[WN] trainers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vallerina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:06

Sugarmiss"]
Als ik dit zo lees worden de paarden niet getraind maar gewoon doodmoe gereden. Thuis wordt er toch ook niet 1,5 per paard getraind Verward
[/quote]
Trainen doe je niet op een wedstrijd. Ook niet het je paard of je zelf 'laten wennen aan', daar zijn ander mogelijkheden voor.

[quote="Sugarmiss schreef:
Een paard wat zo lang nodig heeft om 'beheersbaar' te zijn heeft te veel konditie voor wat er van gevraagd wordt.

Maar dat heeft de trainer/berijder toch allemaal zelf in de hand? Getuigd van onkunde van de trainer/berijder zelf als de enigste manier waarop jij je paard kun showen, hem eerst doodmoe maken is. Frusty Misselijk

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 13:15

vallerina:
het is niet zo dat gisela bedoeld dat we er niets van mogen zeggen,maar dat er omstandigheden zijn die je niet kent.de oplossingen die sonja en sugar aangeven zijn goede adviezen,
waar het naar mijn inziens omdraait,is het feit dat er ruiters zijn die meer dan een uur aan het trainen zijn,en dan hard aan het trainen zijn,terwijl de oplossingen van sonja sugar en mij eigenlijk aangeven,dat als je je paard van te voren traint je er rekening mee moet houden dat het paard zich ook ontspant,en dat kan echt dat kan,die een wat makkelijker dan de ander maar dan eerder van huis inderdaad.in de tijd dat ik nog naar de arabierenkeuringen ging,deden wij dat ook,poetsen ter plekke,wandelen,kleine buitenrit,wandelen door de andere deelnemers.en bij wedstrijden je paard trainen voor je op moest,en als je paard een foutje maakte ,OF JIJ ZELF,niet die oefening eindeloos herhalen voor een uur,en dan denken dan doet hij het in de proef wel.
en voor het meldden van mis toestanden zie vorige antwoorden.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 13:34

Mac schreef:
Grappig dat sommige ruiters meer dan anderhalf uur nodig zouden hebben voor het losrijden van hun paard ... terwijl ze thuis binnen een half uur klaar zijn met warming-up, cooling down EN training ... Lips are sealed Lips are sealed

mooi gesproken mac, maar wat dacht je van mensen op een manege, ik heb altijd het gevoel dat er meer paarden worden los gegooid, dan gereden worden. sommige hebben altijd een smoes om niet te rijden.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 14:30

Sugarmiss schreef, maar de mensen op bokt zitten over het algemeen wel op dezelfde lijn. Toch hoop ik dat bokt een medium is dat ruimte open laat voor mensen die niet bij een groep willen horen, want met groepen is het vaak zo dat een mening al gauw vast staat, want stel je is voor wat een ander daar weer van zal vinden, en als ik het misschien zo zeg, hoor ik er dan nog wel bij. dus ergens bij horen hoef ik niet echt. wel wil ik graag open en vrij me mening delen met mensen die niet onder invloed van een ander, het daar dan maar mee eens zijn. Of kom jij die mensen nooit tegen die geen eigen mening hebben.
Gisela schreef, ik denk niet dat alles een oplossing zal geven.
alles is op te lossen, maar wat daar uit weer voort komt moet je natuurlijk ook weer een oplossing voor vinden. dat houd ons bezig. als er geen mensen waren geweest, die de gelijkheid van vrouwen en mannen aan de kaak gesteld hadden, was waarschijnlijk zeker het aanrecht, het blad waar de meeste vrouwen nog aan stonden. dus als we samen er voor gaan, staan we samen sterker, en lossen we het op, omdat ik blijf vinden dat ook deze dieren rechten hebben, maar ze kunnen er niet om vragen. sorry voor het voorbeeld wat ik gebruik. maar ik bedoel het goed.
en nu even over losrijden, ach het woordt zegt het al.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 14:59

Citaat:
Wat stel jij voor dan? Het allemaal weer in de doofpot stoppen? Vrolijk doen of ons neus bloed (ipv de paarden)?
Het minste wat je kan doen is het er over hebben, mensen aan het denken zetten. Dat heeft qhman in ieder geval al voor elkaar!

Westernworld heeft hier al op gereageerd. Bedankt WW het is precies wat ik bedoelde.......

