[WN] Bitgebruik?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:17

freeride schreef:
OMG, omdat iemand op youtube een profilmpje maakt over zijn bitten( of voor een fabrikant) is dat nog geen rechtvaardiging om zo'n bit in de mond van je paard te leggen, en voor ieder pro-filmpje is er zeker een con-filmpje.
maar zoals al eerder werd gezegt, iedereen heeft recht op zijn mening.

zeggen dat deze man een promotiefilmpje opnam gaat er over. het getuigd in elk geval van extreem slechte product marketing.

wat deze reactie ook zegt is dat je ongelofelijk diep geïndoctrineerd bent en blind voor andere argumenten en opvattingen. bij deze bedank ik dan ook om verder nog op je posts in te gaan. héééééééééééé...........wacht 'ns even, is dat niet de strategie die door allerhande extreme en extremistische groeperingen aangeleerd word om mensen met andere ideeën monddood te maken? misschien moet ik toch maar niet opgeven.

My_Little_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:36

My_Little_P schreef:
Hmm, ik rijd zelf met een shank snaffle (zonder neusband overigens), maar ben benieuwd wat jullie er dan liever in zouden hangen? Zit zelf te denken aan een billy allen zonder shanks, goed idee?

Grappig dat er zulke sterke meningen zijn over o.a. een snaffle met shanks, maar werkelijk niemand die mijn arme paardje wil redden?

superpony

Re: Bitgebruik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:03

@freeride, even over een jaar. Paarden zijn duidelijk naar elkaar. Als iemand op een zogenaamd hele lieve en zachte manier steeds weer lief vraagt of een paard iets wil doen, vind ik dat vaak een slechte methode. Niet altijd, natuurlijk niet. Er zijn ook hele vriendelijke methodes die heel goed zijn. Maar je moet wel steeds weer vooruitgang zien. Een paard houdt echt van duidelijkheid. Als je consequent bent, goed opbouwt etc etc ga je sneller vooruit dan dat je het paard zijn eigen zin laat doen. Wat vaak echt uit de hand loopt.

Ik stond ergens waar er echt iemand zijn paard niet naar de wei bracht 100m verderop, omdat ze het paard niet kon houden. Onder het zadel elke keer een ander bit erin, strenger etc etc. Iedereen kwam daar met een strenger bit, betere hulpteugels etc etc. Niemand kwam met een goed plan en ik zag de ogen van het paard onder het zadel. Het was gewoon zielig. Maar ik was de slechterik met mijn grote sporen en shanks. Ondanks dat ik 100x loslaat tijdens het rijden en mijn beesten wel luisteren en handteerbaar zijn. Ze weten waar ze aan toe zijn en zijn heel relaxed.

Ik zou zelfs willen beweren (of willen onderzoeken) of mijn paardje ook zo een relaxed paard is in de kudde, omdat hij zo goed tussen zijn oren zit. Hij heeft al meerdere keren als voorbeeld gediend waar probelem paarden niet bij anderen konden en brengt veel rust in een groep.

Ik maak ook fouten en ik loop ook soms te spelen en te doen, maar er moet wel respect zijn. Net als met je kind opvoeden of hond etc etc.

Je ziet te vaak mensen die niks ( willen ) leren en die veel problemen hebben met hun paarden. Zowel op stal als onder het zadel.

Trainers zijn soms hard, maar als jij een onopgevoed paard binnen krijgt, zet je die op zijn plek. Je wacht niet tot je op je flikker krijgt van het paard met alle gevolgen van dien. 9 van de 10 paarden die rot waren en heropvoed worden zijn daarna veel prettiger in hun gedrag op stal en onder het zadel. Juist omdat ze hun plek weer kennen. Dat kan hard gaan, maar zo doet moedertje natuur dat ook.

