[WN] Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:34

Aah, dat is wel handig. Ik heb het nog niet geprobeerd, maar lijkt me niet heel lekker :=

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:35

en afwisseling is ook erg goed ja :j
Ik probeer ook af te wisselen met buitenrijden, grondwerken, schrik en obstakeltraining, longeren, aan de hand werken, maar springen komt er meestal niet zo van :D

Daihyo

Re: Niet-Quarters/Paints/Appa's die in de Western(sport) lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:39

Ja, zo doe ik de afwisseling ook.
Maar binnen 3 kwartier training heeft hij het ook nodig. Als ik bijvoorbeeld alleen maar bezig zou zijn met rechtrichten, op een cirkel of rechte lijnen, maar in principe dus alleen maar lijntjes rij in de bak, dan krijg ik echt protest.
Dus doe ik het rechtrichten in 3 gangen en wissel het eens af met een rollback, een stopje, tempowisselingen, enz.
Om hem bij de les te houden. En na zo'n kunstje/oefening, gaan we weer verder met bijvoorbeeld het rechtrichten.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 11:49

Amanda, hoe doe jij het rechtrichten?
Misschien een beetje moeilijk uit te leggen via de pc, maar ben benieuwd hoe je het doet en welke oefeningen je gebruikt en hoe je merkt dat je paard rechter wordt.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:54

shadow19871 schreef:
Nee hij komt gelukkig op nog geen 20 min afstand te staan :D Dus ik kan er heen wanneer ik wil.
Echt een winwin situatie voor beide partijen.

Ik ben me al flink aan het inlezen op paardnatuurlijk, ik kan alleen nog geen ( betaalbare!) trainer vinden in de regio brabant) Hoe heb jij dat gedaan? Ben je eerst flink bezig geweest met aan de hand werken en het westernrijden even links laten liggen? Of heb je het gecombineerd? Het lijkt me vooral lastig met lessen.. Want ik ben geen voorstander van meerdere instructeurs hebben, ik denk dat het dan te verwarrend wordt voor mij en paard?

Ik ben nu alleen bezig met rechtrichten, merk echt dat mijn pony dat nodig heeft. Ik heb 7 jaar op een westernmanege gereden en kon nog steeds niet ontspannen een rondje rijden, met mijn rechtrichtjuf was het binnen een half jaar klaar :) Heb een hele tijd niet serieus getraind en merk nu dat ik eerst weer veel moet werken aan het rechtrichten. Als dat weer voor elkaar is wil ik een westerntrainer voor het westerngedeelte en mijn huidige juf voor de basis, want zij heeft daar gewoon superveel verstand van en kan mij enorm goed helpen, daar kan geen westerntrainer tegenop :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:55

Ik werk veel met contrastelling. Ik ben 8 weken geleden pas overgestapt, dus gebruik nog wat dressuurdingen omdat dit goed werkt voor hem.
Maar als ik merk dat hij wat scheef trekt, bijvoorbeeld over de buitenschouder wegvallen of kont naar binnen, dan rij ik hem eerst contra gesteld en van daaruit maak ik hem recht tussen 2 teugels en benen. In 3 gangen. In galop wil ik ook nog wel schoudervoor meepakken om hem recht te maken, maar dat is eigenlijk niet nodig.
In het begin deed ik dit vooral op een rechte lijn op de binnenhoefslag. Maar ook op de volte is dit handig.
Werkt voor Jim heel goed en hij is over het algemeen heel recht. Alleen linksom op de cirkel wil hij nog wel eens over de buitenschouder wegpiepen richting aanleuning van het hek :+

Jim trekt vooral scheef om mijn binnenbeen. Dus in de buiging. Terwijl ik hem recht wil hebben en van daaruit lichte buiging wil, als ik dat aangeef. Vandaar de contra, dan doe je dus tegengesteld van wat hij eigenlijk wil.

Ben ik nog te volgen? :+

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:02

Jaja, ik volg je nog haha!
Contra pak ik ook vaak mee, om juist die spieren die hij dan inkrimpt langer te maken. Maar ik moet opletten dat ik niet mee aan de gang blijf. Het probleem is dat ik vaak wel voel wat het probleem is, alleen niet adequaat genoeg reageer om het op te lossen.. Vandaar dat ik er over denk om toch een tijd vooral te focussen op aan de hand werken, dan zie ik wat er gebeurd. Want ik merk gewoon dat Jess niet recht genoeg is. Vooral als ik een tijd niet gereden heb, dan is het soms zo erg dat ze echt tegen mijn hand werkt en alleen maar HARD wil, toch een duidelijk teken van disbalans.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:02

