo belangrijk om mijn meninig daarover te geven voordat mensen dit gaan toepassen.

Sorry, ik begrijp dat dit iets off topic is betreft kluisters.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:46

zo off topic is dit niet hoor Jeddah. Kluisters is een manier van vastzetten. En inderdaad is over kluisters in het algemeen al veel gezegd. Maar dit is weer een interessante nieuwe wending imo Lachen

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 16:45

jeddah schreef:
Daarom vind ik het wel zo belangrijk om mijn meninig daarover te geven voordat mensen dit gaan toepassen.


Snap ik helemaal en ik vind het ook goed dat je het doet! OK dan!
Het is niet iets wat iedereen zomaar zou moeten doen. Ik heb het onder begeleiding van een trainer gedaan, maargoed. Zo heeft iedereen zijn eigen trainingsmethodes. Ik ben het met je eens hoor, laten we dat even duidelijk houden Haha!

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 18:01

Tenfold schreef:
Met vastzetten aan een halster of in een box zetten doe je dat eigenlijk ook al.

En dat zou het kluisteren dus rechtvaardigen? Verward
Voor mij is dat echt veel extremer en verder van mijn bed dan een paard in een box zetten of aan een touw...
Het verschil is al dat je niks 'spannends' of iets onbekends aan het paard vraagt, wat de mensen die kluisters gebruiken vaak wel doen op het moment dat ze die kluisters gebruiken...

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:20

Ik heb het niet gehad over rechtvaardigen. Maar ik zie het niet zo zwart-wit. 'We' zijn aan vastzetten meer gewend, maar dat maakt het niet erger of beter.
Over die 'spannende' momenten ben ik het niet helemaal eens. Het is maar net hoe en wanneer je het gebruikt. Xono had het immers ook al over vastzetten bij het opstijgen van een jong paard.
Het is wat mij betreft net als bij heel veel andere hulpmiddelen (sporen/zweep etc): hoe gewelddadig iets is hangt af van de correctheid van het gebruik, wat voor situatie etc.
Je hebt echt geen hulpmiddelen nodig om gewelddadig te zijn!Gewelddadigheid zit hem in de gebruiker, niet in het hulpmiddel.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 18:49

Tenfold schreef:
Het is wat mij betreft net als bij heel veel andere hulpmiddelen (sporen/zweep etc): hoe gewelddadig iets is hangt af van de correctheid van het gebruik, wat voor situatie etc.
Je hebt echt geen hulpmiddelen nodig om gewelddadig te zijn!Gewelddadigheid zit hem in de gebruiker, niet in het hulpmiddel.


Ben ik het helemaal mee eens. Ik kan me dan ook wel weer in vinden wat Jeddah zegt. We willen ook niet hebben dat iedereen dit zomaar gaat proberen. Je moet wel weten waar je mee bezig bent natuurlijk. Zelf heb ik het ook alleen nog onder begeleiding van een trainer gedaan.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 18:56

Tenfold schreef:
'We' zijn aan vastzetten meer gewend, maar dat maakt het niet erger of beter.

Maar dat betekent niet dat als 'we' gewend zouden zijn aan het gebruik van kluisters, dat ik het daar mee eens hoef te zijn... Knipoog

Tenfold schreef:
Gewelddadigheid zit hem in de gebruiker, niet in het hulpmiddel.
Ondanks dat ik kluisters niet als 'hulpmiddel' zie, maar meer als 'strafmiddel', kan ik het verder niet meer dan eens zijn met deze uitspraak...

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:02

Niemand beweert toch dat je het waar dan ook mee eens moet zijn....
Tja, een zweep kun je gebruiken als hulpmiddel voor hulpen, maar ook als hulpmiddel om te straffen. Net als sporen.
Eigenlijk is de enige die kan straffen de mens (in dit verband).

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 19:05

Marl1tje schreef:
Het verschil is al dat je niks 'spannends' of iets onbekends aan het paard vraagt, wat de mensen die kluisters gebruiken vaak wel doen op het moment dat ze die kluisters gebruiken...


Nee, Marleentje, dat zie je verkeerd. Ze werken er naartoe, dus het is niet spannender of onbekender dan het aandoen van het halster, of het borstelen of het laten geven van voetjes. Maar als jij de eerste keer op een paard afloopt en hem zomaar probeert een halster om te doen zonder daar naar toe te werken zal hij ook in paniek raken. Als jij op een paard afloopt en meteen aan een been begint te rukken zal hij daar ook niet van zijn gediend, bang worden en in paniek raken.

