[WN] [HK]Startende westernruiters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Re: [HK]Startende westernruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 11:25

Haha hij was wel heel nieuwsgierig naar de ezels dus toen mocht hij best gaan kijken van me. Scheelt dat ik geen agressief/dominant paard heb en hij niet slaat :') Water vind hij ook geen strak plan hoor, maar ik parkeer hem gewoon in de achteruit het water in _O- Dat hoofd dat hij dan trekt als hij door heeft dat ie tot zn billen in het water staat is briljant -> >;) :roll:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 12:25

Leuke foto!! :))

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 22:30

Hoi allemaal :)
Ik heb wat western vraagjes en hoop dat ik die hier kwijt kan?

Zelf heb ik 0% western ervaring maar ik wil mijn ex-renpaard (engels volbloed) gaan hertrainen tot rijpaard met een western tintje. Ik houd zelf niet van dressuur of springen, of cross. Ik ben meer een 'happy-hacker' (lekker buiten in de natuur) zoals we dat hier in Engeland noemen :') en ik rij het liefst op zit en gevoel, met lange(re) teugel, lekker ontspannen. Ik heb een bitloos hoofdstel voor hem. De manier waarop trainer Mark Rashid met paarden om gaat spreekt mij ook erg aan. Binnenkort ga ik de training beginnen, afgelopen jaar veel medische en psychische tegenslagen gehad.

Ik woon op een klein Engels eiland in de Ierse zee en helaas is hier geen western instructeur aanwezig. Hoe zou ik dan toch mezelf en mijn paard die ontspannen western basics aan kunnen leren? Sturen en stoppen met lange teugel, etc. Hebben jullie tips over boeken, of youtube filmpjes?

Daarnaast zoek ik western achtige laarzen. Heb helaas geen kuiten en échte westernlaarzen vind ik wat overdreven qua looks, dus ik dacht aan zwarte Ariat Roper boots. Heeft iemand deze? Hier in Engeland kan ik alleen bruine vinden, dat is totaal niet mijn kleur en past ook niet bij mijn paard zijn tuig. In Amerika (op amazon.com) kan ik ze wel in het zwart bestellen maar dat is een vreselijk lastige maatgeving en alle reviews spreken elkaar tegen!
Ik heb maat 39 (of maat 6 hier in Engeland), gewone voet en dus heel smalle kuit. Het gaat om deze:
https://www.amazon.com/Ariat-Womens-Her ... oper+black

Hopelijk kunnen jullie me een beetje vooruit helpen :D
Bedankt!

(O en dit is mijn 8 jarige ruin:) )
Afbeelding

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 01:48

Leuk dat je mee komt kletsen! Mooi paardje ook! Ik kan je helaas niet helpen met maatvoeringen van laarzen omdat ik mijn laarzen ook maar gewoon gekregen heb en die zaten toevallig direct goed :')

Beetje met stoppen vanuit galop geoefend, gaat steeds beter!
Afbeelding

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:08

Ik heb het boek "Go West" aangeschaft. Die is heel fijn om te lezen en er staan heel veel oefeningen in die je op weg kunnen helpen. Ik ben ook net een beetje bezig hoor en ben net als jij meer van het buitenrijden :o
Westernzadel zit dan wel erg fijn op buitenrit.
Qua laarzen kan ik je niet helpen, ik heb ook geen kuit haha. Ik heb wel westernboots van ariat aangeschaft, maar die vind ik zo mooi dat ik die niet eens gebruik voor het rijden _O-
Zelf tijd ik nog steeds met jodpurs en chaps :D
Leuk paard trouwens.

Minimus, dat ziet er actief uit, bij ons gaat dat nog niet Zo, wij hebben toch nog 1 a 2 pasjes draf ertussen.

Heb van de week toch fijn gereden. Nu lukte zelfs de galopwissel perfect. Meestal valt hij dan terug in draf of overkruist, maar nu dus super.
Verder zijn we vooral buiten aan het rijden en bezig met grondwerk. 30 juni komt Bo Kasbergen weer naar Drenthe en neem ik weer grondwerkles met Felix en dan ook met Fedde. Duurt alleen nog zo lang tot 30 juni -O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 12:21

Toffe foto Sanne!! :))

Ik hou van mijn boots! :+:

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 08:34

Nou Nanda, 8/10 keer hupst hij ook nog twee pasjes. Maar het gaat steeds beter al is hij nog lang niet op de felle reactiesnelheid die ik hebben wil :) Het paard van mijn instructrice is superfijn en een echt leerpaard en zo moet hij uiteindelijk ook worden. Maarja dat moeten we trainen, dus twee stappen vooruit en 1 terug :D

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:39

Hallo allemaal,
Ik had een vraagje voor de wedstrijd ruiters. Ik zit te twijfelen welke wedstrijd vereniging het beste bij mij past. Ik heb onderling wel al een aantal wedstrijden achter de rug en paardlief ook eentje.

Nu zou ik graag wedstrijd rijden waar ik de volgende onderdelen zou kunnen beoefenen:
- reining
- ranch riding
- hunter under saddle
- trail
En dat op rustig en laagdrempelig niveau vanwege de leeftijd van mijn paard.

Ik zit te twijfelen tussen de DPHC en de WRAN.

Bij de DPHC hebben ze geen ranch riding. Maar ik kan wel gewoon op instap niveau met een hengst starten.

Bij de WRAN hebben ze alle onderdelen maar ik zou dan met mijn jonge paard in de L2 moeten starten. Aangezien hengsten pas bij L2 toegestaan zijn. Dat vind ik wel een beetje hoog niveau voor een 4 jarige. Tevens zou ik eerst met een ander paard moeten starten om op dat niveau te moeten komen. Deze zou ik dan moeten lenen aangezien ik niet een andere heb.

