[WN] jonge quarter naageflijk maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: jonge quarter naageflijk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:34

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:35

Maar nageeflijkheid komt imo ook vanuit achteren, dus ik drijf hem eigenlijk ook in de nageeflijkheid. Door hem bij elkaar te rijden (door de drijven en voor tegen te houden) komt zijn achterhand eronder, waardoor zijn rug bol wordt en hij nageeflijk wordt.

Je kunt wel een paard hebben dat zijn hoofd omlaag doet omdat hij geconditioneerd is om dit te doen door een hulp aan het bit, maar als de achterhand niet meedoet heb je er natuurlijk nog niks aan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:37

Voor het gemak:

Afbeelding

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:37

Romkabouter schreef:
God, het gaat alweer "breng hem naar een trainer want dat zijn de enige mensen die het kunnen"
Ik zie ook genoeg trainers met resultaten waar ik mijn paard nog niet met geld toe heen zou brengen.

*gaaaaaaap*

Wat een onzin zeg, wat heeft een paard nageeflijk maken nou met wedstrijden te maken?
Helemaal niks, nakkes nadaa.

Laten we gewoon weer eens paarden als paarden zijn en het plezier van het zelf rijden en opleiden als speerpunt zetten in plaats van altijd maar meteen wedstrijd gericht te denken.
Het moeten presteren is vaak een reden om alle plezier in paardrijden en paarden te verliezen.

_/-\o_

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:45

Western rijden = wedstrijden rijden volgens een kleine (!) meerderheid...

Doordat ik geen wedsrtrijden meer rij, ben ik automatisch geen Western ruiter meer, en gezien de reacties van een aantal, mis ik daar persoonlijk niks aan :D

Die wedstrijdregelementen gaan ook maar zo ver...

lindavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:46

Romkabouter schreef:
Voor het gemak:

Afbeelding

Jee ik rij wel western! Western horsemanship iig ;)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:53

lindavan schreef:
Ik gebruik voor mijn jonge paard wel teugeldruk, in het begin in ieder geval. Ik merk dat hij dat nodig heeft om hem goed bij elkaar te kunnen rijden, zijn achterhand is nog niet zo sterk. Als zijn achterhand er wat meer onder zit kan ik hem losser laten, maar bv in de galop nog niet. Naarmate hij sterker en sterker wordt kan ik hem steeds meer loslaten. Als ik de teugels te snel te los laat komt ie op de voorhand, gaat zijn hoofd de lucht in, wordt zijn lijf langer en wil hij snellere, kortere passen maken. Nu moet ik zeggen dat hij bij zijn vorige eigenaren niet echt goed gereden werd en een super onderontwikkelde achterhand had voor een quarter.

Ik zie mezelf toch wel echt als westernruiter, al zijn sommigen het hier misschien niet mee eens door mijn beschrijving hierboven ;)

Maar ik ben oprecht nieuwsgierig: hoe zorg je dan dat je paard, in de basisfase, verzameld/nageeflijk wordt en blijft zonder teugeldruk?

ik ben het met het bovenstaande helemaal eens, als je paard nagevelijk is wordt die druk van de teugels afgehaald (bij een ervaren paard!!!!!) dus dan heb je losse teugels!!!!!
bij mijn jonge paard houd ik teugeldruk zodat deze nagevelijk wordt en dan houd ik minimaal contact om mijn paard te begeleiden in inderdaad sterk te worden in zijn achterbeen en zodra die sterk is krijg je het verhaal van het oudere paard weer

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:57

Cassidy schreef:
Geen filmpje, wel een artikel (en sorry, geen tijd om het te vertalen)

http://todayshorse.com/lateral-flexion- ... al-flexion

en als je je verdiepen wilt in de manier van zadelmak maken van Clinton Anderson (trek er even een paar uur voor uit)

http://www.youtube.com/watch?v=FF5KPdOM ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=WP66O-Xd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=zD5I2J43 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=deNEme1G ... re=related

veel kijkplezier.

