[WN] KNHS versus reining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:07

Romkabouter schreef:
Sorry, maar dan verwijs ik je toch naar de zoekfunctie. Anya heeft al een heel stuk geschreven in dit topic.

Help! := Welke zoekargumenten moet ik bij zoeken invoeren? Ben ook nog maar recent op Bokt actief. :o

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:11

Useless schreef:
Er wordt regelmatig geschreven dat de KNHS er alleen op uit is om de western op te slokken en er geld aan te verdienen.
Dat is misschien wel waar,maar zeker niet het uitgangspunt van de KNHS.

De KNHS heeft het de western heel makkelijk gemaakt door jaren gelden op te nemen in een beleidsnota dat alle wedstrijden verreden onder de FNW erkend werden door de KNHS.
Dan ben je toch klaar.Gewoon door gaan zoals het al jaren gaat.
Helaas stond er een voorzitter van een ruitervereniging op en eiste aansluiting.
Het is zelfs zo ver gegaan dat via een jurist een brief naar de KNHS is gegaan waar men eiste dat de gesprekken weer geopend zouden worden.Want de KNHS reageerde niet op alle schriftelijke eisen op heropening van de gesprekken.Simpelweg omdat de KNHS niet wist wat ze met de western in het algemeen aan moet.
Het probleem was immers opgelost door die vermelding in de beleidsnota.
Helaas waren de bestuurders van een paar western verenigingen het niet eens met deze manier en dwongen de KNHS tot nutteloze gesprekken waarin om te beginnen alle koeien onderdelen werden weg gestemd en verder werden er talloze regeltjes ingevoerd die werden verkocht aan de leden als zijnde een eis van de verzekeringen.Zoals iedereen nu weet (en velen al lang wisten) is dat totale nonsens gebleken.
En tja in oktober 2009 kreeg men de rekening gepresenteerd door een weigering van de KNHS om horizontaal aan te sluiten.
Kortom het was allemaal helemaal niet nodig geweest.

en een aantal mensen oa hier op bokt roepen dit dus ook al jaren maar het gros wil het niet horen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:13

Iedereen druk aan het kopieren en plakken geslagen voor hij weer weg is ;)
Aangezien nu zo langzamerhand boven water komt hoe 'we' beduveld zijn door bepaalde organisaties, vraag ik me af of eea ook teruggedraaid gaat worden (zoals het weer gewoon starten met hoed als men dat wil) ;)

hobbelheks

Re: KNHS versus reining

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:15

terugdraaien? keep on dreamin' DD

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:19

Laat het KNHS maar een nota uitgeven dat de reiners,op een OS
een verband hebben met hen,en met de nsf.
Zo als de NRHA met de USEF, klaar.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:21

Ik lees nu zo even mee met dit topic, maar mijn vraag is dan ook: Wat wil Western rijdend NL??
Kijk als Open en Non Pro ruiters FEI wedstrijden wil rijden moet men nog lid zijn van de KNHS.
Maar waarom zou je als DRHA/WRAN/FNW/DPHA/NQHA ruiter je nou willen aansluiten bij de knhs? Want dat is nu toch nergens voor nodig?
Sorry maar ben echt een beetje confused!!

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:23

Toch wil ik ook wat zeggen over dat met cap starten en L5 moeten starten.
De WRAN zegt dat een trainer moet aangeven waarin de ruiter moet starten.
Als de trainer zegt deze ruiter mag L2 starten, gaat de wran na een ondertekende brief van de trainer hiermee accoord.
Ik heb nu toch al best vaak gezien, dat ruiters ergens een trainer wegplukken, deze zo'n brief typen en ondertekenen en dat die ruiter nooit met cap hoeft te starten.
Niet echt waterdicht naar mijn idee, en misschien toch wel zo handig want ook ik vind het belachelijk dat de westernsport nu met cap moet rijden!!