Op bokt is het ene probleem dat elke penny wel elk levenloos paardje mag redden, veulentjes mag fokken en paardjes inrijden, want dat is allemaal zo leuk. Maar kijk eens hoeveel topics er lopen met problemen, hoeveel paarden te koop staan met gezeur.....Die komen niet van goede trainers vandaan. Dat zijn allemaal mensen die hun paardje zo schattig vonden. O, wat een leuk veulentje. En wat een gedonder heeft een ander ervan.

Ik ben soms hard, maar laat mensen in hun waarde. Ik loop door als ik mensen uren, dagen, weken zie klooien met trailerladen. Ze laten iedereen komen en kost allemaal tijd en moeite. Bij mij is het simpel. Ze moeten erop, altijd, elke dag en wanneer ik dat wil. Want ik heb geen tijd om te wahten of ze dat willen als ze met spoed naar de kliniek moeten bijvoorbeeld.
Maar die mensen die zo werken en alleen maar lief willen zijn, laat ik in hun waarde. Ik luister ook niet meer naar hun probleempjes. Ken er een aantal en die zitten nooit op hun paard, vawege allerlei vage smoesjes.
Laat die mensen ajb niet kletsen over mij of anderen die hun paard trainen op hun manier als het binnen de perken is.

Ja, ik bump en gebruik sporen, heb shanks etc etc. Maar mijn pony moet zijn lijf goed gebruiken en dat gaat bij mij voor. Als ik daar even voor moet ingrijpen, doe ik dat direct. Ik laat hem niet maanden sloffen. Ik eis goed ruggebruik bijvoorbeeld. Maanden zonder goed ruggebruik rijden en wachten tot ie het uit zichzelf gaat begrijpen is ook zielig, want je zit er wel op. Ik maar met 55 kilo, maar menig persoon neemt er 80 of meer mee. ex zadel.

Topstallen zijn wel degelijk goed voor hun paarden. Ga maar eens kijken waar kwaliteitspaarden worden gefokt en verkocht. Die staan niet in een klein donker en vies stalletje. Of op een vetrapte wei zonder water en met gevaarlijke afrastering. etc etc etc.....Maar dat is wel lekker goedkoop en daarom kunnen veel mensen paarden houden. En juist die mensen leren te weinig en houden problemen in stand.

Geloof dat ik een beetje boos wordt ;-)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:17

superpony schreef:
@freeride, even over een jaar. Paarden zijn duidelijk naar elkaar. Als iemand op een zogenaamd hele lieve en zachte manier steeds weer lief vraagt of een paard iets wil doen, vind ik dat vaak een slechte methode. Niet altijd, natuurlijk niet. Er zijn ook hele vriendelijke methodes die heel goed zijn. Maar je moet wel steeds weer vooruitgang zien. Een paard houdt echt van duidelijkheid. Als je consequent bent, goed opbouwt etc etc ga je sneller vooruit dan dat je het paard zijn eigen zin laat doen. Wat vaak echt uit de hand loopt.

Ik stond ergens waar er echt iemand zijn paard niet naar de wei bracht 100m verderop, omdat ze het paard niet kon houden. Onder het zadel elke keer een ander bit erin, strenger etc etc. Iedereen kwam daar met een strenger bit, betere hulpteugels etc etc. Niemand kwam met een goed plan en ik zag de ogen van het paard onder het zadel. Het was gewoon zielig. Maar ik was de slechterik met mijn grote sporen en shanks. Ondanks dat ik 100x loslaat tijdens het rijden en mijn beesten wel luisteren en handteerbaar zijn. Ze weten waar ze aan toe zijn en zijn heel relaxed.

Ik zou zelfs willen beweren (of willen onderzoeken) of mijn paardje ook zo een relaxed paard is in de kudde, omdat hij zo goed tussen zijn oren zit. Hij heeft al meerdere keren als voorbeeld gediend waar probelem paarden niet bij anderen konden en brengt veel rust in een groep.

Ik maak ook fouten en ik loop ook soms te spelen en te doen, maar er moet wel respect zijn. Net als met je kind opvoeden of hond etc etc.

