[WN] Western met een fries?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:06

vaa:
maar als je elke dag traint en je weet dat je fries de oefeningen te moeilijk vind door de bouw... Wat is dan de lol er van?

Puckenires

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 14:10

In de prysho stond er een fries die kampioen was geworden met reining!
Beetje raar maar het kan blijkbaar dus wel!
Maar de vraag is of jouw paard het wel leuk vindt, als het té zwaar wordt zal het het niet meer leuk vinden.
En dan wordt het ook minder leuk voor jezelf.

quarterH

Re: Western met een fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:46

nou dan ben ik heeeeel benieuwd waar dat dan was.... welke vereniging? welk land?

sandraz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 15:47

leukkk toch?!
een keertje wat anders :P

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 16:45

prysho??

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:11

rapido schreef:
prysho??

Dit is een blad wat je elke maand krijgt als je lid bent van het fries paarden stamboek. ;)

@puckeniris kun je dat artikel toevallig inscannen? Ik ben wel heel benieuwd (ben geen lid meer van het KFPS, dus krijg het blad niet meer)

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:26

Ik ben er ook wel benieuwd naar, dus ik zou het artikel ook graag krijgen! :)

Als je geen scanner hebt kan je er misschien een foto van maken oid?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:59

Kaspar schreef:
Dit is een blad wat je elke maand krijgt als je lid bent van het fries paarden stamboek. ;)

Aha :)*

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:49

Ziet er prima uit toch ?
Zou een leuk onderdeel op een friezendag zijn, weer eens wat anders dan voor de sjees. Western riding is gewoon een manier van rijden. Je hoeft niet allemaal achter een koe aan of een sliding stop te maken, daar is een Fries nu een keer niet op gebouwd. Pleasure kan prima, nu zal de hoofdhouding niet helemaal volgens het boekje zijn , lekker belangrijk. Have fun, daar gaat het toch om !

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:18

Dat is geen pleasure. sorry.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:48

Voor mijn mening over dit filmpe, zie pagina 4. :D

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:52

Ik heb niet het hele topic gelezen dus alvast mijn excuses voor een dubbel post.

Op afgelopen NK is er een fries 2de geworden bij de barrelrace. Zegt genoeg denk ik.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:54

wat zegt dat....

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:56

XxNadiehxX schreef:

nee, je moet pleasure op een fries ook niet met pleasure op een quarter of id vergelijken,
maar in een eigen klasse vind ik het best kunnen.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 23:59

Hollowpoint schreef:
XxNadiehxX schreef:

nee, je moet pleasure op een fries ook niet met pleasure op een quarter of id vergelijken,
maar in een eigen klasse vind ik het best kunnen.

Contestants compete simultaneously, traveling the perimeter of the arena, and at the discretion of the judge, are asked to walk, jog, lope and reverse the direction of the horse. Horses are evaluated on quality of movement while staying quiet and calm, traveling on a loose rein.

Dit is pleasure...

Maargoed. Je kunt best leuk recreatie western rijden met een fries, maar ik vind het niet geschikt voor 'onderdelen' in de western.
Mijn mening..

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:00

Dat een fries in de western wel kan en niet perse slechter oid is. er zit net zo veel training en moeite achter.
Ja een Quarter/Paint is hiervoor gefokt, maar dat wil niet zeggen dat ze de enige rassen zijn die er goed in kunnen zijn.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:02

Yviertje schreef:
Dat een fries in de western wel kan en niet perse slechter oid is. er zit net zo veel training en moeite achter.
Ja een Quarter/Paint is hiervoor gefokt, maar dat wil niet zeggen dat ze de enige rassen zijn die er goed in kunnen zijn.

nee een appaloosa kan er ook wat van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:03

Yviertje schreef:

De barrelrace in Nederland, dat moet je toch niet nemen als referentiekader? Barrel race is echt knap hoor, maar niveau in Nederland is echt dramatisch. Dat een fries 2e (van de 4 of 5) wordt, zegt meer over de andere dan over de fries :D

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:08

Citaat:
Contestants compete simultaneously, traveling the perimeter of the arena, and at the discretion of the judge, are asked to walk, jog, lope and reverse the direction of the horse. Horses are evaluated on quality of movement while staying quiet and calm, traveling on a loose rein.

Dit is pleasure...

Maargoed. Je kunt best leuk recreatie western rijden met een fries, maar ik vind het niet geschikt voor 'onderdelen' in de western.
Mijn mening..

Ja, je kunt het hele AQHA handboek er wel naast leggen en dan tot de conclusie komen dat een fries niet aan die spelregels kan voldoen, dat zeg ik ook niet. Het gaat hier om de fun met je paard, niet om het winnen van wedstrijden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:13

Dan had dit topic als titel moeten hebben: Fun met een Fries?

Daar heeft helemaal niemand iets op tegen lijkt mij.

Maar als je western wilt rijden dan moet je uitgaan van de westerncriteria (/AQHA regelboek), anders is het namelijk geen western. En het is voor een Fries nu eenmaal heel moeilijk om daaraan te voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:14

LindyH schreef:
Daar heeft helemaal niemand iets op tegen lijkt mij.

Inderdaad. Als iemand er plezier aan heeft, helemaal goed. Maar om te stellen dat ze in de sport kampioen kunnen worden, dat is natuurlijk iets te optimistisch en daar val ik (en kennelijk nog enkele anderen) over.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:16

Hollowpoint schreef:
Citaat:

Dit is pleasure...

Mijn mening..

Ja, je kunt het hele AQHA handboek er wel naast leggen en dan tot de conclusie komen dat een fries niet aan die spelregels kan voldoen, dat zeg ik ook niet. Het gaat hier om de fun met je paard, niet om het winnen van wedstrijden.

ik quote alleen wat western pleasure inhoudt en dat wat je met een fries doet daar niet aan voldoet omdat ie het eenvoudiger wijs niet kan.

Maar, ik ben het 100% met je eens dat je plezier met je paard moet hebben, en dat dit zeker kan met een fries met western. Maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat een fries een goede pleasure kan neerzetten en tegelijk de westernsport echt serieus neemt.

en dit is geen persoonlijke aanval, althans zo bedoel ik het niet.

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:18

LindyH schreef:
Voor mijn mening over dit filmpe, zie pagina 4. :D

zoals ik al zei, je moet een fries niet tussen de quarters enz...zetten en gaan vergelijken, maar als je met een fries wat anders wil dan hem in de krul trekken, is dit een prima alternatief. :D

Hollowpoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:24

Citaat:
ik quote alleen wat western pleasure inhoudt en dat wat je met een fries doet daar niet aan voldoet omdat ie het eenvoudiger wijs niet kan.

Maar, ik ben het 100% met je eens dat je plezier met je paard moet hebben, en dat dit zeker kan met een fries met western. Maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat een fries een goede pleasure kan neerzetten en tegelijk de westernsport echt serieus neemt.

en dit is geen persoonlijke aanval, althans zo bedoel ik het niet.

Zelf rijd ik geen fries hoor , dus persoonlijk voel ik me niet aangesproken. Wat een goede western pleasure is weet ik ook . Zelf rijd ik een quarter en Am Appaloosa. Ook beweer ik niet dat je met een fries een goede pleasure volgens het boekje kan neerzetten. Zoals ik al gezegd heb, kan het prima voor de fun met je paard en zou het best passen in een eigen klasse tijdens een Friezenconcours of id .

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 00:25

Dan zitten we om niks te discussiëren denk ik :)