[WN] Beschaamd? Huh?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:41

EmmaK schreef:
Oeps ik ben veel te laat begonnen met beleren :o ,

Ja Emma, dat wordt niks meer met jou...

(mwah.... anders hebben wij wel weer een nieuwe hoor) ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 18:51

NIEMAND heeft gezegd dat couperen, en ontstoken anussen ERGER ZIjn!! RG- begon er andere dingen bij te halen, met als pronkstuk de vermeende ernstige sociale schade aan een gecoupeerde hond. leuk gevonden by the way, we houden m erin :') _O-
alle vormen van mishandeling zijn even erg.maar wettelijk/juridisch gezien is dit geen mishandeling.of het verstandig is of niet, is wat anders, daarover zijn de meningen duidelijk verdeeld..
er is ook niemand die heeft gezegd dat het van dravers /tuigers/ en renpaarden ERGER is. er is alleen gezegd dat dat HETZELFDE is, alleen NIEMAND begint daarover.
en ik heb ook niemand hier gevonden, die begrip heeft voor het rijden van een 1,5 jarige. er zijn wel voorstanders van het rijden van 2 jarigen( ik dus zeker niet), maar dat is weer anders als met 1,5 jaar.

dus als de boel niet verdraaid word, kan het nog een aardige discussie worden.
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 06-03-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:12

Pardon??????
Nu weet ik zeker dat lezen jouw sterkste kant niet is....dat was ik nl niet hoor!! :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:19

klopt-sorry! :o
aangepast. was een ander ;)
maar lezen is wel mn sterkste kant, alleen al die namen onthouden niet :D

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:25

Ok dan ;)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 19:29

:(:)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:35

sflj schreef:
O? Dus jij vindt ook dat je niet moet reageren op die gasten die dat filmpje op Youtube hadden gezet waar ze een zwakzinnige aftuigden?
Moeten ze dat ook allemaal zelf maar weten?
Als iemand zo 'trots' is en het op het wereldwijde web zet, staat het iedereen vrij om daar wat van te zeggen, positief of negatief.
Ik vind een zwakzinnige aftuigen nou niet bepaald vergelijkbaar met het filmpje waar het hier over gaat!

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 21:52

rapido schreef:
sflj schreef:
O? Dus jij vindt ook dat je niet moet reageren op die gasten die dat filmpje op Youtube hadden gezet waar ze een zwakzinnige aftuigden?
Moeten ze dat ook allemaal zelf maar weten?
Als iemand zo 'trots' is en het op het wereldwijde web zet, staat het iedereen vrij om daar wat van te zeggen, positief of negatief.
Ik vind een zwakzinnige aftuigen nou niet bepaald vergelijkbaar met het filmpje waar het hier over gaat!

Dan zou je wellicht de vergelijking moeten trekken of de zwakzinnige te jong was om afgetuigd te worden. :Y)

1,5 is overdreven vroeg. Ik vraag me af wat de meerwaarde is om een paard op deze leeftijd in te gaan rijden. De eerste reining wedstrijden beginnen bij drie. Ik kan me niet voorstellen dat je met zo'n jong paard veel winst haalt door dermate vroeg te beginnen. Wanneer een paard twee is zadelmak maken en eind twee, begin drie een keer beginnen met inrijden lijkt mij al vroeg genoeg. Rond 3,5 zorgen dat het paard de oefeningen gaat beheersen, zodat je de laatste maanden hebt om te fine-tunen voor de futurity in November. Lijkt mij voldoende tijd.
Ik denk dat als je zo vroeg begint je alleen maar meer tijd hebt om het paardje te verpesten dan het klaar te maken voor een showcarriere.

Wat betreft de meerwaarde om op youtube te gaan rellen.. die zie ik niet. Je kan in zo'n situatie wellicht beter een email sturen met de vraag ter opheldering waarom iemand zoiets op deze manier aanpakt en vandaar uit eventueel besluiten hem te boycotten. Als je dierenmishandeling wilt aanpakken; begin bij jezelf en ga kijken naar dieren die daadwerkelijk honger lijden of geslagen worden in oneerbare situaties. Een ruiter op youtube uitmaken voor een dierenbeul zonder achterliggende redenen is net zo overdreven als inrijden bij 1,5 jaar.

