[WN] zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:02

meid, wat kun jij doorzagen, ben jij ook zo naar je paard, arm dier, heb je eigenlijk zelf wel een paard?

welzijn staat bij mij heel hoog en daar wordt ook goed opgelet maar sommige dingen kun je theoretisch nog zo mooi bedenken, de praktijk kan heel anders zijn

want hoe ga je een stuiter ruiter beoordelen ten opzichte van een ruiter die iets zwaarder is maar super mee zit in de beweging?
wat is erger?
of diegene die zijn paard rond en "gezond" voert, zulke paarden voeren standaard al gauw 50 tot 100 kilo meer lichaamsgewicht mee, de hele dag 24 uur
met alle gevolgen voor de benen en hoeven om over een aangetast maag darmstelsel nog niet te praten
steeds meer paarden hebben zomer eczeem of komt dat omdat steeds meer paarden overvoerd worden, in te vette weilanden staan

en al die paardensnoepjes, ook zo gezond :n

welzijn is zoveel meer als een uurtje rondhobbelen met een ruiter

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 17:12

Ik ben het wel eens met Ninx... Waar ligt de grens voor wat een paard mag tillen? TS is niet dik, maar heeft gewoon de pech dat hij lang is en daardoor automatisch zwaarder. Maar of dat een excuus is om toch paard te gaan rijden?

(Ik rijd zelf ook geen paard meer omdat ik te zwaar ben, heb wel een eigen paard, heb vanaf m'n 6e paard gereden.. Niet leuk, maar wel eerlijk. Bedoel daarmee dat ik echt wel begrijp dat het kl()te is...)

bethje31

Re: zware jongen zoekt westernles omg rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:17

Er is een topic hier op bokt over gewicht van de ruiter. Daar kan er eindeloos over gediscussierd worden.
Ik kan me voorstellen dat TS er inmiddels al helemaal klaar mee is maar zo niet dan zou het fijn zijn als iedereen het hier een beetje on topic houdt en met goede ideeen komt en tips in plaats van deze hele discussie over gewicht weer te gaan voeren; daar zijn genoeg topic over.
Over reenactments niet dus laten we het vooral daarop houden...

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 18:20

Wat is "te" zwaar??
Als je bij de dressuur met een paardje aan zou komen van +/- 1.38m om daar als volwassen persoon (en dan geen hiepekrietje van bijv 45 kilo ;) ) en M of Z proef te rijden, dan kreeg je heel veel commentaar.

Als je als Reining ruiter met je Quarter van 1.38m de ring binnen komt (zelfs als je een "stevige" Amerikaan bent,en die zijn er nogal wat) dan staat iedereen te juichen als je goed presteert.

Als je een Shetlander hebt, kan die gerust een volwassene dragen alleen het lijkt voor geen meter. :D
En net als de IJslander en de fjord enz.
Het is vaker dat hoe groter het paard hoe minder sterk hij is.
De pony's zijn zo gevormd door de natuur (compacter, sterker), maar de grotere paarden zijn gefokt door ons.

Jij kunt wel zo hoog van de toren blazen en @spatter afkraken, omdat zij haar mening geeft.
Jij geeft jouw mening prima, laten wij het dan daar maar bij laten en vooral iedereen in zijn waarde laten.

Ik vind jouw reacties behoorlijk beledigend en jij beschuldigt de mensen, die het niet met jou eens zijn, dat zij niet aan het welzijn van het paard denken.
Nou ik denk dat er hier heel veel mensen zijn, die het welzijn heel hoog hebben.

En waarom moeten wij jou niet zien als een "1 subjectieve ervaring van een Bokker die als waarheid aangenomen zou moeten worden" >;) .

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:11

@bethje31 dat heb ik een paar blz terug ook al gezegd dat deze discussie volledig off topic gaat.
We hebben zo'n mooi topic waar deze discussie's helemaal in thuis horen............ :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:37

Mioux schreef:
Mindim schreef:
Misschien een andere hobby zoeken?

