[WN] L4 een debielenklas? o.O

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 21:43

Way_to_go schreef:
superpony schreef:
Ik was vorig jaar op het NK toen toevallig de NSBA pleasure was en heb voor het eerst de pleasure uitgekeken.

terecht dat je dit hebt uit gekeken,is erg weinig vergelijkend materiaal in nederland de laatste 10 jaar.
Maar de NSBA/DSBA noemen in dit topic staat bijna gelijk aan vloeken in de kerk.

Precies. Maar het gaat mij erom dat kijken naar dit niveau echt heel aardig kan zijn, zelfs als het niet je ding is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:00

Way_to_go schreef:
terecht dat je dit hebt uit gekeken,is erg weinig vergelijkend materiaal in nederland de laatste 10 jaar.

1: Ik zie bijna allemaal duitsers en ook een aantal L1 ruiters
2: Ik zie ook L2 ruiters

http://www.dsba.nu/uitslagen.html

Dus zoveel verschil in niveau met de L1 zal het niet zijn.

Als je hier idd een slecht filmpje laat zien en dat als "gemiddeld" of "normaal" voor die klasses bestempeld weet ik er nog wel een paar 8-)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:10

En de moraal van dit verhaal? :D

Laat iedereen in zijn of haar waarde. Laat iedereen genieten van haar of zijn L5/L4/L3/L2 of L1 wedstrijd.

Elke keer dat jij van je paard stapt, ongeacht of je een prijs hebt of niet, als jij tevreden bent heb je de overwinning toch binnen?!

Way_to_go

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:22

Romkabouter schreef:
1: Ik zie bijna allemaal duitsers en ook een aantal L1 ruiters
2: Ik zie ook L2 ruiters

http://www.dsba.nu/uitslagen.html

Dus zoveel verschil in niveau met de L1 zal het niet zijn.

Als je hier idd een slecht filmpje laat zien en dat als "gemiddeld" of "normaal" voor die klasses bestempeld weet ik er nog wel een paar 8-)

Jij bent toch een reiner dacht ik! (dan begrijp ik je fout nm) Want ik zie niet 1 duitser staan in de uitslagen mbt het NK.
Ik laat dat filmpje niet zien,dat doet youtube,cq degene die het plaatst.
En het is zeker niet gemiddeld,dit was gewoon te slecht om welk niveau predikaat dan ook te mogen dragen.
Maar dit is wel wat je gemiddeld ziet in de L4 en L5 (en dan gelukkig in de L5 nog zonder galop).
De andere filmpjes zijn wel een gemiddelde klasse.
En in onderstaand filmpje gaat het enigsinds de goeie kant op.

http://www.youtube.com/watch?v=5E4egrnhYGg
Laatst bijgewerkt door Way_to_go op 11-12-09 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:34

Mensen die de lat niet zo hoog hebben liggen, zijn dan inderdaad tevreden en noemen het al snel een overwinning.
Anderen gaan nou eenmaal voor lintjes en zijn anders zwaar teleurgesteld, dat is nou eenmaal zo.
Is allebei niks mis mee, de een vind resultaten belangrijk en de ander doet het alleen voor de lol, maar ik denk wel dat je een beetje 'wedstrijdambities' (weet even niet hoe ik het anders moet noemen) moet hebben als hij ver wil komen in de/een willekeurige sport, met alleen een 'lol op je knol' gedachte weet ik niet of je net zo makkelijk naar de L1 klimt als iemand die echt serieus wil WINNEN, hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn :o

Klimop

Re: L4 een debielenklas? o.O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:35

@Backup: gefeliciteerd btw :D

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:37

Way_to_go schreef:
Buitenzorg schreef:
Elke keer dat jij van je paard stapt, ongeacht of je een prijs hebt of niet, als jij tevreden bent heb je de overwinning toch binnen?!

Het grootste cliche alle tijden.
En bedacht door en voor mensen die nooit eens iets winnen.

Whahahaha :O :Z

In mijn geval dus geen cliche en zeker niet geldend omdat ik nooit in de prijzen rij.
Van de in totaal 27 starts die ik in de afgelopen twee jaar had, had ik 2x een DQ, 1x 5e, 2x 4e, 4x 3e, 8x 2e en 10x 1e.