Wie kan mij helpen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:49

Ik denk dat je ambities niet te kombineren zijn in één organisatie; je hebt geen officiële Paint dus mag geen APHA starten en de onderdelen die door de niet-rasgebonden wedstrijden georganiseerd worden worden veelal onder de WRAN-regels gereden. Je hebt niet het niveau om in de L2 te starten en een hengst mag niet lager dan L2 starten. Deze regels zijn er niet voor niets en helaas zul je dus óf jezelf eerst tot dat niveau moeten rijden op een ander paard, of je paard laten ruinen.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 11:56

Ik dacht al dat het niet te combineren was. Maar mijn paint is wel een officiële. Ik denk dat de DPHC de beste optie is maar dan mis ik de ranch riding.

Ruinen wil ik voorlopig nog niet. Hij gedraagt zich zo goed zelfs wanneer een merrie naast hem staat die hengstig is. Mocht dat veranderen dan natuurlijk wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:06

Spark dus :) Ik had niet verder gelezen dan Spirit. Leuke merrie trouwens :)

Dan ligt het wat anders; APHA-onderdelen mag je gewoon als Amateur en Open starten. Of Beginners met hengsten mogen starten weet ik even niet zo uit het hoofd, maar dat kun je ongetwijfeld uit het regelboek halen. De niet-rasgebonden onderdelen die de DPHA uitschrijft blijven de WRAN-regels voor gelden: dus geen hengst = L5-4-3 of toestemming om L2 te mogen starten mét hengst na gebleken geschiktheid.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:42

Ik dacht overigens dat de DPHC wel ranch riding had sinds een jaar of zo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 12:51

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 17:45

O dat is nieuw voor mij. Stond niet bij het kopje onderdelen. Maar dan denk ik dat het de DPHC word.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 20:26

Ik meld me hier ook, hopelijk kan ik wat goede tips en inspiratie oppikken.
Omdat ik erg vaak bij mijn vriend in Cuijk ben door ons bedrijf. Kon ik nog maar heel weinig naar mijn verzorgpaard, dat was al gauw een uur rijden, en dat doe je dan niet 2x per week. Ik heb dus besloten om met mijn oude verzorgpaard te stoppen en naar iets nieuws te kijken. Ik ben toen eerst op een springstal wezen kijken, maar mijn filosofie klikte niet echt met die van de eigenaar. Dus daar ben ik niet gebleven.

Toen maar een advertentie geplaatst op marktplaats, daar ook in vermeld dat ik graag het western zou willen oppakken. Het heeft me al vanaf jongs af aan heel erg aangesproken, maar ik heb nooit de kans gehad om daar lessen in te nemen. Alleen nu heb ik dus een heel gaaf bijrijd-/verzorgpaard. een leuke paint merrie. De eigenaresse die helpt me nog meestal met rijden en met grondwerk. Ik heb ook een aantal dvd's geleend.

Ik ben al een heel eind na een aantal weken. En ben zo blij dat ik dit nu doe. De houding was voor mij ook heel erg wennen in het begin, alleen wat het meeste verschil maakte was toen ik mijn rijbroeken heb gedumpt en gewoon een spijkerbroek aandoe. Dat scheelt echt heel veel.

Ik ga volgende week wel naar dat evenement, alles wat ik op dit moment kan leren is mooi meegenomen. Het inspireert mij ook vaak om andere te zien rijden. En ik heb laarzen nodig, dus hopelijk kan ik daar een mooie aanbieding scoren.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 21:46

Welk evenement ga je? Horsemandays? Leuk dat je wat hebt kunnen vinden. Heb je een foto? :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:07

Er is in jouw buurt regelmatig een onderlinge wedstrijd in escharen. Tevens is daar 17 juni een open avond. Zeker waard voor een kijkje.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:19

Leuk, ga ik dan misschien een keertje heen.

En ga inderdaad naar horseman days. Het is niet ver en het kost 6 euro, dus ik kan me er geen breuk aan vallen.

Heb het nog niet met de eigenaresse over het plaatsen van foto's online gehad, dus dat doe ik nog even niet haha. :).

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:22

@PocoGaucha : Als je een beetje in de buurt woont van Vorstenbosch.. Arthurs Westernstore heeft het hele weekend Bob Avila clinics en morgen avond is vrij toegang :) Kun je kijken, klein showtje. Zijn winkel is dan ook open, en alles begint vanaf 17:00 :)

Ik ben er sowieso :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 22:45

Ik organiseer op zaterdag 8 juli een boktmeeting bij Wendy van Osch. Krijgen reining les. Je bent welkom om te komen kijken. We zitten vol namelijk.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 08:59

Ik ga vanavond ook naar Bob Avila :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 09:01

Op wat voor zadel zou die rijden ;)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 10:16

Hij doet ook een productpresentatie :+ Zal allemaal wel lekker commercieel zijn, maar ach.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:09

Zal op zn eigen zadel zijn denk ik :P Misschien tot vanavond Renee. Amerikanen kennende zal het indd lekker commercieel en over the top zijn, maar we gaan het meemaken. Hij kan wel goed rijden dus ik ben benieuwd wat ik oppik :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 16:12

Ja ik hou wel van dat Amerikaanse. Hoop dat het ook wel een beetje informatief is. Al zal hij niet veel weggeven, want ze willen natuurlijk dat je in het weekend komt kijken of meedoet. Wie weet komen we elkaar tegen ;)