[WN] Rodeo discussie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:32

Tja...wordt gewoon niet graag een betweter genoemd....over aanvallen gesproken....ha!
Verder hecht ik waarde aan mensen die weten waar ze over praten, en als je het niet weet vertel dan geen bull-oliebol over de rodeo, daar krijg je weer die nutteloze bokt-discussies van.

Verder is commentaar van 13-jarige jochies die rellen in diverse topics over wat zielig is en zich niet erin verdiepen niet echt zinvol....

Andere Rodeo topics hebben zowel Cassidy , ik en anderen al vele malen alles uitgelegd...
en de linkjes die we plaatsen zeggen genoeg denk ik.

Ik ga over 3 weken lekker 3 dagen naar de Salinas Rodeo en ga er in elk geval van genieten !!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:42

ElCamino schreef:
Tja...wordt gewoon niet graag een betweter genoemd....over aanvallen gesproken....ha!
Verder hecht ik waarde aan mensen die weten waar ze over praten, en als je het niet weet vertel dan geen bull-oliebol over de rodeo, daar krijg je weer die nutteloze bokt-discussies van.

Verder is commentaar van 13-jarige jochies die rellen in diverse topics over wat zielig is en zich niet erin verdiepen niet echt zinvol....

Andere Rodeo topics hebben zowel Cassidy , ik en anderen al vele malen alles uitgelegd...
en de linkjes die we plaatsen zeggen genoeg denk ik.

Ik ga over 3 weken lekker 3 dagen naar de Salinas Rodeo en ga er in elk geval van genieten !!!

je hebt het toch niet over mij hoop ik -O-
Gezien je meteen na mijn post reageert -O-
Neuhhh zal wel niet... ben geen dertienjarig jochie maar een vijftigjarige ouwe doos :=
Veel plezier bij de rodeo
(is dat in nl? sorry, ken ze niet)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:14

ElCamino schreef:

*\o/*
Ik ga ook binnen drie weken, alleen.. weet nog niet helemaal waar, ik vermoed dat het Canada zal worden, nooit eerder rodeo gezien daar, dus dat wordt weer wat anders.

liljebo schreef:
Neuhhh zal wel niet... ben geen dertienjarig jochie maar een vijftigjarige ouwe doos :=

:D :D :D
Nee denk niet dat het over jou ging hoor.

Salinas is Californië, VS

ElCamino

Re: Rodeo discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:25

Nee, had het over degene die me betweter noemt..
En de rodeo is in Salinas , Arizona!!
leuk Bandida: ik wilde naar de Calgary Stampede maar die is geweest als wij vertrekken....die is 8 t/m 17 juli...is mijn droom om dáár eens heen te gaan..
We gaan ook naar Las Begas, daar zijn ook rodeo's maar weet niet of ze dan zijn en hoe groot ze zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:33

geweldig lijkt me dat... ik zou ook graag eens een keer die kant uitgaan en dergelijke rodeo's bezoeken, sfeer opsnuiven vooral...
maar voorlopig zit het er niet in...

Moet me tevreden stellen met het surrogaat hier, komend weekend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:41

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:48

Ow ja dat heb je daar wel, plaatsen die x keer voorkomen van naam, ga zo maar eens naar Springfield hehe.
Arizona is prachtig, voor zo ver ik het gezien heb, ben wel alleen nog maar in het zuiden geweest.
Vegas heeft de National Rodeo Finals in december, daar ga ik heen, een dag of drie hoop ik, hangt er wat van het programma van de conferentie af waarvoor we eigenlijk echt daar zijn.
De rodeo + concert arena heet 'Thomas & Mack Center', ik vermoed dat daar doorheen het jaar ook wel wat te doen zal zijn? vast programma te vinden op het web.
Je kan overigens ook leuk paardrijden in de woestijn rond Las vegas, dagtochten en zo.

Ik zou iets in regio (+- 500 km) Vancouver willen vinden, kan dus ook in de VS, voor een weekendje rodeo in de maand augustus. Zal eens wat moeten surfen..

(mocht iemand het zich afvragen, nee ik reis dus niet helemaal naar daar voor enkel een weekendje rodeo, 't is toch niet naast de deur, maar 't is mooi meegenomen als je er toch bent ,-))

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:51

Cassidy schreef:
Prachtige filmpjes, en die eerste is gewoon super, kende ik nog niet!

Haha leuk zeg, spelletje!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 09:54

HAHA!! wij reizen ook niet voor de Rodeo, maar we gingen toch naar Arizona dus als ik er ben wil ik tóch naar een Rodeo als het kan.... vriendje gaat met zakenpartner altijd voor de auto's, ne een keer écht vakantie én rodeo...

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:03

@ El camino, waar is Salinas in Arizona ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:32

Cassidy schreef:
liljebo schreef:
Ter illustratie: (en beweer dan nog maar eens dat een paard het niet leuk vindt)
http://www.youtube.com/watch?v=WQU8YVHc3iw

Onder het zadel... check die uitdrukking van dat paard.... geweldig.
http://www.youtube.com/watch?v=d7GyxQVb ... re=related

Prachtige filmpjes, en die eerste is gewoon super, kende ik nog niet!