Je ziet te vaak mensen die niks ( willen ) leren en die veel problemen hebben met hun paarden. Zowel op stal als onder het zadel.

Trainers zijn soms hard, maar als jij een onopgevoed paard binnen krijgt, zet je die op zijn plek. Je wacht niet tot je op je flikker krijgt van het paard met alle gevolgen van dien. 9 van de 10 paarden die rot waren en heropvoed worden zijn daarna veel prettiger in hun gedrag op stal en onder het zadel. Juist omdat ze hun plek weer kennen. Dat kan hard gaan, maar zo doet moedertje natuur dat ook.

Op bokt is het ene probleem dat elke penny wel elk levenloos paardje mag redden, veulentjes mag fokken en paardjes inrijden, want dat is allemaal zo leuk. Maar kijk eens hoeveel topics er lopen met problemen, hoeveel paarden te koop staan met gezeur.....Die komen niet van goede trainers vandaan. Dat zijn allemaal mensen die hun paardje zo schattig vonden. O, wat een leuk veulentje. En wat een gedonder heeft een ander ervan.

Ik ben soms hard, maar laat mensen in hun waarde. Ik loop door als ik mensen uren, dagen, weken zie klooien met trailerladen. Ze laten iedereen komen en kost allemaal tijd en moeite. Bij mij is het simpel. Ze moeten erop, altijd, elke dag en wanneer ik dat wil. Want ik heb geen tijd om te wahten of ze dat willen als ze met spoed naar de kliniek moeten bijvoorbeeld.
Maar die mensen die zo werken en alleen maar lief willen zijn, laat ik in hun waarde. Ik luister ook niet meer naar hun probleempjes. Ken er een aantal en die zitten nooit op hun paard, vawege allerlei vage smoesjes.
Laat die mensen ajb niet kletsen over mij of anderen die hun paard trainen op hun manier als het binnen de perken is.

Ja, ik bump en gebruik sporen, heb shanks etc etc. Maar mijn pony moet zijn lijf goed gebruiken en dat gaat bij mij voor. Als ik daar even voor moet ingrijpen, doe ik dat direct. Ik laat hem niet maanden sloffen. Ik eis goed ruggebruik bijvoorbeeld. Maanden zonder goed ruggebruik rijden en wachten tot ie het uit zichzelf gaat begrijpen is ook zielig, want je zit er wel op. Ik maar met 55 kilo, maar menig persoon neemt er 80 of meer mee. ex zadel.

Topstallen zijn wel degelijk goed voor hun paarden. Ga maar eens kijken waar kwaliteitspaarden worden gefokt en verkocht. Die staan niet in een klein donker en vies stalletje. Of op een vetrapte wei zonder water en met gevaarlijke afrastering. etc etc etc.....Maar dat is wel lekker goedkoop en daarom kunnen veel mensen paarden houden. En juist die mensen leren te weinig en houden problemen in stand.

:j *\o/* _/-\o_

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 06:45

superpony schreef:

Ben het met je eens.
Maar duidelijk zijn kan op heel veel verschillende manieren......en juist dát gaat in veel gevallen over de schreef.
Dat laatste heb ik helaas van iets te dichtbij mogen meemaken.

Ik zeg niet dat jij het verkeerd doet, dat weet ik immers niet......zoals je het omschrijft klinkt het prima.
Maar het is natuurlijk niet zo dat het eén het ander goedpraat.

Uiteraard, wederom ben ik het met je eens, maar het gaat mij om de excessen die het zo vreselijk overdrijven.......en dan heb ik het over tot bloedens toe en dagen lang met je neus aan je fender genknoopt staan zadat ie lekker 'broke'wordt.

Dat wordt over het algemeen ook niet echt gewaardeerd op bokt hoor :Y)

Natuurlijk alles heeft meerdere kanten en je hebt gelijk dat de ruiters met sporen en shanks eerder als 'misdadiger' gezien worden dan de mensen hersenloos de rug van hun paard stuk hobbelen.
Maar er zijn er ook genoeg die het allebei te gelijk doen.