Ik werk idd ook veel met contrastelling, vooral op de rechte lijnen. Ik pak ook steeds meer zijgangen mee voor de buiging, omdat Rolinda op de voltes juist graag in contrastelling wil lopen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:05

shadow19871 schreef:
Jaja, ik volg je nog haha!
Contra pak ik ook vaak mee, om juist die spieren die hij dan inkrimpt langer te maken. Maar ik moet opletten dat ik niet mee aan de gang blijf. Het probleem is dat ik vaak wel voel wat het probleem is, alleen niet adequaat genoeg reageer om het op te lossen.. Vandaar dat ik er over denk om toch een tijd vooral te focussen op aan de hand werken, dan zie ik wat er gebeurd. Want ik merk gewoon dat Jess niet recht genoeg is. Vooral als ik een tijd niet gereden heb, dan is het soms zo erg dat ze echt tegen mijn hand werkt en alleen maar HARD wil, toch een duidelijk teken van disbalans.

Dit had ik ook, wat mij heel erg helpt is goed VOORUIT kijken en niet naar het paard, omdat ik zo beter voel en daar meer bewust van ben en daardoor sneller kan reageren :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:08

Het zal ook per paard verschillend zijn hoor :j
Zo heb ik een tijdje het paard van een vriendin gereden, dressuurmatig. En daar reed ik juist veel wisselingen in buiging mee om beide kanten gelijk te krijgen. Dus veel slangevoltes, achten, zijgangen.
Bij Jim werkt dit juist averechts, omdat hij zo dan nog meer in de buiging kan trekken. Die pak ik juist meer op rechte lijnen.

Zijgangen zijn lastig en daar versnelt hij juist nog veel in tempo. Dus die pak ik weer mee om hem te leren wijken voor mijn been en tempo behouden en niet zo zeer om recht te richten. Dat gaat nog niet.

Aan de hand werken heb ik niet zoveel ervaring mee. Wat ik nog wel eens deed met scheve paarden was het longeren met dubbele lijnen. Dan kun je ook heel goed mee rechtrichten en bijvoorbeeld met die contra werken. Maar het liefst los ik het onder het zadel op.

Overigens ben ik geen sterruiter hoor, maar heb veel jonge paarden gereden en dan leer je wel basis rijden :D

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:16

Dat doe ik ook SummerRemedy, ik kijk heel erg naar het paard ipv vooruit. Waarschijnlijk zit ik daarom ook ietswat scheef en kan ik nooit van Jess verlangen dat ze recht wordt :P nog een voordeel van naast je paard werken.

Van slangevoltes ed wordt Jess wel rustiger, behalve als ik ze te kort pak, wat logisch is, want dan raakt ze uit balans. In stap doet ze het overigens wel altijd goed. lekkere aanleuning, inbuigen aan beide kanten even soepel, zijgangetjes, kan ik haar goed begrenzen, maar in draf komen soms problemen. Als ik wat langer rijd, wordt het minder, maar volgensmij is dat meer het verbloemen van het probleem, terwijl ik het liever gewoon oplos.

Dubbele lijnen werkt ook fijn idd! Alleen loop ik af en toe nog wat te klungelen met die meters touw in mn hand :P Dus toch maar eens iemand vragen om me te helpen die wat meer ervaring heeft daarin

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:22

Haha, ja dat had ik in het begin ook. En dan nog die zweep erbij :+

Ik weet niet of het verbloemen is.
Voorbeeldje. Jim valt linksom over de buitenschouder weg op de cirkel. Snelle galop op de grote cirkel gaat goed, dan doet hij het niet. Maar zodra ik wil verzamelen trekt hij in de buiging, gooit mij op rechts en loopt over de buitenschouder weg. En dat op een grote cirkel, een kleine cirkel is nog erger. Eigenlijk een gebrek aan kracht om zich recht te houden, zijn achterhand moet sterker worden. Van de week reed ik binnenhoefslag en toen had ik een super recht verzameld galopje.
Dus verzameling pak ik voorlopig op de binnenhoefslag, dan draai ik de bocht in en zodra hij krom trekt en mij weer naar buiten gooit rij ik hem meer naar voren.

Verbloemen? Ja, misschien wel...
Of het trainen van de spieren op een makkelijkere manier om straks het moeilijke stuk te kunnen uitbouwen richting mijn doel: verzameld op een kleine cirkel?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 12:32

ok, dat is inderdaad work in progress. Goed bezig!
Als je weet wat er gebeurd en vooral HOE je het goed op kan lossen, dan ben je nog steeds aan het werken aan een rechtgericht paard. Daarbij is goede instructie essentieel.