Geloof niet dat jullie bewering in deze dus opgaat ;)

Als mijn paard zijn best doet en ik er een goed gevoel over heb, wel of geen lintje, ben ik tevreden. Tuurlijk voel je je beter met dat blauwe lintje, maar je kan niet altijd winnen ;)
Laatst bijgewerkt door Buitenzorg op 11-12-09 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:40

Way_to_go schreef:
Jij bent toch een reiner dacht ik! (dan begrijp ik je fout nm) Want ik zie niet 1 duitser staan in de uitslagen mbt het NK.

Nee hoor, ben geen reiner. Geen duitsers bij de uitslagen DSBA?
Volgens mij zijn Nicole Schmidtke en Manuela Voigtlande toch echt niet Nederlands, maar misschien vergis ik me.

Dat "je" was in het algemeen bedoelt, als in "men"
Laatst bijgewerkt door Romkabouter op 11-12-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:40

quote="Buitenzorg"]Als je wil weten of het rijden van wedstrijden wat voor jou is moet je er toch van geproefd hebben. [/quote]

Daarvoor heeft men toch de onderlinge wedstrijden etc?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:42

Klimop schreef:
met alleen een 'lol op je knol' gedachte weet ik niet of je net zo makkelijk naar de L1 klimt als iemand die echt serieus wil WINNEN,o

ja hoor, dat kan wel :j

Way_to_go

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:43

Romkabouter schreef:
Nee hoor, ben geen reiner. Geen duitsers bij de uitslagen DSBA?
Volgens mij zijn Nicole Schmidtke en Manuela Voigtlande toch echt niet Nederlands, maar misschien vergis ik me.

Deze ruiters zijn inderdaad Duitsers (en nog een paar.maar we hadden het over het NK(ff naar beneden scrollen) Dit zijn nm uitslagen cq ruiters van de DPHC jubi. show.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 22:46

Ik bedoel dus... van de mensen die echt heel ver in de sport zijn gekomen, neem ik aan dat het grootste deel niet alleen 'voor de lol' wat 'wedstrijdjes' rijd :P

edit: en wat er dus met 'heel ver in de sport' wordt bedoeld, daar kan ik zelf nou ook nog niet echt het antwoord op geven, maar zoals ik al zei.. wat ik begrijp van anderen is dit dus niet bij de Wran? :Y)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:50

Way_to_go schreef:
Deze ruiters zijn inderdaad Duitsers (en nog een paar.maar we hadden het over het NK(ff naar beneden scrollen) Dit zijn nm uitslagen cq ruiters van de DPHC jubi. show.

Euh ik had het over de DSBA, daar is het filmpje ook van.
De uitslagen horen bij het filmpje volgens mij

Way_to_go

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:50

Buitenzorg schreef:

Natuurlijk gaat het cliche op.
Het feit dat het niet toepasbaar is op een ieder wil niet zeggen dat dan ineens het cliche niet meer bestaat.
Dat degene die het cliche aanhaald toevallig niet binnen het cliche past is te wijten aan het feit dat de *aanhaler* niet goed heeft nagedacht alvorens iets op te schrijven.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:55

Sorry, ik had iets te snel gekeken ;)

De duitsters horen idd bij de DPHC show, maar iets verder naar beneden staan ook wat duiters. De rest is Nederlands en die zien we ook in de L1 en L2.

Het filmpje van de link hoort volgens mij bij die uitslag.

Way_to_go

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:58

De film van de NSBA/DSBA is van de amateur klasse.En daar zitten inderdaad L1 en L2 ruiters in.
Maar lees niet graag dat NSBA/DSBA op enerlei wijze wordt vergeleken met een wran klasse.
Denk dat dat appels met peren vergelijken is.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:01

Deze uitslagen:

1e Marleen Coppens Techniqueshot News € 415.80+CR Morrison Pewter
2e Yoni van den Broek Slow Movin Zipper € 323.40
3e Loes v/d Keuken MM Dolcys Expression € 184.80
4e Desmond Breukers Leaguers Temptation
5e Esther Eikelhof Beautys Sonny Boy
6e Alice Zijlstra Jolene's Joy
7e Jos Rietjens Simply Sweet Babe

Bij dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=5E4egrnhYGg

Loes v/d Keuken: L2
Esther Eikelhof: L2
Alice Zijlstra: L1

In de OPEN zie ik ook behoorlijk wat L1 ruiters.
Zo slecht kunnen deze mensen niet zijn dan dunkt me :?