Dat is met het kluisteren ook zo. Bereid je de eerste keer kluisteren niet goed voor, raakt hij ook in paniek. Bereid je het paard voor op wat er komen gaan, werk je er naartoe, is er niets aan de hand. Niemand loopt hard gillend op een paard af, smijt hem op de grond en doet die kluisters om.

Je hebt het dus nog nooit goed zien doen en gaat alleen op de verhalen af. Mag ik zeggen dat ik dat erg kortzichtig vindt?

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:08

Ik wil graag even reageren op al het bovenstaande. Niet om kritiek te spuien of juist helemaal afgebekt te worden, maar om misschien een andere kijk te kunnen geven op het fenomeen 'kluisters' of, misschien nog beter gezegd 'training'.

Ik weet niet of iemand van jullie wel eens van ethologie heeft gehoord? Zo niet, dat is zeg maar de leer van het gedrag. (niet dat ik er een expert in ben, maar wil jullie graag een inleiding geven om jullie aan het denken te zetten). De ethologie beschrijft dat ieder organisme zijn of haar 'wereld' ziet zoals dat benodigd is om te overleven. Hoe een hond de wereld ziet is dus heel anders dan hoe een mens diezelfde wereld ziet... zo ook met paarden. Wat wij als kluisters, halsters, zadels en zo verder ervaren, ervaart een paard als 'voorwerp'. Dit is misschien heel moeilijk te begrijpen voor ons en een mens kan zich dan ook niet inleven in het feit dat een paard alles heel anders ervaart omdat wij het vermogen niet hebben de wereld op die manier te zien. Een leven van een paard bestaat bijna compleet uit fixed-action-patterns. Dit betekend dat een paard iets waarneemt (een prikkel krijgt) en daarop een gedrag vertoont, wat deels genetisch is vastgelegd en deels aangeleerd gedrag is. Bijvoorbeeld; als een paard gras ziet, zal het automatisch gaan eten zonder dat hierover nagedacht wordt (dit is heel basaal beschreven hoor, de eigenlijke fixed-action-pattern zit veel gecompliceerder in elkaar). Zo zijn de paarden met spontaan kreupelgedrag bij het opstappen van ruiters ook te verklaren... alleen behoort dit tot aangeleerd gedrag. Tot dusver de inleidende storie about het wereldje van de ethologie en dus die van het paard. Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat de manier waarop wij kluisters zien heel anders is dan de manier waarop een paard dat ziet. Geschat wordt dat alles wat wij onder 'trainingsmateriaal' verstaan, door het paard gezien wordt als alles wat wij onder 'training' verstaan.. Niemand kan onder woorden brengen hoe een paard dat daadwerkelijk ziet, omdat wij ons niet op dusdanige wijze kunnen inleven. Dit verklaart ook meteen waarom de training met behulp van nabootsing van het natuurlijke gedrag van paarden vaak erg 'simpel' verloopt. Een dier hoeft niet eerst te leren van een prikkel en wat er vervolgens op volgt, maar past gewoon één van die ingeprogrammeerde acties (=fixed-action-patterns) toe.
Goed... das al 1 iets om over na te denken en dus te relateren aan het vastbinden in stal, vastbinden om op te stijgen, kluisters om te doen of wat dan ook.

Daarnaast mijn 'inbreng' over de kluisters.... een paard ziet dit inderdaad als een belemmering, net zoals het heel veel dingen zal zien (ja, ook een zadel etc.). Ik was er zelf ook gigantisch op tegen, maar ik denk dat dit mede komt door de 'mentaliteit' (als ik dit zo mag en kan bewoorden) die in Nederland heerst rondom het gebruik van kluisters. Veel mensen zijn gigantisch anti, terwijl men nog nooit een kluister in handen had gehad of wat. Ik had vrijwel hetzelfde idee, al had ik het geluk enkele malen in 'aanraking' te zijn geweest met die dingen. Met die visie kwam ik op mijn stageadres terecht in Amerika waar ze... je voelt het al aankomen... kluisters gebruiken.