Toch: Jeugd verplicht met cap vind ik een goed idee!!!
(tot 14 jaar) en dat geld ook voor hengsten in de jeugd klasse's
Laatst bijgewerkt door Sann_e op 23-03-10 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:26

@Sann_e : goed punt @eerste post. De ondergrond voor aansluiting is voor de meesten dus nooit nodig geweest.
@Useless : net zoals een beslissing is genomen en geaccordeerd door de leden, kunnen die ook weer andere beslissingen aanvoeren en aannemen ;)

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:29

Maar waar beginnen we om dit weer terug te draaien??
Moeten wij als leden op alle ledenvergaderingen dit punt boven brengen?
Of moeten wij juist alleen naar de KNHS?
Ik denk dat wij als ambitieuse wedstrijd ruiters best op onze strepen mogen staan om goede wedstrijden te kunnen rijden, en dus ook goede regels hiervoor te hebben.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:44

Maar ook de KNHS is onduidelijk. (Ik kijk even vanuit de reining)
Ik wil namelijk graag in het A of B kader opgenomen worden.
Dus vroeg ik de KNHS om opheldering, wat hier nou voor nodig is en waar het A of B kader nu precies voor is .
Dit konden zij mij niet vertellen en wezen mij door naar de reining verenigingen.
Deze wezen mij weer door naar de KNHS want die gingen volgens hun over het A of B kader.
Toen ik aan de KNHS vroeg of de reining wel of niet ging plaatsnemen op de olympische spelen van 2012, kreeg ik een antwoord met een toon alsof ik niet goed wijs was.
Want alleen Dressuur, Eventing en Springen doen daar aan mee.
Waarom in godsnaam gaan wij dan nog naar de KNHS??
Om eens per jaar aan de wereldruiterspelen mee te doen?????

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 15:57

MidnightPSan schreef:
Laat het KNHS maar een nota uitgeven dat de reiners,op een OS
een verband hebben met hen,en met de nsf.
Zo als de NRHA met de USEF, klaar.

Zou een mooie oplossing zijn inderdaad! Maar ja of ze daar voor gaan...

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 22:52

Sann_e, ik denk dat je de KNHS verkeert hebt begrepen. Ik denk dat ze bedoelt hebben de KNHS Reining Vereniging (KNHSRV.nl). Daar zijn ook alle criteria voor het A en B kader te downloaden. :list:
Reining is een pre-olympische sport. Laten we hopen dat het eens zo ver komt, want dat is zeker een stap vooruit in de acceptatie van reining als paardensportdiscipline!
Al is er in dit topic al een stem naar voren gekomen dat reining als aparte sport op de OS (dus los van de paardensport) gezien zou moeten worden??? Dat zie ik sowieso niet gebeuren.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:38

J01andA schreef:
Vertel!!! Ben niet nieuwsgierig of zo ... O:)

je zou bij de fnw eens vragen kunne stellen hoe het zit met ene 'bepaalde lening' bijvoorbeeld

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:56

Lenen die geld uit? Nee toch............die hebben zelf toch een schuld bij de WRAN of is die inmiddels afgelost Meerten?
Laatst bijgewerkt door Pannenkoek op 24-03-10 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-10 23:59

Ik snap het niet meer, kan iemand even uitleggen wie nu bij wie een lening heeft en wie nu juist niet?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 00:13

notulen WRAN ALV 2007

Citaat:
Wedstrijdprogramma (en aanschaf door FNW)
Voor de bouw van het nieuwe programma is een achttal offertes gevraagd. Er wordt met twee bedrijven verder gegaan in het offertetraject. Een dergelijk programma kost veel geld. De FNW beschikt over onvoldoende middelen. Daarom wordt aan de leden de vraag voorgelegd of de WRAN een lening kan verstrekken aan de FNW. De lening wordt terugbetaald met de afdracht van de wedstrijdsecretariaten aan de FNW. De ALV stemt in met het verstrekken van de lening. Het gaat om een bedrag van tussen de 10.000 en 12.000 euro.

