[WN] mijn brief aan de WRAN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: mijn brief aan de WRAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:58

Hackamore mag vanaf de z mee gestart worden.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 07:35

Ik heb niet alles helemaal doorgelezen maar ik denk dat het belangrijker is dat er iets gedaan wordt aan de misstanden.
De ruiters die zo raggen gaan toch niet bitloos rijden.
Ik vind het een mooi iets hoor, daar niet van, en rijd zelf ook vaak op een Parelli halstertje maar het probleem van dit soort ruiters is wat aangepakt moet worden.

Waarom kan er in de voetbal wel een rode kaart worden uitgedeeld en in de paardensport niet?
Waarom wordt er zo vaak om gekeken en net gedaan alsof er niks aan de hand is?
Waarom worden misstanden die gemeld worden bij het secretariaat of de ring steward vaak niet opgepakt?

Omdat de ruiter in kwestie een vriendje is, een bekende ruiter is, de ring steward zelf ook een ragger is, etc etc....
Laten we daar eens naar kijken ipv het om te draaien.....

Mooie discussie hoor Jos!! Je zet tenminste iets neer wat belangrijk is :j
Ik neem het liefst ook geen niet-westernruiters mee naar een show, zo erg is het al! |(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 08:07

Vera schreef:
Waarom worden misstanden die gemeld worden bij het secretariaat of de ring steward vaak niet opgepakt?

Omdat de ruiter in kwestie een vriendje is, een bekende ruiter is, de ring steward zelf ook een ragger is, etc etc....
Zoals ik al zei; klein wereldje. En vandaar mijn opmerking om dan maar een buitenstaander in te huren voor dit soort zaken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:58

@Anya : ik ben het 200% met je eens !
Die raggers zullen echt niet bitloos komen opdraven, nu. En als ze het wel doen zal het voor het paard niet beter zijn. Men moet de regels niet veranderen, men moet de mentaliteit van de jury veranderen. Maar DAT zal nog niet voor morgen zijn, vrees ik.

Btw, ik denk dat er hier nogal wat verwarring bestaat tussen een hackamore (bosal dus) en een mechanische hackamore, zoals we wel eens op springwedstrijden zien. Zoals ik al zei werkt een sidepull met rawhide neusriem véél sterker en rechtstreekser in dan een hackamore (bosal).
Ik rijd jonge paarden het liefst met een indian bosal of touwhalster. En dan een snaffletje. En dan een bosal. En dan bosal/shank. En dan shank.

Ik vrees trouwens dat deze discussie weinig zoden aan de dijk zal zetten. Ga maar eens kijken naar dressuur/springwedstrijden/paardenrennen. Daar zie je nog andere dingen. Moet je ook niet heen gaan als je een teer hartje hebt, dus het is in het western niet érger. Het is hetzelfde. ;(

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:25

Vera schreef:
Ik heb niet alles helemaal doorgelezen maar ik denk dat het belangrijker is dat er iets gedaan wordt aan de misstanden.
De ruiters die zo raggen gaan toch niet bitloos rijden.(
Ik heb ook niet alles letterlijk doorgelezen, maar ook ik vind dat het belangrijk is dat er iets gedaan wordt aan de misstanden. De regels zijn er al, nu nog de toepassing! :j
En zoals DD ook al zegt: een buitenstaander. Intussen is het op de wedstrijden al ons kent ons, dus dat gaat niet meer werken :n
En het Western is ook niet per definitie "paardvriendelijker" dan dressuur, spring- of eventingsport. Dan kom je idd in het Natural of recreatieve terecht. Dat neemt overigens niet weg dat ook ik voorstander ben voor vrije keus optoming. Nu moet ik persé starten op shanks op 1 hand, maar mijn paard loopt ook super op bosal en dat vind ik zelf ook erg fijn. Dus die mogelijkheid zou ik best willen hebben om hiermee te starten :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:32

maar hoe lang blijft een buitenstaander een buitenstaander? :-)
en een leek wil je ook niet hebben, kun je niks mee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:18

Vera schreef:
De ruiters die zo raggen gaan toch niet bitloos rijden.
Ik vind het een mooi iets hoor, daar niet van, en rijd zelf ook vaak op een Parelli halstertje maar het probleem van dit soort ruiters is wat aangepakt moet worden.

