[WN] Het leed dat paard verkopen heet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:42

superpony schreef:
Het blijft wat een gek ervoor geeft, wie er op je pad komt etc. Nog steeds zat mensen die het wel kunnen betalen en willen betalen, maar dan ook bijbehorende eisen hebben. Als ik morgen bijv 20.000 neer kan tellen, geef ik dat nog steeds niet uit aan een paard wat maar 5000 waard is. Als iemand graag 20.000 beerteld, omdat ie graag dat paard wil hebben, prima.

Onze shet is zeg maar western gereden zo ver als je dat zo kan noemen. Ik heb daar 2x een belachelijk bod op gehad. Puur omdat het beestje superbraaf is en mensen maar moeilijk een braaf ponietje kunnen vinden wat iets van de western kent. En ze vinden het gewoon leuk, dus willen dan opeens wel iets met 3 nullen neerleggen voor een beestje dat geen papier heeft en gewoon een hele eenvoudige shet is.

Je kon van dat bedrag nog geen quarter kopen, maar toch.............Wat een gek ervoor over heeft en wie op je pad komt.

Overigens niet gedaan, want het hele beestje staat niet te koop, hebben we al 12 jaar en blijft. Zelfs een goed bod is nog niet een deel van wat het beestje in 12 jaar aan onderhoud heeft gekost, dus waarom zouden we het doen? We willen hem helemaal niet kwijt. Gaat het dus ook niet om. Mensen zien zo een leuk en braaf din en ondanks de simpele uitvoering komen mensen dan zelf naar je toe om te vragen of je zoon er straks vanaf gaat en hij dan te koop komt.
Ook al is het maar een shet, ene goed paardje verkoopt zichzelf.

Nu waarschijnlijk een stuk moeilijker ook dan 5 jaar geleden............( rond die tijd paar keer bod gehad )

maar wat is een paard tegenwoordig waard?
dat is volgens mij wel echt een hele lastige hoor nu met die crisis enzo.

ik hoorde pas geleden van mijn baas dat er een mega goed spring paard voor 18500 euro te koop stond en niemand wilde hem hebben, na een hele tijd is hij voor 3000 naar een recreatie ruiter gegaan die niet eens echte spring ambities heeft.

de prijs die ik in de advertentie heb gezet lijkt mij nu een hele schappelijke prijs, sommige vinden hem te laag en anderen te hoog, dus heel lastig!

ik hoef niet de jackpot voor mijn paardje te krijgen, ik wil dat hij een goed nieuw thuis krijgt met een ruiter die helemaal weg van hem is en ook een goede toekomst met hem tegemoed kan gaan. dat is voor mij belangrijker dan het geld dat ik ervoor krijg.
wat hij voor mij betekend kan niemand betalen!

superpony

Re: Het leed dat paard verkopen heet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:56

Nee, precies. Wat mijn pony waard is voor mij, kan ik niet omzetten in een bedrag. Ik zou ook nooit winst makem. heb huidige pony alweer 10 jaar.

Maar mensen die tijd en geld investeren in fokken en trainen van paarden zullen iets moeten.....
Ik heb echt het idee dat er nog steeds meer gefokt wordt dan dat de vraag is. En de hobbyfokker die een jong paard naar ene trainer brengt zal er ook bijleggen, maar dat is nu.

Voor de gewone eigenaar die een goed huis zoekt, zou prijs vaststellen na bezoek geinteresseerde handig zijn, maar dat werkt helaas niet. Als ik zou zien dat iemand echt goed klikt en goed huis te bieden heeft zover je dat kan beoordelen zou ik best met de prijs zakken. Maar goed, stel je zet je vrpr op 5000, dan komen er al een aantal niet. Aan de andere kant, die ene gek die wel 5000 wil neertellen zal maar net op je pad komen en is het toch leuk meegenomen.

Je moet ook oppassen met mensen die op koopjes uit zijn. Je wil wel dat iemand serieus is en het paard kan onderhouden. iemand die al geen goed paard bij elkaar wil of kan sparen, kan vaak ook moeilijker onderhoud betalen of onvoorziene kosten zoals een fikse veeartsrekening.