Ja vond ik ook. Ik heb echt het idee dat je bij zo'n paard als ruiter alleen maar aan hoeft te geven welke koe je nodig hebt en het verder gewoon zo weinig mogelijk moet storen.
Het paard in het eerste filmpje heeft wel heel erg duidelijk cow-sense.
Maar in het tweede filmpje zie je ook echt die fixatie en hoe het paard op dat moment echt zelfstandig handelt.
Magnifiek,

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:34

euh...Salinas is California, sorry.....vergissing
We landen in LA, via kust omhoog richting Carmel of zoiets en dan naar Salinas...
Vanaf daar naar Yosemite park en dan naar Las Vegas....we gaan door California, dan Nevada en door stukje Arizona
*gaat even kijken op google*

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:40

Bandida schreef:
Cassidy schreef:

*\o/* Mooi..

Veel Spaanse paarden (andalusiërs en kruisingen) hebben ook spontaan een goeie scheut cow sense, voor degenen die dat niet wisten en toevallig zo eentje thuis hebben, altijd leuk om een schaduwspelletje (met ander paard, hond, persoon, of ja, een koe) mee te verzinnen, gaat vanzelf :D

Dat is op zich wel logisch aangezien de oorsprong van amerikaanse paarden bij spaanse paarden ligt.
Daarbij worden spaanse paarden ook gebruikt in werk met vee

Hier Merlin, zó'n geweldig paard!
In de arena

in training

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:49

van het werk van paarden in de arena wordt ik dan weer helemaal niet vrolijk.
Nog afgezien van het probleem wat ik met stierenvechten heb, trekken de paarden in de arena aan het kortste eind.
Enig idee hoeveel paarden fataal worden verwond in de arena en dat alleen om het spektakel?

Nee.... jammer dat je de link western/arenawerk legt. Vind ik mijlenver uit elkaar staan
In arenawerk is het leven van een paard totaal onbelangrijk
http://www.animalfrontline.nl/stieren/paarden.php

Ter aanvulling

Tegenstanders vinden dat het moreel verwerpelijk is om dieren te doden ter vermaak. Ook maken zij bezwaar tegen de lange, bloedige en pijnlijke doodsstrijd van de stier. In de media verschijnen met enige regelmaat berichten dat een stier voor het betreden van de arena al verzwakt wordt door hem zout te laten eten en geen drinken te geven en door de stier met zandzakken tegen de buik te slaan waardoor inwendige bloedingen optreden. Ook de paarden die bij een stierengevecht gebruikt worden, lijden. Ze zijn doodsbang tijdens de onnatuurlijke confrontatie met de aanstormende stier en worden maar ten dele beschermd tegen de scherpe horens. Vaak raakt een paard daardoor (zwaar) gewond en moet het worden afgemaakt. Tegenstanders van stierengevechten beweren dat regelmatig de stembanden van de paarden zijn doorgesneden, zodat het publiek de angstkreten van het paard niet kan horen.

Leuk he? Stierenvechten met paard. -:(-
Laatst bijgewerkt door liljebo op 01-07-11 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:52

ook daar zal je excessen hebben. Ik geloof niet dat het leven van merlin (want daar heb ik het over) onbelangrijk gevonden wordt. En ook in het arena werk moet je goede paarden hebben.
Het ging met niet om het stierenvechten, want daar moet ik ook niks van weten, het ging me om het werk.

Pumbaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:56

Leuke filmpjes :j
Alleen vind ik het zeer zielig voor die stier...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 10:57

stef schreef:
ook daar zal je excessen hebben. Ik geloof niet dat het leven van merlin (want daar heb ik het over) onbelangrijk gevonden wordt. En ook in het arena werk moet je goede paarden hebben.
.

Nee... geen excessen.
Paarden die zwaar gewond raken in de arena is eerder regel dan uitzondering en de bescherming die wordt gebruikt is ook bedoeld om de wonden te verhullen.

Op zich hoef je geen einstein te zijn om te begrijpen dat deze mannen hun paarden aan gevaar blootstellen.
Ga na... een stier wordt gemarteld totdat hij helemaal gek wordt van de pijn. Ruiter zit hoog en droog op zijn paard. paard vang eerste klappen op.
Leuk voor een paard... no way.
Paard beseft het gevaar zelf ook echt wel. Ze zijn niet gek.

Sorry, maar ik heb erg veel moeite als het voorbeeld van werk in de arena wordt aangehaald en bewonderd,
Komt stoom van uit mijn oren en dat is slecht voor mijn hart,
Ik vind het persoonlijk iets wat ze gisteren mogen verbieden

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:15

Ik heb het over het paard. Merlin is IMO gewoon een geweldig paard. Daarnaast werd er aangehaald dat spaanse paarden ook cowsense hebben, en dat is dus niet raar.
Bescherming om wonden te verhullen? Waar heeft Merlin bescherming dan?
Maar goed, mijn insteek was niet om de discussie om te turnen naar stierenvechten, of om stierenvechten met rodeo te vergelijken. Mijn insteek was enkel aangeven dat het niet raar is dat spaanse paarden cowsense hebben

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:16

liljebo schreef:
Paard beseft het gevaar zelf ook echt wel. Ze zijn niet gek.

