[WN] Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:16

Mathilde schreef:
Ik ben het ook niet met het hele artikel eens, maar wat mij persoonlijk erg aansprak was dit stukje:
Citaat:
So wearing a helmet may help you if you get thrown or fall off, but understanding your horse, understanding their instinctive fear reactions and working on becoming a better horse person will help keep you from getting thrown. Help yourself and your horse become safer through understanding and knowledge of the horse.

So it is OK to wear a helmet, but don’t expect it to make you a better horseman, that is up to you

Dat is zó logisch en vanzelfsprekend dat het niet eens meer als geldig argument gebruikt kan worden :') Wie verwacht er nou een betere ruiter te worden door het dragen van een helm? 8)7
Zijn er misschien automobilisten die verwachten dat ze door het dragen van een autogordel een betere chauffeur te worden?

Ik denk echter wel dat er veel mensen zijn die zichzelf zo'n - goede chauffeur vinden dat ze geen autogordel nodig hebben/ - goede ruiter vinden, dat ze geen helm nodig hebben :P

Verosjaak

Re: Helmplicht voor reiningruiters vanaf 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:25

@JohnnyReiner: Ik weet niet of je mijn post wel goed leest, maar er staat toch ook echt Glimpakje. Je weet wel, de showkleding van menig westernruiter. Wat heel geleidelijk aan ook richting reining gaat, want ik zag op het NK al een paar mooie glimhoofdstellen en showkleding voorbij komen tijdens de reining ;) .

Heel mooi allemaal dat zeker maar niet iets wat je ook dagelijks draagt (daar is het denk ik ook te duur voor).

Mijn vader rijd ook niet, zijn hele huis is bezaaid met cowboy's en indianen. Ook hij draagt een hoed, boots en heeft een leren jas met franjes. Prachtig vond hij het dat ik western ging rijden, beetje jammer dat zelfs iedereen op stal hem raar stond aan te kijken := .

Ik heb het dus over westernruiters en niet over mensen met een lifestyle wat op cowboys lijkt ;)

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:26

Nee, zo zie ik het niet. Ik zie heel veel mensen om mij heen die idd een cap opzetten omdat ze een compleet geflipt paard hebben en week in week uit gewoon weer op die knol kruipen maar zonder aan zichzelf of het paard te werken. Maar wel met cap want stel je voor dat je eraf knalt.
Dus zo logisch is dat niet, niet voor iedereen. En al helemaal niet voor de mensen die er of niet tussen opgroeien/ de 'mensen met paarden' vs de 'paardenmensen'.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:32

Ik heb geen compleet geflipt paard, heb ze beide ook netjes opgevoed, ben er al ik weet niet hoe lang niet afgevallen, ben geen angsthaas, maar toch zet ik een cap op. Ik heb er geen hekel aan, hij zit zelfs lekker, met dit weer is het nog lekker warm ook en voor die ene keer er wel iets gebeurt dan ben ik hoop ik beschermd.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:35

mee eens gr_roos. Eigen ervaring van mij was ook dat ik wel zonder cap kon op mijn eigen paard (met andere paarden die ik niet ken draag ik hem sowieso). Toen ben ik er buiten op een heel grappige manier afgevallen. Prima, geen cap op maar had ook niets. Totdat ik bij een drukke weg aankom waar we altijd langsrijden. Blijkbaar door de val had ik het vertrouwen van mijn paard in mij beschadigd en toen ze ergens van schrok rende ze de weg bijna op. Net op tijd op kunnen lossen. Dit is iets wat ze normaal nooit zou doen.

Sindsdien draag ik altijd een cap, ook in de bak. Ook met mijn nieuwe vz-paardje waar eigenaresse zelf zonder cap op rijd. Ik ben daar zelfs een vreemde eend in de dressuurwereld want heel veel mensen op stal dragen geen cap, zeker niet in de bak, en ik wel.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:35

verography schreef:
@JohnnyReiner: Ik weet niet of je mijn post wel goed leest, maar er staat toch ook echt Glimpakje. Je weet wel, de showkleding van menig westernruiter. Wat heel geleidelijk aan ook richting reining gaat, want ik zag op het NK al een paar mooie glimhoofdstellen en showkleding voorbij komen tijdens de reining ;) .

Heel mooi allemaal dat zeker maar niet iets wat je ook dagelijks draagt (daar is het denk ik ook te duur voor).

