Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sevke schreef:Ik ging mij niet meer moeien, maar Callisto04 verwoordt precies wat ik ervan denk. Eerst vraagt ze in een topic de (economische!) waarde van een paard, en als mensen dan een (onderbouwde!) mening geven, en die mening is niet wat TS wil horen, worden ze brutaal afgebekt. Dit terwijl de meeste antwoorden toch komen van mensen die al wat jaren in de PQ wereld rondlopen.
Open dan een topic met "ik geef een oude hengst een mooie oude dag !" En dan krijg je -tig reacties van mensen die ooh en aah en 'wat leuk' kirren, en met wat geluk haal je het tot in de Penny, met fotoshoot en al. Ik geloof er ook geen snars van dat hij zou getest zijn. Eerst roept ze dat hij niet meer gaat dekken, dan is hij opeens getest. Waarom zou je die 100 dan nog uitgeven, als hij toch uit de dekdienst gaat ?? En ja, I care, want dat zijn weer zoveel meer veulens die potentieel drager zijn van een vreselijke ziekte en nu kan TS zich niet meer achter onwetendheid verschuilen.
sevke schreef:Ik ging mij niet meer moeien, maar Callisto04 verwoordt precies wat ik ervan denk. Eerst vraagt ze in een topic de (economische!) waarde van een paard, en als mensen dan een (onderbouwde!) mening geven, en die mening is niet wat TS wil horen, worden ze brutaal afgebekt. Dit terwijl de meeste antwoorden toch komen van mensen die al wat jaren in de PQ wereld rondlopen.
Open dan een topic met "ik geef een oude hengst een mooie oude dag !" En dan krijg je -tig reacties van mensen die ooh en aah en 'wat leuk' kirren, en met wat geluk haal je het tot in de Penny, met fotoshoot en al

olafgek schreef:als de hengts niet homozygoot is is die kans helemaal niet 50 %? de merrie is effen en de hengst dus hetrosygoot. Dat brengt de kans op 25%
olafgek schreef:maar 50 % van zijn kan en 0% van de kant van de merrie brengt de kans op vlekken voor het veueln tot op 25% of niet? want lijkt me niet da de kan even hoog blijft als de merrie vlekjes heeft of niet?
ironic__ schreef:olafgek schreef:als de hengts niet homozygoot is is die kans helemaal niet 50 %? de merrie is effen en de hengst dus hetrosygoot. Dat brengt de kans op 25%
Ik heb het van mensen die in de western sport actief zijn, mee gekregen.
Maar goed wel of geen vlekken, ik heb haar niet gedekt om vlekjes te krijgen, zoals waar ik voor beschuldigt ben ik een ander topic
Citaat:Omdat al die fok maar raak veulens enerzijds de genenpoel blijven vervuilen met aandoeningen, afwijkingen en kwaliteitsarmoede. Anderzijds maken ze dat een ras of zelfs een aantal rassen een slechte naam krijgen.
Sammyoo schreef:OK, ik dacht dat met deze opmerking werd bedoeld dat de opbrengst bij verkoop van 'goede' paarden minder was vanwege de 'slecht' gefokte paarden op de markt.
Overigens vind ik een paard nooit 'rotzooi'. Het dier kan er ook niks aan doen dat hij verkeerde genen mee heeft gekregen. 'Rotzooi' is de fokker die bewust fokt met paarden met genetische aandoeningen en daar ook nog dik aan verdiend of prijzen mee wint op shows. En natuurlijk ook het stamboek wat niet ingrijpt in deze praktijken.
DubbelDun schreef:@ Callisto04 + SammyooCitaat:Omdat al die fok maar raak veulens enerzijds de genenpoel blijven vervuilen met aandoeningen, afwijkingen en kwaliteitsarmoede. Anderzijds maken ze dat een ras of zelfs een aantal rassen een slechte naam krijgen.
Waarbij ik wel op wil merken dat het niet alleen de backyard-breeders zijn die te makkelijk fokken met ondeugdelijk materiaal, maar zeker ook de grote stallen met naam die zich hieraan schuldig maken !!
En zolang je met een stamboek zit die dit toelaat (en een Nederlandse wet die hier niets over regelt) zal dit altijd zo blijven.
Sammyoo schreef:OK, ik dacht dat met deze opmerking werd bedoeld dat de opbrengst bij verkoop van 'goede' paarden minder was vanwege de 'slecht' gefokte paarden op de markt.
Overigens vind ik een paard nooit 'rotzooi'. Het dier kan er ook niks aan doen dat hij verkeerde genen mee heeft gekregen. 'Rotzooi' is de fokker die bewust fokt met paarden met genetische aandoeningen en daar ook nog dik aan verdiend of prijzen mee wint op shows. En natuurlijk ook het stamboek wat niet ingrijpt in deze praktijken.