Ik weet dat er zat mensen zijn die flink lenen en als dat mis gaat, best weleens alles kwijt zouden kunnen raken. Ze steken een ander de ogen uit met goede paarden en spullen, auto etc, maar feitelijk allemaal met schuld en als dat mis gaat, is het paard ook de klos.

het blijft een probleem om een goede prijs vast te stellen zodat de goede baas ook gevonden wordt. Bij sportpaarden ligt dat al compleet anders. tenminste dat vind ik dan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:23

En dan verkoop je je paard aan dat "goeie adres" en die verkoopt hem na 2 maanden aan een "helemaal niet goed adres" omdat het toch niet klikt of wathever.
Ik snap die zinsnede in advertenties nooit zo goed...dan kun je hem beter weggeven met een kontrakt o.i.d.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:48

Ik zeg ook, zover je dat kan beoordelen. Zowel weggeven als verkopen zijn een risico als je echt wil dat je paard goed terecht komt. En misschien vind iemand anders iets goed, wat ik helemaal niet goed vind..............( ben nu niet aan het verkopen hoor )

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:14

Zag gisteren een andalusier. Mooi paardje maar wat iel. Was ook nog maar 4. Kon niets bijzonders en ze waren hem in mijn ogen goed aan het verknallen door uren aan stuk op het terrein rond te crossen. Ineens knalt er uit de boxen een immens lawaai en ruiter werd afgeworpen
40.000 euro had die gekost. Meneer heeft speciale bloedlijn.... Nou ja!!!!

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 08:59

Zijn die mensen niet op zoek naar een leuke app? :Y)
Nee geintje, zo zie je maar, wat de gek ervoor geeft. Maar dan moet je wel net de juiste gek tegen komen... En ik kom hier altijd een hoop gekken tegen, maar net niet die met geld en interesse haha!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 18:53

ik vind het erg moeilijk om een prijs op een paard te plakken hoor.

maar dat is hetzelfde als met die advertenties, de een hemelt zijn paard helemaal op en dan wordt er gedacht: ohh misschien een leuk paard, maar eens kijken wat er allemaal niet klopt van dat mooie verhaal.
en schrijf je de waarheid denkt men: zal wel een rotbok zijn waar het verhaal een stuk mooier van is gemaakt.

de eigenaar zelf weet hoe een paard in elkaar steekt en maakt daar een advertentie van, maar de kopers lezen echt wat ze zelf willen lezen.
en dat is met prijzen ook zo, vraag je 10.000 dan is zo'n paard het toch nooit waard (denken veel mensen) maar vraag je 5.000 dan denken ze direct dat er iets mis mee is.

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-12 08:34

Weer een ervaring rijker : na een volle week dagelijks mail contact en telefoon ,afspaak gemaakt voor te komen kijken vrijdag avond 7 uur , belt mevrouw om 5 uur op dat migraine heeft en niet komt !! en ook geen nieuwe afspraak gemaakt omdat ze over 14 dagen toch met vakantie gaan ,ik weet niet of dit waar is maar als je zo enthousiast over een paard bent zou je er toch alles aan doen om te komen kijken , ik snap er niets meer van !! ik houd het maar op dat manlief uiteindelijk zijn hand op de knip heeft gehouden . grrrr!!!

xShellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:15

Pfft, wat balen zeg!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 14:49

Het werkt ook van beide kanten hoor. Komt misschien ook wel, omdat tegenwoordig veel via i-net gebeurt. Nu probeer je via mail of tel al voorselectie te maken waar je gaat kijken.
Ik vind afstand geen probleem, maar wil niet ergens naartoe rijden waar mijn interesse niet ligt. Als je wat vragen stelt via mail en die worden niet beantwoord of onteweken ga ik ook niet. Als je dan doorvraagt reageerd verkoper soms niet meer, dus dan houdt het ook op. natuurlijk is het vervelend om op elke mail alle vragen te beantwoorden, maar die koper zit er misschien tussen en je kan beter eerlijk antwoord geven dan 10 verschillende mensen die niet geschikt zijn langs laten komen en rijden.