Mijn vader rijd ook niet, zijn hele huis is bezaaid met cowboy's en indianen. Ook hij draagt een hoed, boots en heeft een leren jas met franjes. Prachtig vond hij het dat ik western ging rijden, beetje jammer dat zelfs iedereen op stal hem raar stond aan te kijken := .

Ik heb het dus over westernruiters en niet over mensen met een lifestyle wat op cowboys lijkt ;)

Weet werkelijk niet wat je bedoelt, ik heb nog nooit een "glimpakje" aangehad met een wedstrijd, misschien bedoel je kleding voor dames.
Snap het niet helemaal. maar laat maar, beetje off topic gaat het worden.

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:42

Maar ik draag ook regelmatig braaf een cap; met buitenrit zet ik altijd een cap op. Dus ik heb geen bezwaar tegen de cap, alleen tegen het feit dat mensen het een ander willen verplichten. Nederland is al zo'n regeltjes land.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:42

Voornamelijk dames dragen idd een glimpakje. En voor jouw beeld maar een plaatje: http://www.westernstore.nl/image.php?ob ... age_id=112

Maar ik zal mijn post moeten redigeren. Vooral voor dames is het een verkleedpartij, want mannen dragen altijd hun chaps dus die verkleden zich niet :) . Dus alleen vrouwelijke reiners en dan ook niet allemaal doen mee aan het verkleedpartijtjes. Net als vrouwelijke & mannelijke dressuurruiters.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:54

Voor de mensen die het niet opzetten omdat hun paard zooo braaf is, wel eens stilgestaan dat een braaf paard geen garantie is? Een braaf paard kan ook struikelen, of erger, het braafste paard kan overkomen wat de nr. 1 springen ook overkwam: omvallen met ruiter en al.

Ik heb een keer een meisje van een doodbraaf paard zien vallen, was gewoon rustig aan het galopperen, het paard struikelde op een erg vervelende manier en het meisje werd gewoon over de hals van het paard heen gelanceerd. Paard had nog te veel snelheid om zo snel af te remmen, moest zijn voorbenen wel ergens neerzetten om niet om te vallen en kon niet anders dan een van zijn hoeven OP haar hoofd neer te planten. Het is dat ze een cap op had, die cap is vervangbaar, maar haar schedel zou minder vervangbaar zijn.

De afgelopen tijd is natuurlijk ook wel duidelijk geworden dat sportpaarden ook in de ring kunnen overlijden zonder dat het aan het paard of de ruiter ligt.

pleasurehors

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:17

Authentic schreef:
De afgelopen tijd is natuurlijk ook wel duidelijk geworden dat sportpaarden ook in de ring kunnen overlijden zonder dat het aan het paard of de ruiter ligt.

Ik snap niet helemaal wat deze zin met het onderwerp te maken heeft!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:32

Het onderwerp gaat over cap dragen in de wedstrijdring, ook op hoog niveau. Er zijn onlangs paarden overleden in de ring, topsporters. Een paard dat doodgaat valt doorgaans om, als jij erop zit en jouw paard valt om dan kan je lastig rustig blijven zitten, als je vervelend valt kan je met je hoofd tegen bijvoorbeeld een bakrand aankomen, hier kan jouw schedel slecht tegen, een hoed kan hier ook slecht tegen, een cap is gemaakt om hier iets beter tegen te kunnen. Comprende?

Je loopt niet alleen risico met een opgefokt paard ofzo.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:04

Ja, dat paarden doodgaan in de ring is echt schering en inslag en daarom moet iedereen een cap op :roll:

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:19

Ik snap dat iedereen de keuze wil houden cap dragen of niet. Daarom ga ik ook niet zeggen of ik voor of tegen de nieuwe regel ben. Ikzelf draag altijd een cap, al is het maar om 5 min in de bak op mijn paard te kruipen zonder zadel. Hoe goed je je paard ook kent, hoe goed het ook getraind is, een ongeluk zit altijd in een klein hoekje. Ik ben vroeger zovaak van mijn paard gevallen, meestal mijn eigen domme schuld, en die cap heeft me vaak gered.

Dat anderen geen cap willen dragen, tja oke hun keus, maar als ik iemand om wie ik geef zonder cap op z'n paard zie kruipen zit ik toch wel altijd met een klein hartje.