Heb even wat bijgekrabbeld, zie het onderstreepte...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 07:23

My_Little_P schreef:
My_Little_P schreef:
Hmm, ik rijd zelf met een shank snaffle (zonder neusband overigens), maar ben benieuwd wat jullie er dan liever in zouden hangen? Zit zelf te denken aan een billy allen zonder shanks, goed idee?

Grappig dat er zulke sterke meningen zijn over o.a. een snaffle met shanks, maar werkelijk niemand die mijn arme paardje wil redden?

Dat ligt eraan waar je bent in training. Een Billy Allen snaffle vind ik persoonlijk een heel fijn bitje om mee te rijden en dingen aan te leren. Die heb je daarna ook met shanks.

Myler heeft bitten per level. Als je je daar eens op in leest, kun je zien wat een passend bit zou kunnen zijn in je training waar je nu bent.

Persoonlijk vind ik een shank snaffle niet fijn.

Ik weet niet of je les hebt en van wie, maar vaak kun je van je trainer ook wel een bit uitproberen. Sommige paarden doen het goed op zo een bit en sommigen op een ander bitje. Ik gaf bijv iemand les die bitloos was gaan rijden, omdat paardje op snaffle lastig was. Heb gekeken en paardje had echt een laag gehemelte en heelw einig ruimte.

Hoe ver ben je in de neck reining? Hoe gebruikt paardje zijn rug en achterhand? etc etc........

Het is heel moeilijk via i-net, maar even terug naar een snaffle kan weleens goed zijn.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 08:29

Even mijn complimenten over hoe dit topic verloopt.
Erg leuk/leerzaam zo :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:49

dofuzz schreef:
freeride schreef:
OMG, omdat iemand op youtube een profilmpje maakt over zijn bitten( of voor een fabrikant) is dat nog geen rechtvaardiging om zo'n bit in de mond van je paard te leggen, en voor ieder pro-filmpje is er zeker een con-filmpje.
maar zoals al eerder werd gezegt, iedereen heeft recht op zijn mening.

zeggen dat deze man een promotiefilmpje opnam gaat er over. het getuigd in elk geval van extreem slechte product marketing.

wat deze reactie ook zegt is dat je ongelofelijk diep geïndoctrineerd bent en blind voor andere argumenten en opvattingen. bij deze bedank ik dan ook om verder nog op je posts in te gaan. héééééééééééé...........wacht 'ns even, is dat niet de strategie die door allerhande extreme en extremistische groeperingen aangeleerd word om mensen met andere ideeën monddood te maken? misschien moet ik toch maar niet opgeven.

Zeg Dofuzz, zou jij misschien even je grove en persoonlijke aanvallen achterwege kunnen laten, ik vertel jou niet wat ik van jou persoonlijk vind, omdat ik je niet ken, en in een aantal zaken ben ik het zelfs met je eens, als jij het fatsoen niet kunt opbrengen om mij niet te vergelijken met extremistische groeperingen, moet je wellicht eens bij jezelf te raden gaan of je uberhaupt het begrip dscussie wel kent.
Wie is hier nu blind voor argumenten? trouwens, ik heb me nooit laten indoctrineren, ik kan helemaal zelf denken en dat dan ook nog verwoorden zonder te schelden. GROW UP!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 10:58

@superpony, waarom zou je nu een beetje boos worden?
ik ben echt wel mee in veel van jouw tekst hoor, ik bedoelde het niet sarcastisch toen ik zei dat :mooi geschreven stuk tekst van superpony, ik meende dat oprecht .

