[WN] WRAN pr-functionaris neemt per direct ontslag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FindingJack

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:04

Jammer dat er mensen zijn met een QH die denken de WRAN nodig te hebben om ervaring op te doen eer ze bij hun eigen vereniging gaan kunnen rijden. Ik heb dan een Am.Ap maar ga toch echt geen WRAN starten om eerst eens te kijken hoe het gaat. Ik train, ga dan eens ergens anders trainen en als blijkt dat m'n trainer het tijd begint te vinden, start ik in een wedstrijd voor QH, Paints en Am.Appaloosa's. En niemand die dan meewarig kijkt omdat mijn niveau niet hoog genoeg zou zijn.
Volgens mij is de WRAN ooit opgericht voor mensen met een niet Amerikaans ras zodat die toch een wedstrijd kunnen rijden. Mede daardoor is het niveau ook wat lager...niet omdat mensen niet fanatiek genoeg zijn maar het zijn gewoon andere paarden.
Nu is het een vereniging waar niemand het meer naar z'n zin heeft, is zijn doel voorbij gestreeft en loopt nu stuk. Heel Jammer.
Zelf heb ik het prima naar m'n zin bij de AAHA, is ook geen groot stamboek in Nederland natuurlijk. Je krijgt prima alle nieuws en als ik eens wil starten zijn er leuke wedstrijden om uit te kiezen. Geen 3 per maand nee, maar voor een hobbyruiter zoals ik zijn bv 5 wedstrijden per jaar al heel leuk. Volgens mij is dat bij de Paints en QH niet anders. Waarom dan naar de WRAN willen?

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 11:10

Anya schreef:
Zoals jullie weten ben ik absoluut geen fan meer van de Wran. Of eigenlijk moet ik zeggen geen fan van leden van het bestuur. Maar het is wel zo dat er een soort grens zit aan het aantal juryleden dat redelijkerwijs aan het werk kan blijven in Nederland. Je wilt ook juryleden die meer ervaring hebben dan 2 wedstrijden per jaar. En zoveel wedstrijden zijn er niet, terwijl er altijd genoeg juryleden waren. Zoveel dat sommige juryleden ook een aantal jaren terug al niet echt veel wedstrijden te jureren hadden. Vanuit die optiek klinkt het logisch dat er geen garantie kan worden gegeven.

uiteraard maar dan maak je toch een selectie voordat de cursus start?
en niet nadat men geld betaald heeft een papiertje heeft en dan besluiten dat je niet nodig bent?
bij een goede cursus zal de ongeschikte tijdens de cursus dan nog wel afvallen.

Anya

Re: WRAN pr-functionaris neemt per direct ontslag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 12:33

Ja dat hadden ze moeten doen. Vooraf goed communiceren.
Achteraf roepen dat je niet nodig bent slaat natuurlijk nergens op, dat stukje had ik even niet meegekregen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 15:11

FindingJack schreef:
Jammer dat er mensen zijn met een QH die denken de WRAN nodig te hebben om ervaring op te doen eer ze bij hun eigen vereniging gaan kunnen rijden.......
*knip*
Waarom dan naar de WRAN willen?

Als ik voor mezelf spreek: de reden dat ik met mij QH ook bij de WRAN wil starten, is omdat ik wedstrijden rijden leuk vindt :)
Dus nee, ik heb de WRAN niet 'nodig' om ervaring op te doen. Ik vind het gewoon erg leuk om WRAN te starten. En de sfeer is altijd erg gezellig.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 17:25

Idd een beetje rare redenatie om te stellen dat iemand met een QH, PH of Ap de WRAN 'niet nodig' zou hebben :?

Ik heb het afgelopen jaar 6x op een WRAN wedstrijd, 3x op een APHA show (2x NL, 1x D) en 1x op een andere show (NQHA all breed) gestart.

Gemiddeld aantal deelnemers in mijn klasse bij APHA shows: 4
Gemiddeld aantal deelnemers in mijn klasse bij WRAN shows: 10

Waar denk je dat je het beste beeld krijgt van je rijkunstige vaardigheden t.o.v. andere ruiters? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:09

Wranglerbutt schreef:
Waar denk je dat je het beste beeld krijgt van je rijkunstige vaardigheden t.o.v. andere ruiters? :P

Geen idee waarom maar ik krijg ineens zin om mee te doen met de Sinterklaaskleurwedstrijd uit de krant. Eens zien hoe ik het er vanaf breng <:)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:36

@ Anya, doordat het jury groepje aardig uitgedund was mochten er weer een paar nieuwe bij.
Ed Gosen valt al af, A Ferdinandus en Paulette Zorn hebben het druk met lesgeven en andere bezigheden, Chris Knol idem dito.

