[WN] Bit, Jan Trel contra Wim Back

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:52

Jolande schreef:
[ dat je de ruiter die naar je eigen mening verkeerd bezig is, zelf moet aanspreken of een official daarvoor moet inschakelen. Als jij vind dat dat niets doen is, oke, dan is dat maar zo..
[/quote]

Doen jullie dat dan niet al? Zwijgen is toestemmen he mensen, onthou dat wel! mensen op dergelijk gedrag aanspreken is 2 ledig:
- je komt op voor hun pard
- je probeert te voorkomen dat jullie sport een slechte reputatie krijgt door zo'n figuur.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 11:56

Ik was van de week op de Uithof met Pride, de Quarter van een stalgenoot, ook bij dokter Back. Die ziet er veel en veel meer als 5 en heeft zich duidelijk verdiept in o.a. het gangenwerk van de Quarter, dus die ziet meer beschadigde Quarter-beentjes dan jij denkt Adrienne. Het word niet beroerder gemaakt, het is al beroerd. Alleen moet niet iedereen zich zo gruwelijk aangevallen voelen. De mensen die hun paard jong en snel inrijden/raggen veroorzaken dit soort discussies, maar die zullen de laatsten zijn om zich aangesproken te voelen. Maar het drukt een gruwelijk stempel op de Westernsport, en daar moet wat aan gebeuren. Als hier iemand op wat voor manier dan ook zijn nek uitsteekt voor iets dat ten goede komt aan het welzijn van de paarden dan kan ik daar alleen maar respect voor hebben.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:06

Bah... ik ehb het artikel niet eens gelezen... de losse opmerkingen bij de foto`s zeggen mij genoeg... het is kinderachtig. de negatieve opmerkingen worden weerlegd door een negatieve opmerking over een ander tak van de sport. Bah...

Laten we eerlijk zijn ... het beste voor een paard is vrij in de natuur lopen. ( en dat is dan nog maar de vraag of dat goed is met zoveel snelwegen enzo in Nederland.)

Ik ben geloof ik misselijk.. dit zijn dicussies zonder einde... sommige mensen staan niet open voor een andere mening.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:07

Mensen moeten niet gelijk op hun achterste benen gaan staan.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:17

Die iemand moet op het zelfde niveau mee kunnen praten en niet alleen zijn of haar mening spuien. Zoals nu gebeurd.

Niks doen is geen optie maar laat het aan de vakbekwame mensen over. Ik geloof niet dat iemand als Jan Trel of wie dan ook in de top van de nederlandse organisatie het hier bij zal laten zitten.

Laat hun dat oplossen zodat we als een front naar voren komen en niet als een stelletje hysterische lui die in paniek zoeken naar iets om maar te bewijzen dat die kerel ongelijk heeft en generaliseerd! Zoals nu dat je door de brief heen kunt lezen dat de zwarte piet weer naar de reining word geschoven om zelf maar buiten schot te blijven! Dat geeft echt aan dat je als groep een eenheid bent, maar niet heus!

Schrijf een brief naar de WRAN of NQHA of DRHA met de vraag hoe ze dit gaan oplossen, maar ga niet zelf meer verdraaibaar materiaal naar de Bit sturen!

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:28

Da's wel waar, dat je beter een eenheid kan volgen. Toch denk ik niet dat je heel erg vakbekwaam hoeft te zijn om te zien of een paard verkeerd behandeld of overbelast word of niet.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:35

Adrienne schreef:
Schrijf een brief naar de WRAN of NQHA of DRHA met de vraag hoe ze dit gaan oplossen, maar ga niet zelf meer verdraaibaar materiaal naar de Bit sturen!

Ik denk dat die wel capabeler zijn in het brengen van een oplossing. Misschien moet je daar eens aan de bel trekken om eens te kijken of zij niet beter in staat zijn om de westersport via andere bladen in een beter daglicht te brengen. Zij hebben immers de kennis in huis.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:55

bubbels schreef:
Da's wel waar, dat je beter een eenheid kan volgen. Toch denk ik niet dat je heel erg vakbekwaam hoeft te zijn om te zien of een paard verkeerd behandeld of overbelast word of niet.