Misschien dat er op termijn toch wel mensen door de regel gered worden. Mensen die nooit een cap dragen omdat ze niet vallen, maar dan toch eens vallen en dan beseffen dit kon veel erger geweest zijn had ik nog altijd geen cap gedrgen, dus wie weet. ;)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:38

verography schreef:
Nou prima dan ben jij uitzondering op de regel. Er zijn heel wat westernruiters, reining/halter/horsemanship/trail die een glimpakje aantrekken omdat het zo mooi staat. En dat doet het ook! Maar het blijft dan nog steeds een verkleedpartij.

Verkleedpartij houd gewoon in dat je niet je dagelijks kledij draagt vanwege een speciale reden (kinderen doen dat voor de lol, en wij ruiters voor een wedstrijd of show).

Als jij dit al dagelijks draagt prima. Maar ik denk echt, als ik zo om me heen kijk in de western wereld, dat je 1 van de weinigen bent.

in het reining wereldje zie ik nochthans erg veel mensen die "in burger" altijd cinch shirts en wrangler of cinch jeans en boots dragen. een hoed opzetten , sporen aangespen en chaps overaan trekken om te showen kun je bezwaarlijk een verkleedparij noemen

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:42

gr_roos schreef:
Ik heb geen compleet geflipt paard, heb ze beide ook netjes opgevoed, ben er al ik weet niet hoe lang niet afgevallen, ben geen angsthaas, maar toch zet ik een cap op. Ik heb er geen hekel aan, hij zit zelfs lekker, met dit weer is het nog lekker warm ook en voor die ene keer er wel iets gebeurt dan ben ik hoop ik beschermd.

dat is dan jou keuze en daar hoor je niemand over mekkeren

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 13:48

verography schreef:
Voornamelijk dames dragen idd een glimpakje. En voor jouw beeld maar een plaatje: http://www.westernstore.nl/image.php?ob ... age_id=112

Maar ik zal mijn post moeten redigeren. Vooral voor dames is het een verkleedpartij, want mannen dragen altijd hun chaps dus die verkleden zich niet :) . Dus alleen vrouwelijke reiners en dan ook niet allemaal doen mee aan het verkleedpartijtjes. Net als vrouwelijke & mannelijke dressuurruiters.

Laat ik nou geen enkele competitiesport kennen waar voor een wedstrijd niet een proper shirtje aangetrokken wordt van een bepaald type of ontwerp. Even dacht ik aan darts maar ook die mensen dragen allemaal hetzelfde type shirt. resteert : kaarten en quizzen, maar of je dat ook nog sport kan noemen ondanks de competitie???????

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:43

Maar dat is toch mijn punt dofuzz??? Daarom zeg ik toch ook dat dressuurruiters zich ook 'verkleden'. Je trekt namelijk kleding en in jullie geval dan accesoires aan die je normaal niet draagt.

Ja het is voor de sport maar het blijft nog altijd jezelf verkleden tot een bepaald standaart. Dat mensen het eerder bij een westernwedstrijd zeggen dat je verkleed bent komt imo doordat men die kleding alleen uit westernfilms kent. Dan is het in hun ogen al gauw verkleden.

En dat bedoel ik ook weer met het jezelf zo serieus nemen. Als je nu eens om jezelf kan lachen of om wat anderen over je zeggen dan is het hele issue van verkleden opeens een stuk minder belangrijk.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:40

quote romkabouter : Ja, dat paarden doodgaan in de ring is echt schering en inslag en daarom moet iedereen een cap op :roll:
dan moet er ook maar een cap komen voor paarden :D

wat heeft een cap te maken met "verkleedpartijen " :roll:
en de passende kledij dragen voor je sport, vind ik geen verkleedpartij.en de insteek van" ïets anders als dat je normaal draag is een verkleedpartij "houd ook geen steek.
dus als je een uniform moet dragen voor b.v. je werk, verkleed je je dan ook ? of verkleed je je dan juist als je thuis komt, gezien het aantal uren op je werk meestal langer is, als je kleding (slapen niet meegerekent, tenzij je je in je pyama verkleed )thuis draagt.
laten we bij het onderwerp blijven-de cap als verplichting.

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:03

Nou een mooie cap met een gaaf westernshirt :+ Had het al gevraagd, maar wil toch wel weten hoe dat kan:

Waarom dragen beroepscowboys in de USA dan geen cap tijdens hun werk ? Als het de veiligheid zo dient, hadden ze dat toch wel in een arbowet ofzo opgenomen...

