[WN] Wat maakt een quarter nou zo speciaal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:34

Ach, wat maken we ons weer druk :)

Ik ben nog steeds de trotse eigenaar van een haflinger.
Als ik met mijn haf dressuur ga rijden tussen de KWPN'ers tel ik niet echt mee (vindt men dan (no offence by tha way!)).
Zelfde geldt wanneer ik western ga rijden (wat ik ook doe met veel plezier :D) tel ik ook niet echt mee tussen de quarters.

Mijn paardje heeft weer andere kwaliteiten, kan bijvoorbeeld uitstekend voor de kar en is daar dan weer meer geschikt voor dan een quarter.

Dus relax, als het dan zo belangrijk is kun je altijd nog voor een quater of KWPN'er sparen zodat je je misschien beter voelt :)

Edit: even typfout verbeterd :)
Oja, en de 'andere dekenmaat' heeft volgens mij meer te maken met het soort training (dus andere bespiering) dan met de bouw van het paard.

Munnie

Re: Wat maakt een quarter nou zo speciaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 13:38

Even duidelijkheid hoor. Jullie denken dat het verschil tussen een Quarter en een ander paard hetzelfde is als een hond en een kat.

Blijkbaar snappen jullie mijn punt niet. Daarbij heb ik zelf een Quarter en kom ik vaak bij een bokker die er 2 heeft en mijn mening deelt... En wel normaal kan doen. Alleen jullie bevestigen zo eigenlijk al een hoop.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:40

Ja.. Quarter-eigenaren zijn SPECIAAL :))
Dat wil je toch zeggen?

Ik snap écht niet waar je je druk over maakt.. Je valt constant in herhaling, geeft rare argumenten en maakt je echt druk om niks... Laat iedereen lekker zijn eigen ding doen met zijn/haar paard.. :roll:

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:40

maar munnie wat wil je nu precies weten dan?

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 13:48

Nou backup. Ik hoor van Marion ..... (bekende maar wil geen namen noemen) dat mijn Quarter slecht bekapt is en dat die pony hoeven heeft geen Quarter hoeven. Wat is dan een Quarter hoef? Ik vind dat elk paard gewoon zijn eigen unieke hoef heeft. Maar schijnt dus niet?

Dan hoor ik van ooooh heb je geen Quarter deken ja dat kan toch niet want die zit niet lekker voor hem.

Daarbij vinden sommige mensen dat die meteen op plates moet maar waarom dat?

Eigenlijk is mijn punt gewoon waarom denken mensen dat Quarters geen paarden zijn maar een heel apart soort want volgens sommige mensen moeten die alles Amerikaans en op de Quarter manier. (niet iedereen natuurlijk) Maar waarom zouden de Quarter zo anders zijn vergeleken met de rest? En dat waren maar wat voorbeelden.

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:53

Munnie:

Hoeven: Je hebt geen speciale Quarter-hoeven. Maar wel andere manieren van bekappen voor verschillende disciplines. Als jij reining wil rijden, zal je paard anders gezet moeten worden dan als je pleasure rijdt. Dit ivm glijden en manier van afrollen.

Deken: Vind ik dat ze gelijk in heeft. Als jij een brede Quarter hebt, zit zo'n normale deken niet lekker. Omdat dat altijd wel érgens te krap zit.. (Denk aan: Schouders, kont, rug)

Plates: Ligt eraan wat voor discipline je rijdt. Vertel?

Je punt: Je punt slaat nergens op, waarschijnlijk kom je dan de verkeerde mensen tegen. Bij ons zijn ze heel nuchter hoor, terwijl ik op een grote stal sta.

Wat voor voorbeelden heb je nog meer?
Ga nu niet zeggen dat je vragen niet beantwoord zijn, want ik val in herhaling met wat hiervoor allemaal is gezegd.

michelina95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:53

Jah!! Ik doe ook alles op zijn amerikaans!! eet elke dag fastfood!! Heb een amerikaanse auto (ben 14,maarach. Cadeautje van mijn ouders) Ennuh heb altijd amerikaanse kleding aan en zo kan ik door gaan

En de quarters zijn gewoon eenmaal speciaal!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:55

Inderdaad. Het punt is, wat vind jij Amerikaans? Wat vind jij meeloperig? Wat vind jij SPECIAAL? (Sorry, kon het niet laten :') )
Die grenzen zijn voor iedereen anders. De meeste Quarter-eigenaren zijn realistisch en beseffen gewoon dat sommige dingen SPECIAAL nodig zijn.. Jij ziet alles vanuit een Engels punt, daarom is het anders voor jou. Voor ons is het normaal :)

calemity_jane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 13:57

Mensen volgens mij is het niet uitteleggen aan de ts dus kunnen we net zo goe stoppen!