Daarbij weten we niet wat verstaan wordt onder het half jaar voorafgaande training, we weten niet hoe vaak het gereden wordt, wellicht had deze man gewoon een egotrip op het filmpje en joeg hij het paard harder de spin etc in dan hij normaal zou doen. Ik ken mensen die altijd te ver gaan waar publiek bij is terwijl ze normaal heel gedegen trainen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:25

de enige meerwaarde is de paarden in de 2jarigen futuritys en worldshows mee laten lopen.
als je mee wilt doen met een 2 jarige, moet je eerder beginnen.
daarom zou je het ook uitroeien, als je de 2 jarigen-shows verbied. en net als hier, pas met 4 jr. mogen starten..

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-10 22:38

spicegirl schreef:
de enige meerwaarde is de paarden in de 2jarigen futuritys en worldshows mee laten lopen.
daarom zou je het ook uitroeien, als je de 2 jarigen-shows verbied. en net als hier, pas met 4 jr. mogen starten..

Ik meende niet dat 2 jarige futurity's bestaan voor de reining. Lijkt me voor een pleasure dat je minder vroeg zou hoeven beginnen omdat de gevraagde oefening veel minder belastend is dan bij de reining. Uiteraard vergt pleasure training, maar dat zijn toch de drie basis gangen van een paard. Waarbij de echte toppers vaak al met een hele langzame gang gefokt zijn. Daarbij zijn ook de futurity's meestal aan het einde van het jaar. Wanneer ze bijna drie zijn. Dat maakt volgens mij nog steeds overbodig om met 1,5 te beginnen. Overigens vind ik de 2Yo shows ook nutteloos en zouden ze mogen afschaffen.

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:26

spicegirl schreef:

Nou ja zeg, we zijn het een keer eens!!!! :D ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:38

spicegirl schreef:

Volgens mij roei je het daarmee niet uit. Want mensen blijven vroeg beginnen omdat ze dan toch weer vooruit lopen op mensen die later beginnen.
Het gaat toch om de beste op 4-jarige leeftijd, en langere training geeft doorgaans meer resultaat.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 10:40

Inderdaad. Als er volgend jaar wedstrijden georganiseerd worden voor 1,5 jarigen, gaan ze er met 10 maanden al op zitten.

HumbleTalent schreef:
Als je dierenmishandeling wilt aanpakken; begin bij jezelf en ga kijken naar dieren die daadwerkelijk honger lijden of geslagen worden in oneerbare situaties. Een ruiter op youtube uitmaken voor een dierenbeul zonder achterliggende redenen is net zo overdreven als inrijden bij 1,5 jaar.

Het één sluit het ander niet uit he? ;)
En zonder achterliggende redenen? Die zet hij er zelf bij! Dat en de beelden zeggen toch genoeg?

Ik vind het absurd.
En ja; als zo'n idiote ego het vol trots op een internetsite zet, wil hij graag reacties. Want hij vindt zichzelf natuurlijk helemaal geweldig en goed bezig.
Dus kan hij reacties verwachten. ;)

En een mailtje sturen helpt niet. Die wordt waarschijnlijk niet gelezen en ziet de rest van de wereld ook niet. Het enige dat helpt is dit soort figuren er steeds maar weer op wijzen dat het not done is. (en hopelijk ooit eens verbieden o.i.d.)

quarterH

Re: Beschaamd? Huh?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 11:47

vraagje: hebben jullie ook zitten rellen bij alle duizenden andere filmpjes op youtube waar (nog geen)2 jarige gereden worden?
kun je een dagtaak van maken hoor.

het is daar normaal. en dat gaan een stel rellende bokkertjes echt niet veranderen met 'zielug' postst op youtube...

