[WN] Is western beter voor je paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:17

Ja, ik ben een vreselijke zeur maar wat is jouw eindresultaat dan in de westernsport??

gr. johanna

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:28

johanna29 schreef:
De vraag van de TS is: is western beter voor je paard???
Aangezien we in een vrij land leven mag ik mijn eigen meening geven. Mijn antwoordt op de vraag is nee, western is niet beter voor je paard. Ik loop nog maar een "paar" jaartjes mee. (Oeps nee het is inmiddels al ruim 15 jaar) Heb te veel ellende gezien en meegemaakt om te kunnen stellen dat western wel goed is voor je paard. Maar goed dat is mijn eigen, misschien voor sommige mensen, kritische meening.

I LOVE BOKT

met vr.gr. johanna

Hoi Johanna, ik snap best jouw frustratie en teleurstelling wat betreft de aanpak van sommige (helaas wel vele) zogenoemde western ruiters/trainers enz.
Ik denk dat de manier om goed western te rijden vooral bij jezelf ligt, en bij een gezond en logisch denkend verstand. Je hebt genoeg gezien waarvan je zeker weet dat dit geen voorbeeld is voor jou, gebruik deze informatie dan juist in positieve zin en help anderen die beginnen met bv western rijden dit wel vanuit een goed uitgangspunt te doen.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:29

johanna29 schreef:
Ja, ik ben een vreselijke zeurr maar wat is jouw eindresutlaat dan in de westernsport??

gr. johanna

Mijn persoonlijke eindresultaat zal nog vaak aangepast worden.
Ik wil namelijk nu geen doel stellen waarvan ik nog niet weet of hij dat kan.

Oftwel....ik wil niet koste wat kost een doel bereiken....dat is het verschil ook denk ik.
Ik kijk per dag hoe het gaat....en als het elke dag een pietsje beter gaat ben ik tevreden.
Totaal geen stress dus.....het kan wel ff duren voordat onze eerste show rijden, maar daar zit ik niet mee...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:32

Ben toch blij dat ik dit topic tegen ben gekomen...
No way, dat ik nog denk dat westernruiters als groep meer om hun paard geven en er beter voor zijn dan dressuurruiters.. Echt, ik wordt niet goed van verschillende posts en posters. Een illusie armer, en een ervaring rijker.

Paintlinger

Re: Is western beter voor je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:34

@laura1986:

Ik denk dat het in alle disciplines van de paardensport 1 pot nat is......je hebt de goeien....en de slechten....

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:38

@Sliding ik vind jouw laatste zin heel goed ;)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:39

Paintlinger schreef:
@laura1986:

Ik denk dat het in alle disciplines van de paardensport 1 pot nat is......je hebt de goeien....en de slechten....

En die onnozelen die geen flauw idee hebben

(was ik nog vergeten)... :+

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:41

sliding schreef:
johanna29 schreef:
De vraag van de TS is: is western beter voor je paard???
Aangezien we in een vrij land leven mag ik mijn eigen meening geven. Mijn antwoordt op de vraag is nee, western is niet beter voor je paard. Ik loop nog maar een "paar" jaartjes mee. (Oeps nee het is inmiddels al ruim 15 jaar) Heb te veel ellende gezien en meegemaakt om te kunnen stellen dat western wel goed is voor je paard. Maar goed dat is mijn eigen, misschien voor sommige mensen, kritische meening.

I LOVE BOKT

met vr.gr. johanna

Hoi Johanna, ik snap best jouw frustratie en teleurstelling wat betreft de aanpak van sommige (helaas wel vele) zogenoemde western ruiters/trainers enz.
Ik denk dat de manier om goed western te rijden vooral bij jezelf ligt, en bij een gezond en logisch denkend verstand. Je hebt genoeg gezien waarvan je zeker weet dat dit geen voorbeeld is voor jou, gebruik deze informatie dan juist in positieve zin en help anderen die beginnen met bv western rijden dit wel vanuit een goed uitgangspunt te doen.

Hoi hoi,

Je hebt helemaal gelijkt dat de manier van rijden bij je zelf ligt. Dit is ook de reden dat ik mij ben gaan verdiepen in de oude klassieke rijkunst. Heb hierin nu een paar workshops gevolgt met beide paarden en ik moet zeggen dat de resultaten verbluffend zijn. Vooral als het om het het fenomeen verzameling gaat. Deze erg leuke en zeer interessante discussie heben we al een samen gevoerd ;)
Zelf probeer ik steeds meer deze technieken in mijn training en lessen toe te passen want voor mij werken ze!! Krijg steeds een beter en zuivere verzameling aan een losse teugel;)

gr. johanna

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:51

Paintlinger schreef:
Paintlinger schreef:
@laura1986:

En die onnozelen die geen flauw idee hebben

(was ik nog vergeten)... :+

:+ en naievelingen die misschien iets te positief tegen een bepaalde tak van de ´´sport´´ aankijken.
Ik heb mn idee over western rijden gebaseert op een hele stapel oude freizeit im sattel tijdschriften. Helaas geven die geen goed beeld van de werkelijkheid hier en nu in NL.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:52

Laura: Je hebt het over 'de slechten' neem ik aan?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:56

Ja. Hoewel de gemiddelde westernruiter me ook erg tegenvalt.. Helaas, toch echt anders dan ik had gehoopt / verwacht.