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:00

oke munnie ik snap je vraag

En idd Tiary Bungy heeft ze correct beantwoord

Op iedere stal heb je zeikerds daar moet je je niks van aantrekken.
En als je hier op bokt serieus genomen wilt worden , moet je je ook zelf serieus opstellen en dan krijg je ook eerlijk antwoord!

Er is hier niemand die je in de zeik wilt nemen maar als ik zo kijk hoe je vragen stelt en hoe je reageert kan ik het mijn medebokkers niet kwalijk nemen dat er zo gereageert word ;)
De meeste van ons hebben namen quarter horse oogkleppen op en vinden hun eigen ras gewoon SPECIAAL !

Maar nogmaals gedraag je volwassen en oprecht en dan word je ook zo behandelt !

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:03

Toch best wel maf.. Als allerlei Quarter-eigenaren het uitleggen en dat ze ons nog niet gelooft..
Meid, doe maar lekker wat je zelf wil ;) Laat je paard in een krappe deken staan, laat 'm verkloten door een niet-bekwame hoefsmid en maak je lekker druk om 'ons' :)
Daaaaaag! :evaw:

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:05

O kijk nu komt de aap uit de mouw. Ik zat al te denken komkommertijd of zo.

Je laat je gek maken door iemand die er duidelijk geen verstand van heeft. Marion of hoe ze dan ook mag heten, heeft me een stapel vooroordelen en een air om U tegen te zeggen. Het is de grootste flauwekul dat een Quarter speciale quarterhoeven zou moeten hebben. Ik denk dat als ik die aan mijn hoefsmid vertel (en jaja ik heb een gewone engelse hoefsmid) die helemaal blauw ligt van het lachen. En het ego zegt dat er speciale dekens moeten komen....................... _O- _O- _O- _O- Sorry ik rol even van mijn stoel. Er moet gewoon een goed passende deken komen. En als dat ding dan toevallig quarter uitvoering heet zo be it. De mijne staan onder Horseware Rambo original dekens. En dus niks speciale Quarterdekens. Het moet passen en das het enigste punt.

Meis gewoon even heel duidelijk, laat je niet gekmaken door wat men tegen je zegt. Als iemand zegt omdat jij een anda of een QH hebt moet je van de brug springen doe je het toch ook niet??? ;) Dat iemand het zo noodzakelijk vind een speciale westernsmid bij zijn/haar paard moet komen om te bekappen. Nou dan zeg ik veel plezier met de rekening. En als iemand het nodig vind dat er alleen maar speciale Quarterdekens op zijn/haar paard mogen zeg ik weer veel plezier met de rekening. het is gewoon flauwekul en onnodig geld het raam uitsmijten. Als zij dat willen mij prima maar ik doe niet mee.
Enne plates zijn alleen maar nodig als je reining gaat rijden. De mijne staan, zolang ik niet serieus reining ga trainen, gewoon op blote voeten.

Maare uit nieuwschierigheid, maak eens een foto van de hoeven van je paard, en zet hem eens hier neer. Slecht bekapt is een mogelijkheid, maar iemand gek maken is een andere. En ik geloof eigenlijk niet dat jou paard zulke rare voeten heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:07

Wat betreft de Plates: als je reining rijdt en je wil gaan leren stoppen en sliden, heeft je paard dit beslag nodig. Omdat een sliding plate het paard helpt om beter door te glijden. Ga je stoppen zonder ijzers, of zelfs met de verkeerde ijzers, krijg je in het ergste geval blessures, van gescheurde hoeven tot dreunen in zijn kogels, sprong, knie en rug. Een paard dat zich eenmaal tijdens een stop heeft geblesseerd, zal de volgende keer niet meer voluit gaan. Dus als je reining gaat rijden, de ondergrond goed is, en je aan stoppen toebent, doe je er goed aan om plates onder de achtervoeten te laten zetten. Het is het behoud van je paard, en sluit je zo blessures uit die door verkeerd of geen beslag kunnen ontstaan.
Het plaatsen van deze plates kun je het beste door iemand laten doen die daar ruime ervaring mee heeft. De manier waarop de plates zijn aangebracht zijn bepalend hoe een paard glijdt, en door verandering van dat beslag kunnen fouten en scheef glijden gecorrigeerd worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:17