Zien misschien wel maar gedegen onderbouwen als je er op aangesproken wordt zonder terug te vallen in ja maar dat is niet zo en ik denk het niet?????????????

Door van dit soort ondoordachte brieven te sturen, hoe goed bedoeld ook, maakt je de situatie nog erger. Je bent een leek in de ogen van zo'n arts en zult dus goed onderbouwde tegen argumenten moeten geven en DAT lukt ons niet.
Dat zorgt er voor dat de boel van kwaad tot erger gaat!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 12:57

Desiree"]
[quote="Adrienne schreef:

Ik denk dat die wel capabeler zijn in het brengen van een oplossing. Misschien moet je daar eens aan de bel trekken om eens te kijken of zij niet beter in staat zijn om de westersport via andere bladen in een beter daglicht te brengen. Zij hebben immers de kennis in huis.
[/quote]
Precies! Dat is wat ik bedoel. Maar misschien is Peppysan wel zo iemand? Ik weet niet wat haar/zijn kennis en ervaring met westernrijden is? En of ze bij de respectabele topruiters van NL hoort die een goede kennis van zaken heeft? Dat zou toch kunnen!
Ik ben het wel met Adrienne eens dat weer het met vingertje naar de reining wordt gewezen, want de overige disciplines zijn schijnbaar toch veel beter Scheve mond Kul! Ik denk dat in dit artikel alles precies staat beschreven zoals het is: http://www.todayshorse.com/Articles/TooHardTooYoung.htm Het maakt niet uit welke tak van paardensport je neemt of welke discipline. Het is overal het zelfde, niet meer of minder in de reining, of waar dan ook.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 13:10

Jolande: mee eens!
Zoals de 'westernruiters' hier naar de 'engelse' ruiters en dhr. back wijzen mbt vooroordelen en beschuldigingen. Zo wordt er door de 'mede-westernruiters' vaak (in ieder geval op bokt) omgegaan met reiners. Alsof alle reiners verkeerd met hun paard omgaan. En alsof alle misstanden met reining te maken hebben. Wat een onzin! Over vooroordelen gesproken!

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:01

Citaat:
Een ruiter is al een tijdje aan het spinnen. Het paard draait razendsnelle rondjes. Back houdt zijn hand tegen het hart en zegt: "Het doet pijn om dat te zien".

Ik ben benieuwd wie daar zo aan het spinnen was Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 14:08

Ik wil ook gaan kijken wat mijn paard kan qua reining, maar ik zal daarbij bijzonder goed het welzijn van mijn paard in de gaten houden.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:18

Adrienne, waarom schrijf je die brief niet aan de WRAN of andere westernvereniging?
Als we willen dat er iets veranderd zullen we dat zelf moeten doen. iig ga ik niet stil zitten afwachten tot iemand anders iets doet. Ik denk dat ik genoeg kennis in huis heb om deze artikelen te schrijven.
Wie zegt dat ik die artikelen alleen schrijf? Ik wil een objectief beeld geven van wat de westernsport nu eigenlijk is in al zijn facetten dus niet alleen reining. Als je mensen inzicht kan geven in de sport heb je een grotere kans dat ze het ook beter gaan begrijpen en misschien hun mening herzien. Als ze dit niet doen (want je hebt er mensen bij die het gewoon leuk vinden om iets af te kraken) heb ik mijn best gedaan.
Tevens heb ik al een aantal malen hier opgeroepen om ideeën en tips naar mij door te spelen dus als je je zo goed voelt help dan om er iets goeds van te maken.

Wat betreft de fokkerij, Bij de KWPN worden dekhengsten op de foto gezet om hoefkatrol vast te stellen, omdat uit onderzoek gebleken is dat deze aandoening ervelijk kan zijn. Met deze paarden mag niet gefokt worden en ze worden dan ook afgekeurd voor de dekdienst. Bij de Quarters mag iedere hengst dekken en wordt er alleen naar prestatie gekeken. Met dus een grotere kans op vererving van aandoeningen.