Het topic is toch al off-topic ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:03

Way_to_go schreef:
De film van de NSBA/DSBA is van de amateur klasse.En daar zitten inderdaad L1 en L2 ruiters in.
Maar lees niet graag dat NSBA/DSBA op enerlei wijze wordt vergeleken met een wran klasse.
Denk dat dat appels met peren vergelijken is.

Dat je het niet graag leest wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Jammer joh, het zijn toch echt voor ongeveer de helft dezelfde ruiters. Dus die appels lijken wel verdomd veel op peren

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:25

Het probleem is ook dat als iemand les geeft deze ook geacht wordt om dan direct in de hoogste klasse te starten, en dit is zowel bij de WRAN zo als bij de rassenshows.
En dan wordt er vast gezegd "Ja, als je les geeft moet je het zelf ook kunnen en het is knap l***ig als je zelf in een lagere klasse zou starten dan diegene die je lesgeeft. :+ .
Allemaal waar,maar,als dat lesgeven alleen nog maar heeft bestaan uit de Engelse" manier van rijden en (om het maar bij mezelf te houden)je dan een compleet groen paard had en zelf in het western rijden helemaal "groen" was, dan valt het nog niet mee.
Had/heb geen makkelijke merrie en heb alle oefendagen, clinics enz met haar gedaan, maar ook de wedstrijden met haar gestart. Ze liep thuis goed maar en wedstrijd is toch andere koek, als zij zich bedreigd voelde bleef ze gewoon staan en dat is knap lastig in bijv de pleasure ( he Emmak :D ). En dan kun je wel zeggen "oefen thuis nog maar een jaartje", dit had haar niet geholpen.
Na ongeveer 3 kwart jaar ging het al stukken beter maar als je eerder een filmpje ervan had gemaakt.... :o.
Ik ben laatst in Oosterwolde gestart met een ander paard, deze is 5 jaar maar nog maar ong 5 maanden echt doorgereden. Ging het super, ja en nee. zaten we in de prijzen ,nee. Maar hij heeft zich super gehouden, oké wel te snel in de pleasure, maar braaf gedaan wat hij moest doen dus ik was heel tevreden over hem.
Je ziet dus wel vaker paarden in de L2 en L1 die nog erg groen zijn en ervaring moeten opdoen,helaas lastig soms voor de mede ruiters.

(Ik ben begonnen bij de WRAN toen het nog Beginners,amateur en open was, moest toen daarna L2/L1) starten)

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 23:49

Way_to_go schreef:
Buitenzorg schreef:

Natuurlijk gaat het cliche op.
Het feit dat het niet toepasbaar is op een ieder wil niet zeggen dat dan ineens het cliche niet meer bestaat.
Dat degene die het cliche aanhaald toevallig niet binnen het cliche past is te wijten aan het feit dat de *aanhaler* niet goed heeft nagedacht alvorens iets op te schrijven.

Mhow, denk niet dat jij over mijn tevredenheidsgevoel kan oordelen. ;)
Dat ik dat heb geschreven is omdat ik dat vind en omdat ik dat zo voel en dat mag ;)
Ook al pas ik dan niet in het hokje wat schijnbaar bij een dergelijke uitspraak hoort, vind het persoonlijk te ver gaan om dan maar te roepen dat ik niet weet wat ik schrijf....