En wat betreft de dekens: ik heb Harry Horse Highliner voor mijn beide Quarter Merries. Sommige Quarter dekens passen namelijk niet. En ze zijn nog goedkoper ook. Mijn paardjes zijn heel SPECIAAL, maar wat niet hoeft, hoeft niet... :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:22

@Cassidy :j de HH highliner past idd ook goed op een QH. het was alleen dat ik gek werd van het dekentje wisselen dat ik Rambo's heb gekocht ;) Die hoef ik niet steeds te wisselen.

O en TS wat dat lessen aangaat, zou ik dan heel rap een andere instructeur opzoeken. De mijne geeft me les of ik nou op mijn QH zit of op mijn nrps of op een Haf. Instructeurs met zulke vooroordelen hoeven bij mij al helemaal niet aan te komen. En in dat kader effe plaatje. Mijn nrps merrie met een aardig bekende ruiter binnen de westernsport (tijdens een clinic die ik met mijn niet-QH heb gereden) *D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door rina op 17-08-09 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:28

Nu moet ik wel zeggen dat ik in een grijs verleden een Big D heb gekocht, die ik ook nog steeds op mijn oudere merrie in gebruik heb. Met onderdeken erbij die heel vernuftig wordt vastgezet met de beenlussen van de bovendeken. En hij draait al langer mee dan de HH Highliners. Super deken.

De pasvorm van de HH Highliners is goed over de schouders van mijn merries, maar de manen breken er wel van af. Nu groeien ze bij mijn merries als kool, en heb ik er geen moeite mee om er de schaar in te zetten als het er echt niet uitziet, maar sommigen vinden het zonde en lopen dat risico met hun eigen paarden liever niet.
Mijn oudere merrie heeft een uitgesproken schoft, ik ben bang voor drukkingen als ik Amerikaanse dekens of Quarter dekens gebruik zoals Lamicell, BMB...
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-08-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 14:29

Tiarabungy ik denk beter dat jij je mond kan houden. Want ben het nu wel een beetje zat.

En god zei dank jullie snappen het!

Rina. Wat ben ik blij met je reactie maar die marion is dus echt een trainer en wedstrijd ruiter. Ik doe dus inderdaad niks wat hun zeggen heb ook een HH deken omdat die alles sloopt. Daarbij snapte ik dus ook niet het feit over de Quarter hoef. Maar jij bent echt de eerste op 6 pagina's die het helemaal snapt! Zo denk ik er dus ook over maar ik heb dus zoals de mensen bewezen hebben het idee dat een Quarter een ander beest is ofzo. Maar echt waar bedankt he! Ik zal binnenkort eens een foto maken.

Cassidy ik vind jou plates verhaal niet helemaal waar maar ik heb het ook niet over ijzers gehad eigenlijk. Maar zie dat je mijn punt nu wel snapt over de dekens SUPER!

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:33

Ooh wat word ik bang.
Denk je serieus dat ik je punt niet snap? Ik snap het, maar je drijft ontzettend je zin door en je wil gewoon dat iemand je gelijk geeft. That's it.. We hebben allemaal duidelijk uitgelegd waarom en wat we doen. Ik ben zogenaamd de enige die wat anders zegt dan dat je wilt horen? Yeah right!

Mijn pony heeft een HH Highliner, alleen die is wat te krap bij de schouders en de borst. Terwijl hij helemaal niet zo breed is en over het algemeen de deken zelfs wat te groot is.. ;) Moet nog even uitvogelen welke deken het best past op de Quarter merrie.
Ik ben ook niet zo een die speciaal een Quarter deken wil, ook omdat ik niet al het geld van de wereld heb. Dus als ik wat goedkopers kan vinden, met dezelfde kwaliteit en goed passend, ga ik daarvoor hoor. Maar de merrie is best breed, dus is gewoon effe uitproberen..;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:39

Munnie schreef:
Cassidy ik vind jou plates verhaal niet helemaal waar maar ik heb het ook niet over ijzers gehad eigenlijk. Maar zie dat je mijn punt nu wel snapt over de dekens SUPER!