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 20:58

johanna29 schreef:
Hoi hoi,

Je hebt helemaal gelijkt dat de manier van rijden bij je zelf ligt. Dit is ook de reden dat ik mij ben gaan verdiepen in de oude klassieke rijkunst. Heb hierin nu een paar workshops gevolgt met beide paarden en ik moet zeggen dat de resultaten verbluffend zijn. Vooral als het om het het fenomeen verzameling gaat. Deze erg leuke en zeer interessante discussie heben we al een samen gevoerd ;)
Zelf probeer ik steeds meer deze technieken in mijn training en lessen toe te passen want voor mij werken ze!! Krijg steeds een beter en zuivere verzameling aan een losse teugel;)

gr. johanna

Ik ben echt blij voor jouw, dat je je draai weer gevonden hebt. :)
Ik kom je vast nog wel eens tegen, kunnen we verder ervaringen uitwisselen. ( ben zeer benieuwd naar het hoe en welke benadering. :D )

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:01

laura1986 schreef:
Ja. Hoewel de gemiddelde westernruiter me ook erg tegenvalt.. Helaas, toch echt anders dan ik had gehoopt / verwacht.

Kan ik je dan een beetje gerust stellen door te zeggen dat er ook heel veel westernruiters zijn die wél aan het welzijn van hun paard denken?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:06

Paintlinger schreef:
Kan ik je dan een beetje gerust stellen door te zeggen dat er ook heel veel westernruiters zijn die wél aan het welzijn van hun paard denken?

Hmmmm, denken is een begin, doen zou beter zijn }>

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:07

Je snapt het wel.... >;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:26

ik ben geen western ruiter, maar in alle takken van de sport heb je helaas een aantal mensen die menen dat hun manier van trainen de juiste is. dat er helaas veel paarden de dupe van worden, van wat trek, pluk en kickstarten, van hun trainers om zo 'sneller'en 'beter' resulaten te boeken

In elke takt van paardensport zitten ook mensen die het op een goede manier doen

naar mijn definitie is engels niet beter of minder goed dan western, het ligt op de manier hoe er getraint word en een paard niet overvraagd word

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:28

Jij snapt mij :j

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:36

Waratje schreef:
Enne Pienb, een 2 jarige berijden is baby-arbeid, misschien vind jij het normaal om baby's en kleuters werk te laten verrichten, maar het heeft een goede reden waarom dat in Europa ondertussen verboden is. Het is namelijk echt aantoonbaar slecht voor groeiende lichaam om al belast te worden.

ow ja? nou, alle stallen in europa die ik ken doen het hoor..... (en ja dat zijn de grote stallen).
dat is geen excuus om het ook te doen maar kan me niet voorstellen dat dit echt verboden is als trainers het officieel doen...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:40

Al die stallen willen alleen maar geld verdienen..... :roll:

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:41

troi schreef:
(Mijn excuses als dit als persoonlijk geinterpreteerd wordt maar ik vindt het nogal wat om alle westernbokkers als paardenmishandelaars neer te zetten...)

sorry hoor troi maar was jij nietr een van de mensen die ook mij en bepaalde praktijken als dierenmishandeling betiteld? apart dat jullie dit wel mogen en 'anderen' niet.

ik ben het ook niet met haar eens maar vind wel dat ze haar mening hier mag uitten zonder afgeschoten te worden... maar dan komen we weer op die discussie....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:41

Hebben trainers zelf geen hersens ofzo? Stoppen ze er pas mee als het officieel verboden wordt?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:45

Pienb schreef:
troi schreef:
(Mijn excuses als dit als persoonlijk geinterpreteerd wordt maar ik vindt het nogal wat om alle westernbokkers als paardenmishandelaars neer te zetten...)

sorry hoor troi maar was jij nietr een van de mensen die ook mij en bepaalde praktijken als dierenmishandeling betiteld? apart dat jullie dit wel mogen en 'anderen' niet.

ik ben het ook niet met haar eens maar vind wel dat ze haar mening hier mag uitten zonder afgeschoten te worden... maar dan komen we weer op die discussie....

Wanneer iemand handelingen verricht die slecht zijn voor een paard, vormen paardenLIEFHEBBERS daar doorgaans dezelfde mening over....heel vreemd is dat... :O

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:46

laura1986 schreef:
Ik heb mn idee over western rijden gebaseert op een hele stapel oude freizeit im sattel tijdschriften. Helaas geven die geen goed beeld van de werkelijkheid hier en nu in NL.

uhm... de titel zegt het al.... freizeit im sattel.... dat is nog altijd wat anders dan western....
een vrijetijdsruiten in een westernzadel is GEEN westernruiter...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:48

Waratje schreef:
Paintlinger schreef:

Hmmmm, denken is een begin, doen zou beter zijn }>

Ja Waratje geef ik je ook eens gelijk ;)

Paintliger het stelt me niet echt, of echt niet, gerust dat allerlei trainers / trainigstallen paarden ongestraft in mogen rijden als ze pas twee (!) jaar oud zijn.

Ik snap wel dat er ook mensen zijn die western rijden die heb goed voorhebben met hun paardje, er moeite voor willen doen om het dier een goed en leuk leven te geven. Maar ik vind het wel echt erg dat er mensen zijn die denken dat het allemaal wel meevalt en ondertussen eerder aan mishandeling doen dan dat ze iets positiefs toevoegen...

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:49

Pienb schreef:
laura1986 schreef:

uhm... de titel zegt het al.... freizeit im sattel.... dat is nog altijd wat anders dan western....
een vrijetijdsruiten in een westernzadel is GEEN westernruiter...

nee een westernruiter is blijkbaar eerder een grove bruut die een hoop cash binnenhaalt door peuter paarden aan gort te rijden :?