[WN] Ex - engels/dressuur mutsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: Ex - engels/dressuur mutsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:59

En omdat je een beginner bent (en dus er nog niks van weet) ga je af op wat je omgeving zegt (gelukkig ervarener westernruiters) en zo ben ik ook uitgekomen bij mijn huidige trainer (en dat bevalt heel goed helaas is hij nu 3 maand op werkvakantie naar Texas), maar idioot blijft het natuurlijk wel...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:00

Net alsof dat bij 'engels' anders is :D

En een lesgever met diploma zegt daar bijvoorbeeld ook weer heel weinig in.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 22:07

Ik heb ook een héle goede instructrice 'gevonden' via internet, en ik heb al een aantal hele positieve verhalen over haar gehoord. Johanna Vellinga, ook geen onbekende in de westernwereld ! Ik kan niet wachten tot het wat beter weer wordt, en we een afspraak kunnen maken voor de eerste les :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:08

Nee die kennen we wel :))

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:14

Ik snap de 'knie-versie' niet zo goed :?
Waarom moet je je hand naar je knie brengen en dan een wending ingaan?
Welk voordeel levert dit op?
Hoe ga je dat dan oplossen zodra je met je paard op één hand moet starten?

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:26

De oefening was om op de plaats 'rondjes te draaien' in stap en draf. Hiervoor moest ik mijn binnenteugel kort maken, deze naar mijn knie brengen en m'n buitenteugel tegen de hals aanleggen.
We waren aan het inrijden.

Welk voordeel dit levert en hoe ik het op moet lossen als ik met 1 hand rij zijn voor mij grote vraagtekens. Ik ben een ontzettende leek in de western en dacht eigenlijk dat dit een goede manier was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:30

Op de plaats rondjes draaien in draf??? %)

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:40

Ik zit nu enorm te twijfelen aan mezelf of ik niet met twee flessen wijn op, op het paard zat :\.

Maar de bedoeling was om een volte steeds kleiner te maken tot het moment dat je bijna op de plaats stond..(dus dat je je niet verplaatst door de bak).
Laatst bijgewerkt door Flower op 02-03-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:42

Met als doel :?

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:43

Aangezien het aan het begin van de les was, neem ik aan dat het bedoelt was om los te rijden/soepel te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:44

Ow.
Ik begin altijd met grote figuren.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:47

Vende schreef:
Ik zit nu enorm te twijfelen aan mezelf of ik niet met twee flessen wijn op, op het paard zat :\.

Maar de bedoeling was om een volte steeds kleiner te maken tot het moment dat je bijna op de plaats stond..(dus dat je je niet verplaatst door de bak).

We zijn ook wel begonnen op een grote volte hoor. :)

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:34

Vende, misschien kun je eens vragen wat het doel daarvan is. Waarom je niet gewoon je hand op de plaats kunt houden maar deze naar je knie moet brengen. Kunnen wij er misschien ook van leren :j

Ook als leek heb je common sence; probeer je altijd af te vragen waarom zoiets moet of welk doel het dient. Daar leer je van! Maar daarmee kun je ook beslissen of je wel achter bepaalde dingen staat.
Net als een Bokker die het gek vond dat in de eerste les haar man (beginner) sporen omgeknoopt kreeg.
Dat hoorde zo was het antwoord. Nou niets "hoort zo", alles is van twee kanten te bekijken en wannabee koibois slikken alles voor zoete koek wat er in westernland wordt geroepen. Mensen met gezond verstand kijken verder.

Ps. Don't drink and drive! :))

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:47

Hmm, ik heb ooit een westerntrainer gehad waarbij ik dat in het begin van de les moest doen, en dan rondjes van 2-3 meter. Ook in draf, en dat met een paard van 1.58. Na 2 lessen gevraagd waarom dat moest en ik moest hem 'gewoon' breken. In goed overleg zijn we uit elkaar gegaan maar helaas waren er toch een paar fysio behandelingen nodig om mn paard weer goed te krijgen. Voor mij is dat zeker een leermoment geweest, ik vraag mij nu bij alles af waarom ik het doe en wat het doel is.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 08:58

cornelie schreef:
Hmm, ik heb ooit een westerntrainer gehad waarbij ik dat in het begin van de les moest doen, en dan rondjes van 2-3 meter. Ook in draf, en dat met een paard van 1.58. Na 2 lessen gevraagd waarom dat moest en ik moest hem 'gewoon' breken. In goed overleg zijn we uit elkaar gegaan maar helaas waren er toch een paar fysio behandelingen nodig om mn paard weer goed te krijgen. Voor mij is dat zeker een leermoment geweest, ik vraag mij nu bij alles af waarom ik het doe en wat het doel is.