Wij kijken zo nu en dan een beetje rond wat er op ons pad komt, heeft totaal geen haast. maar als je soms al een betere foto vraagt, wordt er gezegd; kom maar langs. Als ik dat bij elk paard zou doen, blijf ik rijden. mensen hopen dat je alsnog overstag gaat, maar zo werkt dat niet. En mensen langs laten komen, kost verkoper ook alleen maar tijd en energie.

Prijs afspreken voor bezichtiging is erg moeilijk, dus kan bijna niet. Als iemand aanvoelt dat je serieus bent en dan zegt dat de prijs onderhandelbaar is, zegt dat genoeg. Is dat niet zo, zeg dan gewoon dat het een vaste prijs is. Koper wil namelijk altijd flink afdingen. Maar verkoper wil geen laag bod horen en is beledigd als iemand na bezichtiging heel laag bied.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:30

meikie schreef:
Wat ook helpt bij de verkoop is meedoen met een wedstrijd. Door daar in je netwerk te verspreiden dat je paard te koop staat en of mensen mee willen denken wil ook weleens helpen.

Tip alleen te gebruiken als je een fatsoenlijk onderdeel kan rijden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:32

wildwestwill: klinkt als een slap excuus.. zo had een vriendin van mij een koper voor haar paard... die kwam niet meer opdagen. Belt ze hem tig keer, en hij neemt maar niet op. Vertelde hij later dat hij onderweg naar haar een ongeluk had gehad. Bleek later gewoon helemaal niet waar te zijn!!! En dan ben je een volwassen vent..

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 11:41

de avond van de afbel "mevrouw" heb ik een mail gehad van mensen uit groningen , deze zijn zondag middag geweest ze hebben gereden en geknuffeld , mijn gevoel zegt dat die de nieuwe baasjes voor Burny zijn , fingers crossed

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:42

Zal voor je duimen! :D

FahyaFemkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:01

ik zal ook voor je duimen.

bij mij is het tot nu toe nog geen succes geweest. ik heb trouwens al een paar keer deze gekregen: '' hij/zij is heel leuk, maar helaas mag er van de stalhouder geen paard meer bij dus sorry het gaat niet door"

Krijgen andere die smoes ook? Heel vervelend vind ik het, zeg dan gewoon eerlijk wat er is. Istie lelijk, is ze te duur, is ze ...... noem het maar, maar ik vind het erg toevallig dat ik al een paar keer de stugge stalhouder als excuus gekregen heb...

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:05

FahyaFemke schreef:
ik zal ook voor je duimen.

bij mij is het tot nu toe nog geen succes geweest. ik heb trouwens al een paar keer deze gekregen: '' hij/zij is heel leuk, maar helaas mag er van de stalhouder geen paard meer bij dus sorry het gaat niet door"

Krijgen andere die smoes ook? Heel vervelend vind ik het, zeg dan gewoon eerlijk wat er is. Istie lelijk, is ze te duur, is ze ...... noem het maar, maar ik vind het erg toevallig dat ik al een paar keer de stugge stalhouder als excuus gekregen heb...

Ik heb wel eens heel enthousiaste kopers (uren hadden we gemailed!) gehad die doodleuk kwamen zeggen dat ze eigenlijk al een paardje hadden gekocht maar toch zo nieuwsgierig waren naar het mijne. Precies of ik niets anders te doen heb! Trouwens heel jammer dat ze al een paard hadden gekocht want het zou een goede thuis zijn geweest |( . Maar dat is toch één van de gekste dingen die ik al meegemaakt heb!

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:11

Jammer dat dit topic over western gaat. Ik zit verder wel met hetzelfde 'probleem'.
Zijn er nog meer topics hierover?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:23

HolyPope schreef:
Je kan hele mooie quarters uit Houston laten komen voor weinig dollars.
Het vervoeren kost een beetje maar daarvoor moet je bij de klm zijn.

Maar inderdaad de markt ligt op z'n gat en dat komt hoofdzakelijk door onderhoud, stalling e.d.