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:34

Als niemand er wat van zegt,of actie onderneemt,blijft het sowiso instand.
Als je wat wilt veranderen zul je bij de desbetreffende rasvereniging moeten zijn of de N.R.H.A en dergelijke.
Wat ik niet zo goed begrijp is dat men hier in Europa er ook maar achter aanhobbelt en de dingen precies zo wil doen als in de States.
After all gaat men met name in Nl nogal prat op individaliteit.
Het lijkt me toch dat als ze dat in de States zo doen en ik ben het er niet mee eens, ik het dan toch gewoon niet doe.

Ik vind dat als je zoiets post op het internet,en het is een heikel onderwerp, dat je reactie kunt verwachten.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:49

quarterH schreef:
en dat gaan een stel rellende bokkertjes echt niet veranderen met 'zielug' postst op youtube...

Tja, vroeger hadden vrouwen ook geen stemrecht, mochten homo's niet trouwen etc....

Als er niemand zijn bek open doet "omdat het toch niet helpt", veranderd is ook niks.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 12:54

Romkabouter schreef:
quarterH schreef:
en dat gaan een stel rellende bokkertjes echt niet veranderen met 'zielug' postst op youtube...

Tja, vroeger hadden vrouwen ook geen stemrecht, mochten homo's niet trouwen etc....

Als er niemand zijn bek open doet "omdat het toch niet helpt", veranderd is ook niks.

Ja maar die richten zich wel naar de overheid en niet naar een boerenpummel op de hoek die ook vond dat vrouwen niet mochten stemmen.
Als je dit soort zaken wil aanpakken moet gaan bashen bij de organisaties die dit mogelijk maken. Dat wil zeggen de NRHA, AQHA, NSBA, APHA etc. voor het uitschrijven van wedstrijden op te jonge leeftijd en de Overheid voor het toestaan van dit soort praktijken.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:07

Waar maken jullie je allemaal toch druk om. Er zijn zoveel dingen niet in de haak,bij heel veel dieren.....Begin bij jezelf,doe waar jij je goed bijvoelt en ben een voorbeeld voor anderen.Paard dat vorig jaar de futurity had gewonnen,was ook later ingereden door omstandigheden ( nou ja,2,5 i.t.t. 1,5 jaar)Dat is een beter voorbeeld dan al die onzin commentaren op youtube.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:18

Ja hoor, er zijn zoveel dingen niet in de haak dus laten we vooral nergens iets van zeggen...
Struisvogelpolitiek?
Waar maak je je druk om, het is maar een paard tenslotte. :Z

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:29

sflj schreef:
Ja hoor, er zijn zoveel dingen niet in de haak dus laten we vooral nergens iets van zeggen...
Struisvogelpolitiek?
Waar maak je je druk om, het is maar een paard tenslotte. :Z

Precies. Had het maar geen paard moeten worden. :Y)

Nee het gaat niet om wel of niks zeggen. Het gaat erom tegen wie je het zegt. Als je de moeite neemt om op een youtube filmpje te reageren kan je ook de moeite nemen om een petitie te starten en deze aan te bieden bij de vooraf genoemde organisaties.
Het is heel eenvoudig je gaat naar een NRHA wedstrijd en vraagt iedereen die je tegen komt te tekenen voor je doel, neem nog wat andere wedstrijden erbij en hoppa insturen + motivatie waarom jij denkt dat zij er iets aan moeten doen. Kom je veel verder mee dan een beetje lopen boe roepen op bokt en youtube. Als je wat wilt veranderen moet je serieuse actie ondernemen. Want een beetje boe roepen op youtube geeft net zoveel teken van desinteresse als wat catalyst post. Nu niet aankomen met tijd, werk en oh ze luister toch niet, want dan had je ook niet in dit topic moeten reageren en ook niet op youtube.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:32

