[WN] Voeding Quarters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chery

Re: Voeding Quarters

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:53

Ik had mijn paard eerst op de marstall natural staan en daar hield ik hem ook niet mee op gewicht, vandaar dat ik over ben gegaan op de western versie.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 10:58

Mijn paint ruin van 8 wordt ook snel mager ondanks zijn standaard dieet van veel hooi, kuil, luzerne en een beetje krachtvoer. Ik moet echt olie (lijnzaad) en mais aan zijn dieet toevoegen, zeker in de winter.
Ik ben het met ElCid eens dat teveel verschillende soorten suikerrijk voer niet helpt. Van suiker wordt een paard niet gemakkelijk dik (sommigen wel). Mais bevat ook veel suiker, maar dat zet in de praktijk wel snel aan zonder dat je paard heet wordt. Ik zou het krachtvoer verminderen en meer hooi/luzerne geven. Mais kun je dan eens proberen, maar geef het in de plaats van een van die andere dingen.
In Pavo Daily Plus zit overigens ook melasse = suiker. Ik voer de luzerne van Subli omdat dat de enige is zonder melasse. Mijn paard kwam van de melasse aan de diarree. Bekijk je paard ook als individu, de ene is de andere niet.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 11:09

Mais kan, als klein deel van het dieet kan wel, het is te eiwitrijk om er echt veel van te voeren, dus ook daar weer oppassen. Gerst is bijv. een hele vette graansoort en bietenpulp is ook prima om een paard aan te laten komen.

Ik voer eigenlijk helemaal geen kant en klaar voer omdat er teveel toevoegingen ( melasse, olie, bindmiddelen, conserveringsmiddelen, etc.) inzitten. Ook de lucerne die wij geven komt uit grote balen en is dus vrij van welke toevoeging dan ook.
Wat PoucyWoucy zegt, bekijk je paard als individu, het ene paard reageert beter op bepaald voer dan de andere.
Al zeg ik daar wel bij dat onze 3 paarden, een paint, een lusitano en een arabier het op hooi, lucerne en granen heel goed doen. De arabier krijgt dan wel veel minder lucerne en granen dan de andere 2, die doet niks en wordt dan snel te vet.
Diezelfde arabier was ook nooit vlees op te kweken, wat we ook voerden. Na een bloedtest waarbij zowel de lever als nieren gevaarlijke waardes vertoonden, is hij ontgift en daarna op hooi en granen gekomen. Sindsdien, ook in de tijd dat ik hem nog volop reed, is hij dus pas bijgekomen.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 12:42

Als je veel suiker voert kan je paard ook juist sloom worden. daadoot het lichaam te veel energy gebruikt om de suikers af te voeren.

Hebben jullie mijn uitleg verhaal van HugHo wel eens gelezen?

[EA-CO] ***TK: HugHo kruidenmix voor paarden***

Das het enigste voer waarop mijn smurf nu zelfs te dik is. Voorheen werdt ze wat dun in de winter. Nu moet ik zelfs minder gaan voeren en ze heeft een super goede conditie.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 14:44

De E zonder haver is laag in eiwit en suiker,de Nova is eveneens byzonder laag in suiker omdat het eigenlijk bedoelt is voor schurende paarden.
Hij krijgt voordroog,bijna hooi ,ruikt naar thee in twee voerbeurten ongeveer 10 kilo en s'avonds voor de nacht nog een dikke plak goed kruiden/paarden hooi.
De krachtvoer gift is ongeveer1.8 kilo omdat muesli wel een hoog volume heeft maar weinig gewicht.
Een volle schep muesli is 600 gram.
Die emmer wortels is dus eigenlijk het enige wat hij extra
krijgt omdat er nul gras staat en word verdeelt over het graspaddockje waar hij het dan zelf bij elkaar scharrelt.
Hij is ook niet mager maar net wat te droog. Nou verdomt hij het ook om te drinken buiten,ook daarom krijgt hij wortels,vanwege het vocht.
Ik mag hem ook geen hooi geven op de wei dus hij staat van s'morgens 8.30 tot 16.00 met nix als die wortels.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:10

ElCid schreef:
Mais kan, als klein deel van het dieet kan wel, het is te eiwitrijk om er echt veel van te voeren, dus ook daar weer oppassen.

Volgens mij is (kuil)mais juist helemaal niet eiwitrijk....

Vergelijk bijv. hier voor de getallen:

http://www.tombouwman.nl/fourage.php?id=27

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 15:49

Ik dacht ook dat mais niet eiwitrijk was. Bovendien kan een Quarter best weg met meer eiwit. Suikers kunnen ze niet zo goed hebben, maar eiwit juist wel. In de USA staat overal alfalfa (=luzerne = eiwitrijk) op de velden. De mais is alleen omdat het lekker aanzet zonder heet te maken. Echt geweldig goed voor ze is het niet vanwege de suiker, dus niet te veel geven. Ik geef een halve schep.

