[WN] 'tailblock'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quarterH

Re: 'tailblock'

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:31

nou dat niet alleen hoor.
er zijn paarden die gewoon de gewoonte hebben om bv bij het spinnen heel erg met hun staart te zwiepen, niet als verzet maar gewoon als gewoonte/tic. dit is heel storend voor het plaatje en haalt de aandacht af van hoe goed (of niet) de spin zelf is.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:32

Dat moeten ze imo maar gewoon voor lief nemen.....het nou eenmaal een dier :roll:

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:33

juksz schreef:
Pienb schreef:
Sorry, maar het is mijn smaak.
Tuurlijk moet een paard van achter lopen maar dan kan met opgetrokken been of vlak. Ik ben voor vlak want vind opgetrokken gewoon niet mooi. K weet dat men het hier nooit zo leuk vind als je eerlijk zegt dat je iets niet leuk of mooi vind maar ik ben gewoon eerlijk, dat vind ik nu eenmaal, ieder zijn smaak.

Tuurlijk mag je eerlijk zijn maar het is meer de manier waarop je dingen brengt.
Jij denkt duidelijk anders over dieren welzijn dan de meeste hier en dat neem ik je wel kwalijk.
Dat je helemaal verzot op de western sport bent vindt ik helemaal top(ik vindt het ook erg intressant en daarom zit ik hier)
Maar ik ben nou eenmaal dressuurprikker in hart en nieren en vindt het niet echt leuk als ik op dit topic het gevoel krijg dat ik allemaal achterlijke dingen met mijn paarden aan het uithalen ben.
Verschil van mening is prima maar we doen het allemaal omdat we van paarden houden(neem ik aan!)en hebben het beste met ze voor.
Ik laat jou ook in je waarde,doe dat ook bij mij ok?

en daar ga ik in mee. De manier waarop nodigt niet uit voor een discussie, zeker niet als de info ook nog eens niet klopt. (ben trouwens geen die-hard dressuurprikker, maar crosser :D )

Peinb, ik ben ervan overtuigd dat het in 95% van de gevallen wel degelijk spanning/verzet is, en dus is die spin/dressuurproef niet zo goed.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:34

tja, in topsport (op ieder niveau en iedere sport hoor! denk maar aan de epo bij wielrennen bv) worden er nu eenmaal truuctjes uitgehaald... dat zul je ook nooit kunnen veranderen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:35

Hoe je het ook wendt of keert.....het is gewoon NIET normaal!!
(vanuit een diervriendelijk oogpunt bekeken dan hè :o )

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:35

Wranglerbutt schreef:
Oh, een nieuw topic waar ik mijn mening kwijt kan ;)
Nou ja, ik heb het hier allemaal algezegd: [WN-AM] super reining proef....
Ik ben het een keer WEL eens :Y) met WB ,Ik heb het ook daar allemaal gezegd (+ meer info) en daar houdt ik het bij! *OEPS, toch niet ;) :D *
Laatst bijgewerkt door _Vanes_ op 07-04-09 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:36

Maar om het dan ook maar meteen niet meer te proberen, lijkt me ook niet de bedoeling. En de vraag is bovendien of je dat dan moet stimuleren / in stand houden door een paard met tailblock te kopen.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:36

Ja maar een motor prepareren is héél wat anders dan een levend wezen!!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:37

Paintlinger schreef:
Mensen die dat 'tailblocken' normaal vinden moeten misschien maar gewoon op een motor gaan rijden ofzo....
Niet in NL, die zal je niet snel vinden, mensen die het NORMAAL vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:39

@PienB: natuurlijk worden er trucjes uitgehaald, ook in andere sporten. Maar dingen zoals EPO zijn streng verboden en er rusten stevige straffen op. Tailblocks zijn er gekomen omdat de JURY het plaatje zonder zwiepen hoger plaatsten en daardoor ontstaan er excessen.
En dat mensen hun eigen lichaam inspuiten met troep moeten ze zelf weten, maar een paard heeft hier niet voor gekozen !!

Natuurlijk zijn er paarden die om het minste of geringste met de staart zwiepen en dat zal idd heus niet altijd verzet of ongemak zijn, maar een goede jury moet daar doorheen kunnen kijken.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:40

_Vanes_ schreef:
Paintlinger schreef:
Mensen die dat 'tailblocken' normaal vinden moeten misschien maar gewoon op een motor gaan rijden ofzo....
Niet in NL, die zal je niet snel vinden, mensen die het NORMAAL vinden.

Kennelijk wel...
En helaas zijn daar meer van.
En niet alleen in de westernsport, ik weet dat men in dressuurland ook niet zo schattig is...
Maar om het dan maar te doen omdat de buurman het ook doet... :n

Goede tekst Dubbeldun!
Laatst bijgewerkt door Fortuna22 op 07-04-09 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:40

tuurlijk maar het gebeurd ook bij dressuur, springen, rensport, mennen enz enz.
als je op een bepaald niveau komt doen ze allemaal dingen die misschien niet helemaal door de beugel kunnen en door velen afgekeurd worden.

ik denk dat je je energie moet steken in zaken waar je daadwerkelijk invloed op kunt uitoefenen (circel van invloed) zaken waar ik geen invloed op kan uitoefenen ga ik niet teveel energie aan geven.

dus wat je kunt doen is het zelf niet doen, niet meedoen aan de sport om die reden enz.