Ik ben ook zwaar fan van zijn horsemanship, maar hij beschikt dan ook naast veel rijtechniek enorm veel voelkunst en talent....
TS, bekijk deze filmpjes op je gemak, en ga ergens lekker 1 keer per week lessen....bij iemand die jou een goed gevoel geeft qua rijstijl

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:03

quarterH schreef:
en zo heb ik medelijden met jouw paard dat je hem niet de rust GUNT op het moment dat dat hij doet wat je van hem vraagt.
mijn paard wordt voor zeker 50% van de tijd gewoon met rust gelaten.
die van jou niet.
ik zou liever een paard bij mij zijn dan bij jou.

bij mij weet ie waar ie aan toe is. doe ik wat ik moet doen is mijn leven geweldig en wordt ik met rust gelaten. maak ik de keuze stout te zijn heeft dat even een concequentie.
jouw paard wordt nooit met rust gelaten, ook niet als ie braaf doet wat je wilt. zielig eigenlijk he als je er zo naar kijkt?

qua begeleiding, zoals gezegt, een jong paard LEER je eerst wat je van hem wilt, door hem te wijzen. en verder laat je hem inderdaad ook ZELF uitvogelen wat de beste keuzes en opties zijn.

(altijd grappig dat als je een woord als 'raggen' of 'zagen' gebruikt iedereen meteen over zijn toeren is terwijl we het ALLEMAAL wel eens doen. de een alleen misschien wat bewuster dan de ander :-) )

en even 'for the record' ik heb een 3 jarige, die zit dus nog in de leerfase voor een groot deel. is dus (nog) helemaal niet zo zielig hoor.

dat weet je niet of ik mijn paard los laat of niet dat concludeer je uit mijn verhaal maar niet uit beeld ;)
als ik mijn jonge paard zelf laat uitvogelen wat het beste is dan had of zij of ik mij nek al lang gebroken!!!!!!!! doordat het achterbeen nog ondersteund moet worden heeft ze contact met mij nodig om sterk te worden dus laat ik haar haar gang gaan dan struikelt ze over de kleinste bultjes zand in de bak..........(of die van mij is een knoffelkont dat weet ik niet)

enne ik durf met eerlijkheid te zeggen dat ik het nooit doe zowel onbewust als bewust raggen of zagen in de mond van mijn paard, ik denk dat ik dat bij mijn paard doe ik deze gelijk over zijn toeren heb!!!!!!!!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:08

@romkabouter, ik weet niet wat jij hebt gereden in de dressuur maar jij slaat de spijker op zijn kop _/-\o_ , als dressuurruiter wil je inderdaad ook dat je paard op eigen benen loopt alleen dan in de oprichting en niet zoals in de western in de lage lijn :D

maar inderdaad in de dressuur/spring/mennen enz enz gebeuren inderdaad ook dingen die niet goed zijn
maar mijn mening blijft (ik dressuur ik doe aan western, vroeger in mijn pony tijd heb ik gesprongen en aan het mennen geweest) de basis om een paard iets aan te leren blijft hetzelfde!!!!!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 12:56

quarterH schreef:
Verzameld is wat anders dan nageeflijk.
Ja voor verzameling moet je ze tussendoor vasthouden en erin drijven. Maar de discussie ging over nageeflijk niet over verzameld.

Grappig, want dat vind ik dan wél weer één van de grootste verschillen tussen western en dressuur (voor zover ik verstand heb van dressuur dan :o ). Ik spreek even voor mezelf, maar om mijn paard(en) te verzamelen gebruik ik meer oefeningen aan een lange teugel om het op de achterhand te krijgen dan dat ik ze mijn handen in drijf, al moeten ze daar uiteraard wel óók op reageren met het ronder maken en onder treden (verzameling).