Vind dit dus nergens op slaan, waarom zou iemand van 130 kg en 2.10m niet op een paard kunnen rijden? Ja hij zou misschien andere stijl kwa rijden moeten kiezen, maar om nou zo raar te gaan zeggen van zoek een andere hobby slaat natuurlijk helemaal nergens op

Leg er even een westernzadel van 20 kilo bij, ala spatters voorbeeld en dan weegt het geheel 150 kilo. Als je vind dat dat nog moet kunnen op een paard, dan vind ik dat erg triest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:39

arian_wolf schreef:
Jeetje, sommige reactie's van bokt. Echt SCHANDALIG :roll: >;) :\ :wow:

Hou een beetje rekening met de medemens.

Sorry, maar ik kan je niet helpen. Weet in die omgeving niks. Hoop dat het je lukt iets te vinden. Laat je weten of het lukt? Trek maar niets aan van sommige reactie's op bokt.

Je moet toch als ruiter ook rekening met je paard en het uitzoeken van je hobby, je gaat met deze lengte en gewicht toch ook geen horden lopen? Ik zeg toch nergens dat ik de ruiter te dik vind, dat weet ik namelijk niet, maar ik vind het aantal kilo's en das dan ook nog zonder harnachement idd te zwaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:45

spatter schreef:
meid, wat kun jij doorzagen, ben jij ook zo naar je paard, arm dier, heb je eigenlijk zelf wel een paard?

welzijn staat bij mij heel hoog en daar wordt ook goed opgelet maar sommige dingen kun je theoretisch nog zo mooi bedenken, de praktijk kan heel anders zijn

want hoe ga je een stuiter ruiter beoordelen ten opzichte van een ruiter die iets zwaarder is maar super mee zit in de beweging?
wat is erger?
of diegene die zijn paard rond en "gezond" voert, zulke paarden voeren standaard al gauw 50 tot 100 kilo meer lichaamsgewicht mee, de hele dag 24 uur
met alle gevolgen voor de benen en hoeven om over een aangetast maag darmstelsel nog niet te praten
steeds meer paarden hebben zomer eczeem of komt dat omdat steeds meer paarden overvoerd worden, in te vette weilanden staan

Als jij het welzijn van je paard zo hoog in het vaandel hebt staan, dan vind ik het onbegrijpelijk dat je verwacht dat een paard een ruiter en harnachement te samen van ongeveer 150 kilo fijn meedraagt en dan ook nog een actieve rit moet kunnen maken, zekers als dit niet een volleerde ruiter betreft en hij niet alleen het gewicht tegen heeft, maar ook nog zijn lengte. Als jij vind dat je iedereen maar op een paard moet kunnen zetten, dan vind ik dat je het paard helemaal niet hoog in het vaandel hebt staan. Of een paard te dik is, is een hele andere discussie. En nogmaals, de ruiter hoeft met zijn lengte misschien niet te dik te zijn, maar ik vind hem te zwaar voor de ruitersport.
En je verhaal over zomereczeem gaat nergens over. Wat je hele verhaal over snoepjes er mee te maken heeft met het topiconderwerp, it beats me.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:47

spatter schreef:
de meeste DA's maken zich drukker over het overgewicht van de paarden als het gewicht wat ze moeten dragen

dan zal ik een rare DA hebben. :P
hij is tegen zware ruiters en ook EINDELIJK eens een DA die het durft te zeggen.

Ninx@ +:)+ niets aan toe te voegen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 19:51

bethje31 schreef:
Er is een topic hier op bokt over gewicht van de ruiter. Daar kan er eindeloos over gediscussierd worden.
Ik kan me voorstellen dat TS er inmiddels al helemaal klaar mee is maar zo niet dan zou het fijn zijn als iedereen het hier een beetje on topic houdt en met goede ideeen komt en tips in plaats van deze hele discussie over gewicht weer te gaan voeren; daar zijn genoeg topic over.
Over reenactments niet dus laten we het vooral daarop houden...