Dit heb ik helaas ook gehad........
Nu les ik ergens anders en duran is een stuk meer ontspannen geworden, heb een heel ander paard nu...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:03

ik ken de oefening wel en goed uitgevoerd krijg je een heel soepel paard
je buigt je paard in de lendenen en zorgt dat het binnen achterbeen goed wordt onder gebracht
het mooiste is als je hele paard buigt om het binnenbeen
het is ook wel de vooroefening van de spin, een heel lenig paard gaat ook voor overkruizen

maaaaaar het is hartstikke fout(in mijn ogen) om je hand naar je knie te brengen want dan gaat de oefening juist fout
dan valt het paard naar binnen over de schouder en heb je een paard wat op de voorhand , over de schouder vallend kleine rondjes loopt
dat is natuurlijk nooit het begin van een spin waar je juist het paard op de achterhand wil krijgen

ook ik ben ooit begonnen met handen wijd en binnenhand naar binnen enzo, maar uiteindelijk werkte het tegen mij toen ik op 1 hand moest

ik zou dus mijn binnenhand optillen(even op het verhaal terug komend), zo hou je de binnenschouder op en kun je je paard netjes inbuigen op het been

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:09

Ook goed uitgevoerd lijkt mij dit geen goede warming up oefening die minstens 20 minuten gedaan moet worden ;-) Het is gewoon de kop om trekken en ondertussen zo hard bumpen dat het dier murw wordt. (althans, zo werd mij dit 'geleerd' )

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:14

spatter schreef:
ik ken de oefening wel en goed uitgevoerd krijg je een heel soepel paard
je buigt je paard in de lendenen en zorgt dat het binnen achterbeen goed wordt onder gebracht
het mooiste is als je hele paard buigt om het binnenbeen
het is ook wel de vooroefening van de spin, een heel lenig paard gaat ook voor overkruizen

maaaaaar het is hartstikke fout(in mijn ogen) om je hand naar je knie te brengen want dan gaat de oefening juist fout
dan valt het paard naar binnen over de schouder en heb je een paard wat op de voorhand , over de schouder vallend kleine rondjes loopt
dat is natuurlijk nooit het begin van een spin waar je juist het paard op de achterhand wil krijgen

ook ik ben ooit begonnen met handen wijd en binnenhand naar binnen enzo, maar uiteindelijk werkte het tegen mij toen ik op 1 hand moest

ik zou dus mijn binnenhand optillen(even op het verhaal terug komend), zo hou je de binnenschouder op en kun je je paard netjes inbuigen op het been

Ik moest daar heel veel in doorgaan en Duran werd daar dus heel pissig van. Mijn huidige trainer zegt, dat hij al zo flegmatiek is dat hij niet meer kan geven en omdat ik daar steeds op door moest gaan, werd hij gewoon pissig, gevolg protest....
Er werd te weinig op het rechtrichten gelet, waar ik dus nu heel hard mee aan de slag moest, want het was continu inbuigen....
Gelukkig gaat het nu in de training lekker en loopt hij veel meer ontspannen.
Voor Duran werktte dit dus niet, wil niet zeggen dat het een slechte oefening is, er zijn ook paarden die het wel nodig hebben. Natuurlijk pas ik het nu nog wel toe, maar voelt hij goed, stop ik, maar ik moest dit echt een 20 minuten tot zelfs soms een half uur doen....

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:21

@chery niet om t een of ander maar ik snap niet zo goed wat het flegmatieke daar mee te maken heeft (is een karaktereigenschap ;) )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:23

En ik snap nog steeds niet waarom paarden zo'n oefening nodig zouden hebben. De mijne zou in ieder geval heel snel en heel heftig in protest gaan. En gelijk heeft ie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:26

Nou ik loop ondertussen toch een dikke 30 jaar tussen de paarden rond, en ik ben nog NOOIT een paard tegengekomen dat dergelijke "oefeningen" "nodig had"...

Volgens mij kan het ook normaal/fatsoenlijk.
Maar (om maar even een paar mensen het gras voor de voetjes weg te maaien) ik heb dan ook nog nooit wat gepresteerd.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:28

@sonja... zolang jij je bekers en linten in de kelder sodemietert lijkt het natuurlijk ook alsof je nooit wat presteerd he :P Die dingen moet je een prominent plaatsje geven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:36

Ze zijn al gepromoveerd CC, ze liggen nu op zolder :D

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:39

Zoooooohhhhh... Maar ehhhh geef je dan ook een rondleiding door je huis als je visite krijgt _O-

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 09:40

crazycactus schreef:
@sonja... zolang jij je bekers en linten in de kelder sodemietert lijkt het natuurlijk ook alsof je nooit wat presteerd he :P Die dingen moet je een prominent plaatsje geven :D

_O-

oh, het is waarachtig een hele goede oefening en menig paard zou er veel baad bij hebben, zeker de stijve types
maaar nogmaals , je moet het wel goed uitvoeren en gebruiken als loswerkoefening én met verstand
dus geen tig minuten rondjes draaien tot je paard er draaierig van is en alle spieren pijn doen

rakker kon het verschrikkelijk goed, dat was een heel lenig paard
mooi het binnenachterbeen er flink onder, voor overkruizen, hals ingebogen en neusje naar de grond

bij een jong paard doe ik het ook wel maar dan beginnend vanuit een grote cirkel naar steeds kleiner tot je voelt dat je de grens bereikt van zijn kunnen en dan er weer uit
als ze ouder en beter uitgegroeid zijn(jaar of 8) kun je de oefening steeds langer doorzetten en doorwerken

als ze het goed kunnen , krijg je hele mooie spins
paard plaatst het binnen achterbeen netjes onder de massa, kruist de voorbeentjes mooi over, buigt in het lichaam in, hals licht ingebogen, neusje iets naar beneden en draaien maar

om de spin te versnellen, wat een draf vorm is, maken ze die cirkeltjes ook in draf maar dan moet je paard zeker al verder opgeleid zijn
dan kun je vanuit die cirkeltje het paard stil zetten op de achterhand en blijven de voorbeentjes de draf volgen en spin je sneller