Het opleggen van verplichtingen ter bescherming van mijzelf, ik krijg daar altijd een beetje jeuk van ;(
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 18-11-11 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:04

Cap als verplichting:

1. De vraag is of die verplichting er wel echt komt en in welke vorm (bij inrijden? Of alleen op show?, zie mijn eerdere post met het artikel van de FEI)

2. Ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden dat iets wordt verplicht. Dan heb je zelf de keus: of je aan die plicht houden, of er niet aan meedoen.
En is dat geval betekent dat elders starten. Vraag is of die paar keer met een cap rijden natuurlijk opweegt tegen niet meer onder de FEI showen ;)

3. Volgens mij zijn alle argumenten van mooi/ lelijk, comfortabel/niet comfortabel, veel risico/ weinig risico niet van toepassing.
Feit is: een cap beschermt je hoofd bij een val beter dan geen cap. Dus hoe vaak/weinig een ongeval nu voorkomt; het is beter dan niets.
Hence de onderbouwing van de FEI.

4. Bovenstaande punten gecombineerd; er wordt vind ik wel erg fel gereageerd in dit topic :o . Hoeveel westernruiters (hier) zullen hier nu concreet mee te maken hebben?
Kom op; het feit dat je FEI wedstrijden kunt rijden weegt volgens mij toch echt wel op tegen het met een doppie rijden ipv een hoed, toch? :D

In dit topic lees ik veel ergernis om het feit dat de cap wordt verplicht.
Persoonlijk vind ik deze verplichting niet zo'n ramp :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:09

Rumpleteaser schreef:
Hoeveel westernruiters (hier) zullen hier nu concreet mee te maken hebben?
Kom op; het feit dat je FEI wedstrijden kunt rijden weegt volgens mij toch echt wel op tegen het met een doppie rijden ipv een hoed, toch? :D

Jij hebt er niets mee te maken, dus ik snap dat jij het geen ramp vind :)

JohnnyReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:11

Rumpleteaser schreef:
3. Volgens mij zijn alle argumenten van mooi/ lelijk, comfortabel/niet comfortabel, veel risico/ weinig risico niet van toepassing.
Feit is: een cap beschermt je hoofd bij een val beter dan geen cap. Dus hoe vaak/weinig een ongeval nu voorkomt; het is beter dan niets.
Hence de onderbouwing van de FEI.

4. Bovenstaande punten gecombineerd; er wordt vind ik wel erg fel gereageerd in dit topic :o . Hoeveel westernruiters (hier) zullen hier nu concreet mee te maken hebben?

Dus alleen je eigen argument telt mee, de rest kan down the drain :)

Zelf vind ik die argumenten wel meetellen. Ik denk dat er een hoop ergenis ontstaat, omdat iets wordt opgelegd wat je eigenlijk zelf wil beslissen.

Als je geen cap op doet, breng je niet een ander in gevaar. Zou dat wel zo zijn, zou het een hele andere duiscussie worden
Laatst bijgewerkt door JohnnyReiner op 18-11-11 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:14

@ Niels: Hihi, dat klopt! We moeten daar nog even voor doortrainen ;) Maarre; ik mag toch wel mee discussiëren? :P

Maar of ik nu met cap of hoed rij.... pooteetoo - pootaatoo.
Nogmaals; ik kan me niet zo goed voorstellen waarom 'wel-fei-ruiters' dit nu zo'n ramp vinden. Oprecht niet.
Of ligt de frustratie dan ergens anders? Vanwege het feit dat er iets wordt verplicht? (Is een oprechte vraag)

@ JohnnyReiner: ik snap 'm niet. Bedoel je dat andere meningen voor mij niet tellen? Dat schrijf ik niet hoor.
Ik geef hier alleen mijn eigen mening, daarmee bedoel ik niet automatisch dat andere meningen niet meetellen ofzo :D
(edit: ik schrijf ook bewust 'ik')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:20

alleen de verplichting kan het niet zijn. westernhoed is ook verplicht..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:22

Rumpleteaser schreef:
@ [***]: Hihi, dat klopt! We moeten daar nog even voor doortrainen ;) Maarre; ik mag toch wel mee discussiëren? :P

Uiteraard mag je meediscussiëren, maar ga niet over anderen oordelen of ze fel reageren. :)
Rumpleteaser schreef:
er wordt vind ik wel erg fel gereageerd in dit topic :o .