Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Loody schreef:Best apart hoor dat dressuurpaarden schrikken van spinnen....
Ik sta op een manege en ik rij vaak tussen manegeruiters, omdat er anders geen ruimte is om te rijden..
ik kan gewoon spinnen tussen de manege paarden hoor..die hebben er geen moeite mee
De meeste pensionpaarden zijn er ook aan gewend. Als je paard er van schrikt heb je hem niet in de hand..vind ik..
. Dat kom je in de weide zo niet echt tegen. Maar ik heb gemerkt dat na een paar keer de paarden die het wat raar vonden, het al goed gewend zijn. Dana82 schreef:Niet alleen dressuurpaarden schrikken weleens van het spinnen en dergelijke. De paarden moeten het gewoon meestal wat leren kennen. Je moet je eens in de plaats stellen van het paard. Staat er ineens eentje als een razende rond te draaien! Of dat er zo eentje als "op hol geslagen" komt voorbij gerend om dan maar ineens te stoppen. Dat kom je in de weide zo niet echt tegen. Maar ik heb gemerkt dat na een paar keer de paarden die het wat raar vonden, het al goed gewend zijn.
HANKS_WHITE schreef:kijk eens naar het verschil bij een wedstijd met warmrijden,bij de engelse sport zie je veel zure gezichten en vervelende paarden
en bij de western galoppert alles vrolijk op een grote cirkel hengsten,merries,paarden met alleen een halstertje aan...
toch wel een wereld van verschil vind ik zelf.
hiphopje schreef:Ik snap de hele discussie niet zo.
Als je gewoon met elkaar vantevoren overlegd, en de bakregels doorneemt, hoeft er toch helemaal geen hinder van elkaar te zijn?
(ga gelijk op zoek naar een andere hoefsmid want deze persoon hoeft mijn paarden niet meer te bekappen)
heb je les en je hebt de piste niet gereserveerd mogen we er ook gewoon in, kunnen ze ook niets van zeggen moeten ze maar alles op het papiertje zetten daarvoor hangt 'ie ervoor
Ook wanneer we zo rijden houden we er ook wel rekening mee, er staan nogal wat jonge en moeilijke paarden bij ons op stal en niemand wilt ongelukken
Als ik bv mijn paard longeer durft er niemand in de piste komen omdat hij nogal stout is aan de longe, ik hou er dan wel rekening mee en hou de training dan kort en zodra ik ga stappen roep ik dan dat ze erin mogen
Soms komt er wel iemand uit de buurt rijden (onverwachts) en dat is wel lastig maar daar hou ik geen rekening mee, als ik in de piste wil dan ga ik er ook in en vraag ik ook niet of ik erbij mag, ik betaal zij niet dus ik win
en als ik wil dat ze weggaat dan zeg ik het gewoon, mijn paard durft soms eens gemeen zijn naar vreemde paarden in onze piste en een overgespannen paard onder je kont is nu niet echt leuk, maar meestal zijn ze al lang weg als ze mijn paard bezig zien in een lastige bui
. Meestal vraag ik of paarden er last van hebben, of ik zeg dat ik ga galopperen of spinnen. Dan gaat het redelijk goed. Als er kleine meisjes op ponies rijden ben ik helemaal op mijn hoede. En ik ga gewoon 's ochtends vroeg, dan is er niemand in de bak
. Maar dressuurruiters kijken over het algemeen wel neer op Western rijden. En dat is heel gek. Ik ben zelf héél lang dressuur ruiter geweest, en ik merk nu dat western helemaal niet zo verschilt van dressuur. En het is ook maar hoe open je staat voor andere disciplines...
Gimme_Spurs schreef:Ik heb in het begin ook wel dat soort dingen gehad. Ik sprong aan in de galop, met het albekende "kusgeluidje", begint er een meisje te roepen dat haar paard op "hol" slaat door al die rare geluidjes die ik maak... pfff. Meestal vraag ik of paarden er last van hebben, of ik zeg dat ik ga galopperen of spinnen. Dan gaat het redelijk goed. Als er kleine meisjes op ponies rijden ben ik helemaal op mijn hoede. En ik ga gewoon 's ochtends vroeg, dan is er niemand in de bak
. Maar dressuurruiters kijken over het algemeen wel neer op Western rijden. En dat is heel gek. Ik ben zelf héél lang dressuur ruiter geweest, en ik merk nu dat western helemaal niet zo verschilt van dressuur. En het is ook maar hoe open je staat voor andere disciplines...

en probeer ik in mijn rijden ook zoveel mogelijk rekening te houden met anderen. Anderen hoeven geen last van mijn rijden te hebben.