Klopt helemaal. . . en als je met meerdere mensen een deal kunt sluiten over het vervoer zijn die kosten ook meer dan acceptabel. Die kosten zijn namelijk even hoog voor 1 paard als voor 5 paarden, maar je kunt de prijs wel door vijven delen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:31

Ik heb pas mijn merrie verkocht. Ik heb haar nog geen 3 maanden op bokt en marktplaats staan gehad. op marktplaats zelf nog niet eens een maand. Ze is toen verkocht aan de 4e mensen die zijn komen kijken. Was super leuk want je merkte ook aan het paard dat ze deze mensen leuk vond. Het heeft meer dan onwijs veel pijn gedaan maar ik ben blij met mijn beslissing en ik weet dat ze het goed heeft.. :)

Nu ben ik sinds een tijdje een E pony aan het rijden voor mensen deze pony staat nu bij mij op stal ook. Helaas is de dochter van de eigenaar echt niet geintereseerd in deze pony dus gaat hij ook de verkoop in. Ik merk nu al meteen dat hem verkopen moeilijker is. Denk vooral door de leeftijd hij is 15 jaar. maar wel kerngezond en super vrolijk en fit..
Voor mijn gevoel heb ik de goede foto's bij de advertentie staan en een goed verhaal.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:58

Ailill schreef:
HolyPope schreef:

Maar inderdaad de markt ligt op z'n gat en dat komt hoofdzakelijk door onderhoud, stalling e.d.

Klopt helemaal. . . en als je met meerdere mensen een deal kunt sluiten over het vervoer zijn die kosten ook meer dan acceptabel. Die kosten zijn namelijk even hoog voor 1 paard als voor 5 paarden, maar je kunt de prijs wel door vijven delen.

Bijna goed. Je betaald voor een stal en daar kunnen 3 volwassen paarden in. Dus jou 5 moet een 3 zijn.
Wel kan er van 3 stands een open box gemaakt worden en dan kunnen er ongeveer 5 veulens in.
Officieel weet ik niet of dit van de IATA toegestaan is.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:58

Ailill schreef:
HolyPope schreef:

Door wie laat jij ze transporteren dan? De laatste keer betaalden wij 4800 dollar, per paard (incl. quarantaine)
En dat was zo'n beetje de goedkoopste met goede referenties.
Maar als het voor veel minder kan ben ik natuurlijk heel nieuwsgierig ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:01

Ga uit van rond de 5.000 euro incl BTW (indien het normale prijsklasse is). Echter, het is een fabel dat goede reiners goedkoop weggaan in de VS. Die Amerikanen zijn echt niet gek. Je kan er wel een heel veel troep kopen, paarden die niet slecht lopen maar kreupel zijn bijvoorbeeld. In Amerika doen ze niet zo moeilijk met dopen :D

Ik heb overigens nergens last van met koop en verkoop. Mijn wedstrijdpaard was binnen 1 telefoontje van mij naar iemand verkocht. Mijn nieuwe paard had ik ook binnen zeer korte tijd. Is gewoon net weten waar je moet zoeken :)

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:03

Polair en Martinair kan je 's informeren. Polair is volgens mij 't goedkoopst, maar die gaan weg met 20 paarden en één begeleider.
KLM daarentegen is 3 paarden 1 begeleider.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:58

hollywood86 schreef:
Je kan er wel een heel veel troep kopen, paarden die niet slecht lopen maar kreupel zijn bijvoorbeeld. In Amerika doen ze niet zo moeilijk met dopen :D

Vind ik niet echt om te lachen.... Eerder diep triest :r

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:19

Wij hebben net vorige week onze hengst uit de VS laten komen met de KLM, zelf meegevlogen.
Hij had er niks van.
Ik zou niet met Polair vliegen, slechte referenties.
Je hebt er niks aan als je paard niet goed aankomt.
Je kunt echt goede reiners voor niet te veel halen in de VS, als je weet welke wegen te behandelen.
En niet gaan lopen schreeuwen dat je uit europa komt, met veel branie ;)