[WN] [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:24

En dan is het niet mijn eigen paard en toch zo onzeker... Nu ook of het hoofdstel wel juist past. Dingen waar ik normaal nooit onzeker over ben. Maar nu wel omdat eigenaar globaal wel verstand ervan heeft maar niet qua details... Dus komt het op mij neer. -O-

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:45

Zertab schreef:
En dan is het niet mijn eigen paard en toch zo onzeker... Nu ook of het hoofdstel wel juist past. Dingen waar ik normaal nooit onzeker over ben. Maar nu wel omdat eigenaar globaal wel verstand ervan heeft maar niet qua details... Dus komt het op mij neer. -O-

Dat is normaal en komt voort uit dat je het goed wilt doen! Dus maak jezelf niet gek.
No worries, het overgrote gedeelte van de paarden loopt met een verkeerd passend hoofdstel. Je hebt van die passers wat ik alleen maar kan toe juichen, las het laatst op fb. Dan kan je een cob neusriem met een full keelriem etc samen laten stellen. En regelmatig laten controleren want ja, ze groeien.

Dus no worries. Je doet het goed.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:01

Ik vraag normaal altijd om bevestiging en dat kan nu niet...
Twijfel over zijn kopstuk en frontriem. Rest zit best netjes volgens de standaarden en zijn nieuwe bit zit ook goed. Ik merk ook geen verzet maarja.. wil niet zeggen dat het dan goed is.

Ik heb alleen geen foto van hem met zijn "nieuwe" hoofdstel (lees hoofdstel dat van mijzelf is en vandaag voor het eerst gepast heb).

Edit: ik wil wel graag een bitfitter laten komen zodra hij onder het zadel is. Alleen dat duurt nog even. Ik heb iemand gevonden die ook meteen het hoofdstel na loopt.
Zadelpasser komt ook zodra hij ingereden gaat worden. Tenminste, dat wil ik :+
Maar ik wil het ook prima zelf betalen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 06:46

Zertab, klinkt alsof er erg veel ruimte is voor eigen inbreng bij je buurman! Ben je niet bang dat het paard verkocht gaat worden nadat je er zo veel in geinvesteerd hebt?

Tulip in de sneeuw afgelopen vrijdag.
Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: [HK]Alle westernruiters bij elkaar, kletsen maar! #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 06:56

Jullie hebben lekker sneeuw! Hoe koud is het bij jullie?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 08:20

Gaaf die sneeuw. Hier is het bijna weer weg. Het was gisteren nog wel glad met hardlopen en mijn zonnepanelen doen het nu niet. Maar het is wel dooi volgens mij nu.

Over investeren in paarden van een ander. Ik ben ook zoeentje. De ruin die niet van mij is heeft een goed dressuurzadel en een goed springzadel van mij gekregen. Natuurlijk, het zijn mijn zadels, maar bij verkoop is het paard flink wat meer waard geworden en krijg ik er niets van.
Zo is het al veel vaker gegaan. Een bitfitter laat ik dan niet komen, en ook geen osteopaat of masseur of dierenarts, maar ik regel dus wel een zadel en eventueel een deken.
Bekappen kan ik indien het nodig is zelf doen, maar in principe doe ik het niet bij paarden van een ander, want ik heb maar 1 rug. Want zo'n eigenaar heb ik ook eens gehad, oh je hebt het materiaal zelf en je kunt het zelf? Dat is handig. Nee.
Dat is net als het zomaar uitlenen van mijn trailer 'omdat die er toch bijna altijd ongebruikt staat'. Nee, dan koop je zelf maar 1 of huurt er eentje. Alleen in uiterste nood leen ik mijn trailer uit voor een vreemd paard.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:15

Nee daar ben ik niet bang voor. Hij heeft gezegd hem aan te houden voor mij. Ik ken die man al super lang en heb eerder al 10 jaar bij hem gereden op Zertab :)
Plus ik vind een zadel en hoofdstel belangrijk omdat ik niet wil dat paard ontploft omdat hij rugpijn heeft. En ik weer schade heb... Is ook een stukje investeren in mijn veiligheid.

Maar idd investeren in dierenarts, hoefsmid, tandarts... Vind ik wel voor de eigenaar.

En anders, mocht het wel zo lopen omdat hij ook een dagje ouder wordt, koop ik hem wellicht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:21

Voor mijn gevoel is de paardenwereld de laatste jaren best wel een beetje doorgeslagen... ik ben echt wel van het gezond boerenverstand geloof ik. Natuurlijk, straks komt ook hier de osteopaat voor de paarden, maar dat doe ik alleen als ik het vermoeden heb dat het nuttig is. Dus niet standaard ieder jaar :n
Bitfitter heb ik nog nooit gehad, denk wel bewust na over welk bit ik gebruik, maar verder kijk ik vooral naar de reactie van het paard.
Zadelpassers... tja, ik heb flink wat geld gestoken in niet-passende zadels, al dan niet aangeraden door een zadelpasser. Dat was voor mij de reden om van boomzadels af te stappen voor mijn oudere paard, want niet passend te krijgen, maar nu heb ik dus ook gewoon een freemax voor de jongere. Natuurlijk laat ik die af en toe controleren, maar zelfs de zadelpasser vond het niet nodig om dat standaard te doen: "je ziet het zelf hartstikke goed, als je het niet vertrouwt bel je maar weer".

Ik heb mezelf ook gek gemaakt met alle mogelijkheden qua voeding, etc. Wat er tegenwoordig allemaal lijkt te moeten, ofzo. Is echt niet nodig, kijk vooral naar het paard is mijn boodschap. Die geeft het echt wel zelf aan.