Wij kunnen er inderdaad met z'n allen over hebben en over denken, ik denk ook dat wij het allemaal over de grote linie wel eens zijn.
Alleen je opmerking "vrolijk doen of ons neus bloed ipv de paarden" is er een die niet van toepassing is. Op elke wedstrijd waar controle is in de inrijbad en na het verlaten van de wedstrijdarena geldt nog altijd dat je gediskwalificeerd bent als er bloed op het paard zit. Die regel is bij elke vereniging luid en duidelijk.

Het enige wat ik nog steeds bedoel te zeggen is dat er een heel scala aan activiteiten is wat voor de een niet leuk kan zijn om naar te kijken en waar een ander geen moeite mee heeft. En dan hebben we het inderdaad nog niet over het feit dat je inderdaad het paard in kwestie niet kent en er een hoop variable factoren zijn.
En dat is waarom je toch voorzichtig moet blijven met dit soort zaken.

Groetjes, Gisela

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 15:31

Gisela, ik begin met dit onderwerp, te vertellen over een hoefsmit, die gewoon z'n (werk) mag blijven doen. heel voorzichtig vraag ik, hoe zit het met trainers. (vrij beroep) en zeg nou eens eerlijk Gisela, vind je nou echt dat je alleen maar gediskwalificeerd mag of kan worden op een wedstrijd. dan hebben we inderdaad het probleem op gelost. vanaf vandaag alleen nog maar wedstrijden. want daar is controle.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:46

het is net zoiets als zinloos geweld, mensen zien iets gebeuren en doen niks.
of kinder misbruik, de hele buurt weet het maar Lips are sealed

en waarom zeggen we niks?

angst? , liever anoniem blijven?, het wel gezegd hebben maar te vaak je neus hebben gestoten?

zeg het maar.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 16:08

jos schreef,
het is net zoiets als zinloos geweld, ik denk het niet want een hoefsmit vraag je om je paard te bekappen, en je vraag niet aan iemand of hij je wilt dood slaan.
mensen zien iets gebeuren en doen niks, algemeen bekend op een manege, spreek nooit eigenaars en of trainers tegen.
of kinder misbruik, zal een stuk minder voor komen als ouders hun kinderen niet dumpen op een manege.
de hele buurt weet het maar, ja je moet toch ergens je paard kwijd.
en waarom zeggen we niks, dat zeg ik, dan heb je iedereen tegen je.
angst, vraag het de paarden maar.
liever anoniem blijven. ik hoop het wel, en voor de andere bokkers ook.
het wel gezegd hebben maar te vaak je neus hebben gestoten, is geen rede om je mond dan maar te houden.
zeg het maar. ik ben klaar

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:21

qhman
ik mis nog wat gegevens in je profiel Haha! Bloos Lips are sealed Knipoog

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 16:53

jos. ik heb aan gegeven aan sugarmiss dat ik het jammer vind om te weten met wie je te doen hebt via bokt. ze heeft mij gezegt dat de meesten er mee kunnen omgaan en dat het geen belemmering hoeft te zijn. ik vind het persoonlijk prettig om te schrijven met mensen met een gebruikers naam. want zodra ik iemand persoonlijk ken, spreek ik daar liever persoonlijk mee. ik wil de bokt alleen gebruiken om te kijken of ik alleen sta, of hebben er meer mensen z'n probleem enz enz. jou mening ken ik al over bepaalde zaken. het is zo fijn gevoel om over bepaalde zaken te kunnen schrijven met andere, zonder dat je meteen weer met de nek wordt aangekeken. sommige manege houders en of trainers hebben er moeite mee dat sommige mensen een eigen mening hebben. of het net even anders zien dan een ander. dat wil niet zeggen, dat ik het altijd maar goed zie. het is niets voor niets dat ik er ook behoeften aan heb aan meningen van een ander. ik doe nog niet zo lang mee op bokt, en wist niet van tevoren dat dit onderwerp zo lang zou duren. maar ik voel me er nog steeds goed bij, krijg af en toe een antwoordt terug, waar ik wat mee kan. want ook ik moet nog zolang door in deze mooie sport.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:58

En het staat iedereen vrij zo anoniem te zijn/blijven als men zelf wil. Lachen

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:06

Praktijkvoorbeeld:

Een tijdje geleden schreef sil hier op bokt iets over de laatste wedstrijd in Oosterwolde:
Citaat:
verder was er op het eind nog al wat opschudding of een paard in de reining nou wel of niet kreupel was en sommige mensen vonden het nodig om hun wantrouwen in de jury te laten blijken door tijdens de proef naar de jury te schreeuwn dat het paard kreupel was en dat de jury de proef moest staken. lekker professioneel dus en later ,direct na de proef, ook nog ruzie met zeer veel geluid gaan maken in de inrijbak waar iedereen nog aan het rijden was, rina had er zelfs last van tijdens haar proef in de wedstrijbak zo luid was het, maar goed verder was het gezellig en gemoeddelijk in oosterwolde.