Met dat Plates verhaal probeer ik uit te leggen waarom mensen zouden kunnen zeggen dat je aan de plates moet. Je hebt niet verteld wat voor discipline je rijdt, dus blijft het voor ons gissen. Rijd je pleasure, wil een jury vlakke gangen zien. Daar kun je een paard bij helpen door hem anders te laten bekappen/beslaan. Rijdt je reining, hoort daar ander beslag bij dan bij de pleasure. Als je paard op blote voeten loopt, maakt het verder helemaal niets uit. En aangezien ik uit een eerdere reactie al denk op te kunnen maken dat je toch lekker je eigen ding doet, snap ik - net als anderen hier - niet waar je je druk over maakt, of waarom je ook maar je gelijk zou willen proberen te halen. Je kunt je energie beter aan wat anders besteden...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:40

Munnie schreef:
Zo denk ik er dus ook over maar ik heb dus zoals de mensen bewezen hebben het idee dat een Quarter een ander beest is ofzo.

Nee, heeft helemaal niets te maken met 'ander beest'. Alleen dat Quarters bepaalde (bouw)eigenschappen hebben waardoor er wat 'speciale' producten op de markt zijn. What's the problem? Je MOET het niet kopen, maar kan wel uitkomst bieden als je bij de eerste de beste engelse ruitersportzaak geen passende deken kunt vinden.

Voor de rest is een hoef een hoef, en daarbij lijkt mij (bij beslag) de discipline het verschil maken en niet zozeer het ras.
Maar om nou een topic te openen met als doel mensen te verzamelen die het met jou eens zijn... beetje... uh... speciaal. :D

Citaat:
Dus wie denkt hier nu ook dat een quarter zo iets aparts is of wie vind het ook gewoon een pony?

Laat maar horen. Ik heb er nu pas 1 die het met mij eens is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:45

@Munnie ik ben ook echt wedstrijdruiter (drievoudig nederlands kampioen zelfs ;) ) En ik heb een stuk van mijn instructeursdiploma (ORUN), ik mag dus lesgeven maar ik doe het niet. Wat ik ben zelfs (dressuur)jurylid geweest. Maar ik loop niet zulke domme dingen te verkondigen ;)
Er lopen mensen op deze aardbol rond die menen dat hun manier de enige juiste is, en een ieder die het niet zo doet het fout doet. En dat is gewoon niet zo. er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en ik vind en das mijn persoonlijke mening! dat iedereen het moet doen zoals het hem/haar goeddunkt. Daarbij............... niet elk paard is gelijk. En elk paard heeft zijn/ haar eigen behandeling en onderhoud nodig. De ene hier mag bv met bekappen maar heel weinig van de voeten af hebben, de andere moeten er beste stukken vanaf. De ene past die deken de andere dat merk. Het is geen eenheidsworst.

@Tiarabungy ik denk dat jij en de TS een communicatiestoornis hebben ;) Eigenlijk bedoelde ze nl precies dat wat wij allemaal al gezegt hebben. Alleen werd ze onzeker omdat iemand in haar omgeving haar gek zat te maken dat ze het fout deed.
@TS ik snapte je punt pas na je laatste post ;) En ik denk dat er hier meer mensen last van hadden en daarom geirriteerd reageerden.
Ik denk dat de meeste dachten dat je of iets tegen het ras had, of dat je van mening was dat een Qh idd op die speciale manier behandeld zou moeten worden, en niet dat je zoiets had van "ben ik nou gek of verkeerd bezig" ;)

TiaraBungy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:47

Idd. Je had eerder moeten zeggen dat je iets niet zeker wist ofzo.. Iedereen heeft wat uitgelegd en dan nog reageerde je zo, dus dat was gewoon wat irritant ja.. :o

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:49

Ik vraag me overigens af of, stel dat de Quarter van de ts te koop komt, je er dan een "gewone" ponyprijs voor kunt betalen, of dat er ineens een Quarter Prijskaartje aan komt te hangen....? :D:x

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 14:52

Nou TS het is maar goed dat je niet bij ons op stal staat en niet bij onze vereniging zit want dan had je geen leven meer als je je daar aan ergert.