@deniies: ik was uiteindelijk maandagochtend weer opgeknapt, mooi op tijd om naar het werk te gaan :')
@juniper: wat een mooi plaatje zo!
@zertab: uiteindelijk is het de verantwoordelijkheid van de eigenaar he? Hij geeft jou het vertrouwen en het is mooi dat je dat zo serieus oppakt, maar het is en blijft zijn paard en daarmee zijn verantwoordelijkheid.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:34

@Achterom: ben het wel deels met je eens. Als ik naar mijzelf kijk heb ik geen verstand van zadels en eigenaar ook niet. Dus dan heb ik graag iemand met verstand erbij. Hoofdstel leek gister prima te passen en bit ook. Bit heb ik zelf na goed research gekocht, en alles afgewogen. Dus misschien is het daarvoor niet nodig om iemand te laten komen, behalve als er natuurlijk problemen komen met longeren of straks rijden.

Klopt, het is zijn verantwoordelijkheid. Maar nogmaals, ik ben degene die erop gaat en ik wil niet riskeren dat ik op een paard met rugpijn zit door een niet passend zadel. Been there done that. En toen lang ik er maanden uit omdat er iets mis was met mijn enkel. Terwijl dat voorkomen had kunnen worden.

Edit: maar misschien maak ik mezelf onnodig druk en gek over dat hoofdstel. Als ik samen met eigenaar heb gekeken en gevoeld en het paste is het toch toch?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:20

ja, dan is het goed. Maak jezelf niet zo gek :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:46

Precies!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:36

Net nog even in daglicht gepast en goed gevoeld. Maakte me zorgen om het kopstuk maar daar kan makkelijk mijn duim nog tussen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 00:28

Bellatrix schreef:
Jullie hebben lekker sneeuw! Hoe koud is het bij jullie?

Nog niet zo koud, dit is een gekke winter! Het is een paar keer -7 geweest 's nachts, maar laatst was het ineens +10 overdag. Het hoort eigenlijk overdag rond/onder het vriespunt te zijn. En we hebben intens veel regen gehad voor hier. Het lijkt Nederland wel! :D

Als het goed is heb ik een nieuwe stal gevonden! Een bevriende trainer heeft een plek vrij en daar kunnen we terecht. Wel wat verder rijden dan dat ik wilde, maar zodra het weer omslaat kan ik toch niet zo vaak gaan en dan weet ik tenminste zeker dat Tulip goed verzorgd wordt. En omdat Tulip dan dagelijks in de hand komt voor binnen/buiten zetten krijgt ze ook wat meer (en wss betere) opvoeding dan dat ik nu kan geven. Nu nog even vervoer regelen en dan kunnen we binnenkort gaan.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:51

O ja, voor regen hoef je niet naar de VS te verhuizen :D .

Maar wat een fijn nieuws, jullie zijn weer onder de pannen :) !

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 08:55

Wat fijn juniper! Dat is inderdaad de overweging die je maakt. Beeb staat ook 45min verderop (en ik weet dat is niet te vergelijken met Amerika) maar ik hoef me an sich geen zorgen te maken. Behalve dan over wel of geen bakjes krijgen, maar tot op heden gaat dit weer oké :) *afkloppen*

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:06

Wat een fijn nieuws Juniper! :D

Lagonda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:11

Fijn Juniper, klinkt goed!

Ik heb volgens mij nog niks gezien/gelezen over de christmas sale. Zijn er nog mensen die gaan? Ik ga zaterdag met een vriendin :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:19

Nee ik ga niet.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 14:38

Lagonda schreef:
Fijn Juniper, klinkt goed!

Ik heb volgens mij nog niks gezien/gelezen over de christmas sale. Zijn er nog mensen die gaan? Ik ga zaterdag met een vriendin :)

Het is al de hele maand Christmas Sale volgens mij.
Ik ga niet, maar mocht iemand zo'n hoofdstel zien als Baby heeft (smalle variant) dan zou ik hem heel graag willen! (mits betaalbaar)
Voor nu doet hij het nog wel, maar volgens mij tikken we al de 10jaar aan.

Afbeelding
Hoop dat je hem hier op ziet. Met sterrenconcho's dus hahaha

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 16:24

Ik ga ook niet, rij toch niets meer. :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 16:26

Bellatrix schreef:
Ik ga ook niet, rij toch niets meer. :+

Laat nog maar weten wanneer je een keer samen naar Wendy wil gaan!

Ik ga niet omdat ik sowieso geen western rijd. En qua verzorging etc. Genoeg heb.
Maar ik woon op 20-30 minuten rijden afstand dusja misschien ga ik in mijn vakantie toch even langs :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 16:42

Ja, ik laat het weten. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:02

Ik ga maandag weer voor het eerst in 1,5 jaar :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 17:48

Ik ben ook al lang niet bij Wendy geweest.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 17:57

Christmas sale was een uitstapje voor mijn man en mij. Zoveel tijd hebben we niet met z’n 2. Alleen heb ik geen opvang voor een van de tweeling dus of die gaat mee of we slaan over dit jaar.

Hier ook stal op afstand maar ze wordt super verzorgd. De afgelopen twee weken had ik het druk op het werk, was de rest van het gezin ziek, en waren de leerkrachten ook ziek. Dus ik heb geen moment kunnen gaan. Maar paard wordt goed verzorgd <3 dat is de afstand meer dan waard.