Reining nivo versus dressuur nivo

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:32

En er zijn mensen die reining willen rijden met een paard wat daar niet voor gefokt is en het dus ook niet makkelijk kan. Deze blijven dus ook tegen het te hoge niveau aanlopen.

Martina:
Citaat:
het timing leren voor op de rundown en stop of voor de wissel (een goede wissel zonder verzameling met de teugels) is echt geen makkie.


Dat leer je wel weer als dressuurwedstrijdruiter, daar moet je ook bij een bepaalde letter een oefening doen, dus je kan er zeker baat bij hebben om al een dressuurachtergrond te hebben.

Helaas zie je nogal eens combinaties die veel punten laten liggen omdat ze de 'regels' niet goed kennen of door de trainer niet goed begeleid worden op wedstrijd, helaas.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:34

Rom: eens... en voor mij geldt: accepteren (anders had ik wel een ander paard gekocht, met aangeboren talent voor reining Haha! ).

Ook oneens: omdat de startvergelijking van dit topic ging om reining (dus met bepaalde specifieke onderdelen) en dressuur.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:37

Nee, het ging in beginsel om het africhtingsniveau en niet om de specifieke oefeningen Knipoog

Althans, dat las ik erin Lachen

martina

Berichten: 110
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Pfalzdorf/Goch (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:47

vera schreef:
Persoonlijk vind ik dat er OF een simpele reiningproef moet komen, OF dat er regels gesteld zouden moeten worden of iemand startklaar is of niet.
Dus zou je een soort bekwaamheidsproef kunnen instellen waardoor je het niveau op wedstrijden hoger houdt.
Dan kan niet jan en alleman die een hoed opzet door de bak scheuren.
Dan hoeft het publiek niet tenenkrommend te zitten maar weet dat die ruiter aan bepaalde kwaliteiten voldoet die er misschien die dag niet uitkomen maar niet voortkomen uit onkunde Bloos
niet mee eens,
de jury maakt er wel verschil wat zij in een beginner of open proef wil zien.
beginner: leuke stop (moet niet veer ) correcte spin (moet niet snel) mooie cirkels (tempoverschil niet zo belangrijk, maar goed verschil van groot naar klein.
rustig gereden proef niet zo hektig.
de meeste beginners krijgen lage score omdat zij best veel penalty's rijden en niet omdat hun manoevers nog niet goed genoeg zijn. En penalty vrij rijden kan je alleen op wedstrijd oefenen. En hier voor heb je geen speciaal klas nodig.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:47

Volgens mij niet... anders had er wel gestaan: western beginners v.s. m-dressuur. En pleasure beginners is m.i. niet vergelijkbaar met m-dressuur qua moeilijkheidsgraad i.i.g. De finesse van pakweg pleasure komt pas later aan bod.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:52

Was dat een reactie op mij Anya Verward

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:53

vera schreef:
Persoonlijk vind ik dat er OF een simpele reiningproef moet komen, OF dat er regels gesteld zouden moeten worden of iemand startklaar is of niet.


**Wat dacht je van horsemanship om mee te beginnen ipv reining
Die proeven varieren weliswaar van supersimpel tot behoorlijk gecompliceerd maar je kunt er vanalles in tegenkomen, van stops, cirkels en achterhandwendingen in de beginners tot wissels op hoger niveau. Een prima voorbereiding op de beginners reiningproeven dus Knipoog


Dus zou je een soort bekwaamheidsproef kunnen instellen waardoor je het niveau op wedstrijden hoger houdt.
Dan kan niet jan en alleman die een hoed opzet door de bak scheuren.
Dan hoeft het publiek niet tenenkrommend te zitten maar weet dat die ruiter aan bepaalde kwaliteiten voldoet die er misschien die dag niet uitkomen maar niet voortkomen uit onkunde Bloos

**dan zou je al snel toegaan naar bijv een winstpuntensysteem als in de engelse sport. Daarin mag je trouwens pas beginnen met springen als je een winstpunt in de B hebt.
Ik zit me trouwens (waarschijnlijk volkomen nutteloos maar ok Haha! ) wat voor vergelijking je zou krijgen als het promotiesysteem in de engelse sport gelijk zou zijn als bij "ons". Dat je winstpunt niet afhangt van het aantal punten wat je van een jury hebt gekregen maar van je plaatsing t.o.v. het aantal deelnemers...