In het begin snapte ik niet waarom, tot ik duidelijk maakte dat ik het doel niet begreep en men mij de uitleg gaf en ik zelf het één en ander meemaakte. Bij mijn stageadres trainen ze paarden voor de trail. En dan niet de beschaafde bosweggetjes zoals we die in nederland kennen, maar de bossen, waar je zelf de weggetjes mag maken en waar alles bezaaid ligt met takken, bomen, modderpoelen en dergelijke. Het fenomeen kluisters werd op deze plaats gebruikt om de paarden te leren niet te 'fussen' (weet niet goed wat de beste nederlandse vertaling is, dus dit is wat ik er van gemaakt heb Knipoog ) met iets wat gebruikt werd voor de training... eigenlijk hetzelfde als een zadel. Bij een jong paard leg je het zadel op zn rug en je laat em uitrazen tot ie weet dat het toch geen nut heeft helemaal te gaan flippen, omdat het zadel toch niet weg zal gaan. Het paard dient het zadel te accepteren in zijn Umwelt (zijn wereld, zijn leefomgeving). Zo ook een hoofdstel, zo ook een halster, zo ook met druk geven bij het rijden (ik denk dat dat misschien nog wel het beste voorbeeld is) etc. Kluisters werden met hetzelfde doel gebruikt als een zadel; leer het dier dat een vluchtreactie mag, daar is niets mis mee. Maar leer een dier ook dat het dingen na verloop van tijd moet accepteren (dit klinkt heel raar, maar vergeet niet dat de paarden die wij grotendeels kennen, gedomesticeerde dieren zijn welke continu bezig zijn dingen te 'accepteren'. Denk bijvoorbeeld aan het leven in een stal). Nu de vraag waarom men dan juist kluisters gebruikt, als je het met touwtjes etc. ook kan; daar komt hetgeen kijken wat al eerder is genoemd in dit topic. Het dier werd gewoon geleerd bekend te zijn met het fenomeen 'vast staan met een been of een paar benen'. Bij de trails kan het best eens voorkomen dat een dier vast komt te staan met een been ofzo. Zou zo'n dier dan helemaal gaan flippen, dan heb je dus niets meer... midden in het bos, met een geruime afstand tot de levende wereld, waar je echt letterlijk geen bereik hebt met je tel. en dan met een flippend paard? Geloof me, dat is geen pretje... ik heb het meegemaakt met een paard dat bij ons in training was en nog nooit had geleerd niet te fussen met trainingsmateriaal. We hebben echt op het punt gestaan om het dier af te moeten schieten, omdat we niemand hadden die ons kon helpen en we mijlenver van de bewoonde wereld zaten.

Zo... dat was mijn peptalk voor vandaag over kluisters en training Knipoog. Misschien een btje een wazig aan mekaar hangend verhaal, maar ik hoop dat jullie de meeste aspecten begrijpen en het gehele verhaal hierboven aan het denken zetten. Mochten jullie de mening willen weten van iemand die helemaal voor kluisters is (degene waar ik stage heb gelopen) en hier ook al jaren mee werkt (en dan bedoel ik echt jáááááááren) dan kan ik hem wel instructies geven om hier zijn verhaal eens neer te zetten. Het is een erkend trainer, welke tevens een hele serie heeft geschreven voor de Western Horseman over zijn trainingsmethoden. Ik hoor het wel, mochten mensen daar interessen in hebben.

Hoop dat dit stukje vrij neutraal kan overkomen (was wel de bedoeling, geen mening vermeld hoop ik) en ben benieuwd naar de overige reacties van andere mensen.. ik volg het topic gestaag met interesse Knipoog

Groetjes, Patricia

ps. ik heb het nu alleen gehad over kluisters bij trainen he. Niet bij dekken (daar heb ik zo mijn mening over die ik beter niet kan delen Lachen ) en ik heb het ook niet gehad over gebruik bij op- en afstijgen. Deze dingen wilde ik even duidelijk uitsluiten.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 20:42

Je stukje komt wel neutraal over, dat klopt.
Ik blijf mijn bedenkingen hebben bij kluisters juist omdat een paard een vluchtdier is. Juist omdat je hem de kans ontneemt vluchtgedrag te tonen met kluisters. Ik ben een groot voorstander van een paard te stimuleren om vluchtgedrag zoveel mogelijk te verruilen voor vertrouwen en eerst inschatten van de situatie. Ik geloof zelf ook niet zo in een paard een zadel opleggen en dan wachten tot hij/zij uitgeraast is. In mijn (inderdaad tot een aantal paarden beperkte) ervaring is dat ook niet nodig. Je werkt toe naar een zadel opleggen. En tegen dat je dat daadwerkelijk doet, is het door jou beschreven vluchtgedrag niet meer nodig.

Zo leer je ook je paard omgaan met touw om de benen of vast staan. Maar dat kan -als je de tijd neemt- ook weer zonder vluchtgedrag en zonder kluisters die vluchtgedrag ontnemen en daardoor imo slechts dwingen/onderwerpen.

Maar wellicht heeft het met tijd te maken. Ik besteed heel veel tijd aan gradueel winnen van vertrouwen in mij en in die omgevingsobjecten. Niet iedereen heeft die tijd. Maar voor mij werkt het.