Notulen WRAN ALV 2009
Citaat:
De Heer xxxxx vraagt zich af van wie het nieuwe computerprogramma is. De FNW is de eigenaar. De FNW heeft hiervoor een lening bij de Wran afgesloten.Het nieuwe programma zal zo spoedig mogelijk in gebruik genomen worden. Er waren wat vertragingen door toevoegingen om het systeem zowel voor de ras, als ruiter en discipline verenigingen toegankelijk te maken

En uit diezelfde notulen in dit verband ook wel grappig
Citaat:
Voortgang samenwerking FNW
Zoals de voorzitter al aangaf in het jaarverslag, kan westernrijdend Nederland in de beleving van het bestuur niet onder de FNW uit. Het is de wens van de KNHS om 1 contactorgaan binnen westernrijdend Nederland te houden. Vandaar de FNW. De FNW mocht haar bevindingen geven op de nota dierenwelzijn en heeft dit reeds gedaan. Er zijn gesprekken geweest bij de KNHS, met de NQHA, AAPHC om eventueel aan te sluiten bij de FNW, zodat we één orgaan zijn voor de KNHS.
De NQHA en AAPHC zullen dit met hun voltallig bestuur opnemen en dan aan hun ALV voorleggen.
De 1e donderdag in april zal hopelijk het convenant voor samenwerking tussen de FNW en de KNHS getekend worden. Er zal een disciplinecommissie gevormd moeten worden om de verschillende regelboeken te bekijken voor toetsing door de KNHS om tot een verticale instroming te kunnen komen. Dat dit nogal wat voeten in de aarde zal hebben is een feit.
Wij hebben 3 jaar uitgetrokken voor deze gesprekken, dus vandaar dat wij ook gaan voor een 3-jarig samenwerkingsverband, om zo onze eigen identiteit te bewaken. Dus samenwerking met de KNHS zal de komende 3 jaar inzet zijn, omdat wij namelijk alles zelf kunnen: liniëren van de ruiters, administratie, verzekeringen, e.d.
Verder geeft de voorzitter aan dat, doordat de heer J. Trel zich had terug getrokken als voorzitter van de FNW, hij ingestapt is als interim voorzitter van de FNW. Daardoor konden en kunnen de gesprekken met de KNHS toch door blijven gaan totdat er een samenwerkingsverband is.
Note: De heer Trel wilde meer aandacht aan de SWRN besteden.
.
Een vraag van mevrouwxxxxx Zij vindt het jaarverslag en bovenstaande elkaar tegenspreken en vraagt om uitleg c.q. opheldering. Met name de passage dat dankzij de WRAN de gesprekken met de grote broer KNHS konden doorgaan en dat de Wran eigenlijk FNW is. De voorzitter geeft een korte uitleg.
Middels het laatste aangetekend schrijven hebben wij, als FNW, de KNHS aangegeven dat wij inmiddels aan de eisen van de KNHS voldoen en dat wij van mening zijn dat niets de samenwerking meer in de weg kan staan. Dit binnen het doel dat de FNW graag zou willen zien. Dat dit mede bereikt kan worden door aanpassingen die bij de WRAN gedaan zijn (wat deze vereniging bereikt heeft op het gebied van heikele punten zoals educatie, verzekeringen en liniëren door middel van het vaardighedensysteem, waardoor de kwaliteit van een ruiter getoetst kan worden) is een feit.
Dit alles kan, op dit moment, alleen bij de WRAN. Binnen de FNW wordt er keihard aan getrokken om deze punten passend te maken voor alle verenigingen die aangesloten zijn bij de FNW. De FNW die de bovengenoemde punten ook in haar statuut als doelstelling heeft staan. In de door de voorzitter voorgelezen meerjaren nota wordt aangegeven: “ik moet natuurlijk een compliment maken naar die verenigingen binnen de FNW, die samen de FNW trekken, en of de woorden “een hell of a job” daarom geweest zijn, dus wat er stond te doen binnen de FNW voor de WRAN, het zal mijn een worst zijn, het is mij om het even, het wegzetten van onze sport met erkenning bij de inmiddels erkende georganiseerde sport, ja,….en dat is de KNHS dus.”
Verder sprak de voorzitter de wens uit te hopen dat de nog niet bij de FNW aangesloten partijen, dit ook gaan inzien. De WRAN zal zeker geen afwachtende houding aannemen. De WRAN, als grootste western ruiter organisatie van Nederland, moet naar haar leden de verantwoordelijkheid nemen omtrent die vraagstukken die er niet om liegen. Deze zijn bekend, liggen ook voor het oprapen. Dus gaat het bestuur hier ook, zoals een goed bestuur betaamd, mee aan het werk. De wens die de toenmalige NHS had: “Verenig u als western organisaties”, heeft het ernaar gemaakt dat wij achterlopen op de doelstellingen die voor de opgerichte FNW zijn gemaakt. De KNHS heeft aangegeven dat een eventueel samenwerkingscontract alleen weggelegd is voor de FNW.
Daarom kan de WRAN niet anders dan gaan voor die FNW. Anders valt er dus niks samen te werken en is al het werk voor niets geweest.
Hoe de westernsport zich dan zal gaan verhouden tot de georganiseerde hippische sport, ach laat dit duidelijk zijn, deze deal gaat de WRAN niet aan. Dat is de mededeling van dit bestuur. Dus geeft dit bestuur dit signaal ook daar af waar het hoort: bij het hoogste orgaan van de vereniging, haar Algemene LedenVergadering dus.