@SandraH:
De beginner is iemand die (nog) niet in staat is om een mooie reiningproef te rijden.
* Er zijn mensen die leren het nooit en blijven altijd beginner (die zie je ook jaren in de B rijden).

** of in de L(evenslang) Lachen

* Er zijn goede ruiters met jonge paarden (paard is dus beginner)

**maar een ruiter die ooit al amateur gestart heeft zal niet meer in de beginners kunnen starten, hoe "beginner" z'n paard ook is

* Er zijn goede (Engelse) ruiters die beginnende westernruiter zijn
* Etc, etc.


Wat is een reiningproef?? Waar begint die en waar eindigt die? Wanneer is een dressuurproef een dressuurproef? Het gaat om de mate van controle; hoe beter je dat beheerst des de meer proef van bekwaamheid je kunt afleggen.

**in dat opzicht kun je imho niet echt vergelijken met de dressuursport. Je komt pas in het Z als je de B,L en M bent doorgekomen. Je kunt geen Z-proef rijden waar de moeilijke onderdelen zijn uitgehaald Knipoog


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:55

Romkabouter schreef:
Was dat een reactie op mij Anya Verward

eh ja.. martina was sneller met op plaatsten klikken Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:56

Sandra_H schreef:
[i]**dan zou je al snel toegaan naar bijv een winstpuntensysteem als in de engelse sport. Daarin mag je trouwens pas beginnen met springen als je een winstpunt in de B hebt.

Correctie: Als je ooit als ruiter zijnde een winstpunt in de B dressuur hebt behaald Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:59

Anya schreef:
eh ja.. martina was sneller met op plaatsten klikken Haha!

Ow ok Haha!

Nou er staat toch:
Citaat:
Ben wel eens beneiuwd hoe jullie erover denken
Met welk nivo in de dressuur vinden jullie dat je reining beginners / amateur en open kunt vergelijken en waarom.

Daar lees ik in dat ze wil weten welk africhtingsniveau bij elkaar past. Want de oefeningen in beginners/amateur zijn behoorlijk hetzelfde (op papier dan Knipoog )
Als je de oefeningen mee wilt nemen, kun je geen vergelijking maken IMO
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 20-09-04 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 16:59

Romkabouter schreef:
Correctie: Als je ooit als ruiter zijnde een winstpunt in de B dressuur hebt behaald Lachen


Ja ok, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Maar het voorbeeld wat ik in m'n hoofd had zitten is van iemand die wanhopig probeert dat puntje in de B te halen vandaar Lachen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:02

aha, dan klopt het Haha!
Maar voordat mensen weer allerlei verkeerde dingen gaan denken Knipoog

martina

Berichten: 110
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Pfalzdorf/Goch (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 17:02

Roos1 schreef:
Helaas zie je nogal eens combinaties die veel punten laten liggen omdat ze de 'regels' niet goed kennen of door de trainer niet goed begeleid worden op wedstrijd, helaas.


helemaal met eens.
bij mij gaat geen leerling op wedstrijd zonder goede wedstijd voorbereiding Knipoog

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:04

En waar hadden de overstappers nu het meest moeite mee? Ook wel een leuke vraag eigenlijk Lachen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 22:20

Hmm van dressuur naar western bedoel je?

- ik zat niet stil genoeg Bloos
- ik zat teveel te lang aan de teugel (ik had gelukkig al wel afgeleerd op de binnenteugel te sturen, dat scheelde Cool )

Die teugels zijn mij de eerste lessen western die ik kreeg (op een quarter die net een elastiekje leek) ook met regelmaat afgepakt. Dan mocht ik verder op een halstertje met 1 touw rijden en als ik niet zat, dan denderde het betreffende paard door. Dat was ongelofelijk leerzaam Lachen

oh jah.. en ik kan niet springen met die knop (mijn paard springt ook lage hindernissen hoog) dus ik heb geleerd dat je die knop beslist niet in je maag wilt hebben Lachen