Rina´s uitleg verderop in het topic:
Citaat:
en dat van dat paard waarvan men (tenminste 1 persoon) vond dat zij kreupel was. dat paardje had op de trailer met haar voorbenen in het hooinet gezeten en was gewoon een beetje stijf. het was nl het paard van een kennis van mij. en idd ik baalde een beetje dat die scheldkannonade net op het moment van mijn proef was . het was nl zo luid dat ik er van werd afgeleid
sommige mensen weten nog steeds niet hoe het werkt op een wedstrijd. en dat de jury bepaald of een paard kreupel is en niet het publiek. de ruiter heeft zelfs na zijn proef aan de jury gevraagd of het paardje wel oke was. en dat was ie wel.

Kan allemaal.

Ik was daar ook en als het mijn paardje was geweest was ik niet gestart. Ik had het paard het voordeel van de twijfel gegund. Ik ben tenslotte geen dierenarts en heb geen röntgen-ogen Schijnheilig maar (om met de meisjes van Maaslander kaas te spreken Haha! ) dat is natuurlijk heel persoonlijk.....
Voor alle duidelijkheid: paard startte amateur EN open Reining

Groetjes Marion

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 17:36

Citaat:
vind je nou echt dat je alleen maar gediskwalificeerd mag of kan worden op een wedstrijd. dan hebben we inderdaad het probleem op gelost. vanaf vandaag alleen nog maar wedstrijden. want daar is controle.

Wat mensen thuis doen, of dat nu met paarden te maken heeft, met kinderen, met honden, met echtgenoten, het is en blijft eigen terrein en men heeft daar **tot op zekere hoogte** de vrijheid.
Jij kunt dus best iets constateren bij iemand op eigen terrein maar dan zul je toch de desbetreffende instanties in Nederland daarop moeten aanspreken. Zij zijn het om te bepalen wat dan mishandeling is of niet. (Tenminste voor zover ik als leek ook maar iets afweet van hoe het gaat met de overheidsinstanties.)

Ik speel nu even advocaat van de duivel dus ik creeer een denkbeeldige situatie:
Jij komt bij trainer X het terrein op. Loopt wat rond, ziet paarden in vuile stallen, misschien wat "schraal", worden als je in de bak kijkt, hard gewerkt. En hoort van wat mensen dat het normaal is. Jij vindt van niet en gaat op trainer X af. "Zeg eens trainer X, vind jij het normaal zoals je paarden erbij staan en zoals je ze behandeld" en trainer X zegt terug "Zeg eens, wie denk jij dat je bent..heb jij soms dit paard gekocht, betaal jij soms z'n stal of z'n training, nee?, dan heb je hier niets mee te maken en heb je hier niets te zoeken".

Neemt niet weg dat het diep treurig is dat sommige dingen gebeuren.

Groetjes, Gisela

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:50

En bovendien, zolang je nog geen wereldkampioen bent geweest in een of ander onderdeel 'mag' je ook vaak geen commentaar geven.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:56

Citaat:
Jij komt bij trainer X het terrein op. Loopt wat rond, ziet paarden in vuile stallen, misschien wat "schraal", worden als je in de bak kijkt, hard gewerkt. En hoort van wat mensen dat het normaal is. Jij vindt van niet en gaat op trainer X af. "Zeg eens trainer X, vind jij het normaal zoals je paarden erbij staan en zoals je ze behandeld" en trainer X zegt terug "Zeg eens, wie denk jij dat je bent..heb jij soms dit paard gekocht, betaal jij soms z'n stal of z'n training, nee?, dan heb je hier niets mee te maken en heb je hier niets te zoeken".

Ik meng me er toch weer even in, ik geloof dat mijn vorige berichtjes niet helemaal paste in dit topic maar okay. Ik zal voortaan beter lezen Haha!

Ik denk inderdaad dat dit het is, je hebt gewoon niks te zeggen.
Met je eigen trainer wel, als die je niet aanstaat wijs je hem de deur en ga je opzoek naar een ander. Of je treft het zo dat je er met overleg weer uitkomt.
Maar ja de vraag blijft natuurlijk altijd hoe weet je als beginner of je goed bezig bent.
De eerste keer dat ik westernrijden zag ging gepaard met ruk en pluk werk en ik dacht dat dat zo hoorde, dat was westernrijden.
Wees gerust op dat moment reed ik nog dressuur Haha!
Inmiddels weet ik beter.