Vraagstukken die er niet om liegen lijkt me inderdaad de juiste term.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 15:46

Romkabouter schreef:
macke schreef:
Nee weet niet meer dan jullie en DAT bedoel ik dus. Ga eens op jullie strepen staan, de KNHS is ook maar een speelpop van de regering.

Verdiep je dan eerst eens in de history ipv maar wat rond te blaten dat wij op onze strepen moeten gaan staan.
Je weet niet eens wat er allemaal al is geschreven cq hoeveel er op strepen gestaan is.

Je geloofwaardigheid is hiermee geeindigd.

Ik blaat niet en zo te zien zijn er meer die niet blaten en het allemaal niet snappen inclus mij....
Juist omdat ik het niet snap heb ik deze post geopend en nu merk ik dat er heel veel (oud) zeer is binnen de verenigingen.
Maar dat krijg je als beginneling binnen de western, jammer dat jullie zo blaterig reageren...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:53

Jij begint zonder kennis van zaken te opperen dat we misschien eens met de vuist op tafel moeten slaan en dat we "Misschien hadden jullie de standpunten BETER op papier moeten zetten en laten zien dat je een VOLWAARDIGE partner was voor de KNHS."

Misschien had je je dan eerst beter even in historie moeten verdiepen ipv dit soort ongefundeerde dingen te roepen.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 16:56

SORRY!!!!! HOE moet ik DAT weten ???????????????
Ik BEN EEN GROENTJE!!!!!!!!!!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:01

@Anya: Even uit jouw gekopieerde deel van de ALV van 2009:
Toen werd er gezegd dat men drie jaar de tijd zo krijgen om alles goed uit te (laten) zoeken; op de ALV van de DPHC werd ons meegedeeld dat deze termijn inmiddels is verkort naar 6 maanden en men wil het liefste zo snel mogelijk gaan praten... _-:( :?

Je wordt nu dus al een zekere richting op gedwongen..
Natuurlijk zegt het bestuur dat ze eerst alles met hun leden bespreken en dat de leden uiteraard het laatste woord hebben, maar ik heb er een hard hoofd in..

Trouwens: mn komplimenten dat je een aantal zaken zeer verhelderend en duidelijk verwoord! +:)+ :j

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:13

Maar Dropje, jullie bestuur is toch te vertrouwen? Ik vind het wel vreemd dat er nu zo gedramd wordt en dat terwijl een rasvereniging zich nergens zorgen om hoeft te maken........ik krijg daardoor wel een idee wie er achter dat drammen zit! ;)

Vraag "Die Twee" eens naar wat besprekingsverslagen van de FNW over de KNHS, ik ben benieuwd! :))

Gelukkig blijft de NQHA wél normaal doen.......... 8-)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:03

Pannenkoek schreef:
Gelukkig blijft de NQHA wél normaal doen.......... 8-)

Sorry?! >;) Breek me de bek niet open.... ;)

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 11:40

_O-

Tja sflj..............zelfs bij de NQHA is er een positieve verandering gaande!

O jee, ik zal toch niet door al die voorgaande leugens en bedrog rare dingen aan het zeggen zijn? :oo

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 12:22

Jij zegt altijd rare dingen PK :P

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 14:42

Dat is Fries Rom! :7

Heeft nou niemand een matrixje met de voor- en nadelen? Weet iemand dan de contactpersoon bij de KNHS voor me? Ik ga zelf wel 'verhaal' halen, dan weten we meteen wie er nou de waarheid spreekt.....vertrouwen in de FNW over dit onderwerp heb ik sowieso niet ;)