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 21:39

Je tikt de spijker op z'n kop... dat is denk ik ook de reden dat ik probeer geen mening te geven over de kluisters... Zal het hier wel even doen. Wat je zegt vind ik helemaal waar namelijk. Het grootste probleem met trainers is (als er een probleem is) dat ze óf zeggen dat ze trainer zijn, maar het niet zijn (vooral in de States is het erg!!! Iemand vertelde me laatst dat je echte trainers kon herkennen aan de broek die met de pijpen in de schoenen zat... dat vertelde iemand die beweerde een trainer te zijn... zegt genoeg denk ik Knipoog ) óf dat mensen trainer zijn, maar eigenlijk geen tijd hebben voor het trainen.

Ik snap de filosofie achter de hobbels, maar ben nog steeds van mening dat je met tijd en geduld het zelfde en (in mijn opinie) veel meer bereikt... Maar ik kan het snappen dat je het gebruikt... al verleen ik er niet mijn voorkeur aan. Ik vind het hetzelfde als sporen en een zweep... het zijn gimmicks. Neem je er de tijd voor om een paard iets te leren (aan te leren volgens de ethologie dan?) dan heb je gimmicks niet nodig.

Ach... ieder een eigen mening... ik kan dr wel mee leven, anders zou de wereld zonder discussies zijn, wat natuurlijk erg jammer zou zijn Knipoog

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-05 22:07

Cassidy schreef:
Nee, Marleentje, dat zie je verkeerd.


Dat is jouw mening Cassidy en ik begrijp dat het er bij jullie anders aan toe gaat en dat er naar toe wordt gewerkt, zoals je al vele malen hebt beschreven. Maar (helaas) is jullie stal niet de vertegenwoordiging van alle westerntrainingstallen hier in NL of waar dan ook, wat betekent dat het ergens anders ook anders aan toe kan gaan...
Cassidy schreef:
Je hebt het dus nog nooit goed zien doen en gaat alleen op de verhalen af. Mag ik zeggen dat ik dat erg kortzichtig vindt?

Nee dat mag je dus niet, want ik zet hier heus niet alles hier ondoordacht neer... Je schat me verkeerd in als je denkt dat ik achter alles aan loop wat ik hoor! En we mogen toch ook gewoon van mening verschillen, want ondanks dat er naar toe gewerkt kan worden, is het niet iets dat ik toe zou willen passen...
patriciavg schreef:
Ik snap de filosofie achter de hobbels, maar ben nog steeds van mening dat je met tijd en geduld het zelfde en (in mijn opinie) veel meer bereikt... Maar ik kan het snappen dat je het gebruikt... al verleen ik er niet mijn voorkeur aan. Ik vind het hetzelfde als sporen en een zweep... het zijn gimmicks. Neem je er de tijd voor om een paard iets te leren (aan te leren volgens de ethologie dan?) dan heb je gimmicks niet nodig.


Ik denk dat ik die filosofie inmiddels ook wel snap, maar dat betekent niet dat ik erachter sta, daarom heb ik bovenstaande ook gequoted, ik sluit me hier namelijk volledig bij aan...

patriciavg
Berichten: 114
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Roosendaal

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 22:14

You go girl! Knipoog... haha vooral voor het gedeelte
Citaat:
En we mogen toch ook gewoon van mening verschillen, want ondanks dat er naar toe gewerkt kan worden, is het niet iets dat ik toe zou willen passen...
krijg je pluspunten hoor Knipoog... afgekraakt worden om je mening is nooit leuk..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 00:54

Marl1tje schreef:
Nee dat mag je dus niet, want ik zet hier heus niet alles hier ondoordacht neer... Je schat me verkeerd in als je denkt dat ik achter alles aan loop wat ik hoor! En we mogen toch ook gewoon van mening verschillen, want ondanks dat er naar toe gewerkt kan worden, is het niet iets dat ik toe zou willen passen...


Wat mij betreft mag je gewoon van mening verschillen, dat is ieders goed recht. Maar mij geef je eerder de indruk dat je volledig vanuit je gevoel praat, en naar wat je gehoord hebt. Dat is een mening die gebaseerd is op niet correcte of onvolledige feiten. En meningen zijn er om aangepast te worden (of niet) en mijn zegen heb je, MITS je je volledig laat voorlichten. Je kunt nog zoveel over iets nadenken, als je de verkeerde dingen in je hoofd hebt zitten helpt al het nadenken niet.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 01:11

Marl1tje schreef:
Dat is jouw mening Cassidy en ik begrijp dat het er bij jullie anders aan toe gaat en dat er naar toe wordt gewerkt, zoals je al vele malen hebt beschreven. Maar (helaas) is jullie stal niet de vertegenwoordiging van alle westerntrainingstallen hier in NL of waar dan ook, wat betekent dat het ergens anders ook anders aan toe kan gaan...