Ook hier is veel meer uitleg bij nodig om te begrijpen hoe het in mekaar zit, net zoals bij rodeo. Geen oordeel voorlopig, zeker niet over de stieren, maar het is beslist niet zo dat de paarden bang zijn.
Een paard als Merlin loopt over van zelfvertrouwen, en doet dat werk zéér graag. Op dat vlak is er helemaal geen verschil met zo'n cutting horse. Hij is goed voorbereid, opgegroeid tussen de stieren, fysiek getraind, en kent de grenzen. Hij weet ook dat hij sneller is en denkt zelf mee. Er staat op youtube ergens een filmpje waarin Pablo Hermoso commentaar geeft op tv-beelden waarop te zien is dat Merlin overenthousiast 'de hulpen steelt' en er spontaan nog een extra zwevende pirouette tussen gooit op een moment dat hij het als ruiter niet verwacht had. Hij lag er net niet langs.. Dat heb je alleen met zelfdenkende enthousiaste paarden. Het is met zo'n hengst met die capaciteiten eerder energie in goede banen leiden als het omgekeerde.

Edit: nog even aanvullen dat we het hier hebben over rejoneo, stierenvechten te paard, en niet over een picador, dat is een man met een lans op een paard in een matras. Ik kan van die tweede soort ook niet echt vrolijk worden, maar het is wel zo dat de verhalen rond zware ongelukken overdreven worden. Wikipedia (in het engels) geeft een vrij eerlijke weergave van de realiteit (vind ik zelf) mocht iemand interesse hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:29

Bandida.. Merlin is idd een zeer goed paard, maar ik zag hem toch echt liever bij cutting.
Zeker weten dat hij het daar ook goed deed.

Ik ken wel een stuk achtergrond en ik weet ook wel dat de arena stier geen slecht leven heeft voor de arena, maar goed... ik vind het ritueel afmaken van de stier ellendig om te zien. Ik vind overigens bioindustrie en menig transport net zo ellendig.
Ik betaal dan ook liever meer geld voor een beest wat eerlijk opgroeide, maar schijnbaar zegt een label ook niet veel. Ik troost mij met de gedachte dat hier in zweden de normen anders zijn en bio-industrie ontbreekt en koop dus ook niet het veel goedkoper vlees uit andere landen.
Eigenlijk eet ik nauwelijks vlees, maar ja... daarmee ben ik er dan ook niet, want melkprodukten en eieren hangen rechtstreeks samen met vleesprodukten.
Zonder kalveren geen melk. Zonder slacht een overbevolking aan koeien. Om het maar eens simpel te zeggen,
Ben er nog niet helemaal aan uit.
Ben wel zover dat ik de jacht hier niet meer veroordeel om eerder genoemde reden... die beesten hebben iig een goed leven in vrijheid en het doden gaat snel. De jagers hebben er plezier aan de jacht in de zin van uitdaging,, maar de jagers die ik ken zijn zeer respektvol naar de natuur en gebruiken ieder stukje van een gejaagd dier.

Maar goed... ik wijk af...
De moeite die ik met paarden in de arena heb, is het feit dat de kans op gewond raken nu eenmaal enorm groot is. En m.i. onnodig. Er zit geen meerwaarde in, voor mijn gevoel, om de paarden hieraan bloot te stellen,. Er zijn andere manieren om die behendigheid te laten zien, zoals het in de western gebeurd.

En daarmee ben ik dan weer terug bij het cutting.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:33

En je hebt ook toch dat doma vaquero gedoe ?? Met zo'n paard werken met zo'n lange speer?
Dat geeft ook goed weer hoe zo'n paard werkt. Maar daar heb ik geen verstand van....
Ben erg anti-stierenvechten....en anti alles wat erbij hoort!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:44

Dat doma vaquero "gedoe"? Klinkt nogal neerbuigend.....

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:27

@El Camino, Ik was daar in 1973, nog in het oude stadion, lekker hoor dat deel van Ca.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 12:35

Heb niet alles gelezen _O- iets teveel haha.

Wat ik me wel afvroeg, en wat ik zo gauw niet kan vinden: wat is nu het criterium bij cutting? Want in de filmpjes mag de koe op een zeker moment weer terug naar de kudde, is dat na een bepaald aantal seconden oid?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:39

Werken met vee vind je in verschillende landen en wordt gedaan met verschillende rassen. Van Camargue paarden tot Spaanse paarden, Quarters en Criollo's. En ze hebben er allemaal aanleg voor, alleen Merlin naar voren halen doet de andere rassen tekort.