Je kunt ook eens bloed laten afnemen voor de zekerheid. Dat doe ik af en toe ook.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:09

Mais zet vet af op de lever. Niet te lang van voeren dus. Voor even kan het wel.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:24

Onze paarden krijgen twee maal daags granen van van cooten.
De paarden die getraind worden krijgen daarbij 3 scheppen Mais (western) per dag.
De drachtige merrie's krijgen merrie brok.
De veulens krijgen veulenbrok en granen.
Daarbij krijgen ALLE paarden onbeperkt hooi of kuil en onbeperkt mais.
Bij ons is nooit wat te mager!!
Wij krijgen ook alles dik, het heeft tijd nodig (te snel is zeker niet goed)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:25

"Dik" is niet altijd gezond ;)
Onbeperkt mais zou ik zeker nooit voeren.

Sann_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 16:33

Ze zijn ook niet TE dik, maar ik vind het wel belangrijk dat alle opfok paarden die 24u per dag buiten staan, zich zelf goed kunnen warm houden. En dus niet hun energie verspillen daaraan en dan mager worden.
Onze dierenarts vind onze paarden zeker erg gezond, en wij veranderen dan ook al helemaal niets aan ons voerschema!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:12

storrum schreef:
ElCid schreef:
Mais kan, als klein deel van het dieet kan wel, het is te eiwitrijk om er echt veel van te voeren, dus ook daar weer oppassen.

Volgens mij is (kuil)mais juist helemaal niet eiwitrijk....

Vergelijk bijv. hier voor de getallen:

http://www.tombouwman.nl/fourage.php?id=27

Foutje, dat krijg je als je nog even snel wat wil ; (snij) mais is juist eiwit arm, maar zeer rijk aan slecht verteerbaar zetmeel ( 70%!!!), wat kans geeft op koliek, laag in vitaminen en mineralen maar zeer hoog in zetmeel; daardoor een zeer eenzijdig voer wat niet geschikt is voor jonge paarden. Het is een goedkope energiebron voor paarden in training maar door het hoge percentage zetmeel eigenlijk geen geschikt paardenvoer; net als kuilgras is het eigenlijk koeienvoer.

Moondancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:29

Vera schreef:
Ik haal ze juist van Pavo af omdat ik ze er niet goed op vind gaan.

Wat vind jij niet goed dan Vera?
Wij hebben ze sinds een maandje of wat op de Pavo staan , puur omdat het
paard van mijn zus insuline resistent is en in Pavo de minste suikers zitten ,
en nog wat meer , hebben we toen uitgezocht dat dat voor haar het beste was ,
maar ben erg benieuwd naar jou reaktie.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:00

Bonnigje schreef:
Mais zet vet af op de lever. Niet te lang van voeren dus. Voor even kan het wel.

Kun je het dan wel bijv. de winter doorvoeren en dan de zomer stoppen? Of is dat nog te lang?

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:04

ElCid schreef:
Foutje, dat krijg je als je nog even snel wat wil ; (snij) mais is juist eiwit arm, maar zeer rijk aan slecht verteerbaar zetmeel ( 70%!!!), wat kans geeft op koliek, laag in vitaminen en mineralen maar zeer hoog in zetmeel; daardoor een zeer eenzijdig voer wat niet geschikt is voor jonge paarden. Het is een goedkope energiebron voor paarden in training maar door het hoge percentage zetmeel eigenlijk geen geschikt paardenvoer; net als kuilgras is het eigenlijk koeienvoer.

Ik geef geplette mais (cornflakes). Wat kun je daar over zeggen?
Er zijn trouwens ook veel meusli's waar geplette mais in zit. Dat geef je dan ook doorlopend. Zeker western mixen hebben er een handje aan...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:35

Wij geven zelf, als onderdeel van onze granenmix, ook een kleindeel maisgrutten. Door het hoge zetmeelgehalte levert het min of meer "instant" energie. Dit zetmeel wordt vrij snel omgezet in suiker, vandaar.

Dat zijn meestal vrij kleine percentages, mais als hele korrel is niet goed opneembaar, door een paard, vandaar dat het geplet, gebroken ( grutten) of als snijmais (= ingekuild= koeien/ varkensvoer!) wordt gevoerd. Dat kan geen kwaad, grote hoeveelheden zijn dus niet aan te raden. Als klein onderdeel van het rantsoen kan het voor een werkend paard extra energie leveren.

Bonnigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:37

In Pavo zit juist veel suiker! Zelfs in natures best en dat soort producten zit nog tot 20 % suiker!
Ben ook geen pavo voorstander om o.a. die rede.

Mais zou ik het liefst niet voeren. Door dat zetmeel waar ElCid het over heeft wat dan weer vet afzet. Bij een juist soort voer heb je ook geen mais nodig, ook niet voor te dunnen paarden. Dan kan je beter zoeken naar ander/beter voer.
Lucerne mengen door het krachtvoer is ook dik makend. (wel melasse vrije lucerne nemen). Doordat ze het krachtvoer beter kauwen met die lucerne erdoor eten ze het langzamer en wordt het voer veel beter benut. Daar zie je echt resultaat van!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:44

Dat is 1 van de redenen dat ik geen "kant en klaar" voer geef, door de vaak aanwezige, geraffineerde, suikers. Het percentage mais in ons voer is minimaal, hooguit 5%, maar het zou er wat mij betreft best uit kunnen.

