[WN] vraagje over waarde paint

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 09:13

Ik ging mij niet meer moeien, maar Callisto04 verwoordt precies wat ik ervan denk. Eerst vraagt ze in een topic de (economische!) waarde van een paard, en als mensen dan een (onderbouwde!) mening geven, en die mening is niet wat TS wil horen, worden ze brutaal afgebekt. Dit terwijl de meeste antwoorden toch komen van mensen die al wat jaren in de PQ wereld rondlopen.
Open dan een topic met "ik geef een oude hengst een mooie oude dag !" En dan krijg je -tig reacties van mensen die ooh en aah en 'wat leuk' kirren, en met wat geluk haal je het tot in de Penny, met fotoshoot en al. Ik geloof er ook geen snars van dat hij zou getest zijn. Eerst roept ze dat hij niet meer gaat dekken, dan is hij opeens getest. Waarom zou je die 100 dan nog uitgeven, als hij toch uit de dekdienst gaat ?? En ja, I care, want dat zijn weer zoveel meer veulens die potentieel drager zijn van een vreselijke ziekte en nu kan TS zich niet meer achter onwetendheid verschuilen.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:29

sevke schreef:
Ik ging mij niet meer moeien, maar Callisto04 verwoordt precies wat ik ervan denk. Eerst vraagt ze in een topic de (economische!) waarde van een paard, en als mensen dan een (onderbouwde!) mening geven, en die mening is niet wat TS wil horen, worden ze brutaal afgebekt. Dit terwijl de meeste antwoorden toch komen van mensen die al wat jaren in de PQ wereld rondlopen.
Open dan een topic met "ik geef een oude hengst een mooie oude dag !" En dan krijg je -tig reacties van mensen die ooh en aah en 'wat leuk' kirren, en met wat geluk haal je het tot in de Penny, met fotoshoot en al. Ik geloof er ook geen snars van dat hij zou getest zijn. Eerst roept ze dat hij niet meer gaat dekken, dan is hij opeens getest. Waarom zou je die 100 dan nog uitgeven, als hij toch uit de dekdienst gaat ?? En ja, I care, want dat zijn weer zoveel meer veulens die potentieel drager zijn van een vreselijke ziekte en nu kan TS zich niet meer achter onwetendheid verschuilen.

Nogmaals, de paarden zijn getest, en om weer even in herhaling te vallen, wat ik voor hem betaald heb hou ik voor mezelf, zoals ik al had aangegeven :O
En als jij dat brutaal afbekken vind, dan zet hier bij jou reacties hele grote vraagtekens.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 13:46

Callisto04
Waarom zou mijn merrie zich vervelen?????
Ze staat met 7 paarden samen.. beetje rare reactie.
En de kans dat het veulen vlekken krijgt is heel klein, de hengst is niet homozygoot snap niet waarom je daar over begint.
En waarom zou ik hier test resultaten moeten tonen????
Voel me niet geroepen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:02

sevke schreef:
Open dan een topic met "ik geef een oude hengst een mooie oude dag !" En dan krijg je -tig reacties van mensen die ooh en aah en 'wat leuk' kirren, en met wat geluk haal je het tot in de Penny, met fotoshoot en al

Helemaal mee eens!!
Zo werkt het hier op Bokt!

DubbelFun

Re: vraagje over waarde paint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:35

@ironic__ : de kans op vlekken is niet heel klein. Die is gewoon 50%.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:57

als de hengts niet homozygoot is is die kans helemaal niet 50 %? de merrie is effen en de hengst dus hetrosygoot. Dat brengt de kans op 25% ;)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:59

Olafgek jij bent in de war met dominant en recessief vermoed ik - en dan nog gaat je berekening mis :)

Als de hengst homozygoot is geeft hij sowieso het gen voor bont door met een bont veulen tot gevolg. Nu is de hengst heterozygoot en is de kans op het doorgeven van het gen/allel voor bont 50%, dus de kans op een bont veulen is 50%. Daarbij is er natuurlijk wel een variatie in het aantal vlekken en de lokatie daarvan, waardoor sommige paarden minder bont door lijken te geven dan ze doen, bijvoorbeeld als het bont zich alleen uit in witte benen.

ironic__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 18:01

olafgek schreef:
als de hengts niet homozygoot is is die kans helemaal niet 50 %? de merrie is effen en de hengst dus hetrosygoot. Dat brengt de kans op 25% ;)

Ik heb het van mensen die in de western sport actief zijn, mee gekregen.
Maar goed wel of geen vlekken, ik heb haar niet gedekt om vlekjes te krijgen, zoals waar ik voor beschuldigt ben ik een ander topic :\

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:03

maar 50 % van zijn kan en 0% van de kant van de merrie brengt de kans op vlekken voor het veueln tot op 25% of niet? want lijkt me niet da de kan even hoog blijft als de merrie vlekjes heeft of niet?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:05

olafgek schreef:
maar 50 % van zijn kan en 0% van de kant van de merrie brengt de kans op vlekken voor het veueln tot op 25% of niet? want lijkt me niet da de kan even hoog blijft als de merrie vlekjes heeft of niet?

Bont is dominant, daarin maakt in dit geval de merrie niets uit.
OF hij geeft bont mee = 50%
OF hij geeft geen bont mee = 50%

TS, gefeliciteerd met je aanwinst, geniet gewoon lekker ervan!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:10

oh zo dat had ik dna verkeerd begrepen! bedankt voor de opheldering :D

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 18:30

En als het paard homozygoot bont is, is de kans 100% dat het veulen bont is. (net als bij schimmels overigens).