Goed idee is om niet op te stappen. Ik wil helemaal de TS niet afzeuren, ik zeg niet dat hij te dik is. Hij heeft alleen zijn lengte en zijn gewicht tegen. Soms moet je je er dan bij neer leggen dat je voor bepaalde sporten niet geschikt bent.
Ik zou bijvoorbeeld nooit in aanmerking komen om te gaan basketballen, daar ben ik veel te klein voor, tja het is niet anders.
Je kunt niet van paarden verlangen dat ze alles maar kunnen mee dragen.
Sterke en rondgeribte paarden zijn vaker wat kleiner, daar gaat zijn lengte weer tegen zitten.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 08:25

Citaat:
80 kg voor 2 meter? 80 kg was een mooi gewicht voor mjin vriend en die is 1 m 86. 80 kg voor 2 meter, dat is een toch heel mager lijkt me.

Dat is hij ook! Wat deze man ook eet, er komt niks aan.
Die kan echt eten tot hij een ons weegt.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:24

dit gaat nergens meer over . wat je het meeste leest is te zwaar en te groot. Deze goede man vraagt om een passend paard bij hem in de buurt het lieft western gereden en niet over zijn gewicht ect. dan ga naar het te zwaar topic als men hier zo graag over wilt zeuren. dit heeft niks meer met zijn vraag te maken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:39

kinel schreef:
dit gaat nergens meer over . wat je het meeste leest is te zwaar en te groot. Deze goede man vraagt om een passend paard bij hem in de buurt het lieft western gereden en niet over zijn gewicht ect. dan ga naar het te zwaar topic als men hier zo graag over wilt zeuren. dit heeft niks meer met zijn vraag te maken.

Correct.
Maar wanneer iemand vraagt of haar zadel goed past op haar shet van 1:10 en ze is zelf 1:70 lang... dan geven mensen ook vrijwel nooit commentaar op het zadel, maar reageren ze op het feit dat deze dame veel te lang is voor haar pony.
Dit roept meestal echter minder commotie op....

Het belang van het paard weegt dan zwaarder, dan een passend antwoord op de gestelde vraag.

Je moet niet iets positief willen stimuleren wanneer je denkt dat het niet heilzaam is voor het paard... Dit kan tot denken aanzetten en iemand ertoe doen besluiten gewicht te verliezen of een andere rol te kiezen in de activiteit die hij/zij graag bedrijft.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:43

spatter schreef:

wat is erger?

Nee, ik heb er 3.

En ik weet niet waarom je er zoveel bijzaken aanhaalt. Deze zijn irrelevant. Je kunt EN je paard met verstand voeren en verzorgen, EN simultaan jezelf met verstand voeren en verzorgen... dat kan hand in hand gaan.

Iemand 'die iets zwaarder' is, of een gewicht van 145 kilo incl zadel en kleding.... dat is nogal een verschil. Je kunt zeggen dat ik dram, maar jij dramt dan toch evengoed... maar met tegengestelde argumenten? Ik noem dat geen gedram, maar een discussie.
Iemand die iets zwaarder is, maar niet obees, en verder redelijk fit is en leuk kan rijden... uitstekend.... maar dat is niet de issue hier lijkt me.

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 14:55

Ik zou het gewoon vragen bij boeren die een groot, stevig paard voor de sier hebbenn en er niks mee doen of je op hun paard zou mogen rijden.
En als je lang ben ben je ook zwaarder, dus maak daar geen drama van.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 15:18

Nomanji schreef:
Ik moet zeggen dat ik zo lang en zwaar te veel vind voor een paardje. Misschien trekpaard maar anders..
Ik vond mijn 80 kilo al te zwaar voor een doorsnee paardje!
Success hoor.

Maar ik denk dat dat ook aan de bouw ligt.
Ts kan er niks aan doen dat 'ie zo lang is. Hoe langer je bent, hoe zwaarder je bent, is het meestal.

TS: Ik ben verder niet bekend in die omgeving, dus kan je niet helpen.
Wel wens ik je veel succes met je zoektocht!
Als je nog niks hebt gevonden, tenminste :)

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:27

ik zou een trekpaard proberen, ik denk dat die alles wel aan zouden kunnen *\o/*

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:40

ElineMeike schreef:
ik zou een trekpaard proberen, ik denk dat die alles wel aan zouden kunnen *\o/*

En daar hebben we weer zo'n onzinnige post. }:0 hier word je toch moe van -O-

meid ga je ven verdiepen in trekpaarden en blijf er totdat je je kennis heb bijgeschaafd ajb ver vandaan. Met dank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 23:18

moelly schreef:
Maar ik denk dat dat ook aan de bouw ligt.
Ts kan er niks aan doen dat 'ie zo lang is. Hoe langer je bent, hoe zwaarder je bent, is het meestal.