En ook in je laatste reactie hoor ik echt wel wijsheid, ik heb jou ook nooit persoonlijk veroordeeld of beoordeelt, kan ook niet ,ik ken je niet. ik geloof best dat jij heel kundig en correct bent, en effe voor de duidelijkheid, ik heb niks tegen sporen en/of een bit, als jij netjes met je shanks rijdt, zal ik er graag naar kijken, net als bij iedereen die netjes rijdt, maar 't zijn juist al diegenen die dat niet doen, waar ik op doel. dat stuk over die mensen met zo'n paard dat ze niet nr de wei kunnen brengen etc, te triest voro woorden, zo lopen er helaas enorm veel rond, dat soort mensen moet geen paarden houden denk ik. helaas zijn er meer mensen met paarden, dan echte paardenmensen tegenwoordig.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:27

freeride, of je het nu rechtstreeks zegt of met een omweg of heel verbloemd...je laat in ieder geval overkomen dat alle mensen die met een twisted wire rijden, deze niet kundig gebruiken en zich zomaar vergrijpen naar een zwaarder bit omdat ze het paard niet aankunnen... Nou, das nu net niet de bedoeling als ik kies voor een ander bit of hulpteugels.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:29

Freeride, niet op jou persoonlijk. Ik ben iets aan het opschrijven en er komen veel voorbeelden naar boven. Het maakt me boos zoals het is.
Ik ben het allang kwijt hoor. Heb inmiddels wel geleerd dat je er weinig aan kunt doen. Ik ben tegenwoordig een struisvogel en sluit me af voor problemen en nare beelden bijv.

Mensen kunnen ook geen hond of kind opvoeden, dus ergens gaat er allang iets mis, want heel veel mensen willen er wel een aantal hebben.

Qua paarden is het niveau van maneges en wat je er leert drastisch laag. Als mensen dan overstappen op een eigen paard moeten zo nog heel veel leren. Bij kinderen die een eigen pony krijgen is het robleem nog veel groter als ouders alleen maar betalen en verder geen verstand hebben van paarden.

En dat je bij boerderijen je paard kan neerknallen zonder enig verstand van paarden is ook niet echt een beste zaak.
Mensen willen voor 100 euro per maand een stal met wei en stro, hooi en biks. Dat er maar 2x pd hooi en biks in wordt gegooid is dan oke. Paarden worden lastig en men gaat steeds minder rijden.
Voor les is er geen geld. Dus men leest wat op i-net, ziet filmpjes en doet dat na. Ze weten van bijzets, dus tikken die 2e hands op de kop.
Ik zag op zelfde manege werkelijk waar een paard met een bult op zijn rug................die werd altijd ingehouden, maar wel in een krul getrokken. Daar is niemand naartoe gegaan dat ie eens vooruit moest lopen. Nee, iedereen bood bijzets aan en een pessoa bit kwam erin.
Dat is echt heel erg, want dat gebeyrt dagelijks en uren lang.

Ik ben nog steeds van mening dat de meeste goede ruiters/trainers hard corrigeren, maar wel kort en eerlijker dan die 90% van de ruiters die het niet kunnen.
En ook weten de toptrainers inmiddels wel dat extreem niet meer verkoopt. Dat gebeurt (soms stiekem), maar komt wel door de mens/klant vaak.

En hoeveel verklooide paarden zijn gewoon niet geschikt of verkeerd gefokt? Mensen hebben het over lastige paarden, of verklooide paarden met uitstekend papier, maar soms is een combi gewoon niet zo geweldig. Mensen denken dat ze allemaal verstand hebben van de lijnen, maar het is meer dat de meesten alleen een bekende naam hebben gehoord en daar op afgaan. Een trainer heeft het geprobeert binnen zijn tijd, maar het komt er niet uit, paard kan het niet aan. Paardje komt dan in ander circuit terecht waar recreatie ruiters eigenlijk niet wegkomen met zo een paardje. Waarschijnlijk was de prijs laag. Maar dan moet je ook niet klagen. Altijd voor een dubbeltej op de eerste rang..........