Verder wil ik even duidelijk maken dat ik niet richting de reining wijs. Dat maken jullie er zelf van. Ik draag de westernsport een zeer warm hart toe en hoop dat we nu eens met z'n allen op één lijn kunnen gaan zitten en een positief signaal af kunnen geven aan de leken op westerngebied.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 15:50

PeppySan schreef:
Wat betreft de fokkerij, Bij de KWPN worden dekhengsten op de foto gezet om hoefkatrol vast te stellen, omdat uit onderzoek gebleken is dat deze aandoening ervelijk kan zijn. Met deze paarden mag niet gefokt worden en ze worden dan ook afgekeurd voor de dekdienst. Bij de Quarters mag iedere hengst dekken en wordt er alleen naar prestatie gekeken. Met dus een grotere kans op vererving van aandoeningen.

Weliswaar off-topic, maar wel belangrijk.

Doordat quarter hengsten niet afgekeurd worden, erven bepaalde erfelijke ziektes en afwijkingen weliswaar door, maar zijn ze minder frequent dan wanneer een organisatie bepaalt met welke hengst gedekt mag worden.

Voorbeeld: Impressive. Die had ongetwijfeld goedgekeurd geworden. De rest van de hengsten op de mesthoop. Gevolg: jaren later wordt HYPP ontdekt wat zich door de beperkte keuze aan hengsten in nagenoeg alle lijnen verspreid heeft.

Zo'n KWPN keuring is ook niet objectief, laat de merrie-eigenaar alsjeblieft zelf kunnen kiezen.

Mensen wordt (in sommige gevallen helaas) ook geen fokbeperking opgelegd, daardoor komen er wel veel verschillende afwijkingen voor, maar minder frequent.

=^.,.^=

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 16:18

PeppySan schreef:

Ik begrijp heus dat je het goed bedoeld, maar deze goede bedoelingen hebben er voor gezorgt dat we nu met een kop "Is western schadelijk" opgescheept zitten.

Dat er een reactie moet komen zeker waar maar wel een doordachte en goed gefundeerde en niet een boel "ik vind en ik denk" en daar raken we op deze manier in verzand.
Wie weet wat we nu weer op ons nek krijgen.

Ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik heel erg pissig werd toen ik je brief las met daar in opnieuw opmerkingen die er niet in thuis horen en alleen het vuur weer meer aanwakkeren.

Het is nu toch weer gebeurd en hopelijk gaat bit er netjes mee om, maar voor je het weet staat er een kop op de voorkant. "hebben alle quarters slechte benen" of "prestatie fok, zoals van de AQHA, niet de juiste keus?"

Daar zitten we met zijn allen zeker niet op te wachten!

off topic:
Wat betreft dat hoefkatrol verhaal. Ik weet als geen ander hoe HKO in elkaar zit, geloof me ik weet meer dan ik ooit had willen weten.
Maar ook weet ik dat het niet erfelijk is. Ontstekingen zijn namelijk niet erfelijk. Hooguit de bouw van de voet en de stand van het been. Als je de nieuwste mening van medici hoort is het eerder een reactie op overbelasting.
Verder is het onmogelijk een goed beeld te krijgen omdat foto's en kreupelheid totaal geen verband met elkaar hebben.

Ook is dat keuren blijkbaar een wasse neus. Als ik zo rond kijk op de stallen waar ik gestaan heb of kom dan zie ik overal KWPN paarden die slechte gewrichten hebben, geopereerd zijn of moeten worden aan OC en OCD en last hebben van artrose op jonge leeftijd en veel nog heel veel gevallen van HKO. En die lopen geen van allen in de western sport.
Wat is de zin van zo'n keuring voor deze paarden geweest? En geloof me het zijn niet 1 of 2 gevallen, maar 10 tallen! Als dat keuren zo goed zou werken waar komen deze dieren dan vandaan? Keuren geeft een valse zekerheid.