Lucerne is, gemengd door granen/ krachtvoer of op zichzelf, is inderdaad een prima voer als je een paard wat voller wil hebben. Daarbij bevat het heel veel vitaminen, biotine, etc. Bij het voeren van grote hoeveelheden dient men dan wel de calcium/ fosfor verhouding in de gaten te houden, maar bij kleine beetje ( een paar kilo per dag) in combinatie met hooi en krachtvoer zal dat geen probleem vormen.

Hier http://www.whoa.nl/ staat onder verzorging / voeding ook veel info over de soorten voer en verhoudingen.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:11

Moondancer, in PAVO zitten best veel suikers en daarnaast veel stoffen die paarden niet ten goede komen.
We hebben 3 paarden staan die allemaal Pavo kregen, ieder zijn eigen serie aangepast aan de behoefte.
De Quarter werd sjaggie en kreeg een grote hoeveelheid om haar op gewicht te houden.
De Pony had constant last van natte mest en diarree.
De merrie was van haar veulen af en bleef een gratenpakhuis, hoeveel we er ook aan gaven.
Als een voeradvies vroeg aan Pavo dan moest er nog meer in.

Nu ben ik overgestapt op 'natuurlijk voeren'. Dat betekent dat ze nu Equifit Cobs krijgen, dat is een geperste brok met 65 alpenkruiden en verder geen toevoegingen. Dit vul ik aan met volledig vitamine supplement en Omega 3 olie (alleen voor de Quarter en de merrie).
Verder krijgen ze veel hooi, wilgentakken en wortelen.

We zijn nog maar te kort bezig om echt een vergelijk te maken maar de diarree is over, de Quarter ziet het leven een stuk zonniger in en de merrie begint een beetje meer vlees te krijgen.

Verder scheelt het ook in de portomonee......

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:02

@Vera
Omega 3 olie? Voer je dan visolie? Of heb je lijnzaadolie? Ik zou mijn paard als natuurlijk voer toch echt geen visproducten gaan geven.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 15:35

Ik heb hetzelfde probleem, die van mij kwam stokstijf zijn stal uit van de Suikers, ik heb hem eerst een tijdje op de Equiral Stud gehad en dat was al een behoorlijke verbetering, nu staat ie op de Marstall Vito en daar doet hij het heel goed op. Hij heeft er eigenlijk nog nooit zo best uitgezien als nu, het is wel even zoeken naar de juiste voerhoeveelheid, ik geef er minder van dan ik van de gewone brok gaf. In die bij ons op de manege zat ook meer dan 30% suikers en een hoop opvulling. Marstall is heel "schoon" voer en hoef je dus minder van te geven in combinatie met een goeie kwaliteit onbeperkt ruwvoer.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 17:13

PoucyWouce schreef:
@Vera
Omega 3 olie? Voer je dan visolie? Of heb je lijnzaadolie? Ik zou mijn paard als natuurlijk voer toch echt geen visproducten gaan geven.

http://www.horsewellness.nl/product_inf ... cts_id=239
Eigenlijk is het Omega 3,6 en 9. Nee er zitten geen visjes is :D

meandher

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:17

Vera schreef:
Moondancer,

Nu ben ik overgestapt op 'natuurlijk voeren'. Dat betekent dat ze nu Equifit Cobs krijgen, dat is een geperste brok met 65 alpenkruiden en verder geen toevoegingen. Dit vul ik aan met volledig vitamine supplement en Omega 3 olie (alleen voor de Quarter en de merrie).
Verder krijgen ze veel hooi, wilgentakken en wortelen.

We zijn nog maar te kort bezig om echt een vergelijk te maken maar de diarree is over, de Quarter ziet het leven een stuk zonniger in en de merrie begint een beetje meer vlees te krijgen.

Verder scheelt het ook in de portomonee......

Hier meld zich de zus van Moondancer.
Waar is die Equifit Cobs van, ik heb geprobeerd het te vinden, maar helaas.....
Het klinkt wel goed, ik zou graag de ingrediënten even bestuderen.

t-spoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:59

Hallo allemaal,
Ik heb een solid paint van 3 en heb lang lopen zoeken naar het juiste voer. Het was het allemaal steeds net niet. Ze krijgt nu Equifyt natural base met Equifyt quarter. Ze doet het er enorm goed op, groeit en bloeit zeg maar.
En heel erg belangrijk, ze vindt het enorm lekker, als er gevoerd wordt staat ze nu niet meer te "knorren" maar echt te hinneken.
Naast deze muesli krijgt ze hooi en in de zomer op de wei natuurlijk. Die wei is dan niet te rijk want ze staat met een aantal Haflingers.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:49

meandher; ik heb alles bij www.horsewellness.nl gehaald, die zitten bij het Amsterdamse Bos, bijna naast Wennekers.