Maar om nog even op het twisted wire bit terug te komen. Ik was daar alleen aan het kijken voor eventueel les. Je komt daar als totaal vreemde zou je daar direct wat van zeggen?
Ik weet wel vanmezelf dat als ik daar zou rijden na 2 lessen absoluut mijn mond zou hebben opengetrokken en desnoods met deze reden zou stoppen bij de desbetreffende trainer.
Ik zou nog liever mijn paard verkopen dan dat ik zo zou moeten rijden.

Overigens waren er meer dingen waar ik me groen en geel aan stond te ergeren.
Met sommige mensen heb ik even kort gesproken en die keken me raar aan toen ik mijn mening gaf en vervolgens gingen ze bij een ander staan praten over hoe goed het wel niet ging.
Maar ik denk niet dat het ze wat kon schelen, het paard liep immers met zijn hoofd naar beneden.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 22:01

Gisela schreef, Wat mensen thuis doen, of dat nu met paarden te maken heeft, met kinderen, met honden, met echtgenoten, het is en blijft eigen terrein en men heeft daar **tot op zekere hoogte** de vrijheid.

Waar en wie is dan de vraag wie die hoogte bepaald. niet gelezen in de krant moeder met zes kinderen verbrand ??

Jij kunt dus best iets constateren bij iemand op eigen terrein maar dan zul je toch de desbetreffende instanties in Nederland daarop moeten aanspreken.

dhr van wessum dieren arts van de berede politie amsterdam. ik citeer, er is niks aan te doen, het is namelijk een vrij beroep.

Zij zijn het om te bepalen wat dan mishandeling is of niet. (Tenminste voor zover ik als leek ook maar iets afweet van hoe het gaat met de overheidsinstanties.)

gelukkig je zegt het zelf.

en het verhaal van trainer x, dat is nou juist wat ik bedoel.

Neemt niet weg dat het diep treurig is dat sommige dingen gebeuren.

eigelijk zijn we het eens met elkaar.misschien is het verschil tussen ons dat jij je bij sommige dingen al heeft neer gelegd. en misschien moet ik dat ook maar leren.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 22:08

cornelie schreef:
En bovendien, zolang je nog geen wereldkampioen bent geweest in een of ander onderdeel 'mag' je ook vaak geen commentaar geven.

nou waar dit op slaat weet ik niet. cornelie lees eerst even het begin stukje, en dan zal je zien dat wat je nu schrijft kant nog wal raakt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:12

Ik snap haar wel. Ze bedoelt waarschijnlijk dat zolang je geen 'titel' hebt je geen recht van spreken hebt bij trainers.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 22:33

cowgirl, fijn dat je me hebt laten weten, dat je niet mij bedoelde ik ben gelukkig nog maar 1 trainer/slager tegen gekomen die ik er mee aan het weg zag. vooral zijn uitleg vond ik zo verschikkelijk dom. hij had even geen ander hoofdstel bij hem. moet je voorstellen als z'n trainer bij jou komt, even terug denken dat je pas in de sport zat, dan hangt z'n ... van een trainer het bij jou paard in ze mond. ijzerdraad noem ik het. een schande is het. debiel voor woorden. oke ik stop, een paard naar beneden rijden zoals ze dat noemen. doet een ruiter er verstandig aan om eerst een paard te leren rijden op een trens, en dan zal je zien hoe je hem kan sturen op en bit. ik hoop dat er mensen zijn die begrijpen hoe ik dit bedoel. ik heb het ook allemaal moeten leren, het ... gevoel wat ik hier bij heb is dat ik waarschijnlijk onterecht een paard hier voor gebruikt heb, dagelijks ben ik er mee bezich om juist die paarden waar ik het fout bij deet op handen te dragen. omdat het nooit geen toppers zullen worden.
dus daarom zou ik graag willen dat de nieuw komers niet zo als ik beginnen. er moet toch wel iemand zijn in nederland die begrijpt wat ik bedoel. hallooooooooooo

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 22:37

Sugarmiss schreef,
Ik snap haar wel. Ze bedoelt waarschijnlijk dat zolang je geen 'titel' hebt je geen recht van spreken hebt bij trainers.

o sorry dan heb ik het verkeerd gelezen

Cornelie, als je het zo bedoelt als sugarmiss schrijft, moet ik je gelijk geven.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 22:43

ja hoor begrijpen wel, maar wat kan ik er aan veranderen?