Anderzijds, bij een recessief gen moet het paard homozygoot zijn om het te zien, maar kan het paard het wel doorgeven zonder dat het toont. Dus uit twee bruine paarden (bruin is dominant over zwart) kan wel een zwart paard komen, dan is de kans 25%. Want 0.5*0.5=0.25, beide ouders moeten dan dus het zwarte allel meegeven. Vos uit zwart werkt via hetzelfde principe.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:04

superpony schreef:
Er loopt teveel rotzooi rond, waar goede paarden onder lijden.

Dit snap ik niet :?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:52

Fokken zonder er bij na te den ken zodat er zieke dieren (als in genetisch aangetast) rondlopen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 08:47

Maar waarom lijden goede paarden daar onder?

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:09

Omdat al die fok maar raak veulens enerzijds de genenpoel blijven vervuilen met aandoeningen, afwijkingen en kwaliteitsarmoede. Anderzijds maken ze dat een ras of zelfs een aantal rassen een slechte naam krijgen.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:11

ironic__ schreef:
olafgek schreef:

Ik heb het van mensen die in de western sport actief zijn, mee gekregen.
Maar goed wel of geen vlekken, ik heb haar niet gedekt om vlekjes te krijgen, zoals waar ik voor beschuldigt ben ik een ander topic :\

50% of zelfs nog een stuk meer als hij tovero is. Dat jouw raadgevers zelfs daarover niet bepaald beslagen zijn maakt het allemaal nog pijnlijker.
Hengst en merrie zijn dus niet getest. Hopelijk is je veulen gezond.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:16

@ Callisto04 + Sammyoo
Citaat:
Omdat al die fok maar raak veulens enerzijds de genenpoel blijven vervuilen met aandoeningen, afwijkingen en kwaliteitsarmoede. Anderzijds maken ze dat een ras of zelfs een aantal rassen een slechte naam krijgen.

Waarbij ik wel op wil merken dat het niet alleen de backyard-breeders zijn die te makkelijk fokken met ondeugdelijk materiaal, maar zeker ook de grote stallen met naam die zich hieraan schuldig maken !!

En zolang je met een stamboek zit die dit toelaat (en een Nederlandse wet die hier niets over regelt) zal dit altijd zo blijven.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:41

OK, ik dacht dat met deze opmerking werd bedoeld dat de opbrengst bij verkoop van 'goede' paarden minder was vanwege de 'slecht' gefokte paarden op de markt.
Overigens vind ik een paard nooit 'rotzooi'. Het dier kan er ook niks aan doen dat hij verkeerde genen mee heeft gekregen. 'Rotzooi' is de fokker die bewust fokt met paarden met genetische aandoeningen en daar ook nog dik aan verdiend of prijzen mee wint op shows. En natuurlijk ook het stamboek wat niet ingrijpt in deze praktijken.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:47

Sammyoo schreef:
OK, ik dacht dat met deze opmerking werd bedoeld dat de opbrengst bij verkoop van 'goede' paarden minder was vanwege de 'slecht' gefokte paarden op de markt.
Overigens vind ik een paard nooit 'rotzooi'. Het dier kan er ook niks aan doen dat hij verkeerde genen mee heeft gekregen. 'Rotzooi' is de fokker die bewust fokt met paarden met genetische aandoeningen en daar ook nog dik aan verdiend of prijzen mee wint op shows. En natuurlijk ook het stamboek wat niet ingrijpt in deze praktijken.

Ook als je er niks aan verdient en je fokt verder met genetische aandoeningen is het rotzooi. Er zijn sowieso veel onzekerheden in fokken, dan ga je toch zeker hetgene dat je kan meten (in dit geval testen) ook daadwerkelijk goed uitzoeken.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:48

DubbelDun schreef:
@ Callisto04 + Sammyoo
Citaat:

Waarbij ik wel op wil merken dat het niet alleen de backyard-breeders zijn die te makkelijk fokken met ondeugdelijk materiaal, maar zeker ook de grote stallen met naam die zich hieraan schuldig maken !!

En zolang je met een stamboek zit die dit toelaat (en een Nederlandse wet die hier niets over regelt) zal dit altijd zo blijven.

Daar heb je uiteraard gelijk in, het gebeurt jammer genoeg niet alleen bij de BYB.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:56

Volgens mij zijn er juist een aantal grote fokkers lekker scheef bezig geweest.
Die enkele eigen fokker heeft echt niet voor het trieste bestand zieke dieren gezorgd.
Sommige hengstenhouders fokten gewoon door met hun hengsten terwijl het bekend was dat hun nakomelingen PSSM hadden maar geen testresultaten geven bij hun hengst.

Om over Amerika maar te zwijgen waar ook maar aangefokt werd en wordt met dieren die het 1 en ander mankeren.
Probeer eens een gezond dier daar te vinden en eis dat het 5pannel getest wordt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:00

Niet alleen met PSSM. Wat te denken van HYPP en HERDA !!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:41

Sammyoo schreef:

Nee, wat zo ongeveer is beschreven. En hoe je het noemt, maakt niks uit, voelen de paarden niks vn. Natuurlijk kunnen zij er niks aan doen, maar het is wel duidelijk wat men bedoelt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:48

Jullie gaan wel heel hard offtopic hoor.

Ts veel succes met je mooie aanwinst en het toekomstige veulen.