Ik zal niet zeggen dat prestatie fok beter is, maar slechter is het ook niet. Een combinatie van de twee zou een oplossing voor veel problemen bieden. Bij prestatie fok wordt in elk geval naar hengst EN merrie gekeken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:00

Hm adrienne ook off topic... als ontstekingen niet erfelijk zijn, dan is reuma dit ook niet. Helaas is niets minder waar. De onsteking is misschien niet erfelijk de auto-immuumziekte wel. En de als gevolg daarvan onstane ontstekingen dus ook. Dus het is een beetje kip of ei..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 18:08

Ondanks dat het zeer interessant leesvoer is zie ik graag dat we weer terug on-topic gaan anders moet het item nog naar FA toe Knipoog

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:35

Ik heb dan nu ook toch de behoefte wat neer te zetten.
Ook ik krijg de Bit in mijn bus en ben altijd erg blij met het blad. Veel leerzame dingen op allerlei fronten en voel me zeker niet gepasseerd als er te weinig western in staat, er wordt namelijk zoveel veelzijdige dingen aangeboden waar ik van leer en als er een keer iets over western in staat ben ik altijd verrukt. In dit geval het stuk Trel vs. Back ... Het zal jullie waarschijnlijk verbazen dat ik een rot gevoel kreeg van dat stuk, maar niet door Back maar door Trel. Jaren geleden ben ik al eens in discussie geweest via email met dhr. Trel omdat ik na het zien van vreselijk toestanden in de inrijbak de heer Trel als zijnde voorzitter heb aangesproken op dit gedrag en hem gevraagd waarom er geen toezicht werd gehouden tijdens het inrijden (hij zegt dat er altijd camera's hangen en er toezicht wordt gehouden tijdens wedstrijden ........ waar dan? Ik zie ze niet). Ik ben aldus naar het wedstrijdsecretariaat (huilend) gestapt en dhr Trel beleefd aangesproken hoe dit mogelijk is. Hij heeft mij totaal genegeerd en gedaan alsof ik lucht was. Hij liep snuifend langs me heen alsof ik een paardedrol was. Ben toen zeer gedesillusioneerd naar huis gegaan en heb daar nog nachten van wakker gelegen. Heb toen gecommuniceerd via mail met dhr. Trel en dit heeft tot niets geleid. Later kwam ik erachter dat degene die zich tijdens het inrijden misdroeg van de stal was die de grootste sponsor van het bewuste NK was. Dit heb ik hem ook voor de voeten geworpen. Ben dagen aan het mailen geweest, maar heeft niets gedaan. Sindsdien is er niets veranderd in de wedstrijdsport. Ik hoef de toestanden die zich tijdens het inrijden voerdoen hier niet neer te schrijven, dat is bekend. Maar dat heeft Back ook gezien, hij stond er met zijn neus bovenop en ik begrijp volledig zijn reactie. Ik geef hem groot gelijk. Jan Trel praat als een kip zonder kop in dat artikel in de Bit. Nogmaal, camera's en toezich ......... waar dan? En als er al een camera hing .... gebruik dat dan eens als bewijsmateriaal dat het goed KLOTE is bij het inrijden. Ik beoefen al meer dan 10 jaar de westernsport en mijn hart ligt daar ook. Ben er heel serieus mee bezig. Maar mijn hart huilt als ik om me heen zie wat er gebeurd. En dan kan je zeggen, ja maar de dressuursport dit en het springen dat, bullshit, daar gaat het hier niet om. Er wordt hier behoorlijk de kop in het zand gedouwd. Er is gewoon veel mis in de sport en jahaaaaa ook in de andere paardensporten, maar daar hebben we het toch niet over. Verbeter de wereld en begin in godsaam bij jezelf. Rij paardvriendelijk, hoe dan ook en "besmet" daar je paardenomgeving mee. Ik heb in mijn omgeving al vele mensen geleerd om anders om te gaan met hun paard en heb veel tegenstand gehad, maar nu hebben ze er baat bij. Dat meteen op je achterste benen staan, bah! Trel is ook niet heilig, denk er om. Ik heb hem toen in zijn ogen gekeken toen ik hem letterlijk smeekte om maatregelen te nemen en iets te doen aan de mishandelingen in de inrijbak. Hij stopte zijn kop in het zand en behandelde mij alsof ik lucht was. Hij was als voorzitter dus niet in staat om maatregelen te nemen tegen de "sponsor" van het NK. Walchelijk. Maar goed, die discussie is uitgevoerd en heb mijn conclusies getrokken. Maar ben daardoor wel mijn omgeving gaan veranderen, probeer de mensen in mijn omgeving eerlijk te leren rijden. Back ken ik niet en kan er niet over oordelen, maar ik denk dat hij wel gelijk heeft, Jan Trel heb ik meegemaakt, heb mijn ervaring met hem en ook hij schrijft onwaarheden. Hij is niet staat om met feiten op de proppen te komen, waardeloos. Ik wilde niet reageren, omdat ik weet dat het niets aanhaalt. Verbeter de wereld en begin bij jezelf. Ik zal wel weer wat aanhalen maar ja, jammer dan. Ik houd van mijn paard en ik houd van de sport en ik word een beetje misselijk dat iedereen zo op zijn achterste staat. Trel is geen heilige en wie gaat er in discussie met Trel. Ik niet meer, heb ik gedaan, maar heb mijn kop gestoten. Bye the way: The Quarter heb ik maanden geleden al op gezegd omdat dat blad altijd zat te zeiken over de WRAN en de WRAN heb ik opgezelgd omdat Jan Trel ook niet eerlijk is. Dus nu heb ik alleen de Bit en ik lees met veel plezier. Heb hem dagen in mijn tas en vreet het zowat op, lees elke letter en heb er veel uitgeleerd. En ja, die titel boven dat blad was niet slim, tjemig, jullie kunnen niet veel hebben hoor. Sta er boven en rijd je paard gewoon op een goede manier, start op een wedstrijd en laat zien dat het ook anders kan. Doe ik ook en heb er af en toe best succes mee. Heerlijk gevoel. Nou ben weer benieuwd naar reacties, maar daar is dit niet om te doen. \
Irene K.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:43