Ik kan ook ( nog ) niet kopen wat ik wil nu als opvolgertje. Maar al win ik morgen de 10 miljoen, koop ik nog geen paard dat niet bij me past vanwege prestaties, papier of uiterlijk.
Ik ben wel iemand die er zelf op wil zitten en vaak ook, maar ben ook moeder en wil ook heel blijven. Ben gewoon niet goed genoeg voor sommige paarden en dat moet je kunnen toegeven. Je kan alleen altijd blijven leren en daar zou iedereen voor open moeten staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:34

Gleyla schreef:
freeride, of je het nu rechtstreeks zegt of met een omweg of heel verbloemd...je laat in ieder geval overkomen dat alle mensen die met een twisted wire rijden, deze niet kundig gebruiken en zich zomaar vergrijpen naar een zwaarder bit omdat ze het paard niet aankunnen... Nou, das nu net niet de bedoeling als ik kies voor een ander bit of hulpteugels.

Oke, even heel naar en grof. Maar wie zegt jou dat jij goed genoeg bent en voldoende ervaring hebt om ze te gebruiken? En wie heeft het jou geleerd? Of wie kletst het jou aan dat het wel kan bij de problemen waar jij tegenaan loopt?
Ik vind nog steeds een twisted wire en een aantal andere bitten en hulpteugels niet geschikt voor recreatie en kleine amateur ruiters. Die vind ik echt alleen maar geschikt voor mensen die al jaren lang tig paarden per dag rijden en gewoon veel beter weten wat ze doen en wat ze moeten voelen.
Als jij het oke vindt, is de volgende stap dat iemand die jou ziet rijden en jouw argumenten hoort, het ook oke vind. Zo rijdt er straks een hele manege mee die geen idee hebben. Omdat 1 trainer het heeft aangekletst die het zelf blijkbaar toch echt iets te vaak gebruikt. Als je weet hoe en hoelang te gebruiken, oke. Maar een trainer die er heel snel en lekker makkelijk naar pakt, mist echt wat. En dan heb ik het even niet over het verreden paard dat binnenkomt bijvoorbeeld.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:37

superpony schreef:
Die vind ik echt alleen maar geschikt voor mensen die al jaren lang tig paarden per dag rijden e

Alsof dat wat zegt :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:12

Gleyla schreef:

Klopt als een bus, ik vind inderdaad dat een twisted wire nooit in een paardenmond thuishoort, ik verbloem dat totaal niet, weer zo'n onzinnige beschuldiging.
Een TW is letterlijk een variant op prikkeldraad!! dat is tegenwoordig gewoon echt niet meer goed te praten.
Een zwaarder bit is voor mij geen probleem, heb ook niks tegen shanks, wel tegen scherpe bitten, dat is iets heel anders he.
hulpteugels zou een goeie ruiter nooit nodig moeten hebben, maar we leven niet in een perfecte wereld e dus is er minder tijd/geduld en dus gooit men er sneller een hulpteugel aan, gelukkig zijn er nog altijd uitzonderingen die 't zonder kunnen...zowieso vreemd dat hoe hoger het niveau, hoe meer hulpstukken, zou andersom eerder logisch zijn he...

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:38

Weet niets van westernbitten. Heb de twisted wire even opgezocht. Ik kan natuurlijk niet raden hoe dat aanvoelt voor het paard, maar het lijkt me niet echt prettig. Is dat niet al gauw pijnlijk?
Ik zie dat de meningen over de TW nogal verschillen hier. Is het nou niet gewoon te determineren hoe een paard dit moet ervaren?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 14:22

Romkabouter schreef:
superpony schreef:
Die vind ik echt alleen maar geschikt voor mensen die al jaren lang tig paarden per dag rijden e

Alsof dat wat zegt :D

Ik vind persoonlijk van wel. Iemand die een paardje als hobby heeft en af en toe een uurtje rijdt heeft vaak toch minder gevoel, dan iemand die al 20, 30, 40+ jaar elke dag meerdere paarden rijdt.
Het is van iemand een 2e natuur. Sowieso is meerdere paarden rijden beter voor je eigen ontwikkeling. Een ervaren iemand die een keer een flinke ophouding geeft doet dit vaak op het juiste moment en zo hard als moet en zo kort als kan.
Iemand die minder ervaring heeft, is vaak te laat of blijft te lang corrigeren. Dat vind ik dan minder eerlijk.