Rom: dat maakt de Horsemanship in het allround gebeuren gezien dus ook eigenlijk een bijzonder onderdeel, aangezien dat het enige onderdeel is waar licht contact gewenst is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:05

Mac, kunnen we dan concluderen dan Horsemanship geen western is ofzo? :D

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:07

Haaaa, maar DAT zei ik niet :)) !!
Het maakt de horsemanship wel een vreemde eend in de bijt. Dat wel :-) .

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:16

dat heb ik ook altijd van de horsemanship gevonden ergens kun je het vergelijken met een dressuurproef alleen dan je paard niet oprichten natuurlijk hihihihihihih

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:19

Als er dan toch een onderdeel met dressuur moet worden vergeleken, dan komt de horsemanship wel in aanmerking ja. Waarom reining vaak de dressuur van de westernsport wordt genoemd heb ik sowieso nooit begrepen :? .

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:27

nee reining dat is inderdaad geen vergelijking......... dus dan kunnen we concluderen dat de western en engels toch overeenkomsten hebben of heb ik het nu mis?????

(off-topic: Mac wat heb je mooie paint paardjes!!!!!)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:37

lindavan schreef:
Ik gebruik voor mijn jonge paard wel teugeldruk, in het begin in ieder geval. Ik merk dat hij dat nodig heeft om hem goed bij elkaar te kunnen rijden, zijn achterhand is nog niet zo sterk. Als zijn achterhand er wat meer onder zit kan ik hem losser laten, maar bv in de galop nog niet. Naarmate hij sterker en sterker wordt kan ik hem steeds meer loslaten. Als ik de teugels te snel te los laat komt ie op de voorhand, gaat zijn hoofd de lucht in, wordt zijn lijf langer en wil hij snellere, kortere passen maken. Nu moet ik zeggen dat hij bij zijn vorige eigenaren niet echt goed gereden werd en een super onderontwikkelde achterhand had voor een quarter.

Ik zie mezelf toch wel echt als westernruiter, al zijn sommigen het hier misschien niet mee eens door mijn beschrijving hierboven ;)

Maar ik ben oprecht nieuwsgierig: hoe zorg je dan dat je paard, in de basisfase, verzameld/nageeflijk wordt en blijft zonder teugeldruk?

door dit stilaan op te bouwen bv je brengt je paard in het frame dat jij wil met hand- en beendruk, wanneer het paard daar is waar jij wil gooi je ALLE been- en teugeldruk weg waardoor de teugels zwaar doorhangen. de eerste keer blijft het paard daar misschien maar een nano-seconde maar je vraagt gewoon terug opnieuw tot ie weer daar is en je gooit weer alle druk weg. vrij snel merkt je paard waar zijn comfortzone is, maw waar je paard met rust gelaten wordt en zal hij dat frame zelf gaan zoeken want eens uit de comfort zone wordt alles al snel veel werk. zo krijg je een paard wat in een frame loopt omdat hij dat wil, niet omdat jij constant aan zijn mond hangt en hem nooit zelfstandigheid geeft of leert.

je blijft stilaan opbouwen en introduceert zoetjesaan meer en meer. zo doe je dat

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:41

Romkabouter schreef:
En voor iedereen die denkt dat western perse met losse teugel is:

Lees even de Judging Manual Hoofdstuk 8: Horsemanship
De link staat hier: http://www.aqha.com/sitecore/content/Gr ... 2A0CD.ashx

wees gerust rk, wat de amerikanen light contact noemen, zullen velen hier als extreem losse teugel beschouwen

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:41

lindavan schreef:
Maar nageeflijkheid komt imo ook vanuit achteren, dus ik drijf hem eigenlijk ook in de nageeflijkheid. Door hem bij elkaar te rijden (door de drijven en voor tegen te houden) komt zijn achterhand eronder, waardoor zijn rug bol wordt en hij nageeflijk wordt.