Zo kan je uit elke brief wel iets halen waar de Bit negatief op kan reageren. Dit is zoeken naar problemen.
Ik laat iemand niet mijn favoriete sport zwart maken. Dan reageer ik, en zo anderen met mij. Toevallig heeft dit nu voor ons niet uitgepakt zoals we graag hadden gezien, maar het had vast erger gekund.
Ik heb tevens aangegeven nu een en ander duidelijker te maken door artikelen te schrijven over de westernsport. Waarom help je me hier niet bij ipv steeds tegen me aan te schoppen? Heb je er zelf ook invloed op wat er nu geschreven gaat worden of ga je je kop in het zand steken?

off topic: hoefkatrol is geen ontsteking, maar een verval van het straalbeen door erflijkheid of overbelasting. De ontsteking van de pezen is hier een gevolg van. de naam hoefkatrolontsteking is dus niet helemaal juist.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-03 22:49

Wat grappig ... ik had geen "stinkmodder" geschreven maar een ander vloekwoord, verandert gewoon vanzelf.
Oja Modd. graag geen commentaar op mijn schrijfstijl, ben juridisch secretaresse van beroep en weet dus hoe het moet, maar als ik met gevoel een stuk zit te schrijven en het floeps zo op het internet gooi, dan zitten er wat foutjes in, boeiend, lekker belangrijk. Niet direct mopperen, ik stond ff stijf van de adrenaline, omdat het wat emoties oproept, dus geef me wat credit. Thanx, volgende keer beter. Irene K.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:21

Irene K. schreef:
Trel is geen heilige en wie gaat er in discussie met Trel. Ik niet meer, heb ik gedaan, maar heb mijn kop gestoten.

Whow, het was even doorkauwen maar ik heb je stuk gelezen.