Het is namelijk zo dat er bij ons 7 quarters staan per 1 sept.komt de 8ste en 2 apaloosa's die rijden western,voor de rest staan er 2 arabieren een Hafke en voor de rest kwpn paarden,Bwp'rs,Holsteiner,Rheinlander en nrps pony's waarmee gesprongen,gedressuurd,aangespannen en geboscrost wordt en het grappige is dat ieder zijn eigen ding doet en ik over het algemeen als dressuurmuts,springruiter en boscrosserssoms in de verleiding kom op op zo'n lekkere quarter te gaan zitten en hun soms op mijn lekkere bonte kwpn'r even wil aanvoelen,KEILEUK!!

En natuurlijk heeft ieder zijn eigen merk of soort deken/bit/hoofdstel/hoefsmid/zadel/lange manen en staarten met vlechten/getoiletteerde manen met knotjes.....waar ieder zich het beste bijvoelt en denkt wat het beste op zijn eigen paard of pony ligt.
En ja natuurlijk vind ieder zijn eigen dier SPECIAAL ik ook!

En natuurlijk wordt er voor de gein heen en weer gegooid met grapjes:zo zeg ik weleens om te stangen westernruiters zijn afgekeurde dressuurruiters en bang op een groot paard te zitten daarom gaan ze maar op een brede pony zitten met een knop aan het zadel zodat ze niet kunnen vallen en omgekeerd als ik op een westernpaardje van hun zit dan is het....ja nu zit je eens op een echt paard he hahaha!!

Maar de dressuurruiters en springruiters en menners met kwpn'rs hebben ook allemaal voor hun eigen discipline andere soorten spullen en er komen bij ons op stal wel 5 verschillende hoefsmeden,gewoon omdat je je als eigenaar zijnde bij die hoefsmid het prettigste voelt omdat je over die ene het meest tevreden bent,dus ik zie het probleem niet.

Er zijn ook een paar westernruiters met een vette Amerikaanse bak en dan wordt er ook gegeint van ga eens opzij met die kampbak,maar d'r zijn er ook gewoon met een Fiat Panda of opeltje net als bij de Kwpn eigenaren met een dikke Cruiser of een klein citroentje :+ .

En wat je zegt over het met een ander soort paard dan een quarter niet mee mogen lessen is ook al niet zo,want ze zouden het juist leuk vinden wanneer ik met de mijne western zou gaan rijden en proberen me weleens over te halen door te zeggen zo'n westernzadel en outfit zou echt mooi op jou paardje staan en dan hoef je ook niet zo'n rare majo aan maar lekker een spijkerbroek _O- ,maar dat is gewoon mijn ding niet dus wil ik het zelf niet!

Gewoon leven en laten leven!

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 14:54

Cassidy Ties is 4,5 dus we doen het gewoon rustig aan... Hij zit op zijn blote voeten maar daar werd dus over gezegd dat die als een pony bekapt werd. Maar ik wou gewoon weten wat jullie mening was en meer niet maar waarom zou ik mijn gelijk willen hebben? En aan die van mij zou idd wel een Quarter prijs kaartje aan hangen en dan zou jij hem al niet meer willen natuurlijk....

Rina nou ik ben het ook wel met jou eens iedereen zijn eigen manier hoor. Maar ik ga ook helemaal met je mee met alles. Ik denk dus ook elk paard heeft toch een eigen unieke hoef. En waarom moet een Quarter nou alles zo heel apart hebben en de rest van de paarden maar met de rest mee gaat? Een Quarter is toch ook gewoon maar hetzelfde als een KWPN maar dan een ander ras niks aparts verder...

Dan wil ik even zeggen dat Tiarabungy dus beweert dat ik me paard naar de klote help als ik niet een speciale smid laat komen en iets over die deken moet je even stukje naar boven lezen.

Maar ach tiarabungy begrijp het niet helemaal uit je profiel maar je hebt volgens mij niet eens zelf een pony.... En niet zo schijnheilig doen nu.

Perenboompie jij snapt hem niet helemaal volgens mij maar ik heb daar dus helemaal geen probleem mee.