tis carnaval volgende week , ik kan altijd verkleeed en anoniem als rodeo clown op verschillende stallen rond gaan kijken.
en dan natuurlijk mijn mond daar open doen, maar ja wie luisterd er naar een clown Clown

westernworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:10

nogmaals beste? qhman Knipoog

er zullen er weinig zijn die je niet begrijpen!!!!!
maar zoals ik al eerder aangegeven heb,het ligt op de wereld er nog steeds aan waar je wieg heeft gestaan.
ook uit je vorige voorbeelden en reacties,blijkt een maatschappelijk betrokkenheid bij jou,die het begrijpelijk maakt dat je zo reageerd.
voorbeelden uit het dagelijks leven zoals dat gezin dat werd weggevaagd door hun vader en andere voorbeelden daarvan,zijn heel erg,en instanties hebben vaak met de rug tegen de muur gestaan,terwijl ze wel wisten dat er wat moest gebeuren,maar niets konden doen,door regeltjes in onze wet.jaren geleden was er in 't kabel een man die steenrijk was ,een stal annex binnenbak liet bouwen,volpropte met arabieren,en dan van de hogere prijsklasse,uit de glorietijd.daar kwamen wij elke maand om artikelen te brengen,en elke maand zagen wij dat de paarden steeds hoger stonden,en hun hoeven op schaatsen gingen lijken.
daar hebben wij niet 1 ook niet 2 maar 25 keer voor aan de bel getrokken,dierenbescherming.politie,niets hielp,en waar is op een gegeven moment de boel voor ontruimt,hij had geen vergunning om mest op te slaan,ontruimt vanwege de milleupolitie.dit is maar 1 voorbeeld van de jaren dat ik in zuidholland en noordholland langs "dierenliefhebbers" kwam,met name paardenliefhebbers.
dus om beginnende westernruiters te beschermen ja,maar niet met die voorbeelden die jij ,ervoor gebruikt.
en als er zaken gebruikt worden die met de rechten van het dier te maken hebben,ja ook een ver begrip,voorbeeld???
in 1990 organiseerde ik,vanuit mijn winkel in Noordwijk aan zee
reizen naar amerikaanse indianen reservaten, waarbij jacht gemaakt kon worden op bizons,je ging dan met indianen op jacht en er werd gegarandeerd???? niets. de nederzettingen werden daar op dat moment regelmatig onder de voet gelopen de de kudde's die veel te groot waren geworden.die zelfde dierenbescherming die in 't kabel niets hadden gedaan,kwam wel even mijn winkel boycotten en een ruit in gooien van mijn auto. waar de politie toen ook niets aan deed.
wat is recht en wat is krom??????????

en de beginnende ruiter?????????????
zowel engels als western.
hopelijk dat ze zoveel voorlichting krijgen als wij hopen dat mogelijk is,
en daarbij dat ze niet zo eigenwijs zijn dat ze daarna niet meer naar andere "Raad"gevingen luisteren.eerder als eens gezegd door scade en schande word men wijs

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 23:57

Hoi, het stond er misschien wat knullig, maar ik bedoelde het inderdaad zoals sugarmiss heb beschreef.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 13:27

Jos schreef:
ja hoor begrijpen wel, maar wat kan ik er aan veranderen?

tis carnaval volgende week , ik kan altijd verkleeed en anoniem als rodeo clown op verschillende stallen rond gaan kijken.
en dan natuurlijk mijn mond daar open doen, maar ja wie luisterd er naar een clown Clown

er zijn mensen zo rond oud en nieuw op tv, die mensen een spiegel voor houden, vaak lachen mensen weken daarna d'r nog over, omdat het zo grappig verteld is. dus dan denken ze er ook over na. dus als clown jos, is misschien zo gek nog niet.

qhman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-03 13:37

en de beginnende ruiter?????????????
zowel engels als western.
hopelijk dat ze zoveel voorlichting krijgen als wij hopen dat mogelijk is,
en daarbij dat ze niet zo eigenwijs zijn dat ze daarna niet meer naar andere "Raad"gevingen luisteren.eerder als eens gezegd door scade en schande word men wijs[/quote]

ik weet ook wel dat je hier gelijk in hebt westernworld, maar ik mag het toch proberen. en zo te lezen houd het toch heel veel mensen bezig, maar voorbeelden zijn misschien niet altijd goed maar hoop gewoon dat ik het ook een beetje van me af kan schrijven. te vaak heb ik me grote mond open getrokken, van daar ik het nu probeer op deze manier.