Mijn vorige instructrice werkte imo vooral aan het gevolg ipv de oorzaak, waardoor de problemen blijven ontstaan. Truucjes sluipen er heel makkelijk in zonder dat je dat in de gaten hebt. Tenminste bij mij is dat het geval.

Door een blessure afgelopen herfst, de barre weersomstandigheden en nog wat persoonlijke omstandigheden heeft Jess de hele winter stil gestaan. Maakt niet zoveel uit, ze is pas 5. Nu wil ik haar weer gaan oppakken, maar wel met goede begeleiding, die naar de hele combinatie kijkt. Ik vind het nog best lastig wie daarvoor het beste is. Misschien ga ik gewoon bij verschillende mensen wat losse lesjes boeken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 12:58

Ja, les is zo belangrijk. Een paar ogen op de grond zien zoveel meer dan je voelt :j
Ik heb nu in principe elke week les en dat is nu met omscholen ook echt wel nodig. Het was zo'n overload aan informatie en nieuwe/andere dingen :+
Alleen het correct sturen was al een uitdaging :D

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:02

Wat me ook interessant lijkt is Centered riding. Ik kan er nog niet heel veel info over vinden, maar wat ik lees, daar ben ik het wel mee eens :j

Ben nog steeds op zoek naar een goede instructeur, heb al een paar potentiële gevonden. Dat wordt flink proeflessen deze lente. Met het goede weer krijg ik weer helemaal zin om aan de gang te gaan :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 13:03

Vandaag regent het anders :+
Maar wel lekker. Misschien gaat het gras dan eindelijk eens groeien en kunnen ze de wei op.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 13:30

hahah das waar :')
Toch geef ik de hoop niet op en komt de lente vast snel.
Bij ons staan ze altijd op de wei, alleen daardoor krijgt het gras niet de mogelijkheid om aan te groeien. Wat ik persoonlijk niet erg vind voor mijn snel dik wordende dame :Y)

Ik heb een aantal instructeurs gemaild! Wordt vervolgd dus

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:24

Vanaf vandaag heb ik geen school meer! Of tenminste geen lessen :P Moet zo nu en dan nog wel terug komen voor een eventueel examen ofzo.
Dus nu heb ik maandags en dinsdags vrij van school, heerlijk!

Ik ga vanavond even te rijden met een kennis, zij gaat dan met haar poownie mennen. :)

En idd shadow, als je les hebt kan een instructrice zien wat er loos is en je hierin helpen. Ik heb Zondag mijn eerste westernles met Friso, spannend!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:09

shadow19871 schreef:
Mijn vorige instructrice werkte imo vooral aan het gevolg ipv de oorzaak, waardoor de problemen blijven ontstaan. Truucjes sluipen er heel makkelijk in zonder dat je dat in de gaten hebt. Tenminste bij mij is dat het geval.

Dat herken ik, Rolinda drukte altijd haar rug weg en liep te sterrenkijken, dus ik moest eerst maar haar hoofd naar beneden rijden.. Dat ging niet werken met een supergespannen paardje.

Ik zou idd bij alle instructeurs die je aanspreken een les proberen. Mijn instructrice heeft een Antoine de Bodt opleiding gedaan, misschien zit er bij jou ook wel een instructeur in de buurt. Ik vind het echt een aanrader :)

Lekker Friso_Lover! En succes alvast voor zondag :D

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:10

Hihi dankje Summerremedy :P

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 14:31

Jongens, ik heb een westernzadel! Of hij moet nog komen eigenlijk...
Gisteravond hebben we gepast, en hij pastte! Eind van de maand krijg ik mijn loon dus dan haal ik um op! :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:24

Even uit nieuwsgierigheid: hoe weet je dat het zadel paste? Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik heb vanmorgen voor het eerst weer eens in de buitenbak gereden, vond paardlief erg vermakelijk. Vooral toen zijn vriendjes hooi kregen werd hij wel een beetje uh... snel :')

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:37

Diegene van wie ik het zadel koop is langs geweest, en legde vanalles uit, hij mocht niet kantelen, hij moest recht liggen, niet drukken op de schouders/schoft enzovoorts. Ze zei dat boomloze zadels sneller pasten dan boomzadels, maar dat het zadel alsnog niet mocht drukken op de schouders enzo.

Haha ja, gisteravond met het passen hadden de paarden ook nog geen eten gehad, niet denken dat Friso zich dan gedragen kan... Heel irritant :P

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:42

Ah, je bent dus toch voor boomloos gegaan?
Want bij een boomzadel is dat nl toch wel lastig te zien, vandaar mijn vraag :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:51

Jaa idd, als dit niet pastte had ik Evelien gebeld. Maar ik denk niet dat er een boom westernzadel bestaat dat op Friso past..