CJvR schreef:Een van mij Quarter merries had PSSM, openbaarde zich toen er zich toen er nog zo goed als niets van bekend was. Uiteindelijk heb ik ze moeten laten inslapen. Maar dat paarden met PSSM "moeilijker" zouden zijn dan andere paarden kan ik niet bevestigen.
Moet er wel bij zeggen, dat als ik ontdek dat een paard ergens iets mankeert, er niet meer op gereden wordt voordat het of weer gezond is, of dat de symptonen door goede medicatie, voer en zorg dusdanig onder controle zijn, dat het paard geen problemen of pijn ondervindt als het weer bereden kan worden.
Het is natuurlijk wel zo dat je een paard met een aandoening/ziekte nu niet kunt vergelijken met een gezond paard. Of dat nu een appie is of een ander ras, want het komt bij alle rassen voor, niet alleen bij de Amerikaanse.
Hmm, een pssm paard zonder dat het op de juiste voeding staat en goed wordt gehouden is wel degelijk een moeilijker paard, zeker wanneer ze op bergen krachtvoer 20 upd binnenstaan en 1,5 uur pd keihard moeten werken, dat maakt dat veel trainers geen appies willen doen nl, een paard met pijn, zeker een beetje app is een heel gevaarlijk paard, die vechten zich desnoods dood, uit en tegen de pijn.
En idd pssm1 komt ook af en toe voor bij andere rassen, en af en toe komt pssm2 voor bij amerikaanse rassen, maar ik wil hierbij wel benadrukken dat je gewone spierbevangenheid en pssm kun je niet vergelijken.hoe is er toen eigenlijk pssm aangetoond, pure interesse hoor.