TS: Ik ben verder niet bekend in die omgeving, dus kan je niet helpen.
Wel wens ik je veel succes met je zoektocht!
Als je nog niks hebt gevonden, tenminste :)

Ja hoe langer hoe zwaarder, maar in dit geval kan het het paard behoorlijk in de weg zitten om normaal te functioneren. Laat zeggen dat inclusief tuig, het paard 150 kilo moet dragen, das 2 volwassen mensen.
Daarbij geeft TS aan dat hij ook nog zeer lang is, een combi lang en zwaar, daar is niet zo een paard voor te vinden. Trekpaarden zijn bedoeld om te trekken en hebben niet per definitie een stevigere rug, omdat ze nu eenmaal groot zijn.
TS geeft zelf ook aan dat hij stevig is voor zijn lengte, hij is inmiddels 20 kg afgevallen en is nog steeds bezig. Dus dat Ninx het daarover heeft is heel normaal. Een paar kilo te zwaar op een paard hinderd niet. Maar 150 kilo gewicht en dan verwachten dat een paard fijn het veld over crosst? Wil je je jouw paard aan die activiteit laten deelnemen met een dusdanig gewicht op de rug?
150 kilo jongens, mijn god, waar legt men de grens wat op een paard moet. Wat verwacht men in hemelsnaam wel niet van paarden.
Soms moet je je er bij neerleggen dat je voor een bepaalde sport niet in aanmerking komt. Ik snap ook niet dat TS zelf niet in ziet dat het een aanzienlijke belasting is voor een paard en dat hij vrolijk opstapt. Ik vind het absoluut niet paardvriendelijk, maar goed als de mens maar lol heeft toch?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:08

het feit dat TS hier zijn probleem neer legt geeft aan dat hij wel degelijk inziet dat er een probleem is en dat hij niet alleen maar lol wil hebben ten koste van het paard

het feit dat hij hard bezig is met afvallen bevestigt dat alleen maar

toch komt er de vraag of het mogelijk zou kunnen zijn en daar denken mensen verschillend over

verder moeten we er nu niet ineens 150 kilo van maken omdat mijn western zadel toevallig 20 kilo weegt
ik heb er ook eentje die de 10 kilo nog niet eens haalt en die is kwa maat niet kleiner

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:46

Ik wil graag ok even reageren want vind er echt banketstaaf reactie komen hier van sommige bokkers.

Ik ben zelf ook niet bepaald de slankste en ik hebt ooit en foto's op bokt gezet en na eht lezen van reacties dacht ik hoe hard kan men iemand de grond in boren en de foto's stond nog niet eens bij rijden in the picture.

Ik ben 1.70 en weeg ook 100 kilo en rij al 11 jaar op haflingers en ik doe er zelf lange trektochten mee en me paardje heeft nooit ergens problemen mee gehad.
en iemand die 2.10 lang is en 130kg weegt dat vind ik nog een mooi gewicht tegen over zijn lengte.

Ik snap jullie probleem niet zo zeer voor elke ruiter bestaat er wel een paard en het lijkt me dat deze heer een passende manege zoekt die hem kan HELPEN bij de zoektocht naar het juiste paard om toch zijn passie uit te kunnen oefenen. Beetje jammer dat ik niet in rotterdam woon maar de andere kant watn was graag met je mee gaan zoeken. Maar ik hou me oren en ogen open voor je zal me contact aan die kant eens raadplegen.

En wat ik zo lees dat er mensen zijn die durven te zegge soms moet je accepteren dat sporten niet voor je weg gelegd zijn dat vind ik onzin.

Als je iets graag zou willen dan kun je alles bereiken en ik ben er vast van overtuigd dat deze heer een geschikte plek zou kunnen vinden om te rijden.

Ik mocht willen dat er op bokt want minder mensen zijn die per definitie altijd maar mense de grond in boren in plaats van door opbouwende kritiek vooruit helpen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:54

haffylover schreef:
En wat ik zo lees dat er mensen zijn die durven te zegge soms moet je accepteren dat sporten niet voor je weg gelegd zijn dat vind ik onzin.