Als ik lesgeef zeg ik tegen mensen altijd heel eerlijk, dat op het moment dat ik iets zeg, ze altijd te laat zijn. Er gebeurt iets, ik zie dat, ik zeg dat, diegene hoort dat en handelt, zie hoeveel verder je al bent. Daar heeft een paard niks aan, dus ik stop ze en vraag ik of ze daarvoor voelde of begrepen wat er gebeurde. Dan leg ik ze uit wat ze op zo een moment beter zouden kunnen doen.
De keer daarna als ze zelf op tijd zijn, zeg ik alleen nog maar; juist, daar ja, of dat was hem. of iets dergelijks.
De mensen moeten zelf gaan voelen. En ik moedig altijd aan om juist veel km's te maken. Je paard ook wel rustdag te geven natuurlijk of eens af te wisselen.
Die van mij was geblesserd door externe factoren. Ben ik eerst weer buiten rechtuit begonnen. Meneertje doet het nu in de bak weer heel leuk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 15:03

Ja ach, ook de grote reiners kunnen zig best wel kwaad maken over onkunde bij sommige ruiters hoor!
Het is echt niet zo dat alle reining trainers/ruiters (en nu pak ik zelf even de reining erbij) maar vinden dat je een paard in het bloed kan schoppen, met zn harses tegen de fens kan laten lopen of de bek doormidden kan trekken!
Heel niet zelfs!!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 18:59

Rapido: Maar juist die excessen geven de sport voor velen een nare bijsmaak.
Zeker bij het nieuwe western publiek.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 19:18

rapido schreef:
Ja ach, ook de grote reiners kunnen zig best wel kwaad maken over onkunde bij sommige ruiters hoor!
Het is echt niet zo dat alle reining trainers/ruiters (en nu pak ik zelf even de reining erbij) maar vinden dat je een paard in het bloed kan schoppen, met zn harses tegen de fens kan laten lopen of de bek doormidden kan trekken!
Heel niet zelfs!!

Ik weet niet hoe het bijvoorbeeld bij de WRAN zit maar bij NRHA en FEI worden jury's erg veel geschoold. ze moeten minstens ééns in de 2 jaar op cursus en opnieuw examen afleggen. deze mensen zijn wat zij noemen getrainde en geschoolde observatoren. als in het regelboek staat dat reining paarden "willingly guided" horen te zijn dan krijg je dat niet voor mekaar door de paarden constant te intimideren. de jury's zijn erop getraind om het verschil te zien tussen een geïntimideerd paard en een gewillig paard.maw paarden die constant erover gereden worden halen niet langer de hoge punten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:11

Paintlinger schreef:
Rapido: Maar juist die excessen geven de sport voor velen een nare bijsmaak.
Zeker bij het nieuwe western publiek.

Ik hou ook niet van mishandeling, oneerlijke aanpak etc etc. Maar beginners maken juist veel fouten. Wat dacht je dan al die manege paarden? Ondankbare job, maar anders kan niemand meer leren rijden.

Het nieuwe western publiek is hartstikke welkom, maar je moet niet even de westernsport willen veranderen. Ga kijken, observeren, probeer het en kijk of het je past. Past het je niet, moet je het niet doen, klaar.

Nu willen vaak mensen western rijden, want het is zo ontspannen. Fout 1!! Als het met dressuur niet lukt is western niet opeens makkelijker. Ik geef toe dat het een stuk relaxter kan zijn, maar je moet er wel aan werken!
Er is veel reining, dus dat ziet men. En wat doet men? Alles direct bekritiseren zonder eerst te vragen waarom, hoe en wat.....Daarna wordt de hele reiningsport over 1 kam geschoren. Nog erger, western is reining in veel ogen, dus de hele westernsport is nniks, is rot etc etc.