Ik heb een paar jaar geleden een uitvoerige maildiscussie met Jan Trel gehad en dat heeft ook geen vruchten afgeworpen, dus je bent niet de enige.
Ook ik lees de Bit verder met plezier maar de kritiek gaat niet over het functioneren van Jan Trel en de constateringen van Dr. Back over de be-(mis)handeling van westernruiters op een wedstrijd.

Het gaat over de kernvraag die je aantreft op de cover.
Nee, western is niet slecht voor een paard mits het goed en met beleid wordt gedaan. Net als alle andere takken van paardensport.
Dat is hetgene waar ik (we) ons "druk" over maken. Verdrietig

MOHGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 01:24

Hihi, Scherp gebracht Irene, goed gezegt.
En alles is al gezegt geloof ik, ik ben het helemaal niet met back eens

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:33

Irene K. schreef:
Ik heb dan nu ook toch de behoefte wat neer te zetten.

Beste Irene K,

Ik heb bewondering voor het feit dat je, jou ervaring open en bloot, zwart op wit op papier gezet hebt. Mijn ervaring met De Heer Trel, sprekend of per mail, zijn tot nu toe correct verlopen. Ook heb ik mensen om mij heen, die dat bevestigen, want ik ben natuurlijk niet de enige, die ook van zijn kant nou wel eens wil horen, wat zijn mening is op de betreffende gestelde vraag.
Dus een heilige is hij zeker niet, gezien het feit hoe makkelijk ik hem heb kan bereiken, en met mijn andere.
Gezien de tijd dat wij mee lopen, heb ik dus vrede en berust in het feit, met de gegeven kennis die ik zelf heb.
Dus met andere worden, naar mijn toe heeft hij nog niet zijn kop in het zand gestoken, maar mijn juist gevraagd om hem op te zoeken, op de locatie, waar wij dus samen aanwezig waren.
Open stond hij voor mijn vragen.
Jou ervaring hakt er dan ook behoorlijk in aan mijn zijde moet ik zeggen. Maar zal uit minnelijke overwegingen dit keer eens niet, mijn gedachten gang erover op papier zetten.
Een blad opzeggen omdat zoals jij het schrijft zat te zeiken op een juist door de persoon in kwestie aangestuurde organisatie, verteld wat over jou persoonlijkheid, mede door dat je ook toegeeft dat de titel van het in kwestie zijde blad, niet handig is.

Je geeft aan benieuwd te zijn naar reacties op jou, voor mijn zeer aangrijpende brief, waar ik als laatste zin zeer verbaast moet lezen, maar daar is dit niet om te doen.

Ik denk dat het juist hier wel om te doen is, en misschien is er al van geleerd, gezien mijn ervaring. Hopende gezien je zelf spreek van, jaren geleden, de tijd te hebben voor een gedegen reactie, voor jou op papier te zetten.

Peter.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 09:51

GoedVetMan schreef:
Dus met andere worden, naar mijn toe heeft hij nog niet zijn kop in het zand gestoken, maar mijn juist gevraagd om hem op te zoeken, op de locatie, waar wij dus samen aanwezig waren.
Open stond hij voor mijn vragen.

Same here!

Ik kreeg dezelfde vraag van hem nadat ik de nodig emails met hem gewisseld had, op welke ik overigens ook aldoor netjes antwoord heb gehad. E.e.a. is vrij recent.

PridesRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-03 11:26

PeppySan schreef:
Ik laat iemand niet mijn favoriete sport zwart maken. Dan reageer ik, en zo anderen met mij. Toevallig heeft dit nu voor ons niet uitgepakt zoals we graag hadden gezien, maar het had vast erger gekund.

Ik ben nu een paar keer op een wedstrijd geweest en het was mij erg duidelijk dat het vooral een stel prominente reiningruiters zijn die hun eigen sport zwart maken door pure onbeschoftheid jegens hun paard.
En een air dat ze hebben. Erg jammer, want juist zij zijn het uithangbord voor de westernsport, en in dit geval voornamelijk voor de reining.