Als je iets graag zou willen dan kun je alles bereiken en ik ben er vast van overtuigd dat deze heer een geschikte plek zou kunnen vinden om te rijden.

Ik mocht willen dat er op bokt want minder mensen zijn die per definitie altijd maar mense de grond in boren in plaats van door opbouwende kritiek vooruit helpen.

Het eerste deel: ja, ik denk dat je soms moet accepteren dat iets niet voor je weggelegd is. Ik heb een heel erg pijnlijk lichaam. Zit slecht in elkaar. Strompel van pijn soms de dag door. Er zal een dag komen dat ik wellicht helemaal niet meer kan rijden, dat zal ik moeten accepteren.
Hoeveel wilskracht ik ook heb, dat veranderd niets aan dat feit.
Als iemand alleen maar lijdt onder teveel gewicht en ook over de wilskracht beschikt die jij noemt, dan kun je daar WEL iets aan doen!
Ik zou mijn probleem geloof ik toch wel voor dat probleem willen verruilen. Het mijne is niet op te lossen, overgewicht wel.

Je laatste opmerking toont aan dat discussies rond gewicht automatisch leiden tot emotionele bijdragen van beide zijden.
Het is echter mijn bedoeling nooit geweest deze jongeman de grond in te boren, waarom zou ik dat willen? Ik ken hem niet?
Ik geef echter wel aan dat hij te zwaar is, en dat het belang van paarden voor mij zwaarder weegt dan het feit dat iemand perse een hobby wil bedrijven en de consequenties voor het paard aanvaard... dat vind ik niet kunnen.

Tot slot geef je aan dat ik hem middels opbouwende kritiek vooruit moet helpen, maar feitelijk zeg je: iedereen moet blij reageren en bedenken waar hij met dat gewicht WEL kan rijden.
Ik vind dat ik hem, en vooral het paard, vooruit help door te zeggen dat hij te zwaar is.

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 10:58

klopt maar er zijn mensen op bokt die alleen maar goed zijn in mensen de grond in stampen op ene banketstaaf manier en dat is het gene waar ik op doel.

Tuurlijk in jou geval kan ik me er goed in verplaatsen is ook niet niks. Tis ook eigelijk algemeen gericht omdat ik het hele topic heb gelezen vanaf bericht 1

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:01

haffylover schreef:
klopt maar er zijn mensen op bokt die alleen maar goed zijn in mensen de grond in stampen op ene banketstaaf manier en dat is het gene waar ik op doel.

Tuurlijk in jou geval kan ik me er goed in verplaatsen is ook niet niks. Tis ook eigelijk algemeen gericht omdat ik het hele topic heb gelezen vanaf bericht 1

Er zijn verschillende manieren waarop je een boodschap kunt brengen.
En ik ben met je eens dat sommige mensen volstrekt niet vriendelijk zijn, bot... op het asociale af.
Dat vind ik zelf ook storend....

Ik zou erg blij zijn wanneer deze jongeman eerst eens even pauze neemt en zorgt dat hij zelf in vorm is.
Het is niet fair zo'n inspanning van je paard te vragen wanneer je zelf daar absoluut niet toe bereid bent.
Na een periode het dieet uit de betreffende tijd te 're-enacten' en de veldslagen te voet te doen, moeten er toch al heel wat kilootjes afvliegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-12 11:02

spatter schreef:
het feit dat TS hier zijn probleem neer legt geeft aan dat hij wel degelijk inziet dat er een probleem is en dat hij niet alleen maar lol wil hebben ten koste van het paard

het feit dat hij hard bezig is met afvallen bevestigt dat alleen maar

toch komt er de vraag of het mogelijk zou kunnen zijn en daar denken mensen verschillend over

verder moeten we er nu niet ineens 150 kilo van maken omdat mijn western zadel toevallig 20 kilo weegt
ik heb er ook eentje die de 10 kilo nog niet eens haalt en die is kwa maat niet kleiner

Joh, dan is het nog 140.
Als hij aan het paard zou denken, ging hij er niet op zitten. Het alleen maar denken heeft voor het paard niet zoveel nut.