@freeride, even over een jaar. Paarden zijn duidelijk naar elkaar. Als iemand op een zogenaamd hele lieve en zachte manier steeds weer lief vraagt of een paard iets wil doen, vind ik dat vaak een slechte methode. Niet altijd, natuurlijk niet. Er zijn ook hele vriendelijke methodes die heel goed zijn. Maar je moet wel steeds weer vooruitgang zien. Een paard houdt echt van duidelijkheid. Als je consequent bent, goed opbouwt etc etc ga je sneller vooruit dan dat je het paard zijn eigen zin laat doen. Wat vaak echt uit de hand loopt.
Ik stond ergens waar er echt iemand zijn paard niet naar de wei bracht 100m verderop, omdat ze het paard niet kon houden. Onder het zadel elke keer een ander bit erin, strenger etc etc. Iedereen kwam daar met een strenger bit, betere hulpteugels etc etc. Niemand kwam met een goed plan en ik zag de ogen van het paard onder het zadel. Het was gewoon zielig. Maar ik was de slechterik met mijn grote sporen en shanks. Ondanks dat ik 100x loslaat tijdens het rijden en mijn beesten wel luisteren en handteerbaar zijn. Ze weten waar ze aan toe zijn en zijn heel relaxed.
Ik zou zelfs willen beweren (of willen onderzoeken) of mijn paardje ook zo een relaxed paard is in de kudde, omdat hij zo goed tussen zijn oren zit. Hij heeft al meerdere keren als voorbeeld gediend waar probelem paarden niet bij anderen konden en brengt veel rust in een groep.
Ik maak ook fouten en ik loop ook soms te spelen en te doen, maar er moet wel respect zijn. Net als met je kind opvoeden of hond etc etc.
Je ziet te vaak mensen die niks ( willen ) leren en die veel problemen hebben met hun paarden. Zowel op stal als onder het zadel.
Trainers zijn soms hard, maar als jij een onopgevoed paard binnen krijgt, zet je die op zijn plek. Je wacht niet tot je op je flikker krijgt van het paard met alle gevolgen van dien. 9 van de 10 paarden die rot waren en heropvoed worden zijn daarna veel prettiger in hun gedrag op stal en onder het zadel. Juist omdat ze hun plek weer kennen. Dat kan hard gaan, maar zo doet moedertje natuur dat ook.
Op bokt is het ene probleem dat elke penny wel elk levenloos paardje mag redden, veulentjes mag fokken en paardjes inrijden, want dat is allemaal zo leuk. Maar kijk eens hoeveel topics er lopen met problemen, hoeveel paarden te koop staan met gezeur.....Die komen niet van goede trainers vandaan. Dat zijn allemaal mensen die hun paardje zo schattig vonden. O, wat een leuk veulentje. En wat een gedonder heeft een ander ervan.
Ik ben soms hard, maar laat mensen in hun waarde. Ik loop door als ik mensen uren, dagen, weken zie klooien met trailerladen. Ze laten iedereen komen en kost allemaal tijd en moeite. Bij mij is het simpel. Ze moeten erop, altijd, elke dag en wanneer ik dat wil. Want ik heb geen tijd om te wahten of ze dat willen als ze met spoed naar de kliniek moeten bijvoorbeeld.
Maar die mensen die zo werken en alleen maar lief willen zijn, laat ik in hun waarde. Ik luister ook niet meer naar hun probleempjes. Ken er een aantal en die zitten nooit op hun paard, vawege allerlei vage smoesjes.
Laat die mensen ajb niet kletsen over mij of anderen die hun paard trainen op hun manier als het binnen de perken is.
Ja, ik bump en gebruik sporen, heb shanks etc etc. Maar mijn pony moet zijn lijf goed gebruiken en dat gaat bij mij voor. Als ik daar even voor moet ingrijpen, doe ik dat direct. Ik laat hem niet maanden sloffen. Ik eis goed ruggebruik bijvoorbeeld. Maanden zonder goed ruggebruik rijden en wachten tot ie het uit zichzelf gaat begrijpen is ook zielig, want je zit er wel op. Ik maar met 55 kilo, maar menig persoon neemt er 80 of meer mee. ex zadel.
Topstallen zijn wel degelijk goed voor hun paarden. Ga maar eens kijken waar kwaliteitspaarden worden gefokt en verkocht. Die staan niet in een klein donker en vies stalletje. Of op een vetrapte wei zonder water en met gevaarlijke afrastering. etc etc etc.....Maar dat is wel lekker goedkoop en daarom kunnen veel mensen paarden houden. En juist die mensen leren te weinig en houden problemen in stand.
Geloof dat ik een beetje boos wordt