Ik ga onmiddelijk met je mee als je zegt dat er idd mensen zijn die dat roepen bij gebrek aan in de prijzen rijden. Maar iedereen over 1 kam scheren of in hetzelfde hokje willen duwen? :n

Ja ik rij L3 nadat ik begonnen ben in de L5, en ohjee ik heb ook nog eens een niet westernras onder mijn kont, maar dat maakt mij geen slechte of goede ruiter. Maar gewoon iemand met plezier in de sport MET wedstrijdambities. Maar die zijn niet zo vergaand dat het koste wat het kost moet.

@Niels, als je een eerdere reactie van mij had gelezen was je opmerking over oefenwedstrijden een tikkeltje overbodig ;) Ik woon in Zeeland en was niet van plan om half NL door te reizen op zoek naar een oefenwedstrijd. Bij ons is er 1 in de buurt per jaar. En soms is er nog een op ruim een uur rijden. Dat zijn dus welgeteld 2 oefenwedstrijden in een jaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:05

Maar hoe zit het verder dan met sommigen van jullie? Ik zit liever in een level dat ik weet dat ik die aankan, maar wel nog moeite moet doen. Niet de eerste keer meteen winnen. Is natuurlijk wel leuk enzo. Je weet aan de ene kant dat je goed bezig bent, maar aan de andere kant is er voor mijn gevoel dan iets mis. Dan zit ik verkeerd daar of de rest doet iets fout??? Dit is niet slecht of aanvallend bedoeld!

Mijn zoon moest bijv bekeren tegen lagere teams en ze wonnen alle 3 de wedstrijden met gemak. Dat was leuk, maar had verder niks met hun voetbal te maken. Hun niveau ligt hoger en dat is al snel heel anders. Ze doen het in de comp ook erg goed, maar moeten er wel voor vechten en laten zien wat ze elke week trainen. dat is ook de drive van die jongens op dat niveau.
Aan de andere kant heb je natuurlijk ook jongens die voor hun lol voetballen zonder talent etc etc. Dat begrijp ik heel goed. Lol zal er niet minder om zijn, maar je kan het niet vergelijken, 5e klasse of divisie. bij wijze van.

is dat in elke sport dan niet zo?

Neemt niet weg dat hoog niveau voetbal ook meer kijkers trekt en als vb wordt genomen regelmatig.

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 00:40

@Superpony, ben het met je eerste alinea eens. Das dan ook de reden dat ik vind dat L5 wel een level is wat een vlotte(re) uitstroom moet hebben dan de andere. BV ipv bij 75 MOET je over, maar bij 40 ofzo.
Je (althans ik) zoek wel een bepaalde uitdaging. Als je iedere x op je sloffen eerste wordt in de trail of pleasure oid moet je imo niet blijven hangen omdat je eerst wil verbeteren alvorens gaat overstappen.

De wedstrijden geven dan een extra stimulans om harder je best te doen ;)

Maar dan ben ik nog steeds van mening dat je zonder wedstrijdervaring het beste L5 kan starten :D
Want zoals ook al gezegd, ligt jouw niveau hoger, dan ga je door als een speer door zo'n level heen ;)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 08:35

superpony schreef:
Mijn zoon moest bijv bekeren tegen lagere teams

wow, hebben ze daar ook al wedstrijden in :wow:

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:57

Oeeeh leuk een afzeik topic!
Heerlijk O:)

Hier nog zo een randdebiel die L5 start.
En niet omdat mijn pony het niet zou kunnen om L4 te startten maar omdat IK het niet kan.
Ik heb een vorm van faalangst, waardoor ik op dat soort evenementen (wat dus nieuw voor mij is) behoorlijk in de stress schieten en dus allemaal kan gaan verkloten.
Daarom dus voor mij de L5.
Zodat ik er rustig aan kan wennen, en vanzelf dus een stuk relaxter kan gaan worden.
Dan gaan we vanzelf wel door naar de L4 en de L3..
Ik heb geen haast, ik doe het op een rustig tempo en doe het vooral voor de lol!

Dionnevdkaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 12:46

Zijn die mensen in de L1 --L2 allemaal zo geboren of zijn ze vergeten dat ze zelf ook een beginner zijn geweest?????
Niet iedereen kan het het redden in de L1 en L2 , maar als die mensen het in de L3-L4 of L5 leuk doen en plezier hebben , dan is dat alleen maar goed.