Communiceren? Anya :?

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:40

Sonja schreef:
Wranglerbutt schreef:

Geen idee waarom maar ik krijg ineens zin om mee te doen met de Sinterklaaskleurwedstrijd uit de krant. Eens zien hoe ik het er vanaf breng <:)

Niet zo laatdunkend doen @Sonja
Toen je zelf bij de WRAN reed, was het ook niet te min.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:49

Ik was al bepaald geen sterruiter en mijn fjorden hebben echt geen talent, en het nivo is er bepaald niet op vooruitgegaan.
Dus jawel, ik doe WEL laatdunkend als iemand net gaat doen alsof je bij de WRAN pas ECHT een goed beeld krijgt van hoe goed je wel niet bent.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-11-12 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:50

Sliding, wat probeer je me nu te vragen?
Nog even los van dat ik eigenlijk verder liever niet in dit topic reageer.

Om de simpele reden dat ik het doodzonde vindt dat een in essentie goede club als de Wran er zo aan toe is. En niveau lager: wel degelijk. Ik kom niet zo vaak meer op wedstrijden.. maar het niveau is wel degelijk gezakt. Nu is dat deels veroorzaakt door de levelindeling, maar het heeft ook te maken met een toenemende groep ruiters die ik niet meer zie starten bij de wran. Bijvoorbeeld omdat ze het niet eens zijn met het beleid.

Dit is echter al vele malen gezegd. Ik hoop van harte dat de wran (of een nieuwe club die qua doelstelling min of meer gelijk is) ooit weer echt ruimte biedt voor de leden (het is tenslotte een vereniging) en ooit weer een club is waar je lid van bent omdat je er trots op bent.

Azijnpissers hou je altijd (ik ben zelf zo'n azijnpisser), maar bij deze vereniging zijn het er een heleboel. Dat moet toch te denken geven ;)

Dit is mijn laatste post in dit topic. Ik ben allang een boshobbelaar geworden. Succes allemaal... En veel wijsheid ook ;)

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 18:59

Anya schreef:
Ja dat hadden ze moeten doen. Vooraf goed communiceren.
Achteraf roepen dat je niet nodig bent slaat natuurlijk nergens op, dat stukje had ik even niet meegekregen.

Niets te vragen Anya, maar communiceren met de WRAN (bestuur)? dat wil toch al een hele tijd niet meer.
Dat bedoel ik.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:14

Ik ben altijd al heel blij als een vereniging een bestuur heeft.
Wat dat bestuur doet ???
Moeten ze zelf weten.

Als ik maar met plezier gebruik kan maken van de mogelijkheden die de vereniging biedt.

Kritiek en komentaar geven is altijd makkelijk.

Genieten schijnt voor heel veel mensen heel moeilijk te zijn.

Paard rijden is leuk. Doe dit en zeur niet. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 19:14

En daardoor zie je een hartstikke leuke groep overgaan op QPA's en nu daar lekker meerijden.
Die verlagen zich letterlijk en figuurlijk niet meer tot het nivo van de WRAN.
HELAAS!!!

Het WAS een hartstikke mooie club.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-12 21:42

Sonja schreef:
Wranglerbutt schreef:

Leg 's uit :o?
Nou lijkt het net alsof ik zwaar onder mijn niveau zou starten?
Of alsof er op WRAN wedstrijden alleen maar kneuzen of beginners meedoen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 09:42

Zit "concurrentie" in aantallen, of in kwaliteit?
Ik ben de afgelopen jaren nog wel een paar keer op een WRANwedstrijd wezen kijken, en het niveau is echt gedaald WB. Sorry. Vroeger had je in de Open echt nog wel eens leuke pro's om je aan op te trekken (of "tegen te rijden", afhankelijk hoe je dat ziet of er in staat) maar waar zie je dat in de gewone WRANwedstrijden momenteel nog?

Ik denk echt (en dat BETREUR ik, want als ik ERGENS in geloof dat is het wel achter de oorspronkelijke gedachte achter de WRAN) dat je op de rassenshows of bij de disciplineverenigingen een veel realistischer beeld krijgt waar je staat.

