quarterH schreef:waarom twisted wire? omdat je daarmee subtielere hulpen kan geven en het paard (bij juist gebruik) zachter in de mond is/wordt dan met een reguliere snaffle.
Ach, er zijn dingen waar ik ook een beetje boos en zelfs teleurgesteld om word, zo heeft iedereen wat 
Bijvoorbeeld over de BS over een twisted wire.. want waar hebben we het over.. over zoiets:

Heb je zo'n ding wel eens bekeken? En je hangt dat in een paardenmond.. ?? Ik kan er werkelijk met mn verstand niet bij
Citaat:
de ene trainer hangt er na 2 maanden onder het zadel een babycorrectional in, de ander een twisted. kwestie van persoonlijke voorkeur en vaak ook het paard.
Na twee maanden onder het zadel een "baby" correctional.
Alleen de naam al... Wát een quatsch..
Citaat:
als ene paard zwaar op het bit is bij een reguliere snaffle, kun je er beter een wat 'zwaarder' bit in hangen (twisted of correctional) en daarmee een stuk minder eraan hoeven te zitten, dan spierballen te kweken op een gewone snaffle en het paard continu moeten irriteren en daarmee veel meer stress veroorzaken dan met een iets scherper bit.
Nog even terugkomend op de begin video van dit topic.. als je zo'n talentvolle trainer bent, en je hebt zo'n kanon van een 3jarige onder je reet, en je hebt m binnen zo'n korte tijd al 'zwaar in je hand' ben je wel een hele knappe stunter hoor.. Dus ik denk niet dat dat bij deze combinatie het probleem is. Ik denk wel dat de tijdsdruk om te presteren een dingetje kan zijn, en dat hij er daarom voor kiest..
Citaat:
en nee, soms kan het niet anders als je wel wilt dat het paard ooit een toekomst krijgt die meer is als grasmaaier

Dat is ook BS.. er zitten meer tinten grijs tussen een wedstrijdtopper en een grasmaaier...
Dus worden er veel te simpele conclusies getrokken als je geen ambities hebt in een sport die, als je wedstrijden zou willen rijden, in mijn ogen door de uitleg die erover gegeven wordt, niet sympathieker wordt...
Over dat een paard wat niet blij is, niet goed presteert ken ik er nog wel een paar, maar daar gaat het hier niet over... En nee, een paard kan niet vertellen wat hij leuk vind, maar een aantal dingen kan je met gezond boerenverstand zelf ook wel bedenken..
Maar als er dan over een twisted wire gesproken wordt als een goed hulpmiddel, ga ik daar ernstig aan twijfelen.. aan dat boerenverstand..