En omdat het ergens anders ter wereld er (misschien) anders toe gaat dan bij ons, is de hele methode meteen afschuwelijk en onmenselijk? Omdat er springruiters zijn die barreren en met stangen trainen met prikkeldraad en kroonkurken, zijn alle springstallen slecht, is het springen slecht? Dat er Pleasureruiters zijn die hun paard een paar liter bloed af laten tappen voordat ze de ring in gaan zodat het paard geen stap verkeerd kan zetten omdat hij daar de puf niet meer voor heeft, zijn alle pleasureruiters slecht, of is de pleasure een slechte discipline? Omdat er reiningruiters zijn die hun paard een paar uur in de opwarmring rijden ter voorbereiding van de wedstrijd (met soms dodelijke gevolgen voor het paard) zijn alle reiningruiters slecht, of is de reining niet diervriendelijk? Natuurlijk vind je overal excessen. Maar je generaliseert hier niet zo klein beetje hoor!

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 18:50

Cassidy schreef:
Maar mij geef je eerder de indruk dat je volledig vanuit je gevoel praat, en naar wat je gehoord hebt. Dat is een mening die gebaseerd is op niet correcte of onvolledige feiten.


En gelukkig is een indruk een indruk en geen waarheid. Haha! Ik kan van mezelf zeggen dat ik me niet eenzijdig heb laten voorlichten, want waarom zou ik anders dit topic (en nee niet al mijn info haal ik hier uit) geopend hebben, als ik alleen maar 1 mening zou willen horen, dan kan ik me net zo goed afsluiten van de hele wereld en niet verder kijken dan mijn neus lang is. Dan kan ik lekker leven met wat ik wil, denk, voel en vind... Dat is dus precies wat ik niet wil. Ik respecteer het feit dat er mensen zijn die anders denken dan ik... en jij, Cassidy bent er daar 1 van! So be it!

viefdepief

Berichten: 12353
Geregistreerd: 14-01-05

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:48

Ik heb mijn vorige pony wel eens gekluisterd in de trailer, omdat hij heel erg onrustig was en de hele binnenkant van de trailer beschadigde...
Ook 'sprong' hij nog wel eens over de voorstang heen Huilen Hamer
en we hoopten dat dit er voor zou zorgen dat hij hiermee ophield.
Helaas hielp het niet voor het laatste.. maar verder lijkt het me toch niet echt een goed idee om een paard te kluisteren.

Tenfold
Berichten: 1267
Geregistreerd: 04-09-03

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:10

Marl1tje schreef:
Ik respecteer het feit dat er mensen zijn die anders denken dan ik...

Misschien komt eea anders over dan je bedoelt, maar ik vind dit niet altijd blijken uit je reacties.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-05 12:19

Marl1tje schreef:
Ik kan van mezelf zeggen dat ik me niet eenzijdig heb laten voorlichten


Dus je hebt je LATEN voorlichten? Heb je het weleens ZIEN gebeuren?
Op het moment dat je je LAAT voorlichten, heb je altijd te maken met de subjectieve kijk van mensen, die je onbewust toch mee krijgt. Zelfs al zou je je door 10 verschillende mensen LATEN voorlichten, kun je, als ze alle 10 anti-kluisters zijn, nooit een objectief beeld maken van wat het eigenlijk inhoudt.

Marl1tje

Berichten: 476
Geregistreerd: 26-08-03
Woonplaats: Castricum

Re: Kluisteren wel of niet?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 15:19

Cassidy schreef:
Dus je hebt je LATEN voorlichten? Heb je het weleens ZIEN gebeuren?
Op het moment dat je je LAAT voorlichten, heb je altijd te maken met de subjectieve kijk van mensen, die je onbewust toch mee krijgt. Zelfs al zou je je door 10 verschillende mensen LATEN voorlichten, kun je, als ze alle 10 anti-kluisters zijn, nooit een objectief beeld maken van wat het eigenlijk inhoudt.


Wat betekent dat jij daar ook last van hebt... op de manier dat je het nu beschrijft, dan heeft iedereen last van een subjectieve blik... jij dus ook...
Dus wat wil je hier nou eigenlijk mee zeggen?? Dat ik me geen mening mag vormen door de dingen die ik meemaak, hoor en zie?

Maar goed ik vind deze discussie inmiddels behoorlijk offtopic worden... Er wordt nu alleen nog maar gepost vanwege mij en dat heeft inmiddels niets meer met kluisteren te maken, maar met hoe ik mijn mening vorm, niet boeiend lijkt me...