En ik meen het dat ik dat betreur. En ik BAAL er van dat het zo gelopen is met de WRAN. Maar aan de andere kant ben ik ook een van die mensen die WEL het commentaar levert, maar NIET aanbiedt om in een bestuur te gaan zitten of wat dan ook. Ik wil best op incidentele basis dingen doen voor de paardensport, maar dat heb ik al jaren anders ingekleed omdat ik echt niet meer geloof in deze vereniging zoals hij nu staat slash geleid wordt.
En daarin ben ik helaas/gelukkig niet de enige....

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:01

Ik ben ook zo'n type dat een quarter heeft gekocht, mede omdat ik dan ook rassenshows kan rijden. Het niveau is gewoon een stukje beter en misschien start ik nog weleens een WRAN wedstrijdje maar echt bekoren kan het me niet meer.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:24

Goh...als ik dit allemaal lees over het lage niveau zou je je bijna schamen om op een WRAN wedstrijd te gaan starten.......

Sorry hoor, maar na jarenlange (weliswaar dressuur) rijervaring voel ik me nog steeds niet te goed genoeg om te starten bij de WRAN en is iedere wedstrijd weer een persoonlijke uitdaging voor me, ongeacht het niveau wat mijn mede starters hebben. Je rijdt toch ook voor de persoonlijke omwikkeling van jou en je paard en iedereen moet ergens beginnen. En als ik naar de hogere klasses kijk denk ik nog steeds, oefff ik heb nog een heeele lange trainingsweg te gaan.....

Overigens vraag ik me wel eens af wat het voordeel is van het lid zijn van de WRAN, behalve de korting op wedstrijd.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:29

Ik sluit met bij ClaudiaM33

Het voordeel zijn van lid van de WRAN: die korting loont alleen als je een -x- aantal wedstrijden rijdt. Zelf kom ik daar niet aan.
Maar persoonlijk ben ik van mening dat als ik wedstrijden van een bepaalde vereniging rij, daar ook wel een bijdrage aan wil leveren in de vorm van een lidmaatschap.
Dat geldt ook voor de AQHA en zou voor mij ook gelden als ik wedstrijden rij voor (bijvoorbeeld) de club in Friesland (op wiens naam ik nu even niet kom).
Een soort van loyaliteit denk ik :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 10:41

claudiaM33 schreef:
Goh...als ik dit allemaal lees over het lage niveau zou je je bijna schamen om op een WRAN wedstrijd te gaan starten.......

Nergens voor nodig..
Maar als je een BEELD wilt hebben "WAAR JE STAAT", dan denk ik niet dat de WRAN de juiste plek is.

Als jij een dressuurachtergrond hebt, zal ik 'm even voor je 'vertalen'.

Er zijn mensen die met hun eigen paard F-proefjes rijden op maneges. (F-proefjes zijn dressuurproeven van de FNRS). Dat is hartstikke leuk. Je doet ervaring op, krijgt je protocol met commentaar, je leert, en het is als je op de juiste manege bent hartstikke gezellig.

Als jij een paar keer 1e geworden bent in (zeg maar wat) de F7, dan scoor je dus in die F-proeven leuk.
Maar heb je dan een realistisch beeld van waar je staat? Ondanks dat je er misschien wel 30 andere ruiters "uit gereden" hebt?
OFFFFFFFF zou je als je wilt weten waar je staat misschien beter eens een KNHS-wedstrijd kunnen starten? Dan krijg je ineens een heel ander beeld namelijk.
De gemiddelde F12-ruiter gaat namelijk gruwelijk op z'n bek bij de KNHS als 'ie een B-proef moet rijden.

TOCH is er NIETS mis met de F-proeven.
Die zijn opgezet om "dressuur" laagdrempeliger te maken.
Want tegenwoordig wil iedereen die zelfstandig z'n rijlaarzen aan kan trekken meteen op wedstrijd.
Vroeger werd er langer geoefend thuis. En bij elkaar thuis. Op trainingsavonden. Op clinics.
Tegenwoordig wil men "op wedstrijd" en aan de koffie op het werk zeggen dat z'n paard "in de sport loopt".