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:06

Romkabouter schreef:
En waar hadden de overstappers nu het meest moeite mee? Ook wel een leuke vraag eigenlijk Lachen

Rommelen met je teugels Haha!
Altijd naar die aanleuning zoeken en de hoofdhouding willen monitoren Bloos

Nu heb ik afgelopen weekend te horen gekregen dat ik toch weer wat meer verzameling moet rijden door iets meer aanleuning te nemen om Digger beter te leiden......huh? Ikke Cool

Dat had ik nou nooit gedacht van mezelf *LOL*

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:39

Hmm, dat van die teugels en hoofdhouding heb ik ook Scheve mond
En ik heel veel moeite met de pleasure gangen. Als ik er niet om denk ga ik altijd in te hoog tempo. Wat ik dan weer op ga vangen met zit, maar OOK met de teugel Scheve mond
Ik rij Stan thuis nu behoorlijk laag en met aanleuning onderin. Dat gaat best goed, maar galop is erg moeilijk nog. Hij gooit zijn kont hoog op en verzameld galopperen is lastig voor ons.

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:43

Romkabouter schreef:
Hij gooit zijn kont hoog op en verzameld galopperen is lastig voor ons.

Dan loopt hij aardig op zijn voorhand waarschijnlijk.
Toch meer oprichting vragen en drijven. Totdat ze dat doorhebben en vasthouden, dan kun je weer langzaam zakken en meer geven..... Bloos

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:47

Romkabouter schreef:
En waar hadden de overstappers nu het meest moeite mee? Ook wel een leuke vraag eigenlijk Lachen


Inderdaad het "niks" doen met de handen vond ik in het begin erg moeilijk, ook een paard van stap naar galop zetten, zonder aanleuning, zonder contact, dat was bijna eng Bloos! !!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 10:51

Hij loopt nog wel te veel op de voorhand ja, maar hij is ook van achter behoorlijk hoog gebouwd Lachen
Juist daarom is het zo moeilijk Lachen

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:04

Ik ben nog maar net weer begonnen met westernrijden en heb eigenlijk niet zoveel moeite met de verschillen.
Het komt toch op hetzelfde neer en als mijn dressuurpaard fijn loopt heb ik ook mijn hand en been stil alleen is de houding waar je naar streeft anders.
Maar in beide gevallen wil je een attent paard hebben die in het door jouw aangegeven tempo loopt tot hem iets anders verteld wordt.
Losgelaten door het lijf en op twee teugels.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48793
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:08

Romkabouter schreef:
En waar hadden de overstappers nu het meest moeite mee? Ook wel een leuke vraag eigenlijk Lachen


Goede vraag... ik had (heb?) vooral moeite met de totaal andere aanleuning... ik hield de reins te kort.
en het afstemmen van de hulpne... als het paard doet wat je zegt, dan moet je gelijk stoppen met de hulp... in de dressuur had ik het anders geleerd... maar dat kan ook aan de dressuurinstructie liggen

Katja
Blogger

Berichten: 42179
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:17

SmithsGirl schreef:
als het paard doet wat je zegt, dan moet je gelijk stoppen met de hulp... in de dressuur had ik het anders geleerd... maar dat kan ook aan de dressuurinstructie liggen

Dat moet in dressuur ook. Hoe weet het arme beestje anders wanneer hij het goed doet?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48793
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:25

dan heb ik het al die jaren OF verkeerd begrepen, OF verkeerd geleerd....

Ik kan me nog herinneren dat mijn dressuurinstructrice zei "BLIJVEN DRIJVEN!!!" (dat was de instructrice die ik had voordat ik overstapte naar western... en met haar en Banjer klikte het ook absoluut niet)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:29

Die dressuurinstructrice behoorde vast tot dat percentage waar Blaze het over had Lachen

Ik heb ook zo'n instructrice gehad hoor (en nog een heel dure ook). Haar advies over Lanna: verkoop dat luie stomme paard, dat wordt nooit een sportpaard.

Uiteindelijk ben ik daarom/daardoor bij de westernsport terecht gekomen. Lan besloot op westernhulpen wel te willen lopen Lachen