Je kunt wel een paard hebben dat zijn hoofd omlaag doet omdat hij geconditioneerd is om dit te doen door een hulp aan het bit, maar als de achterhand niet meedoet heb je er natuurlijk nog niks aan.

dit is verzameling schat

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:50

dofuzz schreef:
wees gerust rk, wat de amerikanen light contact noemen, zullen velen hier als extreem losse teugel beschouwen

Ja tuurlijk, zo kan ik ook wel wat verzinnen :+

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:50

Todorien schreef:
quarterH schreef:
en zo heb ik medelijden met jouw paard dat je hem niet de rust GUNT op het moment dat dat hij doet wat je van hem vraagt.
mijn paard wordt voor zeker 50% van de tijd gewoon met rust gelaten.
die van jou niet.
ik zou liever een paard bij mij zijn dan bij jou.

bij mij weet ie waar ie aan toe is. doe ik wat ik moet doen is mijn leven geweldig en wordt ik met rust gelaten. maak ik de keuze stout te zijn heeft dat even een concequentie.
jouw paard wordt nooit met rust gelaten, ook niet als ie braaf doet wat je wilt. zielig eigenlijk he als je er zo naar kijkt?

qua begeleiding, zoals gezegt, een jong paard LEER je eerst wat je van hem wilt, door hem te wijzen. en verder laat je hem inderdaad ook ZELF uitvogelen wat de beste keuzes en opties zijn.

(altijd grappig dat als je een woord als 'raggen' of 'zagen' gebruikt iedereen meteen over zijn toeren is terwijl we het ALLEMAAL wel eens doen. de een alleen misschien wat bewuster dan de ander :-) )

en even 'for the record' ik heb een 3 jarige, die zit dus nog in de leerfase voor een groot deel. is dus (nog) helemaal niet zo zielig hoor.

dat weet je niet of ik mijn paard los laat of niet dat concludeer je uit mijn verhaal maar niet uit beeld ;)
als ik mijn jonge paard zelf laat uitvogelen wat het beste is dan had of zij of ik mij nek al lang gebroken!!!!!!!! doordat het achterbeen nog ondersteund moet worden heeft ze contact met mij nodig om sterk te worden dus laat ik haar haar gang gaan dan struikelt ze over de kleinste bultjes zand in de bak..........(of die van mij is een knoffelkont dat weet ik niet)

enne ik durf met eerlijkheid te zeggen dat ik het nooit doe zowel onbewust als bewust raggen of zagen in de mond van mijn paard, ik denk dat ik dat bij mijn paard doe ik deze gelijk over zijn toeren heb!!!!!!!!

jij DENKT je nek te gaan breken en jij GAAT ER VAN UIT dat je paard een kluns is. jouw paard kan dus geen 10 meter door de wei lopen zonder te strompelen of zijn nek te breken?? in dat geval is de beste carreermove voor jou paard heerlijke italiaanse salami.
WTF is "het achterbeen versterken"???????? kan iemand me dat uitleggen??????????????
als jouw paard jouw een dikke middenvinger geeft, of schrikt en er onderuit naait, jij gaat nooit een alternerende handbeweging maken???? jij bent ofwel extreem moedig en hebt een deathwish, ofwel extreem angstig en bevriest in paniek

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:58

Romkabouter schreef:
dofuzz schreef:

Ja tuurlijk, zo kan ik ook wel wat verzinnen :+

wanneer heb jij voor het laatst in een AQHA show iemand naar achteren zien plaatsen owv "excessive slack" ?? ik zie heel veel mensen naar achteren geplaatst worden owv "too short rein and too much contact".

als je showrules citeert hebben we het over wedstrijd sport, en dan zeg ik : ik heb nog nooit iemand niet zien plaatsen of een eerste plaats missen owv te lange teugel

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:01

nou gelukkig dofuzz ben ik geen angsthaas en heb nog nooit stijf van kou op mijn paard gezeten!!!!!!!! of welk paard ik maar had in al mijn paardenjaren
en ik weet wat ik doe en wat ik meemaak en ben niet een geluksvogel die zomaar even Z dressuur heeft gereden DIT HEB IK WEL MET DOEL EN GEVOEL GEDAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
evenals mijn westernpaardje nu L3 loopt waar ik zeer trots op ben dat ik dat met gevoel kan rijden en haar kan vragen wil je dit en wil je dat waarop zij mij antwoord zoals ik wil ik hoef haar gelukkig niet te DWINGEN!!!!!!