Dus NEE, je hoeft je niet te schamen als je WRAN-wedstrijden rijdt. Absoluut niet. Zorg dat je er van geniet. Daar is het voor.
Maar een BEELD krijgen van WAAR JE STAAT?
Nee. Sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 11:53

Kleine toevoeging:

Doelstelling van invoering Levelsysteem van de WRAN is ook geweest om wedstrijden nog laagdrempeliger te maken. DAT hebben ze ook zeker gedaan, dus dat deel is gelukt. Alleen is het vasthouden van kwaliteit niet zo goed gelukt. De voorzitter had het er bij invoering van het levelsysteem over dat in de klasses L2 en L1 de crème de la crème zou komen te rijden. Dat zou een EER zijn, om dat te halen. En daar is iets niet goed gegaan. Het vasthouden is niet goed gelukt; (een groot deel van) de betere WRANruiters (dus ook echt niet per definitie iedereen, maar wel een groot deel) verdwijnen richting rassenverenigingen of disciplineverenigingen, of soms zelfs helemaal van het toneel.
WAAROM? Geen idee. Volgens mij zouden we jaren geleden al evalueren...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:06

Ik denk dat het kosten plaatje hier ook mee te maken heeft.
Mijn western ruiter op stal heeft afgelopen jaar er bewust voor gekozen om de wran wedstrijden in de regio af te gaan met als einddoel de NK in de Uithof.
Dus geen drha, enz.
Reden, de kosten van lidmaatschappen en afstanden.

Daarnaast is het nivo in de L2 en L1 reining echt al topsport.
En om 70 plus te gaan scooren vergt heel veel training, wekelijks les, dus inzet. :7

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:08

Weten waar je staat is denk ik gewoon een kwestie van perspectief.
Als je (alleen) WRAN wedstrijden start, dan weet je toch heel goed waar je staat?
Ten opzichte van andere WRAN-ruiters? Ik zie het probleem niet zo.....?

En ja; het instapniveau bij de AQHA ligt hoger dan het instapniveau bij de WRAN.
Maar dat is toch niet erg....? Het is toch juist leuk om als beginner WRAN L5 te kunnen starten?
Wat maakt het uit of je eerst lekker veilig alleen W&J doet? Vond ik wel fijn hoor :D

Als ik het zo lees ligt het 'WRAN-probleem' bij het niveau van de L2 en L1 ruiters?
Het lijkt me inderdaad wel jammer dat als ik (over tig jaar) ooit L2 ga rijden, er dan weinig deelnemers zijn.
Geen idee hoe dat komt, dat is misschien wel een punt van aandacht/ evaluatie.
Maar er wordt gezegd dat het niveau in de L2/ L1 laag is. Is dat zo? Hoe zit dat dan? Ten opzichte van wat dan?
Dit zijn trouwens gewoon open vragen :)

Als ik voor mezelf spreek: voorlopig kan ik prima terecht bij de WRAN. Ben blij dat er wedstrijden worden georganiseerd.
Ook om mezelf te vergelijken met andere deelnemers en dan weet ik dus toch waar ik sta ;)
En ik vind het ook leuk om AQHA te starten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:12

Rumpleteaser schreef:
Als ik het zo lees ligt het 'WRAN-probleem' bij het niveau van de L2 en L1 ruiters?
Het lijkt me inderdaad wel jammer dat als ik (over tig jaar) ooit L2 ga rijden, er dan weinig deelnemers zijn.

Ik betwijfel of het een "probleem" is voor de WRAN, want als het dat was, zouden ze wel eens wat gaan evalueren, lijkt me.
Ik denk dat ze zich vooral richten op instroom. De lagere klasses lopen wel.
En dat is ook niet erg.
MITS dat is wat je als VERENIGING wilt. En een vereniging is MEER dan een bestuur alleen. En een bestuur is meer dan alleen een voorzitter alleen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:15

Soms heb ik wel eens het gevoel dat juist bokt de sfeer ontzettend omlaaglult o.a wat betreft de WRAN.

Ik heb het toevallig wel naar mijn zin ook al ben ik 'nog maar' L5.
Ik ben tevreden over onze prestaties, ook al rij ik 'maar' bij de WRAN.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 12:18

@ PL: dan ben ik dus wel een beetje met je eens....
Ook ik rij L5 (volgend jaar L4 hoop ik) en heb het er erg naar mijn zin.

Nu lees ik eigenlijk 3 'negatieve' dingen over de WRAN:
- over het bestuur
- over het niveau van de hogere levels
- over het aantal deelnemers in de hogere levels

Zelf ben ik met geen van deze 3 dingen direct in aanmerking gekomen.
Dus die negatieve ervaringen kan ikzelf niet delen.
Misschien dat ik daar later anders over denk, geen idee.