Waarom kan er in de voetbal wel een rode kaart worden uitgedeeld en in de paardensport niet?
Waarom wordt er zo vaak om gekeken en net gedaan alsof er niks aan de hand is?

Mooie discussie hoor Jos!! Je zet tenminste iets neer wat belangrijk is :j
Ik neem het liefst ook geen niet-westernruiters mee naar een show, zo erg is het al! |(

Mee eens Vera, maar ook een groot probleem dus. De hardere ruiters lachen soms hierom. Anderen zijn watjes en moeten niet zo zeuren. Ze staan zelfs achter hun argumenten waarom ze met een 2jarige beginnen en je soms even hard en duidelijk moet zijn. Ik heb de opmerkingen wel gehoord en deze mensen bereik je niet. Hun klanten luisteren ook naar hun argumenten en als je niet beter weet of resultaten ziet...........hoe dan ook. Men denkt nog vaak, dat dat dan western is. En tegen zo een bekende en goede trainer ga je niet in............

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:32

laten we eens eerlijk zijn.....
dat zijn wel vaak de mensen die winnen (dan heb ik het over grote shows).
soms moet een paard even aangepakt worden, ik denk dat we het daar wel allemaal over eens zijn alleen de mate en manier verschillen enorm.

maar als je eerlijk naar de feiten kijkt.... een kronsteiner bijvoorbeeld gaan ook wel verhalen over zijn manier van trainen.
maar, hij heft wel de hoogste europeese score op zijn naam en vele grote titels.

en zo zijn er natuurlijk nog tigduizend voorbeelden.

niemand hoeft dit zo te doen en iedereen moet zo omgaan met z'n paard als hij / zij wilt.

maar feit is dat er vaak grote prestaties worden geleverd met een hardere hand, of je het nu goed vind of niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:36

Gatver Pienb.
Dat soort prestaties maakt het nog niet goed.

Als jij een snellere 100 meter horden loopt als iemand je er per horde overheen mept, dan maakt dat het goed??
Er zijn regels. En die zijn er niet voor niets. Die horen gehandhaafd te worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:38

Maar ik krijg zelf altijd het idee dat ene goede trainer vaak kan doseren en weet wanneer hij hard kan en mag zijn. het zijn de naapers die denken dat het zo hoort en wel kan. het nadeel is dat de trainer dan wel de schuld krijgt en een mindere naam. Of dat mensen iets hebben gezien en beginnen te kletsen zonder te vragen waarom deed je dat of was dat nou nodig? Ik wil het niet goed praten, maar als je alleen een moment ziet of verder niet echt kennis hebt van de sport kan je beter vragen of je mond houden.
Dat neemt niet weg, dat ik te hard of onterecht niet goed vind, zeker als mensen zomaar iets doen.
En dan nog heb ik ook iemand met een redelijk bekende naam zien raggen in de inrijbak op het NK, dat ik dacht; schaam je nu maar......dat was echt uitsloven ten kosten van het paard en dat doet die meneer al jaren zo.........

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:42

dat zeg ik ook niet, dat laat ik in het midden.
ik schets alleen even een situatie in de werkelijkheid.....

ik ken ook paarden die met duidelijke sporenwonden gewoon door de judge check komen hoor..... zou inderdaad niet mogen.

maar realiseer je wel dat je bepaalde prestaties niet red met aaien.

