Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCid schreef:Mais kan, als klein deel van het dieet kan wel, het is te eiwitrijk om er echt veel van te voeren, dus ook daar weer oppassen.
storrum schreef:ElCid schreef:Mais kan, als klein deel van het dieet kan wel, het is te eiwitrijk om er echt veel van te voeren, dus ook daar weer oppassen.
Volgens mij is (kuil)mais juist helemaal niet eiwitrijk....
Vergelijk bijv. hier voor de getallen:
http://www.tombouwman.nl/fourage.php?id=27
Vera schreef:Ik haal ze juist van Pavo af omdat ik ze er niet goed op vind gaan.
ElCid schreef:Foutje, dat krijg je als je nog even snel wat wil ; (snij) mais is juist eiwit arm, maar zeer rijk aan slecht verteerbaar zetmeel ( 70%!!!), wat kans geeft op koliek, laag in vitaminen en mineralen maar zeer hoog in zetmeel; daardoor een zeer eenzijdig voer wat niet geschikt is voor jonge paarden. Het is een goedkope energiebron voor paarden in training maar door het hoge percentage zetmeel eigenlijk geen geschikt paardenvoer; net als kuilgras is het eigenlijk koeienvoer.
PoucyWouce schreef:@Vera
Omega 3 olie? Voer je dan visolie? Of heb je lijnzaadolie? Ik zou mijn paard als natuurlijk voer toch echt geen visproducten gaan geven.
Vera schreef:Moondancer,
Nu ben ik overgestapt op 'natuurlijk voeren'. Dat betekent dat ze nu Equifit Cobs krijgen, dat is een geperste brok met 65 alpenkruiden en verder geen toevoegingen. Dit vul ik aan met volledig vitamine supplement en Omega 3 olie (alleen voor de Quarter en de merrie).
Verder krijgen ze veel hooi, wilgentakken en wortelen.
We zijn nog maar te kort bezig om echt een vergelijk te maken maar de diarree is over, de Quarter ziet het leven een stuk zonniger in en de merrie begint een beetje meer vlees te krijgen.
Verder scheelt het ook in de portomonee......