DD: AQHA verbied het ook met grote straffen (schorsing of uittreden)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:42

Pienb schreef:
dus wat je kunt doen is het zelf niet doen, niet meedoen aan de sport om die reden enz.

geen paard kopen dat geblocked is, uitspreken dat je het - op alle niveaus - verwerpelijk vindt, bv.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:42

Dus jij doet maar mee omdat het nou eenmaal zo is?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:43

met welk doel wil je dan overal gaan roepen dat je het niet ok vind? wat schiet je ermee op?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:45

Pienb schreef:
met welk doel wil je dan overal gaan roepen dat je het niet ok vind? wat schiet je ermee op?

niet overal en ongevraagd, maar bv wel in een discussie als deze, of een IRL discussie. Zo vind ik crossen zonder goede beenbeschermers not done en dat zal ik ook altijd melden.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:45

juksz schreef:
Dus jij doet maar mee omdat het nou eenmaal zo is?

waar heb ik gezegt dat ik eraan mee doe?
volgens mij zeg ik ook de hele tijd dat ik het niet ok vind.
maar het is voor mij geen reden om de sport te verafschuwen of die ruiters omdat ik het BEGRIJP (is wat anders dan goedkeuren).
en ja, ik kan het niet veranderen dus leg me erbij neer dat dit nu eenmaal zo is.
(ik denk ook niet dat ik de wereld kan verbeteren en wereld honger kan uitroeien....)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:46

@PienB: op papier verbiedt de AQHA het idd, maar als er niet daadkrachtig op gekontroleerd wordt veranderd er niets. Alleen de excessen (waarin het dus misgaat) die in de publiciteit komen dáár wordt iets aan gedaan.
Verder blijven de jury's jureren naar 'het plaatje' en dragen dus nog steeds bij aan het in stand houden.

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:48

Pienb schreef:

Nee kop in het zand steken,daar komen we ver mee!
Door er niet aan mee te doen word het geen gewoonte.
Zeker als het mensen zijn die al een ander bereikt hebben(wat ik in je profiel zie)

Ik ga paardjes hobbelen!fijne dag allemaal!

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:50

nou, als wij hier allemaal uren aan studeren en emmers geld aan tickets en seminars willen besteden om aqha of NRHA judge te worden kunnen we er wel wat aan doen dus (daar is die circel van invloed weer...) nou, wie doet mee?
als je er echt wat aan wilt doen moet je dit dus doen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 09:53

Pienb schreef:
nou, als wij hier allemaal uren aan studeren en emmers geld aan tickets en seminars willen besteden om aqha of NRHA judge te worden kunnen we er wel wat aan doen dus (daar is die circel van invloed weer...) nou, wie doet mee?

dat is niet het enige wat je eraan kunt doen, hoor. Overigens is het voor mij (als engelse muts) sowieso niet aan de orde, maar bv te weigeren een paard te kopen dat geblocked is, doe je er wel degelijk iets aan. Vergeet niet dat er het klimaat waarin dit geaccepteerd is, niet alleen door de juryleden wordt gecreeerd maar door alle betrokken partijen, die dit kennelijk niet bealngrijk genoeg vinden om er een issue van te maken, door bv een echte 'public outcry' te organiseren. Kijk maar eens wat er bij de dressuur met het bitloos rijden gebeurt. Door de 'hype' (mijn woorden) daarover krijgen ze het wel voor elkaar dat de bond, die falikant tegen was, nu toch wordt gedwongen om er iig over na te denken om het in de ring toe te staan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:50

DubbelDun schreef:
@Gleyla : het zwiepen van de staart wordt gezien als een teken van verzet

Bij dressuur ook en toch komt het daar niet voor.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:52

Pienb schreef:

Nee hoor, er zijn vele andere manieren mogelijk:
- geen paard kopen die het heeft
- handtekeningenacties
- etc
Je kent vast het fenomeen agendavorming toch wel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:54

DubbelDun schreef:
@Gleyla : het zwiepen van de staart wordt gezien als een teken van verzet
Romkabouter schreef:
Bij dressuur ook en toch komt het daar niet voor.....
Daarmee probeer ik ook aan te geven dat het dus een belachelijk exces is, wat zijn oorsprong ooit ergens gevonden heeft en waar 'braaf' op doorgeborduurd is.

Er is ooit wel eens gezegd dat als een 'hot shot' ruiter een paard start met een paars lintje in zijn staart en het wint dat iedereen dat gaat doen.

@lielle: je hebt helemaal gelijk. Daarom hoop ik ook dat er genoeg over gezegd en geschreven gaat worden zodat 'men' ergens hogerop wakker wordt en ook van het bestaan gaat weten. Want momenteel denkt 'men hogerop' teveel in engelse dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 13:07

DubbelDun schreef:
Maar een 'kreupel' paard mogen ze er wel uitsturen... hoeft daar geen veeartsen mening bij te komen dan ;)

Nee dat zie je (ook) verkeerd. Een jury kan een paard de ring uit sturen omdat het niet regelmatig toont, NIET omdat het kreupel is. "Kreupel" is een medische diagnose die uitsluitend door een veearts gesteld mag worden.
Een jury KAN een paard niet de ring uitsturen omdat het niet met de staart beweegt...
Het enige wat een jury ZOU KUNNEN doen is verzoeken om een medische controle door een veearts, mits de regelementen/wedstrijdorganisatie/budget etc dat toestaan...