SP: helemaal met je eens.
harde aanpak is prima als je precies weet hoe wat waar en wanneer je het moet doen, zoals een goede pro. dan krijg je ook een goed resultaat. de 'wannebee's 'zijn inderdaad het probleem

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:44

Dat is helaas vaak wel het geval idd Pienb ;( En zolang dat zo blijft, zullen er ook altijd mensen zijn die blindelings op zo'n trainer of wannabee afgaan...
Gelukkig zijn er ook nog mensen die wel netjes met hun paard omgaan en toch ook scoren. Laat dit een voorbeeld zijn voor velen.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:46

mayflower: ik wil niet vervelend doen he, maar noem eens een grote toptrainer (internationaal niveau ofzo) die grote titels op zijn/haar naam heeft en het anders doet?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:46

Pienb schreef:
dat zeg ik ook niet, dat laat ik in het midden.
ik schets alleen even een situatie in de werkelijkheid.....

ik ken ook paarden die met duidelijke sporenwonden gewoon door de judge check komen hoor..... zou inderdaad niet mogen.

maar realiseer je wel dat je bepaalde prestaties niet red met aaien.

SP: helemaal met je eens.
harde aanpak is prima als je precies weet hoe wat waar en wanneer je het moet doen, zoals een goede pro. dan krijg je ook een goed resultaat. de 'wannebee's 'zijn inderdaad het probleem

Imo zit er nog een wereld tussen aaien en het kapot rijden van je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:47

Ja maar DAT is nou net het verschil wat Pien aangeeft tussen een trainer die aan de top meedraait en een wannabee. Een toptrainer heeft het paard nodig voor z'n prestaties, dus die zal de grenzen opzoeken maar er niet overheen gaan. Dat kost 'm stomweg z'n eten.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:56

Sonja schreef:
Ja maar DAT is nou net het verschil wat Pien aangeeft tussen een trainer die aan de top meedraait en een wannabee. Een toptrainer heeft het paard nodig voor z'n prestaties, dus die zal de grenzen opzoeken maar er niet overheen gaan. Dat kost 'm stomweg z'n eten.

precies!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:57

O djiez van de week waren we het al met elkaar eens en nu begrijpen we elkaar weer... Ga jij maar gauw op vakantie naar je nieuwe peerd en kom fris en rebels weer terug....
(en vergeet niet om zoveel mogelijk foto's te maken ondertussen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:57

@Sonja: en dat betwijfel ik zolang er mensen zijn die voor de resultaten gaan en niet hóe die behaald worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:59

Pienb schreef:
maar hoe lang blijft een buitenstaander een buitenstaander? :-)
en een leek wil je ook niet hebben, kun je niks mee.

Een buitenstaander blijft een buitenstaande zolang die niets in het westernwereldje doet. En wat is een leek; iemand die het verschil niet zit tussen een terechtwijzing als die nodig is, of een ragger/schopper ??

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:03

DD: om dat verschil te kunnen zien moet je in mijn ogen zelf (goed) kunnen rijden anders snap je het niet.
en als dat zo is.... (circeltje rond...) zit je waarschijnlijk al in het wereldje (of komt er dan heel snel in)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:05

sonja: sorry, wordt het saai?

ok dan... nog eentje om het af te leren voor ik op vakantie ga:
(even denken waarmee ik de meeste mensen op de kast jaag of ik nu echt helemaal zo vind of niet....)

quarters zijn het enige ras waar je echt wat mee kan en je moet ze minimaal 1 keer week flink in elkaar meppen

zoiets?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:05

:+ }> :+ :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:06

Pienb schreef:
DD: om dat verschil te kunnen zien moet je in mijn ogen zelf (goed) kunnen rijden anders snap je het niet. en als dat zo is.... (circeltje rond...) zit je waarschijnlijk al in het wereldje (of komt er dan heel snel in)

@Pienb: is onzin. Er zijn vaste regels voor vastgelegd. Als iemand niet weet hoe die te interpreteren is er altijd nog hulp op het showsecretariaat. En die zouden onder het mom van anonimiteit wel eens een stuk minder toegeeflijk kunnen zijn.

Een rechter hoeft toch ook niet eerst te moorden voor hij een uitspraak mag doen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:07

Gewoon even reactie op de begintpost..
Was er echt een paard met kapotte mondhoeken? Bloeden ofzo? Want inprincipe horen die uitgebeld te worden ( elk geval bij springen of dressuur) als ze gewond zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:08

Dit is western, geen dressuur of springen...