Laat dan meteen je paard in de wei staan,weet je zeker dat ie veel gelukkiger is dan met dat rondgehobbel op zijn rug.Heeft ie ook minder kans op blessures,ondanks dat hij op l atere leeftijd in ingereden.
Ik bedoel enkel te zeggen dat er altijd voor en tegenstanders blijven.Hoewel het me wel opvalt dat de tegenstanders dit niet willen horen. Ik ben ook een voorstander van jong inrijden,maar alle voorstanders die ik in dit topic heb gehoord,zijn het eens met het feit dat 18 maanden te jong is. Nu,daar ging het filmpje over,dus we zijn het allemaal eens dat dat te jong is ( hoewel ik nog steeds denk dat het desbetreffende paard ouder was dan 18 maanden toen hij ingereden werd) en dus is er geen discussie.iedereen vind 18 maanden te jong.Welke leeftijd dan geschikt is om in te rijden...daar is een aparte sticky voor ...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:38

HT..hoezo desinteresse van mijn kant?? ik zie gewoon het probleem niet zo van het jong inrijden van een paard,mits dit verstandig gebeurd en waarbij jong een ruim begrip is. Het ene paard vind ik er klaar voor met 2,5, de ander pas met 3,5..Ik denk alleen dat als je iets wilt verandere dat boe roepen op youtube inderdaad niet helpt.Zorg goed voor AL je dieren en begin bij jezelf en je circel of influence. Als ik bij mijn buurvrowu iets mis zie gaan,dan wijs ik haar daarop en leer haar hoe het anders kan..daar bereik je veel sneller iets mee dan op internet tegen een wildvreemde te roepen en in de praktijk je mond te houden.

HumbleTalent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:44

catalyst1 schreef:
HT..hoezo desinteresse van mijn kant?? ik zie gewoon het probleem niet zo van het jong inrijden van een paard,mits dit verstandig gebeurd en waarbij jong een ruim begrip is. Het ene paard vind ik er klaar voor met 2,5, de ander pas met 3,5..Ik denk alleen dat als je iets wilt verandere dat boe roepen op youtube inderdaad niet helpt.Zorg goed voor AL je dieren en begin bij jezelf en je circel of influence. Als ik bij mijn buurvrowu iets mis zie gaan,dan wijs ik haar daarop en leer haar hoe het anders kan..daar bereik je veel sneller iets mee dan op internet tegen een wildvreemde te roepen en in de praktijk je mond te houden.

Sorry was een wat ongelukkige zinsvorming van mij. Bedoelde niet zo zeer jouw post, maar de reactie die sflj die jouw desinteresse initieerde.
Ik ben geen tegenstander van vroeg inrijden, maar wel een tegenstander van 2 year old shows die het uitlokken om paarden extreem vroeg te beleren.

Ik vraag me oprecht af waarom we in de dressuur wel paarden op hun 13de pas in de grand prix zien en we in de reining een veel kortere opbouw hebben? Zit dat echt alleen in het geld?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:03

Laat het duidelijk zijn met 18 maanden er op is ook niet mijn ding,
het probleem hier in dit topic is dat er mensen hun mond open doen die op een of andere manier er zelf aan mee werken,door lid te zijn van associations die dit toe laten,er bij ons allen in de omgeving dingen gebeuren die het zelfde effect op een dier hebben, er mensen zijn die denken dat ze kunnen rijden,maar als je naar een clinic van antoin de bodt gaat zie je dat we ons daar ook in vergissen,er pony clubjes zijn die meer op een vuilstort lijken dan anders wat.
Als je naar die tent van die mensen van rocking K kijkt weet je dat ze er wat vroeg op zitten ivm die futurity,maar dat ze door hun vel bloeden om die paarden zo goed mogelijk te houden, ze moeten er namelijk van eten,zo kijk goed om je heen en probeer hier maar eens de boel goed te maken.

Get off of the web,and just try to do good to your horse.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 14:06

@Humbletalent:

Misschien omdat de hogere dressuuroefeningen veel moeilijker zijn en veel meer verzameling vragen dan de oefeningen die in reining gevraagd worden?

Tegenwoordig zie je ook steeds jongere paarden in de grand prix maar die schijnen dan weer niet correct dressuurmatig gereden te zijn... of zo. http://www.paardentips.com/Dressuur/Dre ... vuur/i118/