Die paar trainers/ruiters die ooit openlijk wat hard zijn geweest is niks vergeleken bij het aantal ruiters dat elke dag gemeen en oneerlijk is, jaar in, jaar uit......

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:48

superpony schreef:
Ik hou ook niet van mishandeling, oneerlijke aanpak etc etc. Maar beginners maken juist veel fouten. Wat dacht je dan al die manege paarden? Ondankbare job, maar anders kan niemand meer leren rijden.

Daar heb je ook zeker een punt, denk dat het daar het meeste schort aan de instructie.
die kinderen (en volwassen) worden veel te snel naar de hoogste versnelling gejaagd omdat men veel te bang is dat de klanten afhaken omdat het misschien saai wordt.

Het nieuwe western publiek is hartstikke welkom, maar je moet niet even de westernsport willen veranderen. Ga kijken, observeren, probeer het en kijk of het je past. Past het je niet, moet je het niet doen, klaar.

Naja, als je direct met de deur in huis valt bij de reining inrijring waar dan toevallig wat raggers bezig zijn..........dan snap ik dat er snel een oordeel geveld wordt.

Nu willen vaak mensen western rijden, want het is zo ontspannen. Fout 1!! Als het met dressuur niet lukt is western niet opeens makkelijker. Ik geef toe dat het een stuk relaxter kan zijn, maar je moet er wel aan werken!
Er is veel reining, dus dat ziet men. En wat doet men? Alles direct bekritiseren zonder eerst te vragen waarom, hoe en wat.....Daarna wordt de hele reiningsport over 1 kam geschoren. Nog erger, western is reining in veel ogen, dus de hele westernsport is nniks, is rot etc etc.

Maar dat is omdat mensen gewoon niet beter weten in sat stadium, maar reining is inderdaad niet altijd een reclameplaatje.

Die paar trainers/ruiters die ooit openlijk wat hard zijn geweest is niks vergeleken bij het aantal ruiters dat elke dag gemeen en oneerlijk is, jaar in, jaar uit......

Kan je niet vergelijken vind ik......trainers kunnen openlijk ook wel eens heel hard zijn......en dat is bewust!! Neemt niet weg dat de prutsers hun paard zeker net zo veel kunnen kwellen.......maar die intensie is natuurlijk niet hetzelfde.........het is erg dubbel allemaal want voor het paard maakt het niet uit, moreel gezien wat mij betreft wel.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 13:53

Ik vind mezelf kundig genoeg om te beslissen wanneer ik in mijn eigen paard een twisted wire kan gebruiken.

Zoals iedereen kan lezen, raad ik het de TS ook volledig AF. Ik zou het niemand aanraden, maar ik voel me inderdaad ervaren genoeg om dat bit te gebruiken bij mijn eigen paard. En als mensen rijden met een strenger bit, omdat ze zien dat ik ermee rij, dan is dat compleet lomp van die mensen.

Ik ben voor het kundig gebruik van materiaal en ik ben echt geen martelaar hoor..

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 14:25

Gleyla schreef:
Ik vind mezelf kundig genoeg om te beslissen wanneer ik in mijn eigen paard een twisted wire kan gebruiken.

Probleem is dat ook mensen die dat niet zijn, vaak wel vinden dat ze het zijn (niet persoonlijk bedoeld)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 15:45

Idd...

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 06:23

Romkabouter schreef:
Gleyla schreef:

Probleem is dat ook mensen die dat niet zijn, vaak wel vinden dat ze het zijn (niet persoonlijk bedoeld)

en dat is nu eenmaal des mensen en valt niks aan te doen. misschien wel in Nederland met de poldermentaliteit en overdreven regelnevery maar dat is ook belachelijk.