WTF is het achterbeen versterken zou ik me daar eerst maar eens in verdiepen voor je een paard gaat rijden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ben benieuwd hoe jou paard jou op zijn rug draagt????????? of heb je jezelf vastgebonden aan het zadel zodat je zeker weet dat je er niet afvalt!!!!!!!!!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:10

dofuzz schreef:
als je showrules citeert hebben we het over wedstrijd sport, en dan zeg ik : ik heb nog nooit iemand niet zien plaatsen of een eerste plaats missen owv te lange teugel

De manier hoe juries plaatsen en hoe het in het rulebook staat is een heel apart hoofdstuk.
Ik heb wel degelijk mensen geplaatst gezien die volgens het rulebook er uit gemieterd zouden moeten worden.
En dat light contact toegestaan is, is niet hetzelfde als dat no contact niet toegestaan is.

Ik kan aardig wat andere voorbeelden bij elkaar gaan schrapen over dressuur methodes en westernmethodes die overeekomen, maar ik kan ook met voorbeelden komen waarbij de dressuurmethoden absoluut niet overeenkomen met westen methoden.

Ik kies er alleen voor om paardrijden als uitgangspunt te zien en van alles wat te leren, wat waar vandaan komt en wie het heeft verzonnen boeit me niet.
Nooit kan ik me aan de indruk onttrekken dat westernmensen die een aversie tegen dressuur hebben dit hebben omdat ze of er niet genoeg van weten, of gewoon graag willen dat het compleet anders is alleen maar om het anders zijn.

Paardrijden kun je op velerlei manieren, waarbij mijns inziens niks een scherpe schiedslijn heeft tussen dressuur/western/natural/centered riding/vaquero of wat dan ook maar.

En nu mensen ook nog gaan lopen schreeuwen en vele leestekens plaatsen ben ik er helemaal wel klaar mee :D

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:12

Todorien schreef:
nou gelukkig dofuzz ben ik geen angsthaas en heb nog nooit stijf van kou op mijn paard gezeten!!!!!!!! of welk paard ik maar had in al mijn paardenjaren
en ik weet wat ik doe en wat ik meemaak en ben niet een geluksvogel die zomaar even Z dressuur heeft gereden DIT HEB IK WEL MET DOEL EN GEVOEL GEDAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
evenals mijn westernpaardje nu L3 loopt waar ik zeer trots op ben dat ik dat met gevoel kan rijden en haar kan vragen wil je dit en wil je dat waarop zij mij antwoord zoals ik wil ik hoef haar gelukkig niet te DWINGEN!!!!!!

WTF is het achterbeen versterken zou ik me daar eerst maar eens in verdiepen voor je een paard gaat rijden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ben benieuwd hoe jou paard jou op zijn rug draagt????????? of heb je jezelf vastgebonden aan het zadel zodat je zeker weet dat je er niet afvalt!!!!!!!!!!!

ik rijd inderdaad geen WRAN L3. ten eerste ben ik jaren geleden uit nederland verhuist en tweede ben ik ook jaren geleden al uit het beginners nivo gewipt. ik zal een tipje van de sluier oplichten over mijn identiteit :
AQHA points : + 150
NSBA lifetime earnings : +5.000$
NRHA lifetime earnings : + 25.000 $
als het je een troost mag zijn, ik show al enige jaren niet meer owv ik kan niet meer mee op het nivo dat ik wil rijden. al mijn paarden die nu nog in het showcircuit zijn worden geshowt door profs die dit wel kunnen.

om je vraag te beantwoorden over hoe ik mijn paard over de